تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۴۱۶۷۲۸
بررسی‌ها نشان می‌دهد

شورای نگهبان با شفاف سازی تکلیف را روشن کند

۳
۰
شورای نگهبان با شفاف سازی تکلیف را روشن کند
کبنا ؛«شورای نگهبان بر اساس قانون، موظف است از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام، جلوگیری کند و اگر شورای نگهبان این وظیفه را برعهده نداشت، یقینا نظام دچار مشکلات فراوان می‌شد، البته ممکن است در این روند اشتباهی هم رخ دهد، اما نباید با تبلیغات سیاسی، کلیت این نهاد عظیم و وظیفه قانونی آن را در تعیین صلاحیت‌ها زیر سوال برد.» این بخشی از صحبت‌های مقام معظم رهبری در باره این نهاد است.»
همچنین رهبر اتقلاب بیان فرمودند که «شورای نگهبان باید با ارائه بحث‌ها و دلایل مستند و قابل دفاع در مجامع حقوقی جهانی و همچنین شناساندن جایگاه و وظایف خطیر شورا به افکار عمومی در جهت ارتقاء جایگاه این نهاد مهم تلاش نماید.... وظیفه مسئولین و دستگاه‌های مختلف دیگر نیز پاسداری از جایگاه والای شورای نگهبان و معتبر شماردن رأی قانونی آن است.»
با توجه به صحبت‌های رهبر انقلاب، این شورا که وظیفه پاسداشت از آرمان‌های انقلاب و اسلام را برعهده دارد و همه از آن این انتظار را دارند که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود به نحو احسن عمل کند، لذا این انتظار می‌رود با تشریح کارهای خود برای ارتقاء جایگاه نهاد شورای نگهبان در سطح جامعه و مجامع حقوقی جهانی تلاش نماید.
موضوع رد یا تأیید صلاحیت‌ها در سطح جامعه با واکنش‌های زیادی روبرو شد، به طوریکی واکنش به رد صلاحیت برخی چهره‌‌های معروف بیش از سایرین بود. تا اینکه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به مسائل مطرح شده، پاسخ داد و گفت: تمامی صلاحیت‌ها براساس قانون انجام شده است، و در بررسی صلاحیت‌ها با هیچ فردی تعارف نداریم.
کدخدایی درباره وضعیت افرادی که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند، گفت: افرادی که نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند، حق اعتراض داشته و اعتراض خود را اعلام کرده اند، البته بعضی‌ها انتظار دارند که ما در بعضی موارد چشم پوشی داشته باشیم.
   
وی افزود: ما در شورای نگهبان تلاش می‌کنیم در بررسی صلاحیت‌ها بر اساس قانون عمل کنیم و با توجه به آنچه که قانون به ما اجازه داده است هیچ تعارفی با کسی نداریم و بر اساس سلایق سیاسی افراد تصمیم نمی‌گیریم.
کدخدایی گفت:​ براساس مستنداتی که در پرونده کاندیدا وجود دارد صلاحیت آن‌ها را بررسی کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان با رد این که با فشار‌های وارده بر شورای نگهبان برخی افراد صلاحیت شان مورد تایید قرار گرفته است گفت: این طور نیست. در مرحله گذشته هیئت مرکزی و هیات‌های استانی برای بررسی صلاحیت افراد تشکیل شد.
 وی افزود: هم اکنون در مرحله شورای نگهبان هستیم، اسامی ممکن است دیر یا زود اعلام شود، ولی آن چه که اعلام شده همه شامل مصوبات هیات مرکزی و استانی است و در مرحله فعلی نیز مرحله رسیدگی به شکایات داوطلبان است که طبیعتا هر شکایتی که باشد بررسی می‌شود تا حقی ضایع نشود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما نظرات هیات مرکزی را برای صلاحیت افراد اعلام کردیم و هر گونه شایعه مبنی بر این که شورای نگهبان براثر فشار‌های وارده، افرادی را تایید صلاحیت کرده، رد می‌کنیم.
نسیم آنلاین در مطلبی به قلم حانیه‌سادات مؤمنی نوشت: «انتقاد به «نظارت استصوابی» شورای نگهبان در تمامی انتخابات‌ها حربه جناح سیاسی چپ بوده است و تقریباً در تمام انتخابات‌ها اصلاح‌طلبان شورای نگهبان را به عملکرد جناحی در تأیید صلاحیت‌ّها متهم کرده‌اند. آن‌ها تاجایی پیش رفتند که در اعتراض به ردصلاحیت ها در انتخابات مجلس نهم شرکت نکرده و به عبارتی انتخابات را تحریم! کردند. بعد از آنکه چوب این اقدام بی خردانه را خوردند و دریافتند که قهر با حاکمیت جز ضرر، آورده دیگری برایشان ندارد، تاکتیکشان را تغییر دادند. از آن روز تا به حال برای توجیه ناکارآمدی و بی‌عملی نیروهایشان در اداره امور کشور ، مقصر را شورای نگهبان  دانسته‌اند که با عدم تأیید نیروهای اصلی این جریان را مجبور به استفاده از گزینه‌های دسته چندم کرده‌است.
  از یک جایی به بعد، انتقادات به شورای نگهبان فقط مختص اصلاح طلبان نبود، بلکه اصولگرایان هم منتقد «مصلحت اندیشی» شورا شدند (چه آنکه این شورای جز التزام به قانون و شرع هیچ وظیفه دیگری ندارد.) در محافل اصولگرایی اعتراض به تأیید صلاحیت حسن روحانی برای دوره دوم ریاست جمهوری مطرح بود. اینکه فردی با این حجم از ناکارآمدی و بی عملی که چهار سال گذشته عملکرد و کارنامه بسیار ضعیفی داشته، چرا باید برای ریاست جمهوری صلاحیتش مجدداً تأیید شود؟ آیا تأیید صلاحیت روسای جمهور برای دوره دوم یک روال است و احراز صلاحیت ایشان عملی تشریفاتی؟ از سوی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، در حالی معاون اول دولت وقت صلاحیتش تأیید شد که از همان روز اول ثبت نام اعلام کرد که برای کمک به آقای روحانی آمده است. این گزاره یعنی چه؟ یعنی شورای نگهبان صلاحیت فردی را تأیید کرد که به واسطه آن ساعت‌ها تریبون رسانه ملی در اختیارش قرار گرفت و منجر به تنش‌های بسیاری در مناظره‌های انتخاباتی شد که از اول قرار بود، نباشد و به نفع کاندیدای اصلی انصراف دهد.
 در حال حاضر بعد از دو هفته پر تنشی که فضای کشور را در بر گرفته بود با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس در اسفند ماه سال جاری و اعلام نتایج تأیید صلاحیت شده‌ها توسط شورای نگهبان، شاهد موج جدیدی از واکنش‌ها در فضای سیاسی و خبری هستیم. طبق اعلام کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، ۹۰ نفر صلاحیتشان تأیید نشد که عمدتاً به دلیل جرائم اقتصادی و سوء استفاده از اموال عمومی بوده است. اما موضوعی که مجدداً بحث تأیید صلاحیت‌ها را تحت شعاع قرار داده، اعلام احراز صلاحیت غلامرضا تاجگردون نماینده فعلی گچساران و رئیس کمیسیون بودجه و فریدون حسنوند نماینده اندیمشک است.
 روز اول اعلام تأیید صلاحیت شده‌ها، اسم تاجگردون به عنوان فرد تأیید نشده مطرح بود و همان روز در فضای مجازی و توسط نزدیکان او حرف و حدیث‌های منتشر شد که در صورت تاییدنشدن فلان می‌شود و پس از یکی دو روز خبر تأیید صلاحیت تاجگردون و حسنوند توسط شورای نگهبان منتشر می‌شود.
  در این شرایط مهم‌ترین کار شورای نگهبان شفاف سازی است. اینکه سازوکار رسیدگی به پرونده‌های افراد مشهور که اخبار آن رسانه‌ای می‌شود به چه صورت است که ابتدا صلاحیتشان احراز نمی‌شود و مجدداً تأیید می‌شوند. شاخص‌ها  و معیار برای پایبندی و التزام به اسلام و قانون اساسی که جز اصلی‌ترین دلایل عدم احراز صلاحیت‌هاست کدام است. ضعف‌ها و نقاط ایراد قوانین فعلی انتخابات که منجز به افزایش ابهام‌ها شده کدام است؟ این شفاف سازی قطعاً منجر به ارتقای سطح اعتماد عمومی به نهاد حاکمیتی شورای نگهبان خواهد شد و بر هرگونه شائبه‌های سیاسی و مصلحت اندیشانه خط بطلان می‌کشد.»
بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود که شورای نگهبان که نشان داده هیچ وقت، با هیچ کسی تعارف نداشته و همیشه برای آن قانون ملاک بوده است در این خصوص هم شفاف سازی کند تا همچنان مردم که مدافع سرسخت این نظام بوده و هستند، دل گرم تر شوند. (نسیم آنلاین)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون.به نظرم ایشان نباید تایید شود.
Iran, Islamic Republic of
پس به پول که بقایی ومشایی به بعضی کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی داده ورود کند اگر ورود نکند از حکم الهی عدول کرده است چون دوتن از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کهکیلویه وبویراحمد از جبهه پایداری این پولها را گرفتند که تا الان نسبت به این موضوع نه ورود کرده ونه توضیحی خواسته آیا آن پول ها ازبیت المال نبوده است یا اینکه شورای نگهبان اطلاعی از آن ندارداگر هم دارد توجه نکرده روز قیامت بدهکار آن می باشند
Iran, Islamic Republic of
بعضی جوری تبلیغ می کنند که گویی مردم اصلاح طلب موافق حضور نماینده هایی که تخلف مالی یااخلاقی داشتند در مجلس هستند . خیر . اتفاقا صددرصد موافق رد صلاحیت نماینده هایی هستیم که مشکل اقتصادی و رانت خواری و ... داشتند .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1