تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۴۱۲۲۳۸
کبنا گزارش می‌دهد

سایه فردوسی‏‌پور همواره بر دوشنبه‏‌ شب‏‌ها سنگینی می‌‏کند؛ حق رشد محمد‏حسین میثاقی چقدر است؟

۱
۱
سایه فردوسی‏‌پور همواره بر دوشنبه‏‌ شب‏‌ها سنگینی می‌‏کند؛ حق رشد محمد‏حسین میثاقی چقدر است؟
کبنا ؛گروه فرهنگ و هنر: بالاخره پس از کش‏ و‏قوس‏های فراوان فوتبال برتر که به صورت پراکنده در روزهای هفته پخش می‏شد حالا در شب تخصصی پخش برنامه نود روی آنتن رفت. حذف برنامه نود البته چندان کار ساده‏ای برای مدیران جدید شبکه سه نبود، ولی با این حال همزمان با حذف عادل فردوسی‏پور اخبار ضد و نقیض از جایگزینی برنامه جدید باعث شد تا ذهن و افکار عمومی به صورت تدریجی آماده حذف همیشگی برنامه نود و جایگزینی شاگرد سابق او یعنی محمد‏حسین میثاقی به‏عنوان مجری برنامه فوتبال برتر شود.
محمدحسین میثاقی متولد سال ۱۳۶۵ است. مجری جوانی که از طرف صدا‏و‏سیما به عنوان گزارشگر به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ اعزام شد. او در ویژه‏برنامه‏ جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ (بیست چهارده) نیز به همراه عادل فردوسی‌پور و رضا جاودانی حضور داشت. او در جام جهانی ۲۰۱۸ خبرنگار اعزامی به روسیه بود. همچنین او مجری‌گری برنامه آسیا ۲۰۱۹ که ویژه‏ جام ملت‌های آسیا بود را هم بر عهده گرفت. در تمام این برنامه‌ها میثاقی رابطه نزدیکی با فردوسی‏پور داشت.
دلیل این رابطه نزدیک این است که اساسا این فردوسی‏پور بود که پای میثاقی را به شبکه سوم سیما باز کرد. زمانی که شیرین‏فرازکرمانشاه به لیگ برتر راه یافت میثاقی به عنوان گزارشگر تلویزیون کرمانشاه، گزارش‌هایی را برای برنامه نود ارسال می‌کرد. این گزارش‌ها مورد توجه فردوسی‏پور قرار گرفت و او را برای کار به تهران دعوت کرد. فردوسی‏پور از میثاقی تست گرفت و او را تایید کرد.
حالا اما چه بخواهیم و چه نخواهیم آلترناتیو فردوسی‏پور کسی شده که عادل فردوسی‏پور دست او را گرفته است. حتی اگر به این ماجرا بخواهیم واقع‏گرایانه و به دور از قضاوت اخلاقی نگاه کنیم باید بگوییم که با هر ترفندی سایه عادل فردوسی‏پور از سر دوشنبه‏های داغ شبکه سه برداشته نخواهد شد.
حق رشد محمد‏حسین میثاقی چقدر است؟
اما شب دوشنبه و همزمان با پخش برنامه «فوتبال برتر» سعید آذری مدیر‏عامل سابق تیم ذوب‏آهن روی خط این برنامه آمد و البته کنایه‏ای هم به این مجری جوان زد. سعید آذری مدیر پیشین ذوب‏آهن دو‏بار نام عادل فردوسی‏پور را به زبان آورد و هم برکناری‏اش را یادآوری کرد و هم به میثاقی گفت باید حق رشد به مجری پیشین ۹۰ بدهد. این مسئله نشان می‏دهد ‏سایه سنگین عادل فردوسی‏پور همواره بر سر میثاقی هست. اما در این بین میثاقی نیز حرف آذری را بی‏پاسخ نگذاشت و گفت حساب کنید ببینید حق رشد من چقدر می‏شود تا بپردازم. حال باید پرسید واقعا اگر قرار به پرداخت حق رشد بود باید چه مبلغی به عادل فردوسی‏پور می‏پرداخت؟ بی‏تردید صد‏اوسیما خود را از استعداد کم‏نظیری محروم کرد در حالی که قیمت و ارزش دستاوردهای بیست‏ساله عادل فردوسی‏پور و محبوبیتش در بین مردم را نه می‏توان تخمین زد و نه کسی را با هر میزان حق رشدی جایگزین او کرد. به نظر می‏رسد صدا‏و‏سیما سایه یک خطای راهبردی را همواره باید با خود یدک بکشد.
«فوتبال برتر» کاریکاتوری از برنامه «نود»؟
اما برنامه فوتبال برتر شب گذشته در حالی پخش شد که چندان تفاوتی با آیتم‏های برنامه نود نداشت. هر چند شاگرد عادل فردوسی‏پور با اعتماد‏به‏نفس همیشگی مسلط بر اجرا بود اما عادت بیست‏ساله از دیدن برنامه پر‏حرارت عادل فردوسی‏پور شاید برنامه فوتبال برتر را چیزی شبیه کاریکاتور برای مخاطب ترسیم کند.
اما با مقایسه این دو برنامه در‏می‏یابیم که تقریبا هیچ تفاوت خلاقانه‏ای در فوتبال برتر ایجاد نشد. خبرگزاری ایرنا در این خصوص نوشت: میثاقی و مهدی هاشمی تهیه‏کننده این برنامه چه نقطه تفاوت و چه خلاقیتی برای ارائه برنامه‌ای متفاوت‌تر از برنامه نود داشتند؟
۱. آیتم‌های تکراری
برنامه نود یکی از آیتم‌های جذابی که در سال‌ها و دهه‌های اخیر وارد فوتبال ایران کرد، آیتم کارشناسی داوری بود. کم نبود موقعیت‌هایی در فوتبال‌های ایران که داور به درست یا غلط سوت می‌زد و مردم، بازیکنان فوتبال و مربیان و حتی گزارشگران منتظر می‌ماندند تا شب دوشنبه که این شائبه داوری در برنامه ۹۰ قضاوت شود. این آیتم همواره یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه نود بود حتی زمینه‌ساز چالش‌های زیادی میان عادل فردوسی‌پور با مربیان و بازیکنانی مانند خداداد عزیزی، امیر قلعه‌نویی و... شده بود.
حالا برنامه فوتبال برتر پا در این مسیر گذاشته و یکی از آیتم‌هایی که این برنامه همان کارشناسی داوری است. علاوه بر این آیتم‌های برترین گل‌های هفته و آنالیز بازی تیم‌ها نیز همان سبک و سیاق برنامه ۹۰ را دارد با این تفاوت که این‏بار در فوتبال برتر جواد خیابانی هم دست به کار شده و گویندگی برخی آیتم‌ها را به عهده گرفته است.
۲. سکوت رسانه‌ها
خبرنگاران ورزشی یکی از شیفت‌هایی را که با علاقه و جدیت هر هفته دنبال می‌کردند، شیفت برنامه نود بود. به این معنا که آنها با مشاهده این برنامه از دل آن خبرسازی می‌کردند و سایت‌های ورزشی و گروه‌های ورزشی در رسانه‌هایی مانند ورزش ۳، خبرگزاری ایرنا، ایسنا، مهر، خبرآنلاین و... به پوشش اخبار ۹۰ می‌پرداختند. اما دیشب فوتبال برتر با این استقبال از سوی رسانه‌ها مواجه نشد. از آن طرف عادل فردوسی‌پور و بریده‌های ویدئویی برنامه نود در چند سال اخیر پای ثابت پست‌های شبانه در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و تلگرام بود. اما شب گذشته میثاقی و برنامه فوتبال برتر بریده‌های ویدئویی برنامه خود را در شبکه‌های اجتماعی ندیدند.
۳. اجرا و دکور
اجرای میثاقی در قدم اول خود در فصل جدید فوتبال برتر مثل همیشه با اعتماد‏به‏نفس خوب و اجرای مسلط همراه بود. دکور برنامه فوتبال برتر تفاوت خاصی با برنامه‌های فوتبالی در سال‌های اخیر نداشت. اجرای تک‏مجری به سبک و سیاق برنامه نود بود و از اجراهای گروهی و چند‏مجری مانند برنامه‌های شبکه ورزش و شب‌های فوتبالی در این شبکه خبری نبود.
گزارشگران شهرستانی در این برنامه آنطور که مشخص است هنوز دست پری برای این برنامه ندارند و باید منتظر ماند تا میثاقی کم‏کم پازل‌های یک برنامه تحلیلی- فوتبالی را کنار هم بچیند.
۴. صحبت از عادل در برنامه فوتبال برتر
دیشب در همان قسمت نخست سری جدید فوتبال برتر‏، سعید آذری مدیر پیشین ذوب‏آهن دو‏بار نام عادل فردوسی‏پور را به زبان آورد و هم برکناری‏اش را یادآوری کرد و هم به میثاقی گفت باید حق رشد به مجری پیشین ۹۰ بدهد. سایه سنگین عادل فردوسی‏پور هنوز بر سر میثاقی هست و این اتفاق می‌توان روی اعتماد‏به‏نفس این مجری اثرگذار باشد. چرا که ممکن است در چالش‌هایی که او با مهمان‌ها به صورت حضوری و روی خط تلفن دارد، طرف‌های چالش ماجرای عادل را به روی او بیاورند. همانطور که این اتفاق چندبار در طول برنامه‌های فوتبال برتر تکرار شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شاگرد جای استاد رارفت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1