تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۷۵۹۴
بررسی عملکرد دستگاه‌های مربوطه در مدیریت کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد؛

از ضعف در بخش اداری علوم پزشکی تا فداکاری‌های فراموش نشدنی کادر درمان / نمره قبولی سپاه، بسیج، دادگستری، هلال احمر و.../ حمایت همه جانبه نماینده ولی فقیه از تصمیمات ستاد کرونا

۱۵
۱
از ضعف در بخش اداری علوم پزشکی تا فداکاری‌های فراموش نشدنی کادر درمان / نمره قبولی سپاه، بسیج، دادگستری، هلال احمر و.../ حمایت همه جانبه  نماینده ولی فقیه از تصمیمات ستاد کرونا
کبنا ؛1 اسفند 1398 یعنی یک روز قبل از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رسماً به عنوان روز اعلام ورود ویروس کرونا به کشور اعلام شد. از آن تاریخ تاکنون نزدیک به 10 ماه می‌گذرد و در طول این مدت طولانی شاهد اتفاقات تلخ و بعضی مجاهدت‌ها از سوی مردم و برخی دستگاه‌ها بوده‌ایم. از همان ابتدا مجموعه علوم پزشکی و در رأس آن کادر درمان به عنوان مجاهدان و پیش قراولان خط مقدم معرفی شدند و هنوز هم بعد از گذشت 9 ماه از این اتفاق این عزیزان کماکان در صف اول و در معرض مشکلات و مصائب زیادی هستند. برخی از کادر درمان کشور بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و بسیاری از آنها حتی چندین مرحله به این بیماری مبتلا شدند. اما در کنار کادر درمان سایر دستگاه‌ها نیز فعال بودند و هم پای کادر درمان در حوزه‌های مربوطه از همکاری و همراهی دریغ نورزیدند.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز شرایط مشابه سایر کشور بود در این استان نیز شاهد همت و از خودگذشتگی پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم. عزیزانی که ماه‌هاست برای کنترل و درمان این بیماری وقت گذاشته‌اند و بدرستی فرصت بودن در کنار خانواده خود را به دست نیاورده‌اند. قصد انکار بعضی زحمات و تلاش‌ها در بخش‌های اداری علوم پزشکی را نداریم و لازم است به آن عزیزان هم خدا قوت گفته شود ولی متاسفانه باید قبول کرد در مواردی در بخش‌های اداری شاهد برخی حواشی و پرداختن به موضوعات بی اهمیتی بودیم که گاها منشأ سیاسی داشتند. تمرکز بر عزل و نصب‌های بی اثر از جمله موضوعات فرعی و نامربوطی بودند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی نه تنها اصراری بر انجام آن داشت که کرونا را بهترین فرصت برای پیش برد نگاه و سیاست‌های خود می‌دانست.
گلایه بسیاری از کادر درمان نسبت به پرداخت حق کرونای خود از دیگر موضوعاتی بوده است که در این مدت سبب ناراحتی افکار عمومی شد. این در حالی است که افشای فیش حقوقی مدیران دانشگاه و در رأس آنها معاونت پشتیبانی و مبالغی که تحت عنوان کارانه و یا مبلغ مربوط به سه ماهه اجاره خانه وی به بیرون درز شد سبب واکنش رسانه‌ها و حساسیت کادر درمان و بقیه مردم شد. این در حالی است که بحران مربوط به تأخیر در جواب آزمایش‌های کرونا در یکی از آزمایشگاه‌های شیراز نتیجه سهل انگاری در همین معاونت بوده است.
با این وجود رئیس دانشگاه از ابتدا بر روی یک موضوع مانور می‌داد که البته خروجی آن چندان برای مردم احساس نشد و آن هم  رتبه بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در رعایت پروتکل‌های پزشکی بود. اما در عمل استان کهگیلویه و بویراحمد از مدت‌ها قبل وارد وضعیت قرمز شد و آمار همه گیری کرونا به مانند استان‌های اول کشور در رتبه بالا بود و هیچ زمان رابطه بین رعایت بالای پروتکل‌ها در استان و آمار بالای همه گیری روشن نشد و بیشتر به یک شوخی شبیه بود. ضمن آنکه از ابتدا تاکنون شاهد گلایه‌های روزانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و استاندار از عدم رعایت مردم بویژه در مراسمات عزاداری و عروسی‌ها هستیم.
قطعاً در یک وضعیت قرمز نمی‌توان صحبت از عملکرد موفق داشت ولی نمی‌توان انکار کرد که برخی‌ها حداقل از لحاظ وقت و پیگیری نه تنها کوتاهی نداشتند که با تمام وجود در خط اول حضور داشتند. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد را باید در رأس این گروه دانست. مدیری که از روز اول در کنار کادر درمان حضور داشته است و روزی نیست که پیگیر این موضوع نباشد. این که چرا این سطح از پیگیری بی اثر بوده است بخشی از آن به وضعیت کلی کشور بر می‌گردد و برخی هم به کمبود امکانات. نکته دیگر آن که دغدغه‌ها و پیگیری‌های صرف به تنهایی کفایت نمی‌کند و قاطعیت و ضمانت اجرایی بیشتری می‌خواهد.
به طور نمونه با وجود تذکرات و هشدارهای استاندار کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم برگزاری تجمعات ولی باز هم نه تنها شاهد برخی تجمعات بوده‌ایم که در برخی از آنها معاونین استاندار نیز حضور پیدا می‌کرد. یا سایر معارفه‌هایی که آخرین مورد آن هفته قبل در قلعه رئیسی و در تودیع و معارفه بخشدار چاروسا انجام شد و فرماندار کهیگلویه نیز حضور داشت. قبل از این نیز عکس‌هایی از حضور اتابک در صف اول برخی تجمعات شلوغ دیگر نیز به بیرون آمده بود تا نشان داده شود که ظاهراً توصیه‌ها متوجه مدیران نیست و صرفاً برای مردم است.
در میان دستگاه‌های دولتی سازمان هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از دستگاه‌های فعال بوده است و از ابتدا تا کنون در اکثر برنامه‌ها و بویژه "گشت ارشاد کرونا" و "آمران سلامت" همکاری و همراهی خوبی داشته است. همچنین این سازمان در برخی کمک‌ها به برخی نیازمندان نیز حضور فعالی داشته است. صنعت، معدن و تجارت در سطح وزارت تا استان‌ها عملکرد مورد انتقادی داشته است که بخشی از آن به برنامگی در سطح کلان بر می‌گردد که از ابتدا تاکنون یک بلاتکلیفی در رابطه با تعطیلی بازار و یا فعالیت آن وجود داشته است. وضعیت قیمت‌ها نیز یک وضعیت نگران کننده بوده است که این موضوع به شرایط خاص اقتصادی کشور بر می‌گردد و اتفاقاً در استان کهگیلویه و بویراحمد شخص سالار حسین پور شبانه روز پیگیر نشان داده است.
تعزیرات حکومتی در استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیر این سازمان با جدیت پای کار بوده‌اند و اگر چه بی نظمی در بازار و قیمت‌ها یک موضوع کشوری است اما تعزیرات حکومتی در استان در چندین مورد با بازرسی و کنترل به موقع مانع از سواستفاده از این وضعیت و تشدید مشکلات مردم شده است.
نهادهایی همچون سپاه و بسیج و مجموعه دادگستری، دادستان مرکز استان و شهرستان‌ها به همراه نیروی انتظامی و ائمه جمعه در طول ده ماه گذشته نهایت همکاری و همراهی را  با ستاد استانی کرونا داشته‌اند. نماینده ولی فقیه در رأس ضمن توصیه و تاکید بر حفظ دستورات این ستاد خود کمترین حضور را در تجمعات داشته است و حمایت خوبی از دستورات ستاد کرونا داشته است. سپاه و بسیج نیز به مانند همیشه یک پای مدیریت این بحران بودند؛ چه از لحاظ همکاری در کنترل و چه از لحاظ کمک‌های انسان دوستانه که همچنان ادامه دارد. مدیرکل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیران شهرستانی آن به همراه دادستان‌ها نیز در کنار ستاد کرونا بوده‌اند و روزی یا لحظه‌ای از جدیت و پیگیری در این موضوع کوتاه نیامده‌اند. مردم هم همکاری و همیاری داشتند با این وجود برخی کوتاهی‌ها و ساده گرفتن‌ها نیز دیده شده است. قطعاً تا مردم تمام و کمال همکاری نکنند هیچ طرح و برنامه‌ی دولتی به سرانجام نخواهد رسید. مردم در مرحله اول ورود کرونا به کشور همکاری خوبی داشتند و در آن دوره ایران یک آمار چشمگیر در نحوه مدیریت و مواجهه با این بیماری ثبت کرد. اما دست کم گرفتن و اهمال کاری سبب شد در پیک‌های بعدی و پیک سوم و فعلی وضعیت بسیار خطرناک در حال شکل گیری باشد که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود پیش بینی می‌شود تفلات و هزینه‌های جانی و مالی بیشتری را متوجه کشور نماید.
مردم و اقتصاد کشور  تا همین جا آسیب زیادی دیده‌اند و باید این موضوع در نظر گرفته شود و تسهیلات و کمک‌هایی برای مردم تعریف شود. هنوز خبری از تسهیلات کرونایی نیست و مشخص نیست آیا تسهیلاتی از ابتدا نبوده است و یا در استان در جذب تسهیلات کوتاهی شده است و یا آن که تسهیلات بدرستی و با اعمال نظارت توزیع نمی‌گردد؟ نقش بانک‌ها نیز در این میان مهم است و لازم است بانک‌ها با جدیت و سخت گیری کمتر نسبت به پیگیری این تسهیلات به گروه‌های آسیب دیده کمک کنند. با اینهمه و با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود این ویروس همچنان به یکه تازی ادامه خواهد داد باید با مراقبت و مدیریت بیشتری نسبت به آن حساس بود تا ان شاء الله واکسن آن در دسترس عموم قرار گیرد و هراس فعلی مردم از بین برود. با این وجود و همه تلاش‌ها و زحمات صورت گرفته در سطح جامعه اما زحمات و تلاش‌های کادر درمان تا ابد فراموش نخواهد شد و مردم تا همیشه از آنان و فداکاری و مجاهدت‌هایشان به نیکی یاد خواهند کرد. در حال حاضر نیز بهترین کمک به آنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت خود و اطرافیانمان است تا اندکی از درد و آلام و فشار بر آنها کاسته باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مردم
Iran, Islamic Republic of
جهان بین عشقه
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود
چرا اجاره منزل// 10500000 تومان باشد آیا ایشان در فیش حقوقی خود حق مسکن نمیگیرد؟؟
جناب استاندار فرمودن سیاهنمایی نکنید اما چرا برخوردی صورت نگرفت؟؟
چرا مسئولین کارانه 3ماهه سوم سال 98خود را در اسفند 98 دریافت کردند در صورتی که اون موقع کارانه پرسنل بهمن 97 شاید پرداخت شده بود؟؟؟
سند معاون // دانشگاه مبلغ 10800000 تومان برای خدمات رفاهی یعنی چی؟؟
چرا کارانه پرستار که بر بالین بیمار هست کمتر از 500 هزارتومان باشد ولی کارانه3ماه معاون دانشگاه قریب به 40 میلیون باشد؟؟
چرا اولین تست های کرونا باید از مسئولین دانشگاه گرفته شود که ارتباطی با بیماران نداشتند؟؟؟
جناب استاندار خواهش میکنیم جهت افزایش انگیزه با این بی عدالتی ها برخورد کنید
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین اداره ای که تا ب حال این استان به خودش دیده، اداره صمت و مدیرکل اون هست..
این ضعف ناشی از عملکرد ضعیف استاندار و عدم توجه به ارگان های زیرنظر خود و عدم توجه ب خواست مردم جهت بازخواست مدیرکل ضعیف سازمان صمت بدلیل کاهلی در انجام امورات و عدم کنترل بازار و .....
فرهنگی از دنا
Iran, Islamic Republic of
مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بفرمایند
فوق تخصص ریه چندتا دراستان داریم؟
مگه نه اینکه این بیماری اولین جایی رادرگیر میکنه
ریه میباشد. معاینه ریه خیلی مهم وکار دقیقی میباشد حتی متخصص عفونی یاداخلی دقیقا نمی تواند مثل فوق تخصص ریه کار معاینه راانجام دهند

ضمن تشکر از فداکاریهای کادر درمان
که حقیقتا صف اول مبارزه بااین بیماری میباشند
ازمسولین دانشگاه خواهانیم که تمام قد درکنار کادر درمان باشند.
ذل
Iran, Islamic Republic of
صرفا عقده گشایی هست
چهار عکس چسپوندی به هم ما هم به خیال خودمون شما را به حساب اوردیم
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام اره وقتی .. مواد بهداشتی از جمله ماسک ژل های بهداشتی که مربوط به افراد بی بضاعت بوده بین حوزه استانداری وخبرنگاران وخیلی ازدیگر سازمانها توزیع میکند باید هم ازش تعریف بشه که 70 درصدپرسنل ان دچار کرونا شدند.. کسی پیگیری نمیکنه
ایشان برای اینکه چند روزی بیشتر بماند چوب حراج زده وبا دادن امارهای سر همه مسئولین کلاه گذاشته
بزودی گندهای ان رو میشود
محمد
United States
یکی از دستگاههایی که بیشترین کمک را به مردم در این شرایط داشته و دارند کمیته امداد هست چرا نامی برده نشد.
پرسنل بیمارستان
United Kingdom
احسنت و خسته نباشید
Iran, Islamic Republic of
باسلام نویسنده محترمکه همه را خوب توصیف کرده وتقصیرهارادر سطح کلان اعلام کرده پس مقصر در استان کیست ،همه نمره قابل قبولی داشتند،اگه یکماه ورودی شهر یاسوج وگچساران را مسولین کنترل میکردند واز ورود افراد ݝیره بومی جلوگیری میکردند حالا شاهد چنین همه گیری نبودیم
علی
United States
کاشکی جای قم هر جای دیگری بود ملت این بلا سرشون نمیومد
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نویسنده و گزارشگر این گزارش سواد بهداشتی و درمانی ندارد و گرنه بهتر می توانست بنویسد و به نوعی عقده گشایی کرده است . خط مقدم در همه جای دنیا نیروهای بهداشتی هستند و پیشگیری مقدم بر درمان است این یک اصل است .
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
کاش استان چند تا مدیر جهادی مثل آقای جهانبین داشته باشه واقعا کارآمد هست
صدر الله
Iran, Islamic Republic of
مظلومترین قشر در ایران در شرایط کنونی کادر درمان میباشند مردم هر چه داد دارند بر سر این قشر میزنند مسیولین بی خیال از این کار اصلا در فکر ما نیستند
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر جهانبین تلاشگر
رضا
Iran, Islamic Republic of
. که فقط بلده امار بده یا بقیه مسئولین که فقط اسم خودشونو دارن بزرگ میکنن اگه مدیریت داشتند همون موقع کنترل میکردن نه حالا که کار از کار گذشته دارن تقلا میکنن
امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
1