تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۴۲۸۴۵۵
کبنا گزارش می‌دهد

پایش تصویری شهرداری یاسوج چه شد؟ / ظفری با اعتبار مرکز مانیتورینگ گچساران چه کرد؟

۱
۱
پایش تصویری شهرداری یاسوج چه شد؟ / ظفری با اعتبار مرکز مانیتورینگ گچساران چه کرد؟
کبنا ؛سال‌های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی‌ بارها بر ضرورت راه اندازی مراکز مانیتورینگ در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرده و به گفته سرهنگ خوشوقت رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، استان کهگیلویه و بویراحمد جزو سه استان فاقد این مراکز در کشور است. در حالی که پایش تصویری در سطح شهر تخلفات رانندگی را کنترل و امنیت شهر را افزایش می‌دهد. چرا بعد از سال‌ها و وعده‌های شهرداران، هنوز مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از این مرکز مهم بی‌بهره است؟ کجای کار می‌لنگد؟ چه کسی یا کسانی باید در این رابطه پاسخگو باشند؟ اعتباراتی که در این زمینه وجود دارد، کجا هزینه شده است؟ چرا طرحی که می‌توانست در 6 ماه اجرا شود، این همه سال طول کشیده است؟ ضعف در کجاست؟ شهردار یاسوج چرا به وعده خوب در این رابطه عمل نکرده است. شورای شهر یاسوج چه پاسخی در این خصوص دارد؟ شهرداری دوگنبدان با اعتبار راه اندازی مرکز پایش تصویری چه کرده است؟

16 مهر ماه 97، نستهن مقدم شهردار یاسوج گفته بود که بزودی مرکز پایش تصویری در مرکز استان راه‌اندازی می‌شود؟ مشخص نیست به زودی، دقیقاً یعنی چه زمانی؟ البته دوستان شهردار یاسوج در این خصوص بهتر می‌توانند، توضیح دهند؟

مقدم 22 آذر ماه 99، تصویری از یک صفحه مانیتور به دیوار نصب شده با چند سیم برق شلخته را به نمایش گذاشته و می‌گوید که راه اندازی مرکز مانیتورینگ اقدام مهم شهرداری بوده و پایان همین خبر گفته در آینده مناقصه‌ای برای نصب 84 دوربین ترافیکی و امنیتی برگزار خواهد شد که تلویحاً صحبت قبل خود را نقض کرده. مرکز مانیتورینگ با یک اتاق و یک صفحه تلویزیون که احداث نمی‌شود؟



ایرنا در این زمینه نوشت: «ترافیک به معضلی اساسی برای ساکنان شهر یاسوج و برخی مواقع شهر گچساران تبدیل شده است و و در برخی ساعت های روز ایجاد راهبندان این شهرها بویژه یاسوج را به بن بست می کشاند و اعصاب شهروندان را به هم می ریزد.
شهر یاسوج به عنوان یکی از مهاجر پذیرترین شهر های کشور با شرایط اب و هوایی مطلوب در ۵۰ سال اخیر جمعیت آن از ۱۰ هزار نفر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. رشد جمعیت از یک سو و افزایش بی رویه تعداد خودرو و خیابان های با عرض کم سبب شده شهر یاسوج با مشکلی به نام ترافیک در طول روز رو به رود شود که انرژی و وقت زیادی از شهروندان می گیرد.»
کارشناسان ترافیک از مراکز کنترل جامع ترافیک شهری یا مانیتورینگ به نام چشم شهر یاد می کند که جزو ضرورت های امروزی شهرهای پرجمعیت  محسوب می شود. به همین دلیل شهرهای دارای مراکز مانیتورینگ هم در کنترل ترافیک و روان کردن آن موفق هستند هم در تامین برخی نیازهای اساسی شهروندان از جمله امنیت رویکرد قابل دفاعی دارند.

آغاز عملیات اجرایی مرکز مانیتورینگ یاسوج 
«مرکز کنترل جامع ترافیک شهری تا پایان شهریور ماه سال آینده در یاسوج راه اندازی می‌شود» این جمله ای است که در دی ماه سال ۹۵ توسط شهردار وقت یاسوج اعلام شد اما با گذشت حدود ۴ سال هنوز این طرح بی نتیجه مانده است.
همچنین آذر ماه ۹۸، شهردار فعلی یاسوج گفت که اتاق پایش تصویری (مرکز مانیتورینگ) در ساختمان شهرداری یاسوج در حال راه اندازی است که با افتتاح آن در آینده نزدیک بخش زیادی از ترافیک این شهر روان و منظم تر خواهد شد.
 البته برای ایجاد مرکز مانیتورینگ شهر دوگنبدان مرکز گچساران حتی یک قدم برداشته نشده و مرکز یاسوج نیز با گذشت چند سال از دادن قول افتتاح هنوز در مرحله اقدامات اولیه مانده است.
برای پیگیری موضوع به سراغ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین شهرداری های دو شهر یاسوج و دوگنبدان رفتیم که پس از حدود ۱۰ بار تماس و ارسال پیام برای شهردار گچساران موفق به تماس تلفنی با وی نشدیم اما شهردار یاسوج علت تاخیر در اجرای این طرح را توضیح داد.

ایجاد مرکز مانیتورینگ یاسوج و گچساران یکی از دغدغه های اصلی پلیس  
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که یکی از دغدغه های اصلی پلیس ایجاد مرکز مانیتورینگ در شهر های یاسوج و دوگنبدان است.
سرهنگ اسماعیل خوشوقت افزود: مرکز مانیتورینگ یاسوج، علی رغم برخی اقدامات اولیه، به مرحله اجرا نرسیده است. مرکز مانیتورینگ گچساران نیز در حالی که حدود چهار سال پیش بودجه آن مشخص شد، هنوز هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نگرفته است.
سرهنگ خوشوقت ابراز داشت: در مراکز مانیتورینگ می توان تخلفاتی از قبیل سرعت غیر مجاز و حرکات خطرناک رانندگان در شهر را شناسایی و اعمال قانون کرد و این مرکز ها بر گره های ترافیکی نظارت دقیق دارند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متولی اصلی مراکز مانیتورینگ، شهرداری های هر شهر است که می طلبد شهرداران استان به جد دغدغه ترافیک را داشته باشند.
وی عنوان کرد: تنها کاری که برای مرکز مانتیتورینگ شهر یاسوج انجام شده، نصب ۹ دوربین در شهر بوده که هیچ پیشرفتی هم نداشته است.
سرهنگ خوشوقت گفت: این استان در خصوص امور مهندسی ترافیک بسیار ضعیف بوده و حجم عظیمی از مصوبات شورای ترافیک استان (حدود ۸۰ درصد) اجرایی نمی شود.

اعتبارات قطره چکانی برای اجرای یک طرح مهم و ضروری 
شهردار یاسوج گفت: لازمه اجرای هر طرحی این است که همه فاکتور ها و عناصر اصلی آن محقق شود و صرف اینکه یک مسئول مصوبه ای را تصویب کند و یا قراردادی را امضا و دستور بدهد به منزله اجرا نیست.
نستهن مقدم افزود: تامین منابع یک بخش مهمی در به ثمر رسیدن طرحهای مهم به ویژه پایش تصویری شهرهاست. در حوزه پایش تصویری شهر یاسوج ویژگی اساسی این طرح آن است که خیلی وابسته به منابع مالی و ارزی است.
مقدم ابراز داشت: قطعات و وسایل مورد نیاز با نوسانات ارز تحت تاثیر قرار گرفت و تجهیزاتی مثل دوربین، دکل و فیبر نوری هزینه چند برابر داشته است.
شهردار یاسوج عنوان کرد: در سه سالی که گذشت کمترین منابع به یک طرح بسیار مهم و ضروری و فراموش شده ای که لازم بود حداقل ۱۰ سال پیش شروع می شد، اختصاص یافت.
وی گفت: برآورد امروز ما برای پوشش مناسب از بحث پایش شهر در حوزه دوربین های پلاک خوان و دوربین های امنیتی اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز است.
مقدم یاسوج را خوب شناخت / شهر فقط رشد داشته البته نه متوازن و نه همگون /  اصلاحات جدی لازم دارد / با ساختار خوبی مواجه نشدم / وارث 80 میلیارد بدهی  هستم - <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a>
مقدم تصریح کرد: با توجه به این روند بودجه ریزی گذشته اگر بخواهیم با همان روند پیش برویم شاید ده ها سال طول بکشد تا ما طرح جامع ترافیک را بخواهیم اجرایی کنیم.
شهردار یاسوج اظهار داشت: با این تفاسیر تصمیم بر این شد که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و بارها شاهد بوده ایم که در برخی شهرهای بزرگ شهرداری ها از این روش بهره می برند.
وی تاکید کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که  بحث جرایم رانندگی که قبلا به شکل دستی بود و پلیس راهور انجام می داد، برگشت سهم شهرداری از جرایم رانندگی شفاف نیست و به شهر ها برنمی گردد این درحالی که حق شهر هاست و طبق قانون درصد آن مشخص است.
مقدم عنوان کرد: تصمیم گرفته شد که سرمایه گذار به روش (bot) این طرح پایش تصویری را انجام دهد و در دوره بازگشت مشخص (سه سال) با توجه به سودی که دارد، این طرح در یک بازه حداکثر ۶ ماهه اجرایی خواهد شد.
وی ابراز داشت: هم اینک سرمایه گذارانی برای اجرای طرح پایش تصویری شهر یاسوج اعلام آمادگی کرده اند و برآورد ما ۴۰ میلیارد تومان برای ۸۴ نقطه در شهر در حوزه پلاک خوان و امنیتی بوده است.
شهردار یاسوج افزود: یکی از دغدغه سرمایه گذاران این طرح، آن بوده که حوزه استانداری به درخواست شهرداری و یا خود سرمایه گذار ضمانت اجرایی مبنی بر بازگشت منابع حاصل از جریمه ای که دوربین ثبت می کند را به شهرداری جهت انجام تعهداتش به سرمایه گذار بدهند.
وی تاکید کرد: با توجه به مکاتبات انجام شده با معاونت سیاسی و امنیتی و عمرانی و مدیر کل حوزه سیاسی تاکنون موافقت ضمنی آن داده شده است و ماهم پیگیریم که این تضمین هم داده شود و سرمایه گذار با خیال راحت این طرح را اجرایی کند.
مقدم بیان کرد: در طی این سه سال با این اعتبارات اندک مذکور،  اتاق پایش ایزوله شده مانیتور ها نصب شده و تصاویر دریافت می شود اما کفایت نمی کند و تنها راه حل موضوع همان روش (bot)* است و به زودی پس از تایید تضمین (ضمانت) از سوی استانداری به مناقصه می رود.
وی تصریح کرد: تاکنون تعامل خوبی در زمینه زیرساخت های فیبر نوری با مخابرات استان بوده و جانمایی ۸۴ نقطه انجام شده و هم اینک آماده انتشار مناقصه عمومی هستیم.
لازم است که شهردار یاسوج در باره سرمایه گذار قبلی که طرح را نیمه کاره رها کرد و رفت، نیز توضیح بدهد.
----------------------------------------------------
قراردادهای بی او تی (BOT)  در زبان ساده به قراردادهای ساخت، بهره برداری، انتقال و واگذاری گفته می‌شود. در این نوع از قراردادها شرکت و یا مجموعه ای از شرکت‌‌ها پس از اخذ امتیاز، پروژه‌‌های سنگین مالی را اجرا خواهند کرد.  اینگونه شرکت‌‌ها پس از طی شدن بازه زمانی محدودی از پروژه‌‌های مذکور نفع خواهند برد و سپس پروژه را به طوری که امکان فعالیت کامل بر روی آن وجود داشته باشد به صورت بلاعوض آن را به طرف دیگر واگذار می‌کنند که اغلب طرف دیگر دولت و یا شرکت‌‌های خصوصی وابسته به دولت است. آنچه گفته شد یک تعریف کلی و کامل از قراردادهای بی او تی (BOT) است
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود ب شرفت
واقعیت گفتید
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
1