تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : ۴۴۲۵۳۳
یادداشت ارسالی؛

قدرت استحاله‌گری قدرت

ابراهیم قنبری
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
قدرت استحاله‌گری قدرت
کبنا ؛ ابراهیم قنبری: با یک دست شدن حاکمیت و استقرار دولت جدید اکنون چیدمان نیروها و توزیع مناصب از کل به جزء رسیده و استانها به تدریج با مدیران جدید خود آشنا می‌گردند.
آن چه در این میان مهم و اساسی است ذائقه تصمیم سازان و تصمیم گیران در انتخاب مدیران کلان، میانی و سطوح پایین استانی از بین طیفی از افراد است که اغلب یا سابقه نظامی و یا امنیتی داشته و اغلب با امور اجرایی بیگانه‌اند، این مدیران جدید طی دوره‌های دولتهای قبل اغلب در کانونهایی بوده‌اند که بیشترین انتقادها و بالاترین فریادها را از نحوه عملکرد دولت‌ها داشته و اکنون فرصتی پیش آمده که خود در مرکز کانونهای اجرایی قرار گیرند.
نگارنده این اتفاق را بسیار میمون و خجسته می‌داند و به تدبیر تصمیم سازان در به میدان اجرا کشاندن این قبیل افراد درود می‌فرستد، چرا که اکنون آنها از کنار گود به درون گود هل داده شده‌اند و از این به بعد نه تنها دیگر فرصت شعار دادن ندارند بلکه در قبای مسوولان و دولتمردانی هستند که هر روز با بحرانی جدید روبرو هستند، روزی مرغ روز دیگری کنجاله و سویا، دیگر روزی بحران آب و تجمعات کارگرانی که حقوق معوقه چند ماهه دارند تا الی ماشاالله. ...
در چنین وضعیتی شعار دهندگان دیروزی که کنار گود نشسته و بی اعتنا به مشکلات موجود فریاد انتقاد سر می‌دانند، باید در لوای مسوولان امروز پاسخگوی مشکلات باشند و از اینجاست که تفاوت عینیت و ذهنیت آشکار می‌گردد.
دولتمردان جدید در محک دنیای واقعی مالامال از مشکلات و بحرانها به تدریج صاحب تجربیاتی خواهند شد که آنها را از آرمانهای خیالی دیروز فرسنگها دور خواهد ساخت.
در همین چند ماهه استقرار دولت مثال زیاد است:
- وزیر جدید ارتباطات اعتراف می‌کند که قبلاً انتقادهای زیادی به وزیر قبلی داشت اما اکنون معتقد است که او بسیاری از امور را با این شرایط به صورتی عالی چرخانده است.
- دکتر باقری مذاکره کننده ارشد دولت در وین در پاسخ به خبرنگاری خارجی که از او در مورد تلطیف دیدگاه‌های قبلی و فعلی وی پرسیده بود پاسخ می‌دهد مواضع قبلی وی را دیدگاههای شخصی او قلمداد کنند.
- شریعتمداری مدیر کیهان این روزها نه تنها توصیه‌هایش به مسوولان در مورد بستن تنگه هرمز با مضحکه روبرو می‌شود بلکه انتقادهایش به تیم مذاکرات که چرا از لغو همه تحریمها صحبتی نیست و تنها از لغو تحریمهای برجامی بحث می‌کنید، با بی اعتنایی و سکوت همراه مبشود.
از این دست مثالها در مورد واقعگرا شدن یک شبه ایده آلیستهای دیروز بسیار است اما مهم این است که آخرین لایه سخت حاکمیت در حال پوست اندازی و بر تن کردن قبای واقعگرایی است.
و این یعنی قدرت بالای استحاله افراد توسط قدرت به ماهو، قدرتی که اکنون در دستشان است و از نیروی جادویی تغییرات آن بی خبرند.
 
 
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1