تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۴۲۰۸۷۹
کبنا گزارش می‌دهد

تراژدی آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد

۰
تراژدی آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد
کبنا ؛هر ساله همزمان با گرم شدن هوا، خبرهای آتش سوزی مراتع و جنگل‌‌های استان کهگیلویه و بویراحمد فضای رسانه‌ای را به تسخیر خود در می‌آورد، غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مردم بیشترین نقش را می‌توانند در صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ایفا کنند.
به گزارش کبنا، در 24 ساعت گذشته 3 فقره آتش سوزی در گچساران رخ می‌دهد که حمید نارکی دبیر ستاد بحران گچساران با اشار به این آتش‌سوزی‌های بیان می‌کند که از بعد از ظهر روز گذشته 3 فقره آتش سوزی در مراتع گچساران رخ داد.
 وی  ادامه داد: این آتش سوزی‌ها در ارتفاعات  بالای کوه کارکنان دولت، کشتارگاه ((روستای سراّبننیز به سمت روستای تلخاب شیرین)) و منطقه باغ فرودس گچساران رخ داد.
دبیر ستاد بحران گچساران با اشاره به اینکه پس از تلاش چند ساعته آتش مهار و خاموش شد، گفت: طبیعت دوستان اهالی روستا و نیروهای منابع طبیعی، نیروهای بسیجی، انجمن سبزگامان، نیروهای آتش نشانی شهرداری دوگنبدان و شرکت نفت در اطفای حریق در این آتش سوزی مشارکت کردند.
نارکی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون این دومین فقره آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گچساران است که رخ می‌دهد، تصریح کرد: علت و وسعت این آتش سوزی از سوی کارشناسان در حال بررسی است.
دبیر ستاد بحران گچساران ادامه داد: در چند روز گذشته آتش سوزی‌ها در ارتفاعات  بالای کوه کارکنان دولت ، دژسلیمان و پلاک انبارشاهی این شهرستان رخ داد که با همکاری و  تلاش ۶۰ نفر از امدادگران منابع طبیعی، آتش نشانی، نیروهای مردمی و اکیپ‌های اطفای حریق کنترل و مهار شد.
وی ابراز کرد: آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.
نارکی از گردشگران خواست از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری و در صورت استفاده از خاموش شدن آن هنگام ترک منطقه مطمئن شوند.
غلام‌حسین حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بر اهمیت پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی به دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی  تاکید کرد و افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که بیشترین  وسعت را از لحاظ جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی داراست، بنابراین محدودیت این منابع حیاتی، ارزش حفاظتی آنها را بیشتر می‌کند.
وی اضافه کرد: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش‌های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسائی نقاط بحرانی حریق در همه شهرستان‌ها و اجرای برنامه‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه از آتش‌سوزی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد افزود: هر ساله بخشی از منابع طبیعی طعمه حریق می‌شود که نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده نقش مهم و موثر عامل انسانی در بروز این آتش سوزی‌ها به خصوص در روزهای تعطیل و پایانی هفته است.
حکمتیان اصل با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های ملی باید گروه‌های مردمی با یگان حفاظت منابع طبیعی همکاری داشته باشند اظهار داشت: امسال درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها هستیم.
وی گفت: کنترل و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت و دغدغه اداره کل منابع طبیعی در فصل گرم سال بوده بنابراین برای کنترل حریق نیازمند همکاری همه مردم و ارگان‌ها هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه آموزش روستاییان، بهره برداران، جوامع محلی و عشایر جزء برنامه‌های مهم این اداره کل است افزود: باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، مشارکت و آموزش این قشر با هدف حفاظت از منابع طبیعی و کمک رسانی در مواقع حریق، در دستور کار قرار گرفته است.
حکمتیان اصل افزود: یکی از معضلات و مشکلات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد، سخت‌گذر بودن مناطق و دیگر مولفه‌هایی همچون کمبود امکانات پیشرفته، کمبود نیروی انسانی ومهم تر از همه آتش سوزی در پس مانده مزارع  تهدیدی جدی برای جنگل‌ها و مراتع استان هست که امیدواریم همه نهادها و ارگان‌های تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از حریق یاری دهند.
وی نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه جاده‌ها و مناطق گردشگری، توزیع بروشورها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بهره گیری از توان تشکل‌های مردم نهاد، بسیج، همیاران طبیعت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعال کردن گشت‌های حفاظتی را از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برشمرد.
حکمتیان اصل با بیان اهمیت مشارکت مردم در مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گفت: به منظور استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و محلی، دهیاران و شوراهای اسلامی به عنوان همیار طبیعت، برای این قشر برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1