تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۲۲۷۵۹
کبنا بررسی کرد

مشکلات پنهان تاکسی‌‌های یاسوج

۱
۰
مشکلات پنهان تاکسی‌‌های یاسوج
کبنا ؛یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ناوگان حمل و نقل عمومی ضعف فراوانی دارد. اتوبوس‌های شهرداری یاسوج فقط در اختیار دانشگاه‌ها است و گاهی هم برای مسدود کردن جاده‌ها از این اتوبوس‌های حدوداً فرسوده استفاده می‌شود. وضعیت تاکسی‌های این شهر قصه درازی دارد. از طرفی مردم رضایت چندانی از عملکرد برخی تاکسی‌های درون شهری ندارند. نظارت دقیقی هم روی آنها صورت نمی‌گیرد. بعضی از تاکسی‌ها به جای اینکه در اختیار عموم مردم باشند، کلاس‌شان فقط دربستی است، تعدادی از آنها در کارشان نه قانون، نه عرف و نه حق را هم در نظر نمی‌گیرند و هر طوری که دلشان می‌خواهند از مردم کرایه می‌گیرند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ضعف جدی حمل و نقل عمومی انبوه‌­بر (اتوبوس)، تاکسی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌­ای در سیستم حمل و نقل شهری دارد، تا جائیکه در بعضی شهرهای این استان 100 درصد از حمل و نقل درون شهری توسط تاکسی‌ها صورت می­‌گیرد. سهم بالای تاکسی به عنوان یک شیوه حمل و نقل عمومی (شبه عمومی) در حمل و نقل شهری، فارغ از فرصت­‌ها و تهدیدهای ناشی از این حقیقت، پرداختن به مسئله کارایی و اثربخشی این وسیله با توجه به تعداد زیاد ذینفعان (شامل رانندگان تاکسی و شهروندان) ضرورت دارد.

https://lh4.googleusercontent.com/proxy/8UuBcLfbbES9UvoAvXYCle2cphphErOgfQxs7MQijc9x7iuRqJB1vmf5zT6OWZYx0XtWoMkTmJLNfWauGGUNhpveFVU3BH8ZYK-RHYKvLWQ
ضرغام خلقی‌پور رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج می‌گوید: سالانه افزایش کرایه تاکسی در سطح شهر یاسوج را داشتیم اما امسال این اعلام افزایش کرایه‌ها، با وقفه‌ای همراه بود که مقصر سازمان حمل ونقل بار و مسافر نیست.
وی ادامه داد: افزایش نرخ کرایه باید پروسه‌ای را طی کند ما در این سازمان با توجه به وضعیت تورم درخواست افزایش را به شهرداری اعلام می‌کنیم و بلافاصله برای شورای شهر ارسال می‌کنیم که در کمیسیون تطبیق نرخ تعیین می‌شود؛ امسال بدون اینکه به ما اعلام کنند که با درخواست افزایش موافقت شده این کار صورت گرفته است.
خلقی‌پور با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی درون شهری در سطح شهر یاسوج به فارس، گفت: تاکسی‌داران و آژانس‌ها با نرخ تورم زندگی می‌کنند قیمت‌ها در همه حوزه‌ها سرسام‌آور است وقتی کرایه تاکسی افزایش نداشته باشد تاکسی‌دار هم نگران است، ما تیغ دولبه هستیم باید مسافر و تاکسی را با هم ببینیم.
https://static1.borna.news/thumbnail/KLcqIvsc3fn3/c-5e-GrpQoxvSUuTA98NsxM4nZ53FJIggXpYEUp0nCAeKMXEtOaxjtOFHbqWJYS5/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C.jpg
این مسوول با اشاره به افزایش کرایه‌ها در همه شهرهای کشور گفت: نرخ کرایه در سطح شهر یاسوج از سایر شهرهای کشور پایین‌تر است، البته با افزایش 20 درصدی کرایه‌ها موافق نیستم و معقتدم کرایه‌ها بیش از این باید افزایش داشته باشد، چرا که اکثر تاکسی‌داران با ماشین‌های اقساطی در حال کار کردن هستند گاهی موقع‌ها به ما نامه می‌زنند که فلان شخص تاکسی‌دار باید به دلیل عدم پرداخت اقساط تاکسیش به پارکینگ برود.
خلقی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر شلوغی ایستگاه‌ها در برخی از ساعات شب و سردرگمی مردم در این شرایط کرونایی گفت: در ایستگاه میدان شهدای یاسوج از ساعت 8 شب به بعد با افزایش پیک و شلوغی مسافر مواجه هستیم که اضافه شدن اتوبوس به این ایستگاه در دستور کار است.


وی با بیان اینکه سازمان حمل و نقل مسافر تا ده‌بر آفتاب را خدمات ارائه می‌دهد و سرآبتاوه به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه حاشیه‌نشین کشور از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شود، افزود: 400 تا 500 تاکسی در سطح شهر یاسوج فعالیت دارند اگر در این شرایط تاکسی اضافه کنیم ترافیک ایجاد می‌شود، ضمن اینکه گاهی خدمات در ایستگاه‌ها به صورت یک طرفه است و همین عامل موجب شلوغی ایستگاه‌ها در ساعت خاصی از شب به خصوص ایستگاه میدان شهدای یاسوج می‌شود.
این مسوول با بیان اینکه این تعداد تاکسی پاسخ‌گوی مردم است و ساعت پیک مسافر را هم با اتوبوس جبران می‌کنیم، گفت: متاسفانه گاهی مردم از سیستم اتوبوس استقبال نمی‌کنند وخودشان به دنبال دربست هستند که به این موضوع هم ورود کردیم.
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر و بار شهرداری یاسوج با اشاره به اینکه تاکسی‌داران ما 4 ماه به نرخ سال گذشته به مردم خدمات ارائه کردند، با اشاره مجدد به این مسئله که کرایه تاکسی در سطح شهر یاسوج افزایش یافته از مردم خواست با توجه به وضعیت بیماری کرونا در ساعت پیک مسافر برای حفظ سلامتی خود، رانندگان و دیگر مسافران از ازدحام در ایستگاه‌ها خودداری و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
مشکلات تاکسی‌های شهر یاسوج یکی دوتا نیست، متاسفانه سازمان تاکسیرانی به عنوان اصلی ترین نهادی که با مشکلات تاکسیرانان در ارتباط است، نقش خاصی در توسعه و گسترش ناوگان عمومی ایفا نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خودت برو حرفاتو بخون ببین متوجه میشی اول و آخرش راجب چیه؟؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1