تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۴۵۲۵۲۸
با ارسال مطلبی مطرح شد

بخش اول) واکنش تند یکی از منتقدان سد تنگ‌سرخ به اظهارات «یوسف مرادی»؛ آقای مرادی، ضروری‌ است به دلیل تناقض‌های فراوان و اظهار نظرهای سطحی از مردم عذرخواهی نمایید / انحراف اذهان با سطحی‌نگری مخرب‌تر است یا انحراف آب؟!

۶۲
۵
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بخش اول) واکنش تند یکی از منتقدان سد تنگ‌سرخ به اظهارات «یوسف مرادی»؛ آقای مرادی، ضروری‌ است به دلیل تناقض‌های فراوان و اظهار نظرهای سطحی از مردم عذرخواهی نمایید / انحراف اذهان با سطحی‌نگری مخرب‌تر است یا انحراف آب؟!
کبنا ؛محمد وطن‌پرست در یادداشتی به ابهامات و موضوعات مطرح شده توسط مخالفان سد تنگ سرخ پاسخی داد و نوشت: و تخصیص و فضل و بخشش آب به استان فارس مربوط به نیمه دوم دهه ۸۰ و در نهایت صورتجلسه ۱۳۸۹/۶/۲۹ می‌باشد ودر صورتجلسه ۱۳۹۲/۱۰/۹ افزایش پیدا کرده است و برخلاف گفته مدعیان جاعل، در سال ۱۴۰۰، سهم استان فارس 16 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است!
به گزارش کبنا، ضمناً در زمان تقسیم آب توسط وزارت نیرو و تخصیص اولیه سهمیه نجومی به شیراز، جناب هدایتخواه نماینده و سید مسعود حسینی معاون وزیر نیرو در امور حقوقی، مجلس و پشتیبانی همان وزارت نیرو بوده است.
سد تنگ سرخ که کلنگ زنی آن مربوط به سال ۱۳۹۰ می‌باشد از ابتدا به دلایل مختلف از جمله تجربه‌های زیان‌بار ساخت برخی سد‌ها در ایران، با مطالبه‌گری برخی منتقدان روبه رو بوده است. البته انتقادات منتقدان هر کدام سمت و سوی خاص داشته است. مواردی همچون خشک شدن رودخانه بشار، بی‌توجهی به حقابه کشاورزان پایین دست، سهم بالای شیراز، حقابه محیط زیست، انتقال آب میان حوزه‌ای، ابهامات و تناقض‌های اظهارات مسئولین در زمان‌های مختلف و... از جمله مطالبات و انتقادات همیشگی مطالبه‌گران بوده است.
اما برادر عزیز آقای یوسف مرادی، تا به امروز در تمام محافل حقیقی و مجازی ضمن بیان برخی تناقضات شما، همیشه در تلاش بودم در مقابل کسانی که سعی داشتند فضا را علیه منتقدان سد تنگ‌سرخ و امثال شما امنیتی نمایند، قرار بگیرم تا فضا برای انتقادات محدود و بسته نشود و همیشه‌امیدوار بودم این اشتباهات و تناقض‌های شما موقتی و اندک باشند و به زودی مسیر علمی، اخلاقیِ و منصفانه و به دور از حب و بغض‌های شخصی و جناحی مطالبه‌گری را پیدا کنید و بر این تناقض‌گویی‌ها، انتشار اطلاعات غیر‌علمی و سطحی اینگونه اصرار نکنید!! اما هر روز بدتر از دیروز شد و آنقدر فضا را با تناقضات و اطلاعات اشتباه و غیر‌علمی به دلایل مختلف همچون ناآگاهی، هیجان‌زدگی و حب و بغض شخصی آلوده کردید که مطالبات واقعی، به حق و علمی منتقدان سد تنگ‌سرخ به حاشیه رفت تا شما هر روز با انتشار مطالب هالیوودی و خالیوودیِ یک موضوع غیرواقعی و غیر‌علمی، ‌بندی انحرافی برای انحراف اذهان این مردم مظلوم اما صادق ایجاد نمایید و آن‌ها را به مسیر دلخواه و مطلوب خود بکشانید تا بلکه به آن چیزی که بنده نمی‌دانم چیست و قضاوت نمی‌کنم برسید!
از گذشته تا به امروز، صرفاً بخاطر پدر بزرگوار شهید جنابعالی نسبت به شما ترحم داشتم تا خدای ناکرده این حباب همه چیز‌دانی شما به یک باره نترکد، اما برادر بزرگوار امروز به خاطر همان پدر قهرمان شهید جنابعالی و اهداف‌ایشان، اشتباهات و تناقض‌های شما را با مردم عزیز هم استانی به اشتراک می‌گذارم تا سهوی یا تعمدی، بر کج‌روی، انحراف و تناقض‌گویی برای تشویش اذهان عمومی و فریب مردمی که پدر قهرمان شما، به خاطر زنده ماندن آرزو‌های همین مردم و نیفتادن نهال صداقت، از همه‌ی آرزو‌های دنیوی خود گذشتند، دیگر اصرار نورزید. پیشنهاد می‌دهم تا دیر نشده از مردم استان عذرخواهی کنید، زیرا مردم نه فوراً ولی حتماً به اشتباهات و اهداف و نیت‌های واقعی افراد و بویژه مدعیان کنشگری در حوزه‌های مختلف پی خواهند برد.
اما کدام تناقض‌ها و کدام ادعا‌های غیر‌علمی؟؟
در ادامه به برخی از این موارد اشاره‌ای مختصر دارم تا مردم بدانند چگونه به دلیل کم‌اطلاعی، بی‌اخلاقی و نااگاهی شما، که از گزینه‌های نشستن بر کرسی ریاست محیط‌زیست کشور بوده(!!! ) و در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که مهم‌ترین نهاد قانون‌گذار کشور مشغول می‌باشید بازی خورده‌اند. واقعاً اگر هزاران مرتبه گفته شود که "امیدوار باشید"، اما بخشی از‌ امید ما، با دیدن جایگاه گرفتن صد‌ها هزار نفر از افرادی که شایستگی آن جایگاه را ندارند و از نا آگاهی مردم در برخی حوزه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و همزمان مشاهده فرار سالانه هزاران نخبه از کشور، به یاس تبدیل می‌شود!!!
آن‌چیزی که بیش از همه موضوعات موجب گردیده امثال بنده به آینده‌امیدوار باشیم، نه خوشحالی به دلیل تعصبات کورکورانه با جایگاه دادن به فرزندان این استان بدون توجه به توانایی این افراد است نه شعار‌های پوشالی و خطوط قرمزیست که بدون پشتوانه تفکر استراتژیک، توسط تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نظام ترسیم می‌شوند و پس از تحمیل هزینه‌های فراوان بر ملت و نظام، روزی با یک توجیه مسخره، در حالی از آنان عبور می‌کنند که پاسخگوی خسارات ناشی از این تصمیمات اشتباهات و خیانتها نیستند!! و نه سرمایه‌ها، منابع نجومی، ثروت‌های عظیم طبیعی و فرصت‌های کم‌نظیر این کشور در جهان است که با خام فروشی و ارزان فروشی، چوب حراجی بدتر از غارتگری بر آن‌ها زده‌اند، بلکه فقط و فقط صداقت، همدلی و نوع‌دوستی مردم ایران و مهمتر از آن، خون پاک ریخته شده امثال پدر بزرگوار شماست که اجازه نخواهد داد نهال‌امید و عزت این سرزمین به راحتی بر زمین بیفتد.
به شخصه منتقد ابهامات و تناقض‌های پیرامون سد تنگ سرخ، سهم بالای شیراز و مشخص نشدن اولویت‌ها بودم و هنوز هم اعتقاد و باور دارم که ساده لوحی و بی‌تدبیریِ برخی مسئولان و اولویت بودن مسائل پیش پا افتاده در اواخر دهه ۸۰ به جای مسائل کلیدی، باعث گردید چه در زمان ساخت سد و در ادامه میزان ۷۲ میلیون متر مکعب آب، به راحتی توسط سد تنگ سرخ به شیراز اختصاص داده شود آنهم وقتی یکی از بهترین مناطق بکر استان، یعنی منطقه تنگ‌سرخ استان ما را به زیر آب خواهد برد و توسط استان ما نیز اجرا می‌شود. بعد از گذر زمان مسئولانی همچون آرش مصلح مدیر فعلی اب منطقه‌ای در عین ناباوری اعلام کردند دلیل اختصاص و فروش این آب به شیراز، عدم نیاز ما به آب بوده است.
تناقض‌ها و ابهامات شما در ماه‌های اخیر و صحبت‌های غیر علمی و سطحی شما، در حقیقت توهین به شعور مردم پشت واژه‌ها و کلیدواژه‌هایی همانند فعال محیط زیست و حکمرانی آب... است!
انتظار دارم فرهنگ سیاسی شما انقد بالا باشد که بعد از اینهمه انتقاد غیر منصفانه به عالم و آدم، و پمپاژ اطلاعات سطحی و غیر‌علمی جنبه این نقد بنده، برادر کوچک شما را داشته باشید و به دل نگیرید و مرا همچنان برادر کوچک خود بدانید و از مردم صادق استان و بویراحمد که در اثر صداقت و بی‌اطلاعی از اسناد و مشخصات سد و بدبینی به مسئولان، صحبت‌های شما را ریز به ریز باور کردند عذرخواهی شجاعانه‌ای داشته باشید که در مطالب بعدی که نیز از شما این درخواست را خواهم کرد.
و اما بعد‌...
۱_
جناب مرادی، ابتدا از توییت بسیار عجیب و کاملاً دروغی شروع می‌کنم که شما در پاییز ۱۴۰۰ یعنی تقریباً ۱۱ ماه پیش منتشر کردید و شما را به یک مرتبه در صدر اخبار شبکه‌های مجازی بویراحمد و سایر مناطق استان قرار داد. توئیتی که در آن اعلام کردید:
"هیأت دولت بعد از ده سال رسماً انتقال سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سد تنگ سرخ به شیراز را تصویب کرد و به شکل حیرت‌آوری ادعا کردید کل ظرفیت سد تنگ سرخ ۱۰۰ میلیون متر مکعب است اما مسئولان آن را ۱۲۰ اعلام کردند. "
همان یک توییت به تنهایی نشان می‌دهد شما تا چه اندازه نسبت به سد تنگ‌سرخ متناقض‌گو، کم اطلاع، هیجان‌زده، کم سواد و ناآگاه بودید و هستید؟ اما چرا؟؟

الف_ شما که بار‌ها اعلام کرده‌اید تمام اسناد و مدارک سد را در این سال‌ها در اختیار دارید و قرار نیست یک قطره آب از این سد به سمت شهر یاسوج برود و همه اسناد و مستنداتی مسئولان در این باره منتشر می‌کنند همه دروغ است و اسناد واقعی چیز دیگری را نشان می‌دهد!! چگونه تمام باور‌ها و اسنادی که گفته‌اید به آن‌ها‌ایمان دارید و ادعا کرده‌اید قرار است ۳۰۰میلیون متر مکعب روانآب سالانه تنگ‌سرخ به شیراز منتقل شود را در این توییت بیخیال شده‌اید و صرفاً به یک صورت جلسه در سفر ریاست جمهوری به شیراز استناد کرده‌اید؟؟ و برخلاف ادعا‌های خود از حجم ۱۰۰میلیونی سد خبر داده‌اید؟؟؟ عجب!! خیلی عجب!!
ب_ شما بر خلاف درشت‌گویی و ادعای خود، آنچنان نسبت به سد تنگ سرخ یا دچار جهل و نااگاهی بودید یا گرفتار جعل و تحریف شدید که واژه 《شش پیر》 در سپیدان را از این مصوبه در توییت خود نادیده گرفتید. تا به مردم بگویید که قرار است تمام این ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سد تنگ‌سرخ انتقال می‌یابد!! عجب!! در حالی اصل ماجرا ۷۲ از تنگ سرخ بود و ۲۸ از رودخانه شش پیر!!
ج)طبق اسناد و اخبار منتشر شده و بر اساس مصاحبه مسئولان در سال‌های گذشته در استان فارس قرار بوده ۷۲ میلیون متر مکعب از سد تنگ سرخ و ۲۸ میلیون متر مکعب از شش پیر، یعنی جمعا، ۱۰۰میلیون متر‌مکعب را به شیراز انتقال دهند. پس این عدد ۱۰۰، هیچ ارتباطی به سفر ریاست جمهوری نداشت ولی شما آنقدر نسبت به موضوع سد تنگ‌سرخ به شکل عجیبی کم اطلاعید که فکر کرده‌اید این ۱۰۰میلیون چیز جدیدیست!! و یا مربوط به سفر ریاست جمهوری به شیراز می‌باشد!! و یا همه ۱۰۰میلیون مربوط به انتقال از طریق تنگ‌سرخ است!! در حالی در همین مصوبات سفر ریاست جمهوری به صراحت نوشته: 《 ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سد تنگ سرخ و سد شش پیر!! 》یا احتمالاً در جریان بودید و اسم شش پیر را به عمد حذف کردید تا جوسازی کنید و در محافل دیده شوید که گناه و خطایی نابخشودنی‌ست!!! بازم عجب!! یک عذرخواهی بزرگ به مردم بدهکارید!!
خ_ ریاست جمهور و هیأت همراه چیز جدیدی را مصوب نکردند بلکه تمام طرح‌های نیمه کاره و انجام نشده استان فارس، در مصوبات ریاست جمهوری وجود دارند یعنی این انتقال ۱۰۰میلیون متر مکعب از شش پیر و تنگ‌سرخ مربوط به گذشته هست و دیگر مصوبات نیز پروژه‌های انجام نگرفته در سال‌های گذشته استان فارس بوده‌اند.
ج_جناب مرادی در کمال حیرت و تعجب شما که دائماً می‌گویید سال‌هاست به اسناد اصلی سد دسترسی دارید و قرار است ۳۰۰میلیون متر مکعب آب آورده به تنگ سرخ را با یک بند‌انحرافی به سمت کامفیروز انتقال دهند اما در این توییت ادعا کرده‌اید حجم سد فقط ۱۰۰میلیون متر مکعب است و آب منطقه‌ای به دروغ ۱۲۰ اعلام شده است!! خیلی عجب!! بعد این عدد ۱۲۰ را از کجا اوردید؟؟
ژ_بعد شما که دائماً ادعا می‌کنید سازه تنگ سرخ سد نیست و بند انحرافیست برای انحراف ۳۰۰میلیون متر مکعب آب تنگ سرخ!! و گفته‌اید سد تعریف دیگری دارد!! اما در این توییت اعتراف کرده‌اید این سازه سد هست و از عدد ۱۰۰میلیون متر مکعب استفاده کرده‌اید!! آیا اختلاف ۱۰۰ و ۳۰۰برای خودتان عجیب نیست!! ؟ شما تکلیفتان را ابتدا با خودتان مشخص کنید بعد با رواناب‌ها!! بعد با مردم!! عجب!!
ط_ دلیل اینهمه تناقض‌گویی و بی‌اطلاعی فقط در یک توییت چیزی جز کم‌سوادی و کم‌اطلاعی یا جعل و دروغ برای اینکه موجی بسازید و موج‌سواری کنید چه می‌تواند باشد؟ یعنی تو را به ۱۱ میلیارد رواناب‌های استان قسم، خود شما با مرور مطالبتان، حیرت‌زده نمی‌شوید؟؟
س_ در زیر جدول مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس آورده شده که شما یک تیکه از آن را با زیرکی احتمالاً نادیده گرفتید و شش پیر را محو کردید تا به هر قیمتی جوسازی کنید و یا احتمالاً آنقد کم‌اطلاع بودید که این مورد را متوجه نشدید!!
ث_ همچنین مصاحبه‌ها گوناگون در سال‌های مختلف در خبر‌گزاری‌های استان فارس در مورد عدد ۱۰۰قابل مشاهدست که به عنوان مثال مصاحبه دکتر جعفر قادری در شهریور ۹۹، که به همین ۱۰۰میلیون متر مکعب اشاره می‌کنند و می‌گویند قرار است ۱۰۰میلیون متر مکعب از رودخانه شش پیر و سد تنگ سرخ به شیراز انتقال پیدا کند و به سرمایه‌گذار برای انتقالش نیاز داریم. یعنی یک سال قبل از سفر ریاست جمهوری به شیراز!! یعنی این ۱۰۰ میلیون متر مکعب همیشه بوده است.
سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها
سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها

سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها

سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها

سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها

سد تنگ سرخ و اهمیت آن و مجوزها


۲_در توئیت زیر ادعا کرده‌اید سد تنگ سرخ در تیر ماه ۱۴۰۰ به یک بند انحرافی برای انحراف کامل مسیر رودخانه بشار به ملاصدرا تبدیل شده است و ادعا نموده‌اید که دیگر سد نیست و یک بند انحرافی است. همچنین در توییت قبلی که در قسمت ۱ و سفر ریاست جمهوری به شیراز است و در پاییز ۱۴۰۰ مجدد گفته‌اید سد تنگ سرخ ۱۰۰میلیون متر مکعب بیشتر ظرفیت ندارد و ریاست جمهوری آن را به آب شیراز اختصاص داده است!!! حال این دو پرسش مطرح می‌شود که:
الف_ سد است یا بند انحرافی؟
ب_ ۱۰۰میلیون ظرفیت دارد یا برای انحراف ۳۰۰میلیون متر مکعب ساخته شده است؟!
در این توییت ادعا کرده‌اید ارتفاع سد را در تیر‌ماه افزایش داده‌اند و در گفتگوی خود با یکی از سایت‌های خبری در طی چند روز اخیر، بیان داشتید که در مجوز محیط زیست اشاره‌ای به ارتفاع سد نشده و فقط سهم‌ها قید شده است!
ج_ مرادی عزیز در زیر به مجوز‌هایی خدمت شما ارائه می‌شود که بدانید ارتفاع سد هیچ ارتباطی به تیرماه ۱۴۰۰ندارد و از فرودین اداره محیط زیست استان ما و سپس سازمان محیط زیست کشور در دولت قبل تقریباً خبر از تأیید شدن مجوز محیط زیستی بر اساس کد ۲۰۵۰ بدون کسر ۲۵ متر داده‌اند و هیچگاه وزارت نیرو با کاهش ۲۵ متری ارتفاع سد موافقت نکردند.


سد تنگ سرخ و اهمیت آن

سد تنگ سرخ و اهمیت آن


سد تنگ سرخ و اهمیت آن


سد تنگ سرخ و اهمیت آن



۳_ جناب مرادی، شما ادعا دارید که به اسناد اصلی سد تنگ سرخ دسترسی دارید که از سال ۸۸ قرار است آب تنگ سرخ با یک تونل به سد درود زن برای کشاورزی و گردشگری کامفیروز انتقال یابد، هنوز نیز هدف همان انتقال است و هیچ آبی قرار نیست به یاسوج انتقال پیدا کند و ادعا دارید تمام اسنادی که آب منطقه‌ای منتشر می‌کند و تمام ادعا‌هایی که سازمان آب منطقه‌ای مبنی بر انتقال آب به یاسوج دارند اشتباه است؛ اما شما در پاسخ جناب روشنفکر اظهار داشتید چنین تخصیصی تا سال ۱۴۰۰به شیراز وجود نداشته و قرار نبوده به شیراز آبی اختصاص دهیم اما در سال ۱۴۰۰ این اتفاق افتاده است!!!
عجب!!! خود شما چگونه با این حجم از اشتباه و تناقض و فریب مردم بیچاره، شب خوابتان می‌برد؟! بالاخره مشخص نمایید از اول شیراز سهم داشته یا نداشته؟؟ قرار بود آب را با تونل به طور کامل به شیراز ببرند یا نه؟؟ یک عجب دیگر در ادامه...
سند منتشر شده از سوی شما جناب مرادی در زیر آورده شده که بر اساس این سند، ادعا می‌کنید قرار است آب رودخانه بشار و کل آب سد تنگ سرخ با تونل به کامفیروز منتقل شود و بشار برای همیشه خشک گردد! این سند منتشر شده از شما مربوط به دهه ۸۰ در زمان دولت احمدی نژاد می‌باشد که شخص آقای یوسف مرادی آن زمان از قضا مشاور استاندار بوده و در پروژه‌های آبی نیز دخالت داشته است، خودش نیز ناخواسته این سند را منتشر می‌کند و از طرفی دیگر همین آقای یوسف مرادی ادعا می‌کند تخصیص آب به شیراز در سال ۱۴۰۰ شکل گرفته است!! این حجم از تناقض از حجم آب پشت سد‌های بزرگ دنیا نیز بیشتر است!!!
البته این ادعا‌های جناب مرادی ست!! ولی از سال ۸۹ صورتجلسات چیز دیگری را نشان می‌دهند!
سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ

۴- آقای یوسف مرادی در کمال حیرت همگان، تحت عنوان فعال محیط زیستی یک روز ادعا می‌کنند احداث هرگونه سدی منافع مردم پایین دست و کشاورزان مناطق شهرستان دنا، بخش پاتاوه و منطقه سادات محمودی را نابود می‌کند! یک روز دیگر، مجدد ادعا دارند من با احداث سد تنگ سرخ مخالفت ندارم بلکه با انتقال آب مخالفت دارم! روز دیگری اعلام می‌کند مشکل یاسوج مدیریت آب است نه کمبود آب، بنابراین نیازی به سد تنگسرخ برای آب شرب نیست! یک روز دیگر ادعا می‌کند حقابه ما از ۱۱ میلیارد روان‌آب استان اندک است و سهم برداشت آب ما باید افزایش پیدا کند و ما به سد‌ها نیاز داریم! روز دیگری ادعا می‌کند به دلیل وجود سد پراشکفت در بویراحمد، دلیلی برای ساخت سد تنگ سرخ نمی‌بینم! یک روز دیگر می‌گوید بنده با ارتفاع سد مشکل دارم اما با خود سد مشکل ندارم!!!
(حال سؤال این است که به فرض، اگر ارتفاع سد به جای ۲۵ متر به ۳۰ متر تغییر نماید اما ۷۰ درصد آب به هر قیمتی ولو با پمپاژ قوی به شیراز منتقل گردد، شما مشکل ندارید؟! )
یک روز خطاب به خوزستانی‌های می‌گوید نسبت به سد تنگ سرخ بشار سرشاخه کارون حساس باشید!!‌یه روز می‌گوید ما باید حقابه خود از سرشاخه‌های بشار و مارون را برداریم! یک روز مجدد که خوزستانی‌ها نسبت به ایجاد سد در بالادست اعتراض می‌کنند می‌گوید باید کهگیلویه حق خود را بگیرد!
یعنی چه اتفاقی می‌افتد که یک شخص که خود را متخصص حکمرانی آب و فعال محیط زیست می‌داند و در مرکز پژوهش‌های مجلس مشغول است، نامزد ریاست محیط زیست کشور بوده است این‌همه تناقضات عجیب، غریب و بچه‌گانه دارد؟! این کشور به چه روزی افتاده است دقیقاً؟؟ و علاوه بر محکومیت تناقضات، چرا یک فعال محیط زیستی تلاش می‌کند فعالیتش صرفاً استفاده استانی داشته باشد.
آقای مرادی، وقتی شما خودتان هنوز نمی‌دانید به دنبال چه هستید، چگونه انتظار دارید روان‌آب‌ها و مردم بدانند شما در پی چه هستید دقیقاً؟! رواناب‌ها گیج شده‌اند مانده‌اند به سمت خزر بروند یا خلیج فارس!!

سد تنگ سرخ و اهمیت آن

سد تنگ سرخ و اهمیت آن

سد تنگ سرخ و اهمیت آن

سد تنگ سرخ و اهمیت آن

۵-آقای مرادی که خود را متخصص، مطلع و مخزن اسناد محرمانه تنگ سرخ می‌داند و ادعا می‌کند در اسناد اب منطقه‌ای کوچکترین اشاره‌ای به تخصیص شیراز نشده است و در شهریور ۱۴۰۰به یکباره آب به شیراز تخصیص داده شده است!!
بد نیست جناب مرادی بدانند در سال ۱۳۸۹ که طی صورت جلسه‌ای در تاریخ ۸۹/۷/۶ به شماره ۸۹۴۸/۱۷۲/۷۲ سهم هر بخش و استان مشخص و تخصیص داده شده، خود‌ایشان مشاور استاندار و تفکر همسوی‌ایشان هم در مجلس حضور داشتند و هم مجموعه دولت را در دست داشتند که کوچکترین اعتراضی به سهم بالای شیراز و غارت منابع آبی استان ما نداشتند و در روز کلنگ‌زنی به گونه‌ای ایراد سخنرانی کردند انگار از فتح جنگ جهانی برگشته بودند!! و جالب‌تر اینکه با وجودی تقسیم‌بندی آب در حیطه اختیارات وزارت نیرو می‌باشد و حرف اخر را وزارت نیرو می‌زند در سال ۸۹در حالی ۵۷میلیون متر مکعب آب بدون کوچکترین اعتراضی از طرف وزارت نیرو به شیراز واگذار گردیده است که از دی ماه ۸۸ حاج مسعود حسینی استاندار معاون وزیر نیرو در امور حقوقی، مجلس و پشتیبانی  بوده است و در زمان مطالعات مربوط به این سد نیز‌ایشان از سال‌های ۸۴ تا ۸۷ استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است‌. نه اینکه خدای ناکرده‌ایشان به عمد چنین کاری کرده باشند بلکه هدف این‌است که مردم بدانند دقیقاً در چه زمانی تخصیص اولیه به فارس صورت گرفته است و چه کسانی در قدرت بودند و چه واکنش‌هایی نسبت به سهم بالای شیراز از خود نشان داده‌اند!! ؟
جناب مرادی بد نیست بدانند در بازنگری دوم و اصلاح تخصیص در سال ۱۳۹۲ طی یک صورتجلسه به تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۹ و شماره ۹۲/۴۲۳۳۹/۷۰۰ با تأیید وزارت نیرو مجدد سهم آب‌ها و بخش‌ها تغییراتی کرده و اینبار ۷۲ میلیون متر مکعب به شیراز اختصاص دادند. حتی در همین صورتجلسه، اولویت‌ها در خشکسالی و کم آبی نیز مشخص شده‌اند؛ اولویت ابتدا آب شرب سپس صنعت و کشاورزی!!! همچنین در نامه سال ۱۴۰۰ دقیقاً به صورتجلسه سال ۹۲ اشاره شده است و در تقسیم‌بندی جدید در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرده‌اند به دلیل خشکسالی‌ها و... ، سهم آب شیراز از ۷۲ میلیون متر مکعب در آخرین صورت جلسه در سال ۹۲، به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا می‌کند!! یعنی در سال ۱۴۰۰ اتفاقاً استان کهگیلویه و بویراحمد 16 میلیون متر‌مکعب سود می‌کند، زیرا حداقل این 16 میلیون متر مکعبی که قرار بود به سمت شیراز برود دیگر وارد رودخانه بشار و پایین دست می‌شود( اگر آب به مقدار کافی موجود باشد)!! در ضمن مجوز محیط زیست از فروردین ۱۴۰۰توسط اداره محیط زیست استان با امضا جناب دکتر هاشمی تأیید شده است و درخواست داده‌اند که سازمان محیط زیست کشور به دلیل جمعیت ۳۰۰هزار نفری یاسوج سریعاً مجوز را صادر کنند. در حالی جناب مرادی ادعا کرده‌اند مجوز محیط زیست بدون طی مراحل و در نبود عیسی کلانتری هنگام جابه‌جایی دولت یک شبه صادر شده است.
چ_ در سند به شماره ۱۳۹۷۵ به تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ که در پایین با موضوع ارسال موافقت‌نامه میراث فرهنگی و درخواست صدور مجوز زیست محیطی آمده است از صدور مجوز زیست محیطی سد تنگ سرخ و شبکه پایین دست سد توسط دفتر ارزیابی زیست محیطی در سال ۸۹ منوط به گزارش میراث فرهنگی گفته است. و در صورتجلسه تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۹ تخصیص آب وزارت نیرو که بعد از سال ۸۹ بوده میزان ۷۲ میلیون متر مکعب را برای شیراز در نظر گرفته‌اند. یعنی تا قبل از سال ۹۴ و تغییر رویکرد و خدمات محیط زیست و مطالعات مجدددر سال ۹۶، سد تنگ سرخ مجوز محیط زیست داشته است. و تخصیص در سال ۱۴۰۰، چیز جدیدی نیست که جناب مرادی به آن اشاره کرده‌اند و اتفاقاً در سال ۱۴۰۰ از ۷۲ میلیون متر مکعب صورتجلسات سال ۹۲، به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است یعنی 16  میلیون مترمکعب به سود پایین‌دست سد!!
ط_ از سوی دیگر همین جناب مرادیِ متخصص و مطلع، به صورت بسیار شگفت‌آوری طبق سندی که به دست‌ایشان رسیده و مربوط به سال ۸۸ است و توسط‌ایشان در فضای مجازی نیز منتشر شده و در مطالبی که به نام‌ایشان وجود دارد، بیان می‌کند که اصلاً قرار نیست آبی به یاسوج داده شود و این مواردی که راجع به یاسوج طرح می‌کنند همگی اشتباه می‌باشد و قرار است آب فقط طی یک بند انحرافی برای زمین‌های کامفیروز انتقال پیدا کند!
حقیقتاً انسان و تمام موجودات جهان و قطرات آب بشار حیرت‌زده می‌شوند از این حجم عظیم تناقضات عجیب!! در نهایت تصمیم چیست؟ قرار نبود به شیراز آب بدهند یا به یاسوج؟! یعنی کوهی از تناقضات!! اگر تا ۱۴۰۰ تخصیصی برای شیراز در کار نبوده پس دلیل برخی انتقادات نسبت به انتقال ۷۲ میلیون متر مکعبی اب به شیراز در سال‌های گذشته چه بوده است؟؟ این اعداد و ارقام مصاحبه مسئولین و سرُکَله سهم ۷۲ میلیون متر مکعبی شیراز از کجا پیدا شده؟؟ عجیباًعجیبا از اینهمه اطلاعات اشتباه یا فریبا!!
سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ

۶- جناب یوسف مرادی در حالی با کم‌آگاهی ادعا کرده هر دو نماینده سابق بویراحمد و دنا مخالف انتقال آب بشار به شیراز یا کامفیروز بودند که:
الف_ طبق اسناد موجود در آب منطقه‌ای، قرار نیست آبی به کامفیروز انتقال پیدا کند و نمایندگان سابق نیز فقط در جریان انتقال آب به شیراز بودند.
ب_ انتقال آب به شیراز در تمام این سال‌ها بر طبق صورتجلسات و اسناد نهایی وزارت نیرو که مسئول تخصیص و تقسیم آب است، تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۲ میلیون متر مکعب برای شیراز بوده و در سال ۱۴۰۰ در زمان ریاست مهندس فرهادی با پیگیری‌های مسئولان استانی و کشوری، به دلیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر یک بازنگری صورت گرفت و سهم شیراز به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد یعنی 16 میلیون متر مکعب از سهم شیراز کم گردید!! تا حداقل 16 میلیون متر مکعب آب در صورت وجود، به جای انتقال به شیراز به سمت پایین دست و استان‌کهگیلویه و بویراحمد سرازیر شود. البته ناگفته نماند در سال ۸۹ این میزان در صورتجلسات اولیه سد، به میزان ۵۷ میلیون متر مکعب بوده است و حجم تنظیمی سد تقریباً ۱۷۴ بوده است‌!! احتمالاً آن زمان منابع آبی اولویت مسئولان و مردم نبوده است. بر خلاف امروز!!
ج_ بر اساس اسناد موجود، هرگز نمایندگان و مسئولان استان در هیچ سال و دوره‌ای نسبت به سهم شیراز و انتقال آب به شیراز کوچکترین اعتراضی نکرده‌اند و حتی با نامه‌نگاری‌های متعدد، به شدت دنبال تزریق بودجه برای ساخت سد بودند یعنی همان تقسیم‌بندی و تخصیصات سال ۸۹ و ۹۲ مورد پذیرششان بوده است. اتفاقاً در سال ۹۲ که بازنگری اعداد و ارقام صورت گرفته و تقریباً ۱۸ میلیون متر مکعب به حجم تنظیمی سد اضافه گردیده است با خیانت اشکار بدون اضافه شدن به نسبت مساوی بین همه بخش‌ها، تقریباً ۱۵ میلیون متر مکعب آن را به شیراز اختصاص داده‌اند. اسناد و درخواست‌ها در مطلب دوم و بخش بعدی که به غیر علمی بودن و بسیاری از تناقضات دیگر برادرمان جناب مرادی اشاره می‌شود، منتشر خواهد شد.
سد تنگ سرخ



۷_ متأسفانه و ده‌ها بار متأسفانه، جناب یوسف مرادی که خود را پرچمدار فعالان محیط زیستی استان می‌داند و دائماً ادعا دارد بنده حکمرانی آب خوانده‌ام و سال‌ها تجربه دارم و متأسفانه‌ایشان در مرکز پژوهش‌های حساسترین نهاد قانون‌گذار ما نیز مشغول می‌باشند در حالی در اثر آگاهی ناقص، بی‌اطلاعی اشکار به صورت سهوی یا به عمد و به چه هدفی؟؟ خدا می‌داند!! ادعا کرده‌اند در ۱۳ سال گذشته سد مطالعات و مجوز محیط زیستی نداشته، اما در ۳۰ شهریور ماه به یک باره و در نبود عیسی کلانتری ریاست محیط زیست کشور صادر شده و به عمد در مجوز مربوطه سهم شیراز را لحاظ کرده‌اند اما به دلیل اعتراض این روز‌های مردم از مسیر انتقال به شیراز نامی نبرده‌اند تا مردم جلوی ساخت سد را نگیرند که:
الف_ در نامه‌نگاری‌های سازمان محیط زیست، به ویژه با استان ما تا ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۰، جناب عیسی کلانتری ریاست سازمان محیط زیست کشور بوده‌اند؛ یعنی نامه‌ها دارای امضای ریاست محیط زیست کشور جناب آقای عیسی کلانتری بوده‌اند!!! مرادی دقیا کجایی؟؟ و دقیقاً چرا با این مردم چنین کردی؟؟
ب_ مجوز محیط زیستی توسط دفتر ارزیابی خسارات زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور، با بررسی و در نظر گرفتن همه جوانب و اخذ نظرات کمیته‌های تخصصی صادر می‌شود نه توسط عیسی کلانتری رئیس آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست!! ( البته ممکن است در بررسی همه جوانب اشتباه کنند اما بررسی می‌کنند)
ج_ صدور مجوز محیط زیستی یک رویه، فرایند مشخص و دوره زمانی حداقلی دارد، یعنی از اولین درخواست برای بررسی مجوز تا صدور آن باید این مراحل اداری و زمانی در ماه‌ها و فصول مختلف طی نامه‌نگاری‌های مختلف در زمان‌های مختلف صورت پذیرد. ضمناً، بعد از گردآوری آمار و اطلاعات، فارغ از اشتباه یا صحیح بودن آن‌ها، در کمیته‌های تخصصی سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرند، کمیته نظر خودش را در جلسات مختلف اعلام می‌کند و کوچکترین ارتباطی به ریاست محیط زیست کشور ندارد!! بر طبق مصاحبه جناب جلالوندی ریاست دفتر ارزیابی صورت جلسه ۶کمیته فنی مربوط به این سد با افراد متخصص مختلف حاضر در کمیته‌ها در ۱۰ سال گذشته موجود است!! چگونه یک شبه مجوز را صادر کردند؟؟ ( اگر بگویید اشتباه کسی به دل نمی‌گیرد اما اینکه شبیه فیلم هندی و داستان‌های جنایی به این موضوع نگاه کردید واقعاً حیرت‌اور است و مایه تأسف و شرمندگی)
د_ در سال ۸۶ اولین قرارداد مطالعه زیست محیطی توسط آب منطقه‌ای استان فارس با شرکت مشاور پنگان اوران انعقاد می‌شود، در ۸۶/۱۰/۲۲ طی نامه شماره ۳۵۰/۱۵۸۱۱ آب منطقه‌ای فارس از ادارات و دستگاه‌های مختلف درخواست همکاری با این مشاور را دارد. در تاریخ ۱۳۸۸/۱۱/۷ طی نامه شماره ۱۹۷۵۵، آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اطلاعات درخواستی سازمان محیط زیست را به دفتر ارزیابی ارائه می‌دهد. در تاریخ ۸۹/۵/۲ طی سند شماره ۸۹/۱۵۷۴۴ سازمان محیط زیست نیز جلسه‌ای برای این موضوع در دفتر ارزیابی خطرات زیست محیطی سازمان تشکیل می‌دهد.
در همان سال سازمان محیط زیست کشور با بیان شروطی به سازمان محیط زیست استان، نامه‌ای به شماره ۸۹/۱۹۷۴۱ می‌زند و مجوز مشروطی با شرط ارائه مستندات ذکر شده صادر می‌شود. در ۹۲/۹/۱۰ شرکت آب منطقه‌ای استان موافقت‌نامه میراث فرهنگی را پیوست نامه شماره ۱۳۹۷۵ به محیط زیست برای تأیید مجوز زیست محیطی سال ۸۹ ارسال می‌کند. در ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ به دلیل حساسیت‌های محیط زیستی در دولت روحانی، مجدد گزارشات توسط محیط زیست استان در نامه به دفتر ارزیابی محیط زیست ارسال می‌شود، در سال ۹۵ در دولت روحانی رویکرد و شرح خدمات مطالعات زیست محیطی تغییر می‌کند، در سال ۹۶ به دلیل تغییر رویه، شرح خدمات و حساسیت‌های مطالعات محیط زیست سال ۹۵، مجدد با همان مشاور قبلی(پنگان اوران) قراردادی انعقاد می‌گردد اما در این سال طرف قرارداد آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با امضای علی داوودی است.
در ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ وزارت نیرو در نامه‌ای به شماره ۹۷/۱۰۰/۲۷۸۸۲ خطاب به آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از تأیید تحویل گرفتن گزارشات تراز نرمال ۲۰۵۰ از سطح دریا و تأیید مطالعات ارزیابی زیست محیطی سد تنگ‌سرخ در تراز ۲۰۵۰ یعنی تراز فعلی که همان مطالعات مربوط به عدم کاهش ۲۵ متر است، خبر می‌دهد( نامه‌ای که یوسف مرادی انتشار داده مربوط به ۹۷/۷/۲ می‌باشد که در آن اب منطقه‌ای استان مطالعات مربوط به دو کد ارتفاعی ۲۰۵۰ و ۲۰۲۵ را به محیط زیست ارسال می‌کند تا ابتدا آن‌ها و سپس تصمیم نهایی را وزارت نیرو بگیرد). در ادامه در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ سید اسدالله هاشمی در نامه شماره ۱۴۰۰/۱۲۳/۱۷۴ س خطاب به مدیر دفتر ارزیابی اثرات محیط زیستی کشور تقاضای صدور مجوز محیط زیستی به دلیل اولویت ساخت سد تنگ سرخ می‌زند( یوسف مرادی ادعا کرده در شهریور ماه بدون طی این مراحل و در نبود عیسی کلانتری یک شبه مجوز صادر شده است). در ۱۴۰۰/۰۲/۲۹ یعنی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به شماره ۱۴۰۰/۱۰/۶۰۱۴ با امضا عیسی کلانتری خطاب به حسین کلانتری استاندار استان، موافقت مشروط آن سازمان اعلام می‌شود(جناب مرادی ادعا کرده مجوز شهریور ماه صادر شده و عیسی کلانتری بازنشسته بوده و خبری نداشته). در مرداد ماه ۱۴۰۰ شرکت مادر تخصصی منابع آبی ایران در نامه‌ای به شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۸۳۹۵ خطاب به معاون محیط زیست انسانی سازمان، خواستار صدور مجوز زیست محیطی می‌شود، در نهایت در شهریور ۱۴۰۰ سازمان محیط زیست خطاب به اداره محیط زیست استان در نامه شماره ۱۴۰۰/۳۰۰/۲۱ اعلام می‌کند اجرای سد و سامانه برای استان کهگیلویه و بویراحمد بلامانع می‌باشد و در مهرماه ۱۴۰۰ اداره محیط زیست استان در نامه شماره ۱۴۰۰/۱۲۳/۲۴۲۹ مجوز زیست محیطی را به آب منطقه‌ای استان اعلام می‌کند. تمامی اسناد در بخش‌های بعدی به صورت کامل منتشر خواهد شد.
ه_ کسی که خود را فعال محیط زیستی و متخصص حکمرانی آب می‌داند چرا باید این اندازه نا‌آگاه باشد که حتی از فرایند صدور مجوز محیطی زیستی اطلاع نداشته باشد و فکر کند می‌توان یک شبه مجوز صادر کرد؟! جالب آنکه چنین فردی همزمان ادعا می‌کند عیسی کلانتری ریاست محیط زیست چندین ماه در سازمان نبوده و در جریان صدور مجوز زیست محیطی سد تنگ‌سرخ نیست! در حالی نه تنها‌ایشان تا ۱۱ مهر ماه در سازمان بوده بلکه خدمت جناب مرادی عرض کنم یکی از نامه‌های صدور مجوز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در دولت روحانی قبل از جابه‌جایی دولت خطاب به استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد جناب آقای حسین کلانتری از تأیید مجوز محیط زیستی خبر داده‌اند به امضا عیسی کلانتری‌ست!!! عجیب اندر عجیب اندر تأسف!!
واقعاً موی بدن آدم از این میزان تناقض‌گویی، ناآگاهی، هیاهوی کذب و سطحی نگری سیخ می‌شود!!
ف_ جناب مرادی عزیز اَبَر فعال زیست محیطی، شما ادعا کرده‌اید به عمد سازمان محیط زیست، از مسیر انتقال به شیراز اسمی نبرده است تا بعد از ساخت سد مجوز را صادر کننند چون از اعتراضات این چند وقت ترسیده‌اند!!! در زیر از شما تقاضا دارم به نامه شماره ۱۳۹۷۵در تاریخ ۱۳۹۲/۹/۱۰ توجه خیلی زیاد بفرمایید که به صورت ضمنی مجوز محیط زیستی سال ۸۹ را تأیید کرده است در این نامه امده است مجوز محیط زیستی سد تنگ سرخ و شبکه پایین دست آن تأیید شده است!!! یعنی در سال ۹۲ نیز شبکه انتقال به شیراز هنوز مجوز نگرفته بود و به مسیر انتقال آب به شیراز مجوز نداده بودند!!! و اتفاقاً در تمامی صورتجلسات وزارت نیرو و نامه‌نگاری‌های وزارت نیرو که مرجع اصلی تخصیص و تقسیم آب سد تنگ سرخ می‌باشد به سهم شیراز اشاره شده است!!!
آیا سال۸۹ تا ۹۲ نیز از اعتراضات مردمی می‌ترسیدند که مجوز مسیر انتقال به شیراز را صادر نکردند؟؟؟
گ_ در زیر چند سند مهم از ده‌ها سند ذکر شده منتشر می‌شود، به خصوص سندی که امضای جناب هاشمی در فروردین ۱۴۰۰ و در دولت روحانیست و سندی با امضا عیسی کلانتری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بازهم در دولت روحانی اورده می‌شود.
همچنین سندی که در سال ۹۲ از تأیید مجوز محیط زیستی در سال ۸۹ گفته است!! و سندی که در سال ۹۷ مطالعات کد ارتفاعی ۲۰۵۰ توسط شرکت مشاور و آب منطقه‌ای استان برای طی کردن دیگر مراحل آن، مورد تأیید وزارت نیرو قرار گرفته است!! دیگر اسناد مربوط به مطالعات و صدور مجوز محیط زیست در مطالب بعدی ارائه خواهد شد. ( این مراحل، صرفاً نشان از طی شدن یک پروسه طولانی ست و ثابت می‌کند ادعای جناب مرادی از اساس و کاملاً اشتباه و بچه‌گانه و بیشتر شبیه فیلم‌های جنایی می‌باشد!! ولی به معنای درست بودن اطلاعات نیست زیرا تجارب سد‌سازی می‌گوید گا‌هاً کارشناسان اشتباهات فراونی مرتکب شده‌اند)
چ_ در سند به شماره ۱۳۹۷۵ به تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ که در پایین با موضوع ارسال موافقت‌نامه میراث فرهنگی و درخواست صدور مجوز زیست محیطی آمده است از صدور مجوز زیست محیطی سد تنگ سرخ و شبکه پایین دست سد توسط دفتر ارزیابی زیست محیطی در سال ۸۹ منوط به گزارش میراث فرهنگی گفته است. و در صورت جلسه تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۹ تخصیص آب وزارت نیرو که بعد از سال ۸۹ بوده میزان ۷۲ میلیون متر مکعب را برای شیراز در نظر گرفته‌اند یعنی تا قبل از سال ۹۴ و تغییر رویکرد و خدمات محیط زیست و مطالعات مجدددر سال ۹۶، سد تنگ سرخ مجوز محیط زیست داشته است. و تخصیص در سال ۱۴۰۰، چیز جدیدی نیست که جناب مرادی به آن اشاره کرده‌اند و اتفاقاً در سال ۱۴۰۰ از ۷۲ میلیون متر مکعب صورتجلسات سال ۹۲، به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است یعنی 16 میلیون مترمکعب به سود پایین‌دست سد!!
یعنی تقسیم‌بندی مجدد سال ۹۲ بر اساس تأییدیه مجوز زیست محیطی مشروط سال ۸۹بوده است!!
در ضمن کمیسیون اصل ۹۰ که جناب مرادی به آن اشاره کرده‌اند می‌تواند از مراحل صدور مجوز تحقیق و تفحص کند نمی‌تواند به دلیل ابهامات مجوز را رد کند. و اتفاقاً هما ما خواهان بررسی هر چه دقیق‌تر مسائل زیست محیطی هستیم.

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ



سد تنگ سرخ




سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد تنگ سرخ
۸_ در زیر سه سندی را مشاهده می‌کنید که جناب مرادی در پاسخ به اظهارات جناب روشنفکر انتشار دادند و به دلیل نااگاهی مردم صادق بویراحمد و استان، بر اساس این سه سند ادعا کرده‌اند ارتفاع سد ۲۵ مرتبه کاهش پیدا کرده بود و تخصیص در سال ۱۴۰۰ و در دوره جناب روشنفکر توسط محیط زیست صورت گرفته است و محیط زیست با زیرکی سهم شیراز در مجوز محیط زیستی امده است تا بعد از ساخت سد مجوز صادر شود!! جناب مرادی عزیز واقعاً چرا؟؟ به چه قیمتی؟؟ کسی که به این ۳ نامه کم ارزش دسترسی دارد چگونه به صد‌ها سند دیگر سد دسترسی نداشته است؟؟ از مردم نمی‌ترسید از خدا هم ترس ندارید؟؟ و اگر واقعاً در اثر کم اطلاعی و ناگاهی و کم‌سوادی شماست که قضییه آن کاملاً فرق دارد!!
قبل از شفاف‌سازی باید از جناب مرادی پرسید شما که طبق ادعا‌ها و گفته‌های خود این سند‌ها و این تقسیم‌بندی‌ها را قبول ندارید و ادعا دارید آب سد تنگ سرخ فقط مربوط به کشاورزی کامفیروز است چگونه الان به اسناد اب منطقه‌ای استناد می‌کنید؟؟ چگونه به مجوز محیط زیست و سهم شیراز استناد می‌کنید که در آن این سهم را در همین فقط و فقط مربوط به آب شرب دانسته‌اند!!! عجب!! و اما شفاف‌سازی پیرامون سه سندی که جناب مرادی در پاسخ جناب روشنفکر ادعای کذب و کاملاً مسخره کرده‌اند.
الف _ در نامه‌ای که مربوط به سال ۹۵ و با امضا اسدالله هاشمی ریاست محیط زیست استان می‌باشد از معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درخواست می‌کند تکلیف مجوز سد تنگ سرخ با وجود مطالعات بازنگری شده که کاهش ارتفاع و آب شرب شیراز بود چه شد؟؟
ب_ در نامه‌ی مربوط به سال ۹۷ که با امضا جناب داوودی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خطاب به ریاست محیط زیست استان می‌باشد مردم عزیز مشاهده می‌کنند خطاب به مدیر کل محیط زیست استان اعلام می‌کنند مطالعات محیط زیستی هم در کد ارتفاعی ۲۰۵۰ و هم در کد ارتفاعی ۲۰۲۵، یعنی در صورت کاهش ۲۵ متر ارتفاع سد توسط شرکت مشاور تهیه شده و به دفتر ارزیابی محیط زیست ارسال شده است چون در یک مقطع بعد از سال ۹۵، برای کاهش هزینه‌ها و تملک و کاهش به زیر آب رفتن منطقه تنگ سرخ، تصمیم گرفته شد تا هم مطالعات جدید زیست محیطی ۲۰۵۰ یعنی همان ارتفاع سابق و هم کد ارتفاعی ۲۰۲۵ به دفتر ارزیابی زیست محیطی ارسال شود تا آن‌ها نظر خود را به وزارت نیرو اعلام کنند و وزارت نیرو تصمیم نهایی را بگیرد. ( پس این نامه کوچکترین دلیلی برای اثبات ادعا‌های شما و نهایی شدن این موضوع نیست که اتفاقاً ما نیز ارزو داریم چنین اتفاقی افتاده باشد و سهمبسیار بالای آب شیراز به پایین دست سد تخصیص داده شود )
ج_ در نامه سوم که مجوز محیط زیست در سال ۱۴۰۰است و جناب مرادی ادعا کرده‌اند محیط زیست برای اولین بار به شیراز آب تخصیص داده است مردم عزیز باید بدانند اول اینکه محیط زیست صلاحیت تصمیمگیری برای تخصیص را ندارد و تصمیم نهایی با وزارت نیرو هست!! دوم محیط زیست با مشورت وزارت نیرو و صورتجلسات این وزارت خانه که به دلیل خشکسالی‌ها سهم آب همه بخش‌ها و دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد را تقریباً ۲۰ درصد کاهش دادند سهم‌ها را ذکر کرده‌اند که این تصمیم با وزارت نیروست نه محیط زیست!!! و وزارت نیز فقط تخصیص‌های سال ۸۹ و سپس سال ۹۲ را اصلاح کرده است.. یعنی از سال ۸۹ به استان فارس در اسناد سهم تخصیص داده بودند و در سال ۹۲ این سهم را افزایش دادند.
سوم در صفحه اول این مجوز که جناب مرادی آن را منتشر نکرده‌اند به صراحت نوشته مسیر انتقال آب به شیراز فاقد مجوز است. در سال ۹۲ نیز در اسناد نوشته بودند فقط شبکه پایین دست و خود سد مشکل محیط زیستی ندارد. یعنی در همان موقع هم به مسیر شیراز مجوز نداده بودند!!!
پس ادعا‌های جناب مرادی با انتشار این سه سند کاملاً بی‌اساس و سطحی بوده است و البته احتمالاً خود‌ایشان هم می‌داند طرح این سه سند فقط هیاهو و سوءاستفاده از احساسات پاک و نااگاهی مردم نسبت به سد می‌باشد!!‌امیدوارم شجاعت یک عذرخواهی از مردم را داشته باشند.
صفحه اول مجوز زیست محیطی که به صراحت گفته شده مسیر انتقال آب به شیراز فاقد مجوز است نیز در کنار سه سند جناب مرادی اورده می‌شود.

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ


سد اتنگ سرخ

سد تنگ سرخ




9- جناب یوسف مرادی از وحدت و یکپارچگی ملی می‌گوید و اعلام می‌کند باید مقابل هر موضوعی که باعث ایجاد تفرقه و تجزیه ایران شود‌ایستاد، ‌ایشان خود را متخصص تمام حوزه‌ها، ابعاد و سطوح می‌پندارد و اظهار‌نظر در تمامی حوزه‌ها بدون توجه به سطح سواد و آگاهی خویش، کنترات برداشته است. ‌ایشان با این حجم از اظهارات نسجیده موجب ایجاد انواع بدبینی، تناقضات ذهنی، آشفتگی فکری و نیز شکاف‌های اجتماعی می‌شود. جناب یوسف مرادی به شکل عجیبی در توییتی تفرفه‌افکن به دلیل بی‌اطلاعی از محیط اجتماعی سیستان و بلوچستان و حساسیت‌های مذهبی این منطقه ادعا می‌کند هدف از خشک کردن سیستان، شیعه بودن مردم سیستان است و آن‌ها تاوان عشق به امام حسین(ع) را می‌دهند! در حالی که بخش زیادی از کسانی که از هیرمند بهره می‌برند عزیزان اهل سنت هستند و مطالبه حقابه ایران از هیرمند باید یک مطالبه ملی فارغ از نگاه‌های مذهبی و نژادی و با کمک معاهدات و حقوق بین‌المللی و البته با تأکید بر برادری و فصول مشترک فرهنگی و دینی مردم ایران و افغانستان باشد. اتفاقاً برادران اهل سنت عزیز به ویژه در ایران عزیز که به قول ایت‌الله سیستانی در حکم نفس‌های ما شیعیان باید باشند. به دلیل تاریخ پرأفتخار و سرشار از غیرت خود برای ایران باید در صف اول مطالبه‌گری حقابه هیرمند باشند و شجاعت و وطن‌دوستی آن‌ها اگر از شیعیان سیستان و بلوچستان بیشتر نباشد، کمتر نیست. سیستان و بلوچستان ۵۳۳ شهید از ۱۱هزار شهید اهل سنت ایران را به خود اختصاص داده است. و در حالی عبدالمالک ریگی را به عنوان شخصی برای شیعه‌کشی معرفی می‌کند که بسیاری از کسانی به دست عبدالمالک ریگی شهید شدند از عزیزان اهل سنت بودند و کشت و کشتار‌ایشان در نگاه همه محکوم بود.




10- ده‌ها تناقض و اظهارنظر‌های غیر علمی و یا هیجانی از خشک شدن چشمه‌های کبگیان به دلیل ساخت سد تگ‌سرخ گرفته تا ظهور داعش در سوریه تا حملات یک طرفه تحت نام مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی به دولت سابق و و و و که در مطالب بعدی به‌ان‌ها خواهیم پرداخت به عنوان مثال، از یک سو به دلیل هیجان‌زدگی، جناب مرادی سریعاً با ایجاد یک دو قطبی سد و سگ، امام جمعه محترم یاسوج به راحتی هر چه تمام‌تر انتقاد می‌کنند و با یک دیدار بصورت ناگهانی در طی نشست با نماینده محترم ولی‌فقیه، موضع خود را تغییر داده و دفتر‌ ایشان را پناهگاه مظلومان و پیگیر اجرای عدالت دانستند! چرا و چه ضرورتی دارد آقای مرادی که مدعی ریاست سازمان محیط زیست کشور می‌باشند و در حساس‌ترین مرکز قانون‌گذاری ایران مشغول فعالیت است، باید اینچنین هیجانی و احساسی رفتار نماید؟ و شاید یکی از دلایل اصلی که نه تنها شعار‌ها و خطوط قرمز ما یکی یکی کنار گذاشته می‌شوند بلکه برخی قوانین ما نیز به دلیل غیر قابل اجرا بودن یا سلیقه‌ای اجرا کردن رنگ و بوی شعاری گرفته‌اند همین نگاه هیجانی به موضوعات و مسائل است.

سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ
۱۱-متأسفانه با مشاهده اینهمه تناقض و اشتباهات فاحش ادم احساس می‌کند جناب مرادی با حربه‌های مختلف سعی در معرفی خود به عنوان یک اَبَر فعال محیط زیستی و متخصص در حوزه حکمرانی آب دارد و از نااگاهی و صداقت و پایین بودن سواد رسانه‌ای مردم سواستفاده می‌کند.
هیچگاه دوست نداشتم این برادر بزرگوار را نقد کنم اما انقد بر تناقضات و اشتباهات خود اصرار کرد و با جوابیه کاملاً اشتباه به جناب روشنفکر و گزینش چند سند به صورت سلیقه‌ای، بیش از گذشته باعث گردید مردم از واقعیت ماجرا بسیار فاصله بگیرند و منحرف شوند. فقط و فقط به خاطر صداقت این مردم و پدر شهید‌ایشان تصمیم گرفتم با تمام احترامی برای‌ایشان قائلم چنین نقدی به‌ایشان داشته باشم و از‌ایشان تقاضا دارم با شجاعت کامل، به دلیل پمپاژ اطلاعات غلط، تناقض‌های بی‌شمار و بی‌اخلاقی‌های اخیر خود، و اظهارنظر‌های اغشته به حب و بغض از مردم عذر‌خواهی نماید. در غیر اینصورت مجبورم در بخش‌های بعدی تناقض‌ها و صحبت‌های غیر علمی را شفاف‌تر و صریح‌تر با مردم در میان بگذارم که دیگر فرصت عذرخواهی باقی نخواهد ماند.
در پایان لازم است اشاره نمایم که بنده خود منتقد سهم بالای شیراز از سد تنگ سرخ و سکوت و تناقضات مسئولان از سال ۸۵ تا به امروز می‌باشم و نسبت به عملکرد جناب روشنفکر و جریان‌ ایشان نیز نقد‌های بسیار دارم که به وقت مناسب منتشر خواهم کرد. و این نقد در حمایت از واقعیت و حقیقت بود که تصمیم گرفتن در روز اربعین منتشر کند نه حمایت از یک شخص خاص!!
ایجاد سد‌ها برای جمع‌آوری و ذخیره بارش‌های زمستانی و برخی روان‌آب‌ها را برای آینده یک ضرورت می‌دانم، آنهم به دلیل محرومیت شدید این استان و پتانسیل‌های طبیعی برای تولید که نیاز اساسی به آب دارند و به ویژه آب شرب!!
و همچنین به دلیل روند نزولی کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی در سال‌های گذشته و بالا بودن یاسوج از سطح دریا!!
انتقادات بنده به سد تنگ سرخ به دلیل برخی ابهامات و تناقض‌گویی مسئولین، تجارب اشتباه در برخی سدسازی‌های کشور در گذشته به کام مافیا و کلان‌شهر‌ها، برخی پیش‌بینی‌ها اشتباه در سدسازی‌ها و همچنین سهم حداقلی استان از سد‌های خودش در سال‌های گذشته بوده است.! در صورت نبود آب شرب شهر شیراز و تأیید مطالعات زیست محیطی و زمین‌شناسی، سد تنگ سرخ می‌توانست پایین‌تر از تنگ‌سرخ احداث گردد تا این منطقه کم نظیر و چند صد هکتار باغ و طبیعت بکر تنگ سرخ اینگونه به زیر آب نرود و مهمترین انتقاد و ایراد بنده به سد تنگ سرخ، سهم بالای آب شرب شیراز از این سد می‌باشد که در خشکسالی‌ها و قطع شدن آب کشاورزی و صنعت به دلیل اولویت داشتن آب شرب، نزدیک به ۳ برابر استان کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس از سد تنگ سرخ آب برداشت خواهد کرد. و همیشه برایم جای سؤال است چرا کسانی که شبانه‌روز پشت تریبون‌ها دم از بصیرت، تولید و عزت استان و بویراحمد میزدند و می‌زنند کوچکترین واکنش و تلاشی حداقل در آن‌سال‌های اولیه برای کاهش سهم شیراز و افزایش سهم بویراحمد نداشتند؟؟ و امروز چرا همان جماعت که باید پاسخگو باشند ژست مدعی به خود گرفتنه‌اند؟؟ برا فریب مردم بیانیه پیاده روی اربعین در مخالفت به تخصیص سهم شیراز صادر می‌کنند که دستپخت خودشان است و کوچکترین ارتباطی به ۱۴۰۰ ندارد. انهم بدون اینکه اشتباهات، نااگاهی و ساده لوحی گذشته خود را بپذیرند!!!
هنوز نیز از جناب دکتر روشنفکر و دیگر مسئولان استانی انتظار داریم پیگیر این موضوع باشند و تا حد ممکن در صورت تأمین آب مردم عزیز شیراز از نقاط دیگر، از سهم شیراز بکاهند و میزان تخریب منطقه را کاهش دهند. ضمن اینکه برای مردم عزیز شیراز ارزش و احترام زیادی قائم هستیم و هیچ زمان راضی به تشنگی این عزیزان نیستیم. با این روند خشکسالی، تغییرات منفی اقلیمی و کاهش شدید منابع آبی کشور به خصوص در همین بویراحمد که هنوز هیچ سدی نساخته‌ایم ولی برخی روخانه‌ها رنگ و بوی جوی آب به خود گرفته‌اند اگر اختیار و منابعی در دست داشتم و علم نیز چنین مجوزی صادر می‌کرد از تنگ سرخ تا یاسوج سد دیگری فقط برای ذخیره بخشی از روان‌آب‌های فصول پر بارش سال می‌ساختیم و این سد را فقط و فقط به بشار زیبا و و محیط زیست بشار اختصاص می‌دادم تا مردم بویراحمد به این راحتی در غم از دست دادن بشار زیبا و بخشنده که می‌بخشد، آباد می‌کند و بدون هیچ چشم داشتی از کنارشان عبور می‌کند، زانوی غم بغل نگیرند و برای بشاری که امروز بی‌تفاوت از کنارش می‌گذریم و قدرش را نمی‌دانیم، فردا در فراقش کتاب‌ها ننویسیم!!!
در بخش بعدی به دیگر تناقضات، اشتباهات و اسناد سد تنگ سرخ اشاره خواهیم کرد...
نام شما

آدرس ايميل شما

پردل
Iran, Islamic Republic of
جون‌خت بشین
این مطلب هم مثل اونیه که دادی دست نماینده و بدبختش کرد.
آب منطقه ای
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما این است که در خصوص سد همه نظر می دهند حتی شوفران.
کجای مطالب آقای جانمحمد وطن پرست علمی و کارشناسانه است؟
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود جناب وطن پرست....
که نمیدونم قبلا فامیلی تون چی بوده
کاش به جای این تصاویر اسکرین شات، مدارک دولتی در خصوص عدم اشکالات تنگ سرخ برای بویراحمد را انتشار میدادین
آینده نشان خواهد داد که این سد چه آسیب های دارد
وطن پرست بمانید....
بویراحمد وطن است
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
این نوع نقد کردن براردان وطن پرست و مرادی قابل تحسین است. مستند و قاطع با حفظ رفاقت.
اقلیمی
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب وطن پرست از نخبگان استان مطلبی جامع کامل شفاف و روشن
محسنی
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی همیشه مطالبش از روی احساس بوده
اسدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب وطن پرست
حسینی خواه .سپیدار
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود بر این نظریه کارشناسی مهندس وطن پرست...
سپاسگزاریم از دکتر روشنفکر عزیز وپرتلاش
احسانی
Iran, Islamic Republic of
جناب پرادی شپا از اعتماد و صداقت مردم در این چند سال سو اسستفاده کردین چرا واقعیات را جور دیگر منعکس میکردین
طهمورثی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر روشنفکر وتیم مشاوره ای اش.
انصافا من به یوسف مرادی وحرف های خود ساخته اش شک داشتم.خوب دستش را رو کردید
علی
Romania
شیر مادرت حلالت
این آقا رو گنده نکنید،*
پایدار .کبگیان
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر این ونیای مجازی
وای بر یوسف مرادی که اینگونه دروغ میگوید
زنده باد دکتر روشنفکر عزیز.حمایت صد درصدی ات میکنیم
روزبه
Iran, Islamic Republic of
چرا این یوسف مرادی اینقدر &
Iran, Islamic Republic of
یوسف مرادی در قلب ملت جا دارد قابل تخریب نیست
آوار شده روی سرتون
نادری
Iran, Islamic Republic of
بالاخره یک بار برای همیشه حقایق بصورت مستند بیان شد جناب مسعود حسینی معاون حقوقی وزارت نیرو کجاست بیاد پاسخ بده ؟ که جنگ جهانی اول و هم گردن دکتر روشنفکر میندازین ؟
محمدی
Iran, Islamic Republic of
به به خائنین بیان جواب بدن خیانت خود را گردن روشنفکر انداختین اونوقت طلبکار هم هستین
احمدی
Iran, Islamic Republic of
درود مطالب جالبی بود و مستند
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
در طول این سالیان جناب مرادی با سیاسی کاری اصل خواسته مردم را زیر سوال برده اند
Iran, Islamic Republic of
لذت بردم از این حوصله واقعا روشن شدم، متاسفانه فضای مجازی باعث شده ک امثال یوسف مرادی با این همه تناقض خودشونو دلسوز معرفی کنن، در حالی که ظاهرا ایشون فقط دنبال اسم بزرگ کردنه
مجیدیان
Iran, Islamic Republic of
منم به خیلی از تناقضات این بنده خدا رسیده بودم ولی نه در این حد جامع، درود بر شما
رستم د
Iran, Islamic Republic of
علی رغم تمام احترامم برای آقای مرادی ، متاسفانه بیشتر فعالیت های ایشون درباره سد بی پایه و اساس و گهگاهی بوی سیاسی بازی میده
Iran, Islamic Republic of
من مخالفم سد ایجاد بشه ولی مخالفتم با شیوه یوسف مرادی نیست
Iran, Islamic Republic of
من مخالفم سد ایجاد بشه ولی مخالفتم با شیوه یوسف مرادی نیست
رضایی دشت ردم
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی در طول این سالیان شتاب زده رفتار کرده اند و منتقدان را با درگیر کردن سیاست در این سد زیر سوال برده اند ممنون از روشنگری شما جناب وطن پرست
امیری
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
قائدی
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی دلسوز هستند اما شتاب زده
Iran, Islamic Republic of
درود تمام این قرارداد ها مربوط به زمان آقای حسینی و آقای هدایتخواه هست،این اسناد همه چی رو برای همه مشخص کرد،حتی یه قسمتی از آن زمان آقای زارعی ولی هیچ کدوم مربوط به دوره دکتر روشنفکر نیست و این اسناد نشون میده آقای مرادی یا اطلاعاتش کمه یا دنبال مقاصد دیگری هست
محسن
Iran, Islamic Republic of
. آقایان حسینی و مخصوصا هدایت‌خواه به مردم بویراحمد و استان بر کسانی که کمی به دور از تعصب به مسائل نگاه کنند پوشیده نیست..چقدر مدیران شایسته و کارآمد رو از استان فراری دادند چقدر به جای نمایندگی مردم نمایندگی و . دولت رو کردند... ولی حالا این دوست عزیز با سند و مدرک این هارو مشخص کردند..بقول خبرنگار خوش ذوقمون نان پدر__شیرمادر حلالشون باشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
با چنین تحلیل و برسی دقیق و موشکافی و ریشه یابی در اهداف این شخص و استفاده ابزاری از ناآگاهی مردم به جهت رسیدن به مقاصد سیاسی پاسخی جامع و کامل بر تناقض گویی چند ساله یوسف مرادی بود

درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
درود بر این قلم درود بر این توانایی،درود بر این ذکاوت ، درود بر این حوصله، خسته نباشی واقعا
نجات
Iran, Islamic Republic of
در زمان تقسیم آب توسط وزارت نیرو و تخصیص اولیه سهمیه نجومی به شیراز، جناب هدایتخواه نماینده و سید مسعود حسینی معاون وزیر نیرو در امور حقوقی، مجلس و پشتیبانی همان وزارت نیرو بوده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب مرادی، جریان ببخشید خیلی معذرت میخوام قضیه خاله داخل چشمه *شد که رفت در سرچشمه &تا معروف بشه، حالا با دروغ پراکنی و حامی نشان دادن خود برای محیط زیست و مردم صادق استان ک. ب میخوایید خود را معروف کنید، لطفا اخلاق را رعایت کنید
رضوی
Iran, Islamic Republic of
واقعا همون مطالب هالیوودی و خالیوودی که گفتی را باید به ایشون نسبت داد، آخه سو استفاده از صداقت مردم به چه قیمت آقای مرادی بزرگوار؟
منتقد
Iran, Islamic Republic of
,جناب مرادی اگر هدف درستی دارند باید مثل این مطلب با مستندات حرف بزنه نه یکی از شرق بیاره و ادعا کنه خیلی می‌دونه
منتقد
Iran, Islamic Republic of
,جناب مرادی اگر هدف درستی دارند باید مثل این مطلب با مستندات حرف بزنه نه یکی از شرق بیاره و ادعا کنه خیلی می‌دونه
سیما
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم زیبا و شیوایت، یعنی مرادی فتیله پیچ شد رفت
جوادیان
Iran, Islamic Republic of
حباب همه چیز دانی واقعا شایسته ایشون هست خیلی خوب گفتی، نمیدونم ایشون تو چند چیز کارشناسه
امیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما همه مسایل را نمایان کردی
احسنت
نصرت
Iran, Islamic Republic of
تحلیل زیبا وپاسخ کوبنده ی بود
درودتان باد
Iran, Islamic Republic of
عالی
احسنت بر این نخبه سیاسی
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
ايشون عضو شركت ميهن گستر است

موضوع شرکت: راه، ساختمان، تاسیسات و تجهیزات، آب، برق، نفت و گاز، ارتباطات، آنالیز محاسبات طراحی و نظارت پروژه های عمرانی پس از اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

تعارض منافع
رضا
Romania
درود بر نخبه هم استانی جناب مهندس وطن پرست که این همه واضع و دقیق و با حوصله کل موضوع را برای دوست داران محیط زیست توضیح داده و اقای مرادی در ضمن شما یاد بگیر از اقای وطن پرست و. مشاوره بگیر حداقل برادر
شهروند
Romania
اگه عدالتی باشد باید ***
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی سلام
شما دلسوز هستید اما گاها می بینیم این دلسوزی را با نگاه های سیاسی در هم آمیخته و واقعیات پیرامون سد تنگ سرخ را وارونه جلوه میدهید این اسناد نشان میدهد تخصیص آب به شیراز در زمان جناب حسینی و هدایتخواه بوده است چرا باوجود اینکه میدانید اما منکر واقعیت شدین ؟&&
حیدری
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی نمیدونن باخودشون چند چند هستند اظهار نظراتی سراسر تناقض در این چند سال ارائه داده اند
مومنی
Iran, Islamic Republic of
درود بر چرچیل زمان جناب مهندس وطن پرست
بهنامی
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی از نفرات سرتاپا تقصیر در رابطه با منتقدان سد تنگ سرخ هستند با سیاسی کردن این نگاه بدترین خیانت را به مردم تنگ سرخ روا داشتند
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
نظری نداری جناب مرادی
اقبالی
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی مقصر نیست کلا ایشون ذاتا هیجان زده هستند
Iran, Islamic Republic of
نه یوسف فعال محیط‌زیست است
نه شما
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
قشنگ مشخصه داره جو سازی میکنه و هیچ علمی نداره
امثال ایشون برا بزرگ کردن خودشون از نارضایتی های مردم سو استفاده میکنن
و با بیان همچین مسائلی برا خودشون اسم و رسمی درست میکنن
متاسفانه این فضای مجازی هم که گار رو برای امثال ایشون راحت کرده
و سریع در لحظه یک نفر میشه اسطوره و یک نفر میشه لجن
اونم ماشالله در کشور همیشه در صحنه ایران
علی رضایی ساکن کاکان
Iran, Islamic Republic of
درود بر این جوان نخبه کشوری که چقدر زیبا بیان کرده
United States
ای بنده خدا تنها کسی بود ک ت&شست و پهن کرد حالا هم همون کارو با این مرادی کرد
Iran, Islamic Republic of
اینهمه اقای مرادی بافت و بخورد مردم داد و جو استان را ملتهب کرد فقط برای اسم در کردن. متاسفم برای مجلسی که ایشان برایش کار مثلا پژوهشی میکند.
محمد
Romania
&&&
همه میشناسنش
&&& عمو جمع کن بساطتو
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
سلام
سی سال نویسندگی و معلمی کردم و در بیشتر جشنواره ها هم صاحب مقام بوده ام،
ولی...
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
ما که آخرش نفهمیدیم چه موضوعی را قرار بود ثابت و تحلیل کنید و اصلا با بند انحرافی موافقید یا مخالف و یا زبان و قلم فلان نماینده اید یا..
خدا خیرتون بده
حسابی معطلمان کردید
احسان
Iran, Islamic Republic of
سلام. جناب آقای وطن پرست، آنچه که امروز مردم شریف استان می خواهند فقط گفتن حقیقت و گرفتن حق است. برای مطرح شدن مسیر درستی رو انتخاب نکردی...
علی
Romania
کسی که خودش%% بعد بیا برای رودخانه بشار دلسوزی کن
ندای مردم
Iran, Islamic Republic of
شما ها دارید سد میسازید که سرمایه داران شیراز باغ و ویلا بسازند کیف کنند بعد مردم بیچاره بویر احمد چی
صالحی
Iran, Islamic Republic of
دروود بر جناب وطن پرست، تشکر فراوان از بیان حقیقت...احسنت براین توانایی وهوشیاری...موفق وتندرست باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام .نمیدونم یوسف درست میگه یا وطن دوست.فقط انقدر مطالب طولانی بود که نتونستیم بخونمش.
قضاوت نمیکنم.
فقط برداشتم اینه سد تنگ سرخ بهانه هست.جنگ بر سر دعوای بین هدایت خواه وروشنفکر هست.
تا حالا بویراحمد نماینده نداشته
روزگار
Romania
درود بر یوسف مرادی که هرچی میخاد اینها از خواب بیدار بشن دوباره خودشونو میزنن بخواب
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
1