تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۴۲۷۳۰۷
شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

طرح جامع شهری یاسوج؛ اما و اگرها / ساخت و سازهای غیرمجاز در یاسوج نگران کننده است / شهر مادوان اشتباهی در دل یاسوج

۰
طرح جامع شهری یاسوج؛ اما و اگرها / ساخت و سازهای غیرمجاز در یاسوج نگران کننده است / شهر مادوان اشتباهی در دل یاسوج
کبنا ؛شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست احد جمالی معاون سیاسی استاندار برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر امروز (شنبه 17 آبان ماه 99) نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی و عمرانی استانداری برگزار شد.
بنا بر این گزارش، یکی از موضوعاتی که در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، طرح جامع شهری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود. در این نشست مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ایرادهای به طرح جامع شهری یاسوج وارد کردند که مشاور طرح پاسخی به ایرادهای وارد شده داد. سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای این طرح ضرورت دارد و از گرانی زمین و بورس بازی و زمین بازی جلوگیری می‌شود.
مشاور طرح جامع شهری استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت ویدئو کنفرانس در خصوص این طرح برای مدیران عضو شورای برنامه ریزی توضیحاتی را ارائه داد. که اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اولین مدیری بود که به این طرح ایراد وارد کرد و گفت: در این طرح حفاظت از زمین‌های حاصل خیز و منابع آبی در اطراف شهر یاسوج چندان مورد توجه قرار نگرفت.
وی ابراز نگرانی کرد و افزود: در آینده اگر مناطقی مانند؛ اکبرآباد به شهر اتصال بخورند، با این طرح با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج نیز به این طرح ایراد گرفت و گفت: من به این طرح اشکال شکلی می‌گیرم، چند بار مشاور گفته استان یاسوج که به نظر می‌آید، اگر مشاور در جلسه حضور پیدا می‌کرد، بهتر بود. بعضی از مسائلی که در این طرح مطرح شد، با واقعیت‌های یاسوج مطابقت ندارد.
عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد که از مهندس نام آشنا مرکز استان به شمار می‌رود، نیز دست روی ایرادات طرح گذاشت و گفت: تصمیم‌های غیرکارشناسی وضعیت نامناسب را به لحاظ ترافیکی ایجاد کرده است که در طرح جدید جامع شهری یاسوج باید دیده شوند.
سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد به دلایلی که طرح جدید برنامه ریزی شده، گریزی زد و اظهار داشت: مدیران و صاحب نظران می‌توانند ایرادها و مزایای طرح را بر شمارند و نظرات تخصصی ارائه دهند و هنوز برای رفع نواقص طرح دیر نشده است.
سهمگین در ادامه افزود: تخلفات ساخت و سازهای بی رویه در سطح شهر یاسوج ما را به سمت تدوین این طرح سوق دارد. میزان تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج و اطراف آن بسیار زیاد و نگران کننده است.
معاون فنی سازمان مدیریت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هنوز هم فرصت است که این طرح به رأی مدیران عضو شورای برنامه ریزی گذاشته شود و نظرات کارشناسی خودشان را ارائه دهند.
وی افزود: طرح جامع شهری یاسوج بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان انجام گرفته و با این طرح جلوی گرانی زمین، و بورس بازی و زمین بازی را خواهد گرفت.
سهمگین گفت: ایرادات طرح را قبول دارم، اما متعقدم که طرح جامع شهری ضروت مرکز استان است.
 پژمان نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این طرح قرار است که افق شهر یاسوج را مورد بررسی قرار دهد.
 وی افزود: نظریه‌ای وجود دارد که برای جلوگیری از درگیری قومیت‌ها، نباید در یک جا متمرکز شوند. همانطوری که شهر ری با یک میلیون نفر جمعیت جزو شهر تهران است، شهر مادوان که بر اساس تصمیم اشتباه در دل شهر یاسوج به عنوان شهر مشخص می‌شود، نیز باید به مرکز استان الحاق شود. چرا که این شهر با 20 هزار نفر جمعیت، تنها به عنوان یک خوابگاه تلقی می‌شود و جمعیت این شهر برای انجام امورات خودشان به یاسوج مرکز استان می‌آیند. و هزینه اضافی را ایجاد می‌کنند که ما می‌توانیم با الحاق آن شهرداری یاسوج را تقویت کنیم.
نستهن مقدم شهردار یاسوج این موضوع را پذیرفت و گفت: شهرداری یاسوج از اکبرآباد تا شهر مادوان خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد، اما عملاً این مناطق جزو شهر یاسوج محسوب نمی‌شود که باید در این خصوص چاره اندیشی بهتری کرد.
در ادامه این جلسه همچنین مسئولان شهر مادوان را فاقد یک متر فضای سبز دانستند و بیان می‌کردند که بهتر است این شهر به مرکز استان الحاق شود.
نیک اقبالی در ادامه تاکید کرد: در طر ح جامع شهری یاسوج یک متر از محدوده مصوب طرح هادی مناطق اطراف نیامده و تنها مناطق که در طرح تفصیلی شهری و یا طرح هادی روستایی قرار ندارند به این طرح اضافه شده‌اند.
نیک اقبالی گفت: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تهیه طرح تفصیلی شهری نیاز داریم که اگر هر روز بگذرد، در آینده با مشکلات بدتری مواجه خواهیم شد.
 مشاور طرح جدید جامع شهری یاسوج با بیان اینکه این طرح سال 97 مصوب شد، تصریح کرد: یک سانتی متر از زمین‌های کشاورزی، باغی، اراضی ملی، جنگلی و طبیعی خارج از محدوده شهر در این طرح نیامده است.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427307-2.jpg

یاسوج از لحاظ معماری و شهرسازی شهری بی هویت است
احد جمالی سرپرست معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه با بیان اینکه شهر یاسوج یک شهر مهاجرت پذیر است و روز به روز بر جمعیت آن افزوده می‌شود، تاکید کرد: طرح جامع شهری برای یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ضرورت دارد.
 جمالی گفت: یاسوج از لحاظ معماری و شهرسازی فاقد هویت است و تخلفات موجود در ساخت و سازها نشان از بی هویتی در معماری این شهر است.
 احد جمالی  اظهار داشت: ساخت و ساز غیر مجاز در یاسوج و حاشیه آن، هویت معماری شهری را به خطر انداخته و قانون گریزی به راحتی قابل مشاهده است.
 وی افزود: باید هر چه سریع‌تر طرح جامع شهری یاسوج و در پی آن طرح تفصیلی تدوین شود تا این قانون گریزی‌ها کاهش یابند.
 معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شهر یاسوج تنها شهری است که شیب رشد جمعیت آن در همه دوران مثبت بوده و بسیار مهاجر پذیر است.
 جمالی بیان کرد: این شهر دارای مواهب خدادادی فراوان و جاذبه‌های گردشگری است که می‌طلبد در طرح جامع شهری به این موارد توجه ویژه شود.
 وی تاکید کرد: اجرای طرح جامع و طرح تفصیلی این شهر بسیار ضروری است و هر چه سریع‌تر باید عملیاتی شود.
 معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح جامع شهر دهدشت نیز عنوان کرد: با توجه به ۲ پروژه بزرگ نیروگاه سیکل ترکیبی و پتروشیمی دهدشت و همچنین جاده پاتاوه دهدشت بدون شک جمعیت این شهر بیشتر خواهد شد.
وی گفت: باید تمامی جوانب برای اجرای طرح جامع شهر دهدشت نیز مورد نظر قرار گیرد و به طور کارشناسانه در این باره تصمیم نهایی گرفته شود.
جمالی تاکید کرد: همچنین این شهر در کنار ۲ سد مارون و کوثر قرار دارد و دارای موقعیت ویژه‌ای است.
به گزارش کبنا، در این نشست مشاور طرح جامع شهر یاسوج توضیحاتی در خصوص طرح پیشنهادی ارائه داد که مورد تأیید مسئولان متولی قرار گرفت.
همچنین طرح پیشنهادی شهر دهدشت با مخالفت‌هایی روبه رو شد که نیاز به بازبینی دوباره دارد.
ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
فایل های مرتبط
1