کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل سیاسی انتخابات بویراحمد و دنا؛

شش ضلع انتخابات بویراحمد و دنا / معادلات پیچیده / رقابت سخت «درخشنده‌پور» و «روشنفکر» / هدایت‌خواه چه می‌کند

14 آذر 1398 ساعت 4:38

کناره رفتن محمد بهرامی به نفع کاندیدای واحد جریان اصلاح طلبان بعید به نظر می‌رسد. او دو دور در انتخابات مجلس بویراحمد و دنا حضور داشته و همین امر احتمال کنار رفتنش را ضعیف کرده، شاید پا درمیانی سید باقر موسوی او را مجاب کند. هر چند بهرامی با توجه به شرایط این امید را دارد که خودش را به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح طلبان بویراحمد و دنا معرفی کنند. که تاکنون نشانه‌های در این رابطه پدیدار نشده است. موضوع اختلاف او و سید باقر به رسانه‌ها کشیده شد که بهرامی این مسئله را تلویحاً انکار کرد.


سه روز داغ سیاسی را در استان کهگیلویه و بویراحمد تجربه می‌کنیم، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (10 آذر ماه) کلید خورد و به جزء روز اول که غلامرضا تاجگردون و اردولان ایزدپناه پیش قدم بودند، روزهای دوم، سوم و چهارم نام نویسی در سه حوزه انتخابیه بویراحمد دنا، کهگیلویه بزرگ و گچساران باشت سوت و کور بود.
در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا از چهره‌های شناخته شده، اردولان ایزدپناه که گفته می‌شود با موافقت سید باقر موسوی جهان آباد وارد این کار زار شده است، نام نویسی کرد. او می‌خواهد که عقلانیت، اندیشه و شایسته سالاری را جایگزین طایفه گرایی کند و در مصاحبه‌اش با رسانه این را گفت. اما از زمان مطرح شدن ایزدپناه به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس تا کنون حرکت خاصی از او در فضای سیاسی دیده نشد. ایزدپناه در مصاحبه‌های کوتاهش با رسانه‌ها خیلی صریح هم حرف نزد و به نوعی تلاش داشت که فعلاً وارد چالش نشود و آتو دست رقبایش ندهد. پاسخ او به سئوالات کوتاه و گاهی کامل بود. برخی هم اینگونه بیان می‌کردند که گویا او خیلی مصم نبود و تردیدهای زیادی را به همراه داشت. همراهی قوام فروزان با اردوان ایزدپناه نقطه عطف ثبت نام ایزدپناه بود. با این وجود بعضی یاران «فروزان»، او را قوی‌تر از ایزدپناه می‌دانند.
اما رقابت در «بویراحمد سفلی» خیلی وقت پیش شروع شده و اینگونه بیان می‌شود که یک هفته بعد از انتخابات اسفند 94، برخی از کاندیداها فعالیتشان را شروع کردند. مهدی روشنفکر که در دوره گذشته رأی قابل قبولی را به دست آورد، فعالیتش را به طور جدی از همان روزهای شکستش آغاز کرد. ظهور «نستور درخشنده پور» که سابقه اجرایی او بیشتر از سبقه سیاسی‌اش هست. و فعالیت‌های اجرایی او در داخل و بیرون از استان مشخص است. در این مدت حضورش در عرصه سیاست بویراحمد و دنا، توانست سنگینی وزنه رقابت انتخابات مجلس را تاحدودی به سمت خود تغییر دهد. یقیناً روشنفکر بیش از هر کس دیگری از حضور درخشنده پور که پیشنیه، گستردگی و شجره خانوادگی او را همه می‌شناسند و می‌دانند، آسیب خواهد دید.
همایش ربیع الاول درخشنده پور حامل پیام‌های معناداری بود، روشنفکر شاید این پیام را دریافت کرده باشد. در یک مقایسه اجمالی بین جشن درخشنده پور در تالار و جشن میلاد رسول اکرم (ص) روشنفکر در حسینه الزهرا تفاوت چندانی به لحاظ جمیعت وجود نداشت. اگر سر به سر نباشند، تعداد افراد حاضر در جشن درخشنده پور بیشتر به نظر می‌آمد.
صبح پنجشنبه (14 آذر ماه 98) نستور درخشنده پور احتمالاً کاندیدای مجلس می‌شود. او یقیناً پدیده مجلس خواهد بود و شاید هم برگ برنده ستار هدایت خواه اسطوره اصولگرایان. در این باره لازم به توضیح بیشتر است. درخشنده پور می‌آید و چه می‌گوید، تا آخر می‌ماند یا کنار می‌رود؟ و چه ساز و کاری را تعریف کرده را باید منتظر بمانیم. اما هر چه که هست، از امروز (پنجشنبه 14 آذر ماه 98) خورشید داغ سیاست در حیاط فرمانداری بویراحمد طلوع می‌کند و تا روز شنبه حرارت آن وجود دارد.
اگر درخشنده پور، روشنفکر، «ستار هدایت خواه»، «غلام محمد زارعی»، محمد بهرامی و اجماع رمضانی و ایزدپناه را شش ضلع انتخابات 98 بویراحمد و دنا بدانیم، معادلات پیچیده‌ای را خواهیم داشت. علی رغم تلاش‌های فراوان روشنفکر برای انتخابات مجلس، درخشنده پور در یک بازه زمانی کوتاه توانست همایش قابل توجهی در یاسوج مرکز استان برگزار کند که نظر تحلیلگران سیاسی را هم به خوب جلب کرد. اگر چه عده‌ای موضوع رد صلاحیت درخشنده پور را مطرح می‌کنند، اما هیچ چیزی تا نظر قطعی شورای نگهبان مشخص نیست. حتی حزبی‌ها (اصولگرایان بویراحمد و دنا) تأیید صلاحیت درخشنده پور را بیشتر می‌پسندند و بر حضور او تا آخر انتخابات تاکید می‌کنند. چرا که در پایگاه رأی روشنفکر و درخشنده پور مشترکات زیادی وجود دارد.
شاپور رمضانی علاوه بر سبقه سیاسی و دانشگاهی‌اش از رأی قومی خوبی برخوردار است و یقیناً حضور او در انتخابات بیش از هر کس دیگری به غلام محمد زارعی آسیب می‌رساند. او هم طایفه‌ای زارعی است. البته از اصلاح طلبان شناخته شده نیز می‌باشد.
رمضانی نشان داد که در سخنوری دستی بر آتش دارد و تمایل جوانان دانشگاهی به سمت او بیش از دیگران است. فاصله گرفتن اصلاح طلبان از زارعی و قطع رابطه اصولگرایان با او شرایط را بیش از هر کس دیگری برای «غلام محمد زارعی» سخت کرده است.
زارعی هم باید ایل بزرگ تیرتاجی را قانع کند و هم باید پاسخگوی کم کارهایش به مردم باشد.
کناره رفتن محمد بهرامی به نفع کاندیدای واحد جریان اصلاح طلبان بعید به نظر می‌رسد. او دو دور در انتخابات مجلس بویراحمد و دنا حضور داشته و همین امر احتمال کنار رفتنش را ضعیف کرده، شاید پا درمیانی «سید باقر موسوی» او را مجاب کند. هر چند بهرامی با توجه به شرایط این امید را دارد که خودش را به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح طلبان بویراحمد و دنا معرفی کنند. که تاکنون نشانه‌های در این رابطه پدیدار نشده است. موضوع اختلاف او و سید باقر به رسانه‌ها کشیده شد که بهرامی این مسئله را تلویحاً انکار کرد.
 ستار هدایت خواه دارای پایگاه جریانی و تشکیلاتی است، او امتیازهای بیشتری نسبت به سایر کاندیداها دارد. رأی اصلاح طلبان بین ایزدپناه، رمضانی، بهرامی و شاید زارعی تقسیم می‌شود. اما رأی هدایت خواه تقریباً ثابت است و خدشه بردار نیست.
ابهام آمدن یا نیامدن ستار هدایت خواه معادلات انتخابات بویراحمد را پیچیده‌تر کرده است. در صورت آمدن او به صحنه انتخابات، شاهد رقابت‌های نفسگیر بین نامزدهای انتخابات هستیم و با وجود این کاندیداهای احتمالی (درخشنده پور، روشنفکر، زارعی، بهرامی، رمضانی، ایزدپناه) احتمال قبولی هدایت خواه بیشتر از سایرین به نظر می‌آید. 
شاهرخ کناری از امروز میزبان مهمانان قدری خواهد بود.


کد مطلب: 415243

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/415243/شش-ضلع-انتخابات-بویراحمد-دنا-معادلات-پیچیده-رقابت-سخت-درخشنده-پور-روشنفکر-هدایت-خواه-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1