تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۴۶۴۰۷۷
یادداشت؛

مروری مختصر بر دانشگاه یاسوج؛ دانشگاه به روزمرگی خو گرفته است

۱۳
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مروری مختصر بر دانشگاه یاسوج؛  دانشگاه به روزمرگی خو گرفته است
کبنا ؛این مطلب خود را مدعی دفاع از‌ شأن و جایگاه دانشگاه، دانشجو و استاد می‌داند و بر این باور است که دانشگاه یاسوج از مسیر علمی و دانشگاهی خود خارج شده است و باید برای اعاده حیثیت و بازگشت اعتبار به آن تلاش کرد.
مروری بر تاریخ دانشگاه یاسوج بیانگر حضور شخصیت‌های توانمند علمی و دانشگاهی در رأس این دانشگاه بوده است. همچنان و بعد از سال‌ها همه مردم استان و اهالی علم و دانش از مرحوم عسکریان به نیکی یاد می‌کنند. جانشین مرحوم عسکریان نیز برخلاف بعضی تبلیغات هرگز مدیر ضعیفی نبود. آن گونه که در مورد اردوان ارژنگ روایت می‌شود ولی مدیری دانشگاهی و گشوده در امر مدیریت و تعامل با همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و دانشجویی در درون دانشگاه بود. موضوعی که در این دوره یک حسرت بزرگ است.
شاپور رمضانی نیز مدیر جوان و شجاع و خلاقی بود که هر چند دوره کوتاهی مدیریت کرد اما توانست نامش را در تاریخ دانشگاه به خوبی به ثبت برساند. چه با عریان موافق باشیم و چه مخالف، او نیز مدیر توانمندی بود که سعی در استفاده از تمام ظرفیت‌های دانشگاه داشت و نشان به آن نشان حکم مشاوره وی برای بهادر کرمی رئیس فعلی دانشگاه بود.
اما از روز اول نسبت به ریاست بهادر کرمی تردید‌های اساسی وجود داشت فردی که سال‌ها و در دوره تمام نمایندگان و دولت‌های مختلف در پی رسیدن به ریاست دانشگاه بود. برای ریاست یک دانشگاه البته که بهتر آن است که در درون خود دانشگاه، اهالی دانشگاه با اجماع نظر بر فردی او را به عنوان مدیر مطرح نمایند. اما کرمی چون میدانست هرگز چنین شانسی ندارد خود را به نمایندگان نزدیک کرد تا در همان ابتدای دولت رئیسی به عنوان سرپرست دانشگاه معرفی شد. سرپرستی که تا تأیید نهایی حکم ریاست در شورای انقلاب فرهنگی زمان زیادی طول کشید و هرگز دلایل طولانی شدن این حکم مشخص نشد.
تعریف دانشگاه مشخص است و یک دانشگاه موفق نیز هیچ نیازی به تبلیغ و هیاهو و نصب بنر و ادعای کسب رتبه فلان در «گرین متریک» و یا فلان همایش بین‌المللی ندارد. هر چند سابقه و عمر دانشگاه‌ها در این مسیر تعیین‌کننده است اما انتظار حداقلی از دانشگاهی چون دانشگاه یاسوج حق مردم این استان است. روشن است که حضور چند دانشجوی عراقی با تبلیغ تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه یاسوج که هیچ بعید نیست بخشی از این حضور و تحصیل نتیجه یک دستورالعمل وزارتی باشد نمی‌تواند هیچ اندوخته‌ای بر ماهیت و اعتبار یک دانشگاه بیفزاید.
دانشگاه یاسوج این روز‌ها تنها یک چهار دیواری حصار کشیده گسترده با گیت‌های ورودی است که به روزمرگی خو گرفته است و هیچ خبر و یا اتفاق قابل قبول سیاسی، تحصیلی و پژوهشی در آن رخ نمی‌دهد. ریاست دانشگاه و اعضای مدیریت آن کمترین حضور را در مناسبات علمی و اجتماعی جامعه دارد. دانشگاه به بخشی از بروکراسی اداری تبدیل شده است که برای همین بروکراسی نیز از برخی رؤسای در سایه و پدران معنوی نام می‌برند و مشخص نیست رئیس اصلی، رؤسای در سایه و پدران معنوی چه کاری از علم و‌ اندیشه واجب‌تر در دستور کار دارند که دانشگاه به حال خود ر‌ها شده است و در اندک کنش‌هایی که از رئیس محترم دیدیم آن بود که همچون مدارس و مکتب خانه‌های قدیم خواستار اخذ تعهد کتبی عدم تکرار از دانشجویان شد و یا آن گونه که در مقطعی در برخی رسانه‌ها آمد ریاست این دانشگاه در یک اقدام اصطلاحاً «گا به گا» با شبکه بهداشت کهگیلویه یکی از نزدیکانش را به کار گرفته بود.
شاید بد نباشد حالا که در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان قرار داریم به صورت منصفانه و شفاف نگاهی به عملکرد کرمی و دستاورد‌های دانشگاه در دوران ریاست وی داشته باشیم و از کرمی و معاونین وی پاسخگویی در قابل عملکردشان را مطالبه‌گر باشیم.
دانشگاه یاسوج باید سرآمد‌ اندیشه و علم و دانش در استان کهگبلویه و بویراحمد باشد و شاید توقع برابری با دانشگاهی چون دانشگاه شیراز واقع نگرانه نباشد اما می‌توانیم این توقع را داشته باشیم که دانشگاه یاسوج در حد دانشگاه یاسوج باشد.
کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسوولان دانشگاه یاسوج را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
کرمی
مقتدر
دلسوز
پای کار
United States
انصافا رئیس فعلی به خوبی به ما فهمانده که روسای قبلی دانشگاه چقدر برای دانشگاه مفید بوده اند.
United States
به عنوان یک فرد تحصیل کرده عرض می کنم: از بعد سال 2000 دانشگاه ها در سراسر جهان نه فقط در ایران تا حدی ارزش و جایگاه خود را از دست داده اند چون الان آموزش و یادگیری بر بستر اینترنت انجام میشود و مهارت هست که مهم شده دیگه دانشگاه اثر قبل را نداره هم اطلاعات بر بستر اینترنت به روز و کامل موجوده هم اموزش مهارت با بهترین کیفیت ارائه میشه انحصار دیگه دست دانشگاه نیست دانشگاه ها الان بیشتر محلی برا پر کردن اوقات و آشنا شدن و.. هستند که همین را هم دانشگاه یاسوج توان ارائه نداره یعنی اینکه یه جایی باشه چهاار تا ادم با هم اشنا بشن و سرمایه اجتماعی افراد زیاد بشه یا بتونن با هم تیم و گروه و شرکت تشکیل دهند! را هم نداره به نظر من الان دیگه دانشگاه رفتن اتلاف وقت است. مگر اینکه دانشگاه بتواند که مهارت ها را با کیفیت عالی اموزش دهد که اون را هم نمی تواند یک عده هم برا مدرک گرفتن و مهاجرت کردن به دانشگاه نگاه می کنند یک سری افراد هم هنوز در تب مدرک هستند و متوجه نیستند مدرک دیگه ارزش قبل را نداره حالا اگر کسی هست مخالف نظر من هست برود دانشگاه وقت خود را تلف کند مانعی ندارد دانشگاه یاسوج یادم هست همان موقع قبل 2010 هم چیزی نبود حالا که دیگه در اثر روند جهانی بعیده جایگاه بهتری داشته باشه اگر تعقل و درکی باشه رئیس هر دانشگاه باید بیاد و خیلی از رشته ها را حذف کند و اموزش مهارت را جایگزین نماید که این کار را هم نمی تواند بکند چون مستلزم تعطیل کردن دانشکده است و دانشکده ها هم استاد و کارمند و.. دارند و طبیعتا از نون خوردن خواهند افتاد لذا باید همین سختر بی فایده را ادامه دهند که تهش هیچی نیست
اکبری
Iran, Islamic Republic of
قسم میخورم که سهم کبنا پرداخت نشده والا مگر دانشگاه رسالتش چیست که کوتاهی شده؟
اگرچه من رابا کرمی صنمی نیست
Iran, Islamic Republic of
کرمی توانمند و پای کار است
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
من نیز به فراوانی خبر علیه رئیس دانشگاه یاسوج در کبنا مشکوک هستم.
Iran, Islamic Republic of
شنیده میشود جانشین‌آقای بهادر کرمی معرفی شده است
و بزودی معرفی می سود
کارمند
Iran, Islamic Republic of
به درد رئیس دانشگاه نمیخوره دارد هم عوض میشه
Iran, Islamic Republic of
دانشگاهی که در چهارسوی آن را احاطه کرده دانشگاه نیست
استاد دانشگاه یاسوج
Iran, Islamic Republic of
جناب کبنا سلام و درود.
چرا از نقاط مثبت مدیریت دانشگاه مطلبی منتشر نمیکنید؟ چرا حجم بالایی از اخبار نادرست در سایت ارائه میکنید؟ به نظر می‌رسد برخی یا تمام اهدافی که بصورت شخصی پیگیر بودید از طرف دانشگاه پاسخ خوبی نگرفتید.
Iran, Islamic Republic of
اگر می خواهید ساکت شوم پول بدهید. واضح ترین خرفی است که می شود فهمید. سویه دیگر مطلب این است که اونا که منتقد دانشگاه هستند بیشتر پول می دهند...
Ali
Iran, Islamic Republic of
اون دورانی که کسی انگیزه حرف زدن داشت تموم شد.
یه چهار روز برا انتخاباتمجلس حرف و جلسه و مناظره چرت میزارن تموم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام یکی نیست به این کبنابگه سرپیازی یاته پیازی اگه دردانشگاه سروصداباشه هرروزخبرمیزنه سیاسی هست اگه دانشگاه کارش انجام بده بازمیگه چهاردیواری اخه یکی نیست به کبنابگه خودت بایدریس بشویه مدتی ببینم چطوری بایدعمل کرد خبرای کذب بسه دیگه
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1