تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۳۲۸۴۱
یادداشت؛

آژیر قرمز در کشور

سرافراز آوری
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آژیر قرمز در کشور
کبنا ؛این روزها در کشور وضعیت قرمز است، از رنگ مرغ بگیر که مدت‌ها قرمزه و ناخواسته قبل از  کباب شدن  قیمت‌ها  این بیچاره را  کباب کرده رفته هوا؟
وضعیت تخم‌مرغ، همین مرغ هم رنگ قرمز گرفته، وضعیت نامناسب تولید، اقتصاد، بازار، کارخانه‌ها، خیابان، ادارات، بانک‌ها، مناسبت‌های اجتماعی، اوضاع فرهنگی، حجاب، دستورالعمل‌ها، هوای پاک که استنشاق می‌کردیم شده به رنگ قرمز؛ اما باد کرونا که وزیده، کاملاً  وضعیت قرمز شده که باید ماسک چندلایه بزنی و کلی ابزارآلات و پوزبند گوش بند و دستکش و الکل ژل بیایی، بیرون که اونم با شرایط خاص؟
البته  قرمزی کشور فقط به این چند قلم نیست که عرض شد بلکه شرایط در خیلی از مناسبت‌های اجتماعی هم برای ما داره رنگ قرمز میگیره  اگر جلودار نباشیم عن‌قریب باید آژیر  قرمز را  برای آن به صدا درآورد؟
در حوزه منابع زیستی بی‌رحمی‌هایی که در منابع طبیعی دیده می‌شود، مردم علیه منابع طبیعی، منابع طبیعی علیه مردم، زمین‌های کشاورزی که منابع طبیعی از مردم صاحب شده و زمین‌های که مردم از منابع طبیعی اشغال کرده‌اند، خشونت کوهستانی که در محیط‌زیست کشور مشاهده می‌شود تقابل مردم با محیط‌زیست خودشان نشانگر اوضاعی نگران‌کننده است و آن را کتمان نمیشه کرد. عاطفه‌ها هم انگار دارد رنگ عوض می‌کند اگر وضع به این منوال پیش برود اوضاع شاید خطرناک‌تر از این هم بشود؟
در خبری نگران‌کننده در منطقه حفاظت‌شده استان زنجان دو تن از  نگهبانان آهوان بی‌پناه موردتهاجم شکارچیان قرارگرفته و با بی‌رحمی تمام آن‌ها به‌وسیله سلاح جنگی به شهادت رسیده‌اند  نحوه شهادت هم دل‌خراش بوده. به گفته مسئولان بعد از مجروح شدن این دو تن توسط شکارچیان آن‌ها  را از ماشین پیاده  کرده و چندین تیر خلاصی هم به سر این دو محیط بان شلیک می‌کنند، کاری که داعش انجام می‌داد و حالا رفتارهای درونی نشأت گرفته از تفکر این گروه باز خودش یک وضعیت قرمزی برای ماست؟
 به نظر می‌رسد اسبابی سبب این وضعیت شده؟
خود مسئولان بعضاً  باعث تغیر رنگ از آبی و پاک به رنگ قرمزی کشور شده‌اند، به نقل از  دبیر شورای نگهبان در مورد وضعیت کشور گفته‌اند:
یا مسئولان" ناتوان‌اند "در کنترل و مدیریت کشور یا" بی‌اعتنا" در مقابل  مشکلات هستند،"
قطعاً یکی از این دو مورد در مورد مسئولان صدق می‌کند حداقل یا ناتوان از اداره کشور
یا بی‌اعتنا؛ و بی‌خیال  البته بعضاً هم خوش‌خیال؛ مثلاً همه چشم به خارج و رفع تحریم دوخته‌شده که برداشته شود تا کشور گل‌وبلبل شود که این امکان‌پذیر نیست اگرچه رفع تحریم خوب است اما همه راه‌حل کشور هم نیست نگاه به درون باید خط قرمز ما باشد که نیست، گرانی  بازار عدم کنترل،  نظارت بی‌برنامگی بی مدیریتی  جلسات اضطراری و بدون ضمانت اجرای کابینه دستورات نا تنظیم در  تنظیم بازار قصه پر غصه در حوزه قرمزی‌های کشور است؟
تعلل و بی‌اعتنای و ناتوانی مسئولان حاکم که علیرغم جلسات منظم اقتصادی حتی  با شرکت سران قوا و عدم خروجی مثبت و فشار بر مردم هم به  قرمزی وضعیت کشور کمک نموده است انگار تصمیمات کشور مثل داروهای نایاب که در خیابان  ناصرخسرو  پیدا می‌شود تصمیمات اقتصادی  هم در ناصرخسرو  توسط دلالان نسخه‌پیچ چیده  می‌شود.
وعده‌های که داده می‌شود هیچ اتفاقی در زندگی مردم پدید نمی‌آورد، قرمز شدن از نوع کرونایی کشور نیز معلول همین ندانم‌کاری‌هاست.
در  سال جدید کل ورودی؛ خروجی،  مرز،  درزهای کشور باز شد همه رفتند به مسافرت حالا این مسافران کی بودند؟ پولدارها؟ آقازاده‌ها؛ متمکنین، غیره؛ فقرا، طبقه سوم  کارگر  بازنشسته کف پایین جامعه به سفر چه؟
آن‌ها رفتند و سوغات کرونایی را برای قشر ندار و فقیر مملکت به ارمغان آوردند  حالا هم کشور گرفتارشده  وضع قرمز در کل استان‌ها پدیدار شده قبلاً مثلاً کرونای انگلیسی در کشور یک نفر بوده  اخبار تاریخ ۱۹ فروردین روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گفت ده هزار نفر کرونای انگلیسی  شناسایی‌شده که در کشور نیز چرخیده است انگار خودشان با ملت مشکل دارند خوب باید جلوی سفرهای خارجی گرفته می‌شد تا  یک نفر به ده هزار نفر شیوع پیدا نکند اما کو گوش شنوا؟ این  بی مدیریتی و بی‌تدبیری و آزاد کردن سفرها هم تشدید نمود اوضاع قرمز کشور را؛
حالا هم هر چه در ساز و دهل آژیر دمیده می‌شود که وضعیت قرمز است باز هنوز هم نافرمانی اجتماعی به چشم دیده می‌شود که این عملکردها باعث قسمت عمده مشکلات  شده است. فشار به مردم،  تبعیض در حقوق‌ها، گرانی خدمات دولتی، اجحاف روابط ناسالم اداری، دست‌درازی به بیت‌المال؛ رشوه؛ پارتی رابطه‌های ناصحیح، و... باعث شده که" قبح وجدان درونی " تقریباً کم‌رنگ شود و اعتماد به مسئولان کم‌رنگ‌تر  وعده‌ها و مصاحبه‌های آبکی  قول‌ها و وعده‌های غیرعملی  بی‌اعتمادی را مضاعف ساخته اگرچه دولت هم اعتنایی به مردم عملاً ندارد!
سال‌هاست که محیط‌زیست با شکارچیان در تقابل و دست‌به‌یقه شده  متأسفانه اگر مقدار کمی از اعتبارات سازمان به مشارکت دهی مردم و تشکیل ثمن‌های محیط‌بانی و آشتی دادن مردم با محیط‌زیست و طرح‌های فرهنگی و ارشادی هزینه می‌شد خروجی کار  قطعاً چیز دیگری بود. مسئولان محیط‌زیست نتوانستند در حفاظت از محیط‌زیست مشارکت مردم را پررنگ سازند و نتوانستند علت‌یابی کنند چرا شکارچیان  راه مبارزه با هم‌وطن خود در کوه را در پیش می‌گیرند تا جائیکه تاکنون بیش از صدها نفر را  به شهادت رسانده‌اند
این نقطه‌ضعف سازمان است که نتوانست فرهنگ‌سازی کند در بین مردم و  جاهایی که جز  منطقه حفاظت‌شده است،؟
این موانع و مشکلات و دیگر عوامل در بدنه اجتماعی کشور باعث گردیده تا فشار روانی و عصبی در مردم ایجاد شود. 
چه بخواهیم چه نخواهیم چه قبول بشود چه نشود  مردم در فشار روانی و روحی هستند و بعضاً  تلاش دارند تا علیه منافع دولت و نیرهای دولتی اگر دستشان برسد دست به خشونت بزنند نمونه آن شهادت دو مأمور محیط‌زیست با شرحی که رفت  واقعاً انسان را به تعمق و تأمل وامی‌دارد؟
ارتباط دولت و ملت بجای همبستگی در حال گسستگی است و آن‌هم به خاطر رفتار دولتمردان است فلذا به نظر می‌رسد تا دیر نشده  این زخم باید پانسمان و  مداوا و ترمیم شود  دولت باید خود را خدمت گذار مردم بداند نه ارباب مردم.  به وظایف خود درست عمل کند و حق‌وحقوق مردم را رعایت نماید. سیستم اداری را با نشاط و سالم‌سازی و بازسازی نماید، وعدها برچیده شود با مردم روراست و یکدست باشد. دنبال حل مشکلات باشد به معنی واقعی قوانین قانونی بند به بند و تبصره‌ها موبه‌مو اجرای گردند تا نیاز به تحصن بست نشست و تجمع در کشور نشود  در آن صورت قطعاً مردم در رفتارهای خود تجدیدنظر خواهند کرد و اوضاع  به صافی و پاکی آسمان آبی خواهد شد به شرطی که آسمان جامعه را با رفتار گفتار، و کردار خود هم  آبی سازیم؟

سرافراز آوری
نام شما

آدرس ايميل شما

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
1