کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

آقای روشنفکر؛ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را

26 بهمن 1400 ساعت 17:13

به نظر می‌رسد مصاحبه سفارشی آقای نماینده به دلیل ترس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان به دلیل تلاش برای عزل و نصب مدیران و نیز آرام کردن جو متشنج مردم طوایف دیگر صورت گرفته است. اما بنظر نمی‌رسد این تدبیر روشنفکر کارساز باشد بلکه فضا را بدتر کرده است چون که لیست بلند مسئولان هم طایفه‌ای وی اظهر من الشمس است و نیاز به توضیح و تفسیر و ترمیم ندارد. به هر حال یکی باید به آقای نماینده بگوید؛ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.


یادداشت ارسالیانتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی در بویراحمد و دوره آن برای مدت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نقطه عطف منفی به یاد خواهد ماند. در این دوره سه رویداد در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد: بازگشت طایفه گرایی به عرصه سیاست، تبعیض‌های قومی در چینش نیروها و مقامات؛ و کاهش چشمگیر بودجه عمومی استان در مجلس. آنچه همه این تحولات را به یکدیگر متصل می‌کند، مهدی روشنفکر است. روشنفکر به منظور تلاش برای متمرکز کردن قدرت و هموار کردن راه برای جلوس احتمالی در مجلس دوازدهم، در پی این بوده که ساختار پرسنلی و سازمانی کهگیلویه و بویراحمد را تغییر دهد و هم طایفه‌ای‌های خود را به عنوان مهمترین حامیان خود به رأس هرم قدرت نزدیک کند.
 فهرست طولانی مقامات هم طایفه‌ای نماینده بویراحمد در رده‌های مختلف مدیریتی در استان و شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون که اخیراً منتشر شد همه را شوک زده کرد؛ چرا که تا پیش از این، این حجم از قوم گرایی و تبعیض قومیتی در استان مشاهده نشده بود به ویژه افراد رده بالای دستگاه‌های اجرایی. این ترفیع دادن‌ها ظاهراً به درخواست نماینده بویراحمد، صورت گرفت. به دلیل تبعیض اعمال شده در چینش نیروها که از یک طایفه خاص صورت گرفته و تبعیض در تبعیض که مبتنی بر بالا بردن نیروها از یک حلقه خاص و بستگان  نماینده است، تردید وجود دارد که این اقدامات روشنفکر نتیجه موفقیت آمیزی را در پی داشته باشد. 
چینش قومی نیروها به حدی ناشیانه صورت گرفت که اعتراض و واکنش فعالان سیاسی و رسانه‌ای و برخی ائمه جمعه را در پی داشت. امام جمعه گچساران به کنایه از روشنفکر نماینده بویراحمد و موحد نماینده کهگیلویه درخواست کرد که هوای مردم گچساران را هم داشته باشند. به نظر می‌رسد این سخنان امام جمعه نه یک درخواست ملتمسانه بلکه کنایه‌ای به این حجم از بی انصافی در توزیع منصب‌ها بوده است. امام جمعه باشت نیز اعتراض صریح‌تری داشت.
حجت الاسلام  امید گنجه‌ای گفت: «توصیه‌ای به استاندار انقلابی دارم. ورود کنید و به ریاست جمهور برسانید تا این معضل بزرگ حل بشود. دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها مخالفت با دستور صریح رهبر انقلاب و خلاف شرع و قانون است. امام جمعه باشت توصیه‌ای به مسئولان استانی کرد و گفت: رقابت طایفه گرایانه را تمام کنید. این که از یک شهرستان باید مدیر کل انتخاب شود را تمام کنید. وی گفت: شورای محترم نگهبان به نمایندگانی که در عزل و نصب‌ها ورود می‌کنند تذکر جدی بدهد.» 
 لیست نیروهای قومی و هم طایفه‌ای آقای نماینده که در سطح وسیع در فضای مجازی منتشر شده بود جای شبهه‌ای باقی نگذاشت که این چینش به منظور تفوق طایفه‌ای صورت گرفته تا از این طریق رأی طایفه خود را که جمعیت زیادی است جذب کند.
بعد از این رسوایی تمام عیار که سبب خشم بسیاری از مردم که منتسب به طوایف دیگری بودند شد موحد نماینده کهگیلویه هیچ واکنشی نشان نداد که عاقلانه بود چون جای دفاع نداشت اما روشنفکر در واکنش به این انتقادها و لیست‌های پخش شده، مصاحبه‌ای سفارشی با رسانه‌ها ترتیب داد که شرایط روحی مردم را بدتر کرد. 
او در این مصاحبه‌ها منکر اصل دخالت در انتصاب‌ها شده است. نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «نمایندگان دخالتی در عزل و نصب‌ها ندارند اما حسب وظیفه نظارتی خود و شناختی که از آسیب‌ها و نقاط ضعف دارند جهت اصلاح و بهبود امور، در صورت نیاز و درخواست وزرا و استاندار محترم نظر مشورتی خواهند داد.
روشنفکر با بیان اینکه استاندار محترم با بررسی شرایط و توجه به اصل شایسته سالاری توسط کمیته انتصابات برای تغییر مدیران و معرفی گزینه‌های جدید با وزرای محترم رایزنی می‌کنند، اظهارداشت: البته، حتماً استاندار محترم ملاحظات درون استانی و توازن منطقه‌ای را در انتخاب مدیران ملحوظ نظر خواهند داشت و مجمع نمایندگان هم با نظر استاندار محترم و مجموعه دولت در جهت کمک به توسعه استان همراهی لازم را خواهند داشت.»
به نظر می‌رسد این مصاحبه سفارشی آقای نماینده به دلیل ترس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان به دلیل تلاش برای عزل و نصب مدیران و نیز آرام کردن جو متشنج مردم طوایف دیگر صورت گرفته است. اما بنظر نمی‌رسد این تدبیر روشنفکر کارساز باشد بلکه فضا را بدتر کرده است چون که لیست بلند مسئولان هم طایفه‌ای وی اظهر من الشمس است و نیاز به توضیح و تفسیر و ترمیم ندارد. به هر حال یکی باید به آقای نماینده بگوید؛ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.
 


کد مطلب: 444756

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/444756/آقای-روشنفکر-دم-خروس-باور-کنیم-یا-قسم-حضرت-عباس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1