تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۲۰۳۵۳
در جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج مطرح شد

خوبانی: شهرداری یاسوج به وظیفه‌اش عمل کند / آشنا: تجمیع قبرستان‌ها ضرورت است / دهراب‌پور: قبرستان‌های یاسوج نباید سبب تعرض به اراضی ملی شود / اکبری‌تبار: ساماندهی آرامستان‌ها معطل سوءمدیریت‌ها است / نگین‌تاجی: برای مرکز استان فاجعه است/ اکبری: حرمت مردم را داشته باشیم

۱۵
۱
فاجعه‌ای به نام آرامستان در یاسوج / سوء مدیریت‌ها مردم را نگران کرده است
کبنا ؛جلسه علنی شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست مسعود خوبانی رئیس و حضور همه اعضا در محل شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح امروز چهارشنبه (10 اردیبهشت ماه 99) جلسه علنی شورای اسلامی شهر یاسوج در محل این شورا برگزار، و بحث ساماندهی آرامستان‌های شهر یاسوج یکی از موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.
مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در این جلسه بر ضرورت ساماندهی آرامگاه عمومی این شهر تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که هم‌افزایی برای ساماندهی قبرستان‌ها شکل بگیرد و از شهرداری، استانداری و سایر نهادها می‌خواهیم که به فکر آینده شهر باشند و هر چه سریعتر قبرستان‌های مرکز استان ساماندهی شود.
خوبانی افزود: ما باید به عنوان نمایندگان مردم باید در همه امورات شهر صاحب نظر باشیم و نظریات خود را حتماً بیان کنیم. در واقع همه ما اینجا جمع شده‌ایم که با تعامل و همکاری و خرد جمعی به پیشرفت شهرمان کمک کنیم. همه جا اختلاف نظر وجود دارد و اینکه بخواهیم بخاطر اختلاف نظر کسی را تهدید کنیم این صحیح نیست.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420353-1.jpg
خوبانی تاکید کرد: ما به مردم حرمت می‌گذاریم، قبرستان های اطراف شهر باید ساماندهی و محصور شوند. به هیچ وجه نباید به فوتی مردم بی احترامی شود.
خوبانی ادامه داد: قبرستان‌هایی که در گذشته ایجاد شد، باید بمانند، اما ساماندهی شوند. در واقع باید فکر اساسی برای قبرستان‌ها کرد.
خوبانی در ادامه گفت: قبرستان‌هایی اطراف شهر یا دارای نسق هستند یا چراگاه طوایف و در تملک آن‌ها بوده است و اکثراً هم برای ارامستان مجوزهای لازم را گرفته‌اند و ما بستن آنها مخالف هستیم. ما باید با مطالعه و کارشناسی زمین‌هایی را برای این کار در نظر بگیریم تا این دغدغه را بتوانیم رفع کینم.
وی افزود: ما با این تصمیمات عجولانه مخالفیم چون باید بستری فراهم شود و شهرداری که باید متولی اصلی باشد چند هکتار زمین خریداری کند زیر ساخت‌ها انجام شپد تا همه شهروندان بتوانند استفاده کنند. در آرامستان شرف آباد متاسفانه زمین تمام شده و بخش زیادی از آن خریداری شده است.
خوبانی گفت: اگرخدای نکرده حادثه‌ای پیش بیاید ما با مشکل مواجه خواهیم شد. ما هم چندین بار با شهردار صحبت کردیم و گفتیم که باید زمینی در جایی دیگر خریداری شود تا برای مواقع ضروری و حوادث غیر مترقبه آمادگی داشته باشیم که تا کنون کاری انجام نیده است. همینجا باز هم از شهردار تقاضا داریم این مورد را جدی پیگیری کنند.
رئیس شورا با اشاره به اعتراض‌های مردم گفت: در بحث آرامستان ها مردم تماس گرفتند و می‌گفتند می‌خواهیم تحصن کنیم. اما ما گفتیم باید مسیر قانون طی شود و ما هم حمایت می‌کنیم. اکثر جاهایی که برای قبرستان در نظر گرفته شده‌اند محافظت می‌شود و در برایان‌ها قرار داده‌اند. همینجا از مسعولان تقاضا داریم این مورد به سبکی عمل شود که مردم هم آسیب نبینند.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج همچنین در این جلسه روز شوراها، روز خلیج فارس و روز کار و کارگر را گرامی‌داشت و تبریک گفت.
محمد رحیم دهراب‌پور عضو شورای اسلامی شهر یاسوج در این جلسه با بیان اینکه باید در این ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است که گذشته خودمان را مرور کنیم، اظهار داشت: از اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج که به صورت یکپارچه در جلسات حضور پیدا می‌کنند، تشکر می‌کنم. امیدوارم با وحدت، تعامل و همدلی عمل کنیم. فلسفه شورا، مشورت و خردجمعی و اکثریت است و خدای نکرده نباید تصمیم گیری‌هایمان همراه با منیت و خودخواهی‌ها باشد. توقع بنده این است که شورا را جدی بگیریم و به جایگاه شورا که احیاناً خدشه دار شده است، مجدداً احیا کنیم.
وی به موضوع قبرستان‌ها گریزی زد و گفت: 7 قبرستان قدیمی در سطح مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داریم. محمودآباد، معصوم آباد، شاه فرج الله، تل زالی، دولت آباد و قبرستان نجف آباد و علی آباد قبرستان‌های قدیمی ما هستند و یادگاران گذشتگان ما هستند. باید برنامه ریزی کنیم که با همکاری میراث فرهنگی به عنوان یک اثر میراث فرهنگی شناخته شوند.
دهراب پور بر ساماندهی قبرستان‌ها تاکید کرد و گفت: باید با همکاری مردم، شهرداری یاسوج، میراث فرهنگی این قبرستان‌ها را به عنوان نماد تاریخی شهر قلمداد کنیم و ساماندهی شوند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420353-3.jpg
وی افزود: قبرستان‌های شهر یاسوج نباید سبب تعرض به اراضی ملی شود. بعضی بدون حساب و کتاب اراضی ملی را برای ایجاد قبرستان‌ها تصاحب کرده‌اند که در این زمینه هم باید کارهای اساسی و کارشناسی شده انجام بگیرد.
این عضو شورای اسلامی شهر یاسوج به قبرستان شرف آباد گریزی زد و گفت: ما می‌توانیم همین قبرستان را گسترش و توسعه دهیم. و اگر امکان توسعه این قبرستان نیست باید در یک مکان مناسب‌تری قبرستان جدیدی برای شهر یاسوج تعریف شود که در آینده با مشکل مواجه نشویم. در همین قبرستان مواردی داریم که شخصی ۵۰ متر خریداری کرده و تابلو زده اما در عمل ۱۰۰ متر را اشغال کرده است. در برخی از قطعات هم بورس بازی و خرید و فروش می‌شود. توقع این هست که تکلیف قطعات موجود و واگذار شده‌ها مشخص شوند و جلوی کارهای غیر قانونی گرفته شود.
دهراب پور گفت: باید در یک وقت مشخص هر چه سریعتر تکلیف قبرستان شهر یاسوج مشخص شود. همه نهادها باید برای گسترش و ساماندهی قبرستان‌ها کمک کنند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420353-2.jpg
علی اکبری تبار عضو دیگر شورای اسلامی شهر یاسوج در این جلسه روز شوراها را تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای عملیات بیت المقدس را گرامی داشت و بیان کرد: ساماندهی قبرستان و غسالخانه‌ها جزو وظایف اصلی شهرداران است. ما در سال‌های سال‌های 96، 97 و 98 بودجه‌های را برای گسترش قبرستان در یاسوج اختصاص دادیم، و در این‌ سال‌ها حدود 14 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دادیم، شهرداری یاسوج الان باید پاسخ دهد که چه برنامه و طرحی را اجرا کرده، شهردار یاسوج باید در این زمینه باید پاسخگو باشد. اما متأسفانه موضوع گسترش قبرستان معطل سوء مدیریت‌ها است.
وی با بیان اینکه شهرداری یاسوج باید پیگیر بحث ساماندهی قبرستان باشد، افزود: ضمن احترام به همه طوایف و ایلات، باید پذیریم که یاسوج شهر قبرستان‌ها شده است. ما مصوبه و بودجه در این زمینه داریم و جزو وظیفه اصلی شهرداری است که قبرستان‌ها را ساماندهی کنیم.
اکبری تبار گفت: در بعضی از مکان‌ها اینقدر شرایط زیست محیطی برای شهروندان خطرناک هستند که بعضی از شهروندان در تماس با ماها به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.
وی پیشنهاد داد که در دو منطقه سررود جنوبی و سررود شمالی دو مکان را مشخص کنیم و تکلیف این معضل را تعیین کنیم.
این عضو شورای اسلامی معتقد است که قبرستان‌های طایفه‌ای به صورت بی رویه در سطح شهر گسترش پیدا کرده است. منبع آبی مناطقی همانند ابوذرها زیر قبرستان‌ها واقع شده است که این برای سلامت مردم خطرناک است و امیدوارم هر چه سریعتر کاری انجام دهیم.
 کیوان آشنا عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز در این جلسه گفت: تجمیع قبرستان‌ها باید جزو اصلی کار شورا باشد، ما باید منابع آب، منابع طبیعی و محیط زیست را در گسترش قبرستان‌ها به طور ویژه ببینیم. جاهایی را قبلاً مشخص کردیم، اما مردم با آن مخالف کرده‌اند. لذا باید مکان دقیقی را برای قبرستان عمومی شهر در نظر بگیریم.

آشنا در این جلسه تصریح کرد: این انتظار را داریم از دوستان؛ مسائل طایفه‌ای و منطقه‌ای را کنار بگذاریم و توانمان را برای خدمت به مردم روی هم بگذاریم.
 هدایت اکبری عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز حلول ماه مبارک رمضان و روز شورا را تبریک گفت و با اشاره به روز خلیج فارس گفت: این خلیج آبروی ایران است و شاید عده‌ای بخواهند ان را مصادره کنند اما این خلیج تا ابد فارس خواهد ماند.
اکبری در ادامه گفت: دیروز در سایت‌ها و رسانه بحثی در مورد قبرستان‌های حاشیه شهر یاسوج مطرح و گمانه زنی‌هایی در سایت‌های خبری عنوان شد. اما ما به عنوان نماینده مردم باید بدانیم اگر قرار بر ساماندهی باشد ابتدا باید زیرساخت‌ها آماده شوند و زمینی به مساحت حداقل ۳۰ هکتار تهیه، خیابان کشی و قطعه بندی شود. امکانات آب و برق هم محقق شوند و بعد از ان باید این مساعل مطرح شود.
این عضو شورا به گفت‌وگوی که با معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان داشت، اشاره کرد و گفت: ضمن تشکر از زحمات ایشان باید بگویم که معاونت پیشگیری از جرم دادگستری یکی از اعضای کارگروه هست و به هیچ عنوان نظر به تعطیلی قبرستان‌ها نداشته‌اند. بلکه آقای حسنی بر ساماندهی این مکان‌ها تاکید داشته وبه هیچ عنوان تعطیلی قبرستان‌ها را مطرح نکرده است.
اکبری توضیح داد: شاید در سایت‌ها و نقل قول‌ها اینطور عنوان شده است که باید قبرستان‌ها تعطیل شوند. نزدیک به ۱۰ منطقه شهر که قبرستان دارند بابت این مورد نگرانی‌هایی داشتند که ما اعلام می‌کنیم بحث قبرستان‌ها به آن صورتی که بیان شده نیست و آقای حسنی صراحتاً اعلام کردند که بحث ما نه تعطیلی بلکه ساماندهی آرامستان ها هست.
وی با بیان اینکه هیچ گونه زیرساختی در این زمینه وجود نداشته است، افزود: باید حرمت مردم را رعایت کنیم و باید به فرهنگ و رسومات مردم احترام بگذاریم و با کار کارشناسی دقیق گسترش قبرستان‌ها انجام بگیرد و از تصمیم‌های عجولانه وسرسری هم خودداری کنیم.
اکبری با تاکید بر اینکه باید مکان یابی دقیقی برای توسعه قبرستان‌ها صورت بگیرد، افزود: از رسانه‌ها خواهش داریم که وقتی مطلبی را منتشر می‌کنند، تلاش کنند که دقیق و درست باشد. بعضی از این قبرستان‌ها از قدیم وجود داشته است و نباید بحثی در خصوص جمع آوری آنها داشته باشیم.
اکبری عضو شورای اسلامی شهر یاسوج تاکید کرد: این یک معضل جدی مرکز استان است و باید مدیریت شهری به آن ورود کند، معاون عمرانی، محیط زیست، شهرداری یاسوج و مدیریت شهری استانداری باید به موضوع قبرستان عمومی سطح شهر یاسوج ورود کنند و این مسئله را تعیین تکلیف کنند. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند و اعتبارات آن هم کفاف نمی‌کند بلکه مدیریت شهری باید کمک کند تا این معضل در مرکز استان برطرف شود.
اکبری گفت: در این بحث‌های اخیر شهرداری و شورای شهر مطلقاً دخیل نبوده است و برخی در رسانه‌ها ما را مقصر جلوه داده‌اند و گفته‌اند اینها بانی این کار هستند. ضمن این که با آقای حسنی که صحبت کردم گفتند اصلاً بحث ممنوعیت در کار نیست و فقط تصمیم بر ساماندهی قبرستان‌ها گرفته شده است.

فرشاد نگین تاجی عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز در این جلسه با بیان اینکه حتماً باید از علم مکان یابی برای گسترش آرامستان ها بهره ببریم، اظهار داشت: در مکان یابی مکان جدید حتماً باید مسائل زیست محیطی، شهری و منابع طبیعی و دسترسی آسان مردم مدنظر قرار بگیرد.
وی گفت: اگر خدای نکرده سیل، زلزله و یا حادثه‌ی ناگواری به وجود بیاید، ما هیچ فضای برای دفن فوت شدگان احتمالی در این بلایای طبیعی را نداریم که برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاجعه است.
نگین تاجی در ادامه پیشنهاد داد که یک گروه مطالعاتی با حضور افراد متخصص از دستگاه‌های دولتی مختلف برای آینده شهر تشکیل دهیم و در این کار گروه بحث آرامستان مورد بررسی قرار بگیرد.
در پایان مصوب شد کارگروهی متشکل از چند کمیسیون شورا و شهرداری ایجاد و راهکارهای برون رفت از این مشکل را به صورت کارشناسی بررسی کرده و به صحن شورا ارائه دهند تا با تصویب آن با دیگر دستگاه‌های زیربط رایزنی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
احسن به دکتر نگین تاجی که نظرات تخصصی دارند
چرا در شورا تیم بندیها اجازه اجرای این دیدگاهها را نمیدهند
بفکر مردم باشید
التماس میکنیم
محمودآباد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای حاج دهراب
درود
محمد
United States
آقایان توجه داشته باشید این مسله بسیار حساس هست مگه میشه ما مردهامون رو نتونیم تو زمین ابا. و اجدادی خودمون خاک نکنیم ضمنا هر کی از راه میرسه برا خودش قانون وضع نکنه مطمئن باشید این کارتون خیلی خطرناک هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به قول یه عده ای
یه زمانی پیاده از اون منطقه عبور گردید
حالا شده زمین اجدادی
اجدا شما ها که اهل این مناطق نبودن که
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آخرش چ وابی
کلا دوپهلو گپ ایزنن
طبیعت و نابود کردن
قبرستان از قدیم وجود داره نباید بحثی در مورد انها داشته باشن یعنی چ آقای اکبری ؟؟؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
انصافا که فاجعه هست
باید همه دست بکار بشن و جلوی این فاجعه رو بگیرن
Iran, Islamic Republic of
قبرستانهای فامیلی که به اراضی ملی و سلامت اب شرب مردم صدمه زده باید جمع بشوند
دادستان ومسولین استانی
خواهشا جلوی این خیانت رو بگیرید
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
. ته خوش فکر ایکنه کر سختیه ده نونه حاج دهرابپور به چشم یه بچه وش نگاه ایکنه خ خ خ خ
Iran, Islamic Republic of
ایسو ایگاری دهراب پور کیه
محمود
Iran, Islamic Republic of
آخی سی ایی جلسه
خدارحم کنه
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
چند قبرستان قدیمی در شهر یاسوج وجود دارد که باید ساماندهی شده وحدوحدود ان مشخص شود وتا امکانات وعرصه ان اجازه می دهد از ان استفاده نمود.واز ایجاد قبرستانهایی که جدیدا در بین درختان بلوط احداث میشود جلوگیری کرد متاسفانه این قبرستانها با چراغ سبز وهمراهی نامحسوس بعضی افرادی که خود مسئولیت ساماندهی را به دوش دارند ایجاد شده.البته احداث یک قبرستان با متراژسی الی چهل هکتار با زیرساختهای اب وبرق وغسالخانه وسردخانه اضطراری میباشد.اولا که نیاز شهر برطرف شده .دوما ازایجاد قبرستانهای ویلایی در طبیعت وجای جای شهر که امکان دخل وتصرف در منابع ملی وجود دارد جلوگیری شود .شورای محترم با تصویب طرحها شهردار را بکار بگیرید وازوی بودجه اختصاص داده را حسابرسی کنید.شهردار خیلی اصراربر ماندن وخدمت داشت وماندن را با علامت پیروزی بعد ازجنگ در عکسی نشان داد.پس شما هم از او کار با برنامه وبصورت مشخص ومحرز وقابل رویت وملموس بخواهید.نه اینکه شهردار یک خیابان ۴۵ متری ۶ کیلومتری را با گریدر شهرداری یه تیغ بندازد وامار بدهد که ۴۵ متری فلان جا شروع شده وتا پایان فلان روز تمام است.چون این شهردار قبل از انتخاب برنامه ای دادند که ما شهرمان را در دوسال بعد از شروع کار به خوبی وزیبایی همدان تجسم میکردیم.اما دیدیم. استعداد نویسندگی خوبی داشتند ومیتوانست یکی از رمان نویسهای خوب جنوب کشور باشد اگر به شهرداری نمی امد.حال که امده از او کار بخواهید شاید این بخش عمرانی از استعدادش نیز فعال شود
چشمان بیدار ولی نگران از مدیریت کلان استان
Iran, Islamic Republic of
متوجه هستید اکثر اعضا شورا در این خصوص چطور حرف میزنند از جمله اکبری. محصور چه معنای میدهد یعنی با بلوک در اطراف شهر یاسوج دیوارهای متعدد ایجاد کنیم. حداقل بکویید همین وضعیت موجود با کاشتن درخت تثبیت شود
Iran, Islamic Republic of
شورای ناکارآمد!!!!!
فقط گپ ایزنن. خداوکیلی حیف وقت شما خبرنگار عزیز نیست که از این ناکارآمدا گزارش تهیه میکنی؟
شاهین
Iran, Islamic Republic of
قبرستان های فعلی میبایست حد مشخصی برای انها تعین شده و محصور گردند و برای بعد از ان کارشناسان و متخصصینی از محیط زیست منابع طبیعی راه و شهر سازی میراث فرهنگی شهرداری جهاد کشاورزی امور اقتصادی و دارایی صنعت معدن تجارت و ریش سفیدان طوایف جلسه بگذارند جای مناسبی را انتخاب و برای از ان به بعد تعین نمایند
علی
Iran, Islamic Republic of
کلا خشوم و احمدی کیش ایا که هبچ نظریه ای نیده من جلسات بعدش هم حق جلساتشه ایسونه ؛
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1