کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

زنگ خطر در گچساران به صدا درآمد / مصوباتی که در زمین کرونا خاک می‌خورند / گچساران مشکل کفن و دفن فوتی‌های کرونا دارد / راه‌اندازی غسالخانه کرونایی

21 تير 1399 ساعت 22:58

شهرستان گچساران در وضعیت خطرناک به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و بهتر است که مردم برای کنترل این ویروس رعایت نکات بهداشتی مدنظر کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت و درمان را مدنظر قرار بدهند و بر روی رعایت انها اهتمام بورزند.


«استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار از نظر شیوع کرونا قرار دارد و کرونا چهره خطرناکی از خود نشان داده و نگران کننده است» این بخشی از صحبت‌های امروز ( 21 تیرماه 99) یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد است. او امروز همچنین رشد بیماری کرونا را در شهرستان گچساران 27 درصد اعلام کرد و گفت: بهترین کمک مردم به نظام پزشکی و درمان استان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

13 بیمار کرونایی جدید در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد

آرین غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز امروز حرف‌های پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان را تایید می‌کند و می‌گوید: «از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۵۲۸ مورد از نظر ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان مثبت اعلام شده است. و تعداد نمونه‌های دریافتی این شبکه را از بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا را 2833 نمونه اعلام می‌کند.
غلامیان آمار بیماران کرونایی را به تفکیک جنسیت 296 مرد و 232 زن اعلام می‌کند و اظهار کرد: «از مجموع ۵۲۸ نفر مبتلا به ویروس کرونا تعداد ۴۴ نفر در مناطق روستایی و مابقی در سطح شهر شناسایی شده‌اند.»
 رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: «هم اکنون ۳۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستانهای گچساران بستری هستند که از این تعداد ۱۳ بیمار قطعی مبتلا به ویروس در بیمارستان شهید رجایی و پنج نفر در بیمارستان نفت گچساران بستری هستند.»
غلامیان با بیان اینکه ۲ بیمار مبتلا  به کرونا در بخش ICU بیمارستان شهید رجایی بستری هستند، می‌گوید: « متاسفانه در دو روز گذشته 4 بیماری کرونایی که ۳ بیمار گچسارانی و یک بیمار باشتی بود، فوت شدند.
وی به جدیت شبکه بهداشت گچساران بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی تاکید می‌کند و اضافه کرد: «در این مدت ۱۱۵ واحد متخلف پلمپ شده که از این تعداد ۱۲ باشگاه ورزشی به دلیل رعایت نکردن پروتکل بهداشتی، تعطیل شدند.
 به گزارش کبنا، در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان شبکه بهداشت و درمان گچساران به شیب تند شیوع ویروس کرونا در گچساران اشاره کرده‌اند، اما بر اساس گزارش‌های رسیده بازارهای گچساران و اماکن عمومی این شهرستان مملو از جمعیت و مردم بهایی به کرونا نمی‌گذارند و رعایت نکات بهداشتی مدنظر مسئولان هم برای آنها جذابیتی ندارد. به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی ژست قهرمان بازی می‌گیرد و با ساده انگاری که «کرونا زورش به ما نمی‌رسد» مراعات حال دیگران را هم نمی‌کنند.

 گچساران مشکل کفن و دفن فوتی‌های کرونا دارد
  پیام تبریک و تشکر فرماندار گچساران خطاب به مردم
خوان پایه فرماندار گچساران

علی خوان‌پایه فرماندار شهرستان گچساران در نشست امروز (21 تیرماه 99) شورای سلامت گچساران پرده از واقعیت‌های شهرستان در خصوص شیوع این ویروس بر می‌دارد و می‌گوید: «اکنون برای کفن و دفن بیماران فوتی ناشی از کرونا در شهرستان مشکلاتی داریم و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً با مشکلات دیگری مانند تخت ای سی یو و تخت بیمارستانی برای بستری با مشکل مواجه خواهیم شد.»
خوان‌پایه در این نشست دست به اعتراف هم می‌زند و از اجرایی نشدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا در گچساران می‌گوید و بیان می‌کند: «اگر مصوبات تصویب و اجرایی نشود قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد.» او افزود: «تاکنون ۳۶ جلسه در زمینه با مقابله با کرونا از ابتدای شیوع این ویروس با بیش از ۳۰۰ مصوبه اجرایی شده است.»
 فرماندار گچساران به نحوه کنترل این بیماری در شهرستان هم اشاره می‌کند و لابه‌لای حرف‌هایش دست روی نکته حائز اهمیتی می‌گذارد و می‌گوید: «تا اردیبهشت ماه بیماری ویروس کرونا را خوب کنترل کردیم. و تا آخر همین ماه تنها 74 بیمار کرونایی داشتیم.»
به گزارش کبنا، چه اتفاقی افتاد که کنترل این بیماری از دست مسئولان در رفت، قابل بررسی است. او ادامه می‌دهد: «از تاریخ ۱۰ خردادماه تا کنون ۴۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده است که این روند با جهش چشمگیری مواجه بوده است. و ما روزانه 11 نفر بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌کنیم.
وی اضافه کرد: «زنگ خطر برای شهرستان گچساران به صدا در آمده و تعداد فوتی‌های شهرستان به 14 تن رسیده است.»
 فرماندار گچساران اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا برخی صنوف پرریسک شهرستان به مدت یک هفته تعطیل شده که هم اکنون برای بازگشایی و فعالیت مجدد به رعایت پروتکل بهداشتی و پذیرش کم مراجعه کنندگان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
 وی به اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع این بیماری اشاره می‌کند و توصیه کرد: «بایستی اقداماتی در جهت کاهش روند صعودی افراد مبتلا به ویروس کرونا صورت گیرد.» «نظارت و بازرسی بر صنوف بایستی افزایش با حساسیت در سطح جامعه و بازار انجام گیرد.»«گشت‌های مشترک با هدف رعایت پروتکل بهداشتی همچنان مستمر باشد.»
 کارمندان هم گرفتار کرونا شدند
خوان‌پایه با بیان اینکه در ادارات هم کارمندان و ارباب رجوع بایستی از ماسک استفاده کنند، گفت: «بخشی از کارمندان ادارات به دلیل اهمیت ندادن به پروتکل بهداشتی و امتناع از استفاده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»
تعارف نداریم، پلمپ می‌کنیم

وخیم شدن حال چند بیمار کرونایی در گچساران

 وی اضافه کرد: «ادامه فعالیت صنوف پرریسک به خصوص صنف آرایشگران استفاده از ماسک برای مراجعه کنندگان الزامی است. تالارها تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل هستند. و براساس مصوبه ستاد تا زمانی که وضعیت قرمز اعلام شده محدودیت‌های در شهرستان وجود دارد.» «صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند به پلمپ آن اقدام کنید چرا که با سلامت شهروندان با کسی تعارف نداریم.»
 در حالی که مسئولان نگران وضعیت گچساران هستند، مسعود ظفری شهردار دوگنبدان از راه‌اندازی غسالخانه جداگانه برای فوتی‌های کرونا خبر داد و گفت: «با افزایش فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا و برای جلوگیری از انتشار این ویروس غسالخانه جداگانه راه اندازی شد.»
شهردار دوگنبدان با بیان اینکه این غسال خانه به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ایجاد شده است، افزود: همچنین برای انتقال اجساد فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا یک دستگاه آمبولانس حمل میت کرایه شده است.
ظفری ادامه داد: برای غسل، کفن و دفن میت کرونایی نیاز به ۱۶ دست لباس مخصوص است که در این زمینه نیاز به همکاری و بودجه داریم.
شهردار دوگنبدان دست روی نکته مهمی می‌گذارد و بیان می‌کند: «شهرستان باشت مجزا است و ما نمی‌توانیم جور شهرستان باشت را به دوش بکشیم چرا که ما برای انتقال فوتی‌های ناشی از کرونا آمبولانس مجزا کرایه کرده‌ایم.» «شهرداری باشت باید مکلف شود نسبت به فوتی خود اقدام کند چرا که برای هر کفن و دفن هر میت نیاز ۱۶ دست لباس است.»
شهرستان گچساران در وضعیت خطرناک به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و بهتر است که مردم برای کنترل این ویروس رعایت نکات بهداشتی مدنظر کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت و درمان را مدنظر قرار بدهند و بر روی رعایت انها اهتمام بورزند.


کد مطلب: 423133

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/423133/زنگ-خطر-گچساران-صدا-درآمد-مصوباتی-زمین-کرونا-خاک-می-خورند-مشکل-کفن-دفن-فوتی-های-راه-اندازی-غسالخانه-کرونایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1