تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۴۰۸۶۱۰
تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (بخش دهم)

هاشمی پور از اقتدار در قبل از مجلس تا دوران سخت نمایندگی

۹
۰
هاشمی پور از اقتدار در قبل از مجلس تا دوران سخت نمایندگی
کبنا ؛
گروه سیاسی: در ده دوره نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان کهگیلویه تاکنون 5 چهره به مجلس راه پیدا کرده‌اند که اندکی کمتر از نصف این آمار متعلق به سید محمد موحد است که در این دوره هم قصد کاندیداتوری دارد. وی در دو دوره قبل یکبار توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد و در بار دوم از یک رقیب قدرتمند به نام عدل هاشمی پور شکست خورد. سه سال و یک ماه از شکست موحد در آن شب می‌گذرد، و او تماماً در اندیشه و فکر جبران و انتقام این شکست بوده است. حضور قابل توجه او در عرصه عمومی شهرستان نیز به اندیشه جبران شکست برمی گردد.
اگر چه نمایندگی مجلس در ایران یک نقطه عطف برای چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی محسوب می‌شود ولی نقطه اوج هاشمی پور متعلق به دوران حضور در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برمی گردد. به همین خاطر باید دوره‌های کاری و سیاسی هاشمی پور را به سه دوره تقسیم کرد؛ هاشمی پور قبل از قرار گاه خاتم الاانبیاء، هاشمی پور دوران قرارگاه خاتم الاانبیاء و هاشمی پور بعد از قرارگاه خاتم الاانبیاء.هاشمی پور با حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد عرصه کاری و عمومی جامعه شد.
وی در ابتدای فعالیت خود در دفتر میراحمد تقوی رئیس حوزه علمیه دهدشت حضور داشت. در ابتدای دهه 70 و همزمان با فرمانداری ناصر منصوری در کهگیلویه و دوران نمایندگی محمد موحد عدل هاشمی پور شهردار دهدشت شد.
هاشمی پور بعد از شهرداری دهدشت به مسجد سلیمان رفت و شهردار این شهر شد. این حکم یقیناً محصول رابطه هاشمی پور با محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه بود که دست بر قضا اهل مسجد سلیمان بود. به گواه مطلعین هاشمی پور در شهرداری مسجد سلیمان کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت و تا دوره‌ی قبل از حضور در قرارگاه خاتم الانبیاء را با موفقیت پشت سر گذاشت.
اما نقطه اوج هاشمی پور در این مرحله حضور در قرار گاه خاتم الاانبیاء بود. وی ابتدا به عنوان یک کارشناس وارد این مجموعه بزرگ اقتصادی شد و خیلی زود به عنوان مدیرعامل موسسه «صاحب الزمان» وابسته به قرارگاه معرفی شد. طرح‌های بزرگی در زمان مدیرعاملی هاشمی پور توسط این موسسه اجرا شد که می‌توان به طرح انتقال آب "محرم" یعنی آب رسانی از سد کوثر به سواحل خلیج فارس، هم چنین خط 56 گازرسانی از بابامیدان به پاتاوه اشاره کرد.
موفقیت در این منصب سبب شد خیلی زود هاشمی پور به عنوان جانشین موسسه بزرگتر «قرب کربلا» و همزمان مدیر پروژه خط سراسری گاز از عسلویه تا ایرانشهر منصوب شود. هاشمی پور اندکی بعد از این، بزرگترین حرکت کاری خود که اتفاقی بزرگ در قرارگاه خاتم الاانبیا بود را انجام داد و موسسه «نیرو گستر» را تأسیس و خود نیز مدیرعامل آن شد. موسسه‌ای که بخشی از بزرگترین پروژه‌های کشور را در زمان هاشمی پور بر عهده گرفت و برخی از این پروژه ها نیز در همان دوره به انجام رسیدند.
بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی کل کشور، انتقال گاز خط 6 کشور از اهواز تا کرمانشاه و طرح آبرسانی «غدیر» که بزرگترین طرح آبرسانی در خوزستان است از جمله‌ی این طرح‌ها در دوران مدیریت هاشمی پور در نیرو گستر است که همه بواسطه پیگیری‌های خود وی بدست آمد و بعد از رفتنش از این موسسه نیز نیرو گستر به حاشیه رفت.
هاشمی پور در همین دوران نیز درجه سرتیپ دومی خود را بدست آورد ولی گویی فشارها برای کنار گذاشتن وی از قرارگاه در جریان بود تا در نهایت وی از نیرو گستر به «قرب قائم» انتقال داده شد تا از اقتدار اجرایی سابقش کاسته شود. در همین موسسه بود که پیمانکاری جاده پاتاوه دهدشت با مدیرعاملی هاشمی پور با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیگیری شد.
بعد از این مرحله هاشمی پور به طور کامل از قرار گاه رفت و وارد مجموعه عمرانی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور شد.
هاشمی پور قبل از مسئولیت‌های اجرایی و پروژه‌ای توانست بسیاری از جوانان منطقه را به صورت موقت و یا دائمی به کار گیرد و از برخی نیروهای با سابقه نیز در بخش‌های مدیریتی استفاده کند. اوج فعالیت هاشمی پور در استان به جاده دهدشت_ پاتاوه بر می‌گردد. پیمانکاری این جاده به گروه قرب قائم داده شده بود ولی با وجود کارهای زیادی که صورت گرفت جاده هنوز به سرانجام نرسیده است که از این ناحیه نیز انتقاداتی متوجه هاشمی پور است. در این مجموعه نیروهای جوان و بعضاً بازنشسته زیادی به کار گرفته شدند و نام عدل هاشمی پور بیش از هر چهره دیگری در کهگیلویه و حتی استان مطرح شد. برخی نیروها حتی توسط نماینده وقت یعنی علی محمد بزرگواری و یا نماینده سابق یعنی محمد موحد حمایت می‌شدند.
همان زمان صحبت‌هایی از نامزدی هاشمی پور در سطح جامعه مطرح بود ولی هاشمی پور یا همان حاج عدل معروف، از اساس این صحبت‌ها را رد می‌کرد که اوج این اصرار و انکار به سوگند جلاله ای بر می‌گردد که هاشمی پور ادعا کرد در امام زاده میر سالار خورده است. همین صحبت‌ها و بعد از آن حضور هاشمی پور در صحنه انتخابات به یکی از نقاط آسیب پذیر وی تبدیل شد و هنوز هم مخالفینش با استناد به همان فیلم سخنرانی وی را مورد حمله قرار می‌دهند.
دوران بعد از قرارگاه خاتم الاانبیا با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی هاشمی پور شروع شد و هاشمی پور فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را آغاز کرد. در ابتدای این فعالیت‌ها حضور محمد موحد قطعی نبود چرا که وی دور قبل رد صلاحیت شده بود و این احتمال می‌رفت که باز هم تأیید صلاحیت نشود. به همین بهانه جمعی از اطرافیان موحد شروع به برگزاری جلسات هماهنگی و همفکری کردند. حسین فیاض بخش، سید توکل کریمیان، مژدهی پور و ... از جمله این چهره‌ها بودند، در یکی دو جلسه نیز عدل هاشمی پور حضور داشت.
بسیاری از نیروهای موحد در اطراف هاشمی پور جمع شدند و شروع به فعالیت انتخاباتی برای وی کردند ولی موحد هرگز رسماً موضعی در حمایت یا عدم حمایت از وی نداشت اما گفته می‌شود روابطی میان این دو تا آن زمان وجود داشت و موحد گاه و بیگاه به دفتر هاشمی پور در تهران می‌آمد.
هاشمی پور ثبت نام کرد و با توجه به قرائن که نشان می‌داد هیچ اصلاح طلبی شانس حضور در صحنه انتخابات را ندارد و موحد احتمالاً نخواهد آمد پیروز مقتدر انتخابات خواهد بود. اما اولین لرزه و تشکیک‌ها در پیروزی حاج عدل زمانی آشکار شد که عکس‌های ثبت نام محمد موحد در فرمانداری تهران به بیرون درز کرد و خیلی زود هم یقین حاصل شد که مقصد موحد کهگیلویه است.
برخی‌ها به تکاپو افتادند که هاشمی پور را قانع به کناره گیری کنند ولی وی تن به این کار نداد و با اقتدار کارش را به پیش برد. با وجود پیش بینی‌های اولیه که گمان می‌رفت نزدیکان سابق موحد که این اواخر گرد حاج عدل جمع شده بودند در کنار وی ماندند و تعدادی نیز به موحد پیوستندند.
 رقابت انتخاباتی در غیاب یک چهره مطرح اصلاح طلب به اوج خود رسید. سخنان و کنایه‌های تندی از دو طرف علیه همدیگر مطرح شد که در میانه کار فروکش کرد. موج پیوستن به موحد در حال شدت گرفتن بود که خبر عدم تأیید صلاحیت موحد برای کهگیلویه آب سردی بر این موج ریخت و برخی از کارشناسان همین موضوع را از عوامل مؤثر در پیروزی هاشمی پور می‌دانند.
موحد به هر شکلی که بود صلاحیتش را گرفت و به کهگیلویه برگشت. از استقبال مردم از سخنرانی دو رقیب تا حدودی وضعیت مشخص بود. ورزشگاه شهید دولتخواه برای هر دو نامزد پر شده بود ولی به نظر استقبال از هاشمی پور بیشتر بود و وقتی هم در آخرین ساعات روز جمعه 7 اسفند آرا صندوق‌ها به بیرون می‌آمد پیروزی هاشمی پور از فاصله‌اش با موحد از همان ابتدا محسوس بود.
هاشمی پور با همه اما و اگر هایش به مجلس رفت. برخی‌ها بخشی از پیروزی هاشمی پور را محصول حمایت بارز تیم موسی خادمی و بویژه موحدپور مدیرکل حوزه استاندار از هاشمی پور می‌دانند. همین موضوع بعدها سبب نزدیکی هاشمی پور و خادمی به همدیگر شد و تا زمانی که خادمی در استان بود رابطه خوبی میان این دو وجود داشت.
 انتخابات ریاست جمهوری نقطه عطفی در دوران نمایندگی هاشمی پور بود. هاشمی پور اصولگرا تا مدت‌ها اعلام موضع نکرد و حتی به نظر می‌رسید بی میل به پیروزی حسن روحانی نباشد. نکته قابل توجه این بود که وی در مراسم استقبال از رئیسی در فرودگاه یاسوج حضور نداشت.
فعالیت انتخاباتی موحد و نزدیکی به تیم انتخاباتی رئیسی در استان کار را برای هاشمی پور سخت کرد و وی را مجبور به اتخاذ یک تصمیم نمود که می‌توان آنرا به مثابه یک تصمیم باخت – باخت تعبیر کرد.
آن حمایت خیلی دیر هرگز نتوانست به جبران کم کاری قبلی بپردازند و از طرف دیگر هم شانس نزدیکی به رئیس جمهور آینده یعنی حسن روحانی را از هاشمی پور گرفت.
پیروزی حسن روحانی اگر به بهای ماندن خادمی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود باز این احتمال قوی وجود داشت که برای هاشمی پور چندان سخت نباشد ولی جابجایی خادمی با یک استاندار جدید یعنی علی احمدی محاسبات و امیدواری‌های هاشمی پور را بر باد داد.
وی ابتدا از این اتفاق ابراز خوشحالی کرد و مدعی شد قبلاً با آقای احمدی در یک پروژه در دهلران همکار بوده است و البته بعدها که اختلافاتش با احمدی به اوج رسید گفت: که احمدی زمانی برای کار از من التماس می‌کرد.
خیلی زود نوع مدیریت احمدی و کم حوصلگی هاشمی پور که خود با افتخار آنرا به سیاسی نبودنش ربط می‌داد محمل واکنش‌های تندی از سوی نماینده شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه شد. او خود را به ائمه جمعه نزدیک کرد و در مجلس علیه دولت فعالتر شد و در آتش زدن نمادین برجام حضور داشت و نامه جمع کمی از نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهور را امضا کرد.
حالا نیز کمتر از یک سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و هاشمی پور دو مشکل بزرگ برای انتخابات پیش رو در پیش دارد اول اینکه بحث تأیید صلاحیت وی را نمی‌توان از الان حل شده دانست و این موضوع قطعاً نگرانی‌های برای هاشمی پور دارد. موضوع دوم نیز وجود یک رقیب قدرتمند به نام محمد موحد در صحنه انتخابات است که تا اینجای کار فعالیت خوبی داشته است و توانسته ریزش‌های هاشمی پور را به نفع خود جمع کند.
 شکی نیست که هر چه جلوتر و به سمت انتخابات به پیش برویم فضا انتخاباتی‌تر خواهد شد و جبهه گیری ها جدی‌تر می‌شوند. در این میان هم چنین برخی اتفاقات می‌تواند تعیین کننده باشد.
هاشمی پور با سه مشکل بزرگ در دوره کاری‌اش مواجه شد اول اینکه وی قبل از نمایندگی فرد بسیار فعالی بود و برای بسیاری از خانواده‌ها و اقشاری از جامعه کار و تلاش کرده بود. به همین جهت انتظارات بالایی از ابتدا از وی وجود داشت. دوم اینکه دولت مستقر، دولت همسو با هاشمی پور نبود. وی ابتدا سعی کرد با نزدیکی به لاریجانی و استاندار وقت بخشی از این ناهمسویی را برطرف کند که همان گونه که گفته شد با حضور احمدی این برنامه به هم خورد. سومین مشکل هاشمی پور شرایط سخت و پیچیده کشور است که دست همه را برای هر کاری بسته است. ولی هیچ کدام از این مسائل نمی‌تواند مطالبات زیاد مردم را پاسخ دهد و موحد نیز کاملاً مترصد است تا از این دلخوری‌ها استفاده کند. هر چند ممکن است بخشی از حافظه جمعی مردم نیز بر این باور باشند که خود موحد در دوران اوج اقتدار نتوانست کار چندانی برای شهرستان کند ولی مردم امروز و هاشمی پور را بیش از گذشته جلوی چشم خود می‌بینند.
عدم حضور بزرگواری و یک نیروی جدی اصولگرا شانس هاشمی پور را در میان طیفی از جریان اصولگرایان برای حمایت افزایش خواهد کرد. بسیاری نامه خداحافظی بزرگواری و تاکید بر توجه به جوانان را گامی به نفع هاشمی پور می‌دانند و معتقدند مخاطب نامه نیز موحد است. البته موحد نیز قطعاً خود را بی اعتنا به این توصیه‌ها می‌داند و نگرانی کمتری برای تأیید صلاحیت در این دوره دارد.
با وجود همه مشکلات ذکر شده در مورد وضعیت هاشمی پور باید گفت وی در امر نیرو گزینی در میان مدیران شهرستان‌های چهارگانه کارنامه خوبی داشته است و اکثر مدیران مورد تأیید وی هستند و تلاش‌های وی در این اواخر برای کنار گذاشتن فرماندار لنده نیز در همین راستا است تلاش‌هایی که همزمان با تلاش‌های طیفی از اصلاح طلبان برای کنار گذاشتن کریمی نژاد است.
آن گونه که ذکر آن رفت، زمان تا انتخابات مجلس هم کم است و هم زیاد و در این بازه زمانی اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد. هم هاشمی پور و هم موحد بخشی از نگاهشان به گزینه سوم است گزینه‌ای که بویژه باید اصلاح طلب باشد تا بخشی از آراء را مدیریت کند. در کنار اصلاح طلب بودن این گزینه منطقه وی نیز مهم است و اینکه با کدام از این دو هم پوشانی داشته باشد در نتیجه انتخابات تأثیر خواهد داشت. همچنانکه بسیاری‌ها حضور کامرانی در دور قبل را به نفع هاشمی پور و به ضرر موحد دانستند.
هر اتفاقی هم در ماه‌های آینده بیفتد یقیناً دوران اوج هاشمی پور در قرارگاه خاتم و موسسه نیرو گستر تکرار نخواهد شد ولی وی بسیار امیدوار است که این دوره نیز به مجلس راه پیدا کند و در یک مجلس همسو و در آینده دولت همسوتر بتواند کارها و وعده‌هایی را که روزی به مردم داده بود عملیاتی کند. هاشمی پور حداقل تا اینجای کار سوای از نیت و یا نتیجه نشان داده است آدم پیگیری است و دنبال آن است که طرح‌های بزرگی را در شهرستان به سرانجام برساند هدفی که به نتیجه نرسید.
هاشمی پور اولین فرد نظامی است که در کهگیلویه و بویراحمد به مجلس راه پیدا کرده است و قطعاً دوست ندارد اولین کسی باشد که در کهگیلویه در کنار موحد و بزرگواری فقط یک دوره در مجلس حضور داشته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Iran, Islamic Republic of
آقای کمایی دیگه سایت اسمش رو تغییر بده بنویسید کبنا عدل
زنگوا
United States
بیشترین بودجه در زمان عدل هاشمی از طرف خاتم الانبیا به جاده دهدشت پاتاوه اختصاص یافت که متاسفانه نزدیکان همین عدل هاشمی همه بودجه. همگی میدانیم که این دور. صلاحیت نمیشود به خاطر مال و اموال....
چطور میشود ..که یه دستفروش بوده طی چند سال به یکی از بزرگترین پیمانکاران تبدیل شود و کلی سرمایه به جیب بزند؟
بهورز
Iran, Islamic Republic of
هاشمی پور حمایت به کورش داوری می کند کاری به مجلس ندارد به خدای خدا اگر ده درصد رای داخل شبکه بهداشت داشت الآ به صفر درصد رسیده آخ چه ضربه ای داره می خور بابت داوری
علویان
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن احترام به نظر کارشناسی شما حداقل اگر صحبتهای اقایموحد درایام عید را کو دهید خدمات اقای موحدرا متوجه میشدید ضمن اینکه نمیخواهم ازکسی دفاع کنم اما عملکرد اقای هاشمی پورچه درانتصابات وکمک به استان وچه درپروژها ازجمله جاده دهدشت پاتاوه .جاده چرام دهدشت .دهدشت یاسوج که نتوانست کاری انجام دهدبرکسی پوشیده نیست لذا خیلی ازمردم از رای دادن پشیمان هستند وایشان فقط برای قشرخاصی ازنزدیکان کارمی کند
Iran, Islamic Republic of
سلام انشا اله همیشه زاینده و پاینده .ما اگر نقدی راجع این نوشته بنویسیم کبنا یا نظر را به اشتراک نمی گذارد یا اگر گذاشت اخر میگذارد یا پیام را فشل میکند تا ......پس هیچی نمی گوییم تا هر کس راجع به موحد در این سایت میخواهد بگویید بگویید.اما شما هم عادت دارید که همچو پیامی مث این پیام را به خاطر اعلان اینکه ما (کبنا)نقد پذیریم را انتشار دهید ومیدهید.یادمه که چهار سال پیش اقبال طرفداران جناب آقای هاشمی پور بیشتر به سمت سوی سایت مشهورتری رفته بود (که بعد از مدتی منحل شد)کما مطالب راجع به جناب آقای موحد بنظرم بیشتر به این سمت(کبنا) به دلایلی اقبال نشان داده بود.اما مامخالف نقد جناب آقای موحد نیستیم .نقد باید نقاط ضعف و قوت را همراه با راهکار بدهد که بنظرم بیشتر این نوشته ها ی مخاطبین (کبنا) به نام مقاله تحلیل ووو که منتشر میشود بدون سند ومدرک و تهی از اصول نقد هستند.آقای موحد با هرکس در استان وووبخصوص نماینگان ادوار و حال کنونی استان به ویژه جناب آقای هاشمی پور میتواند مناظره نماید. چون کارنامه ایشان اظهرومن الشمس میباشد.شما اگر برای انجام وظیفه و رسالت خود (رسانه)که باید خبر خوب اثر بخش امیدوار کننده داشته باشد زحمت این مناظره را بکشید.مردم میبینند قضاوت میکنند.همیشه سبز و مانا باشید
Iran, Islamic Republic of
من نه سواد سیاسی دارم و نه سواد آکادمیک دارم. فقط از روی برگه ای که نوشتند و به من دادند دارم وعده و وعید میدهم . در طول این چهار سال نتوانستم ۳ درصد وعده هایم را عملی کنم پس خدا حافظی میکنم.
Iran, Islamic Republic of
با اینکه با دولت همراه نبوده اما از نماینده بویراحمد و دنا بهتر کار کرده
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه در انتظار اقتدار از دست رفته است با حضور حاجی سید محمد موحد ان شا الله
دلخون
Romania
بحول وقوه الهی ..بازهم برنده انتخابات خواهد بود...چه ..ع.. و چه ب ضرب .....در خصوص صلاحیتش هیچ مشکلی ندارد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1