تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۴۳۰۲۰۸
متن ارسالی

خطر کمرنگ شدن گویش لری

محمد فرزامی
۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
خطر کمرنگ شدن گویش لری
کبنا ؛این روزهادیگربچه هامان به جای "چوکلی"و"الختر"انگری بردز-بازی می کنند.مادران به جای "شله ماشکی"و"تکو"
پیتزا و پاستا-درست می کنند.وبچه هابه جای گوش دادن به "متیل"ترجیح می دهندانیمیشن وپ ویاتماشا کنند.
ایانگرانی نسل ما و نسل پیش ازما در از دست رفتن بخشی ازخاطرات نوستالژیک مان است و یانگرانی مابرای ازمیان رفتن زبانمان ؟
زبان و گویش و لهجه که به گفته جامعه شناسان وزبان شناسان مهمترین نهادفرهنگ است درحال ازدست رفتن است و یا در حال تغییر و تحول است؟ ایااین زبانی که نگران ازدست رفتنش هستیم همان زبان دوقرن پیش پدرانمان است.
بدون شک هرکس که این روزها از نظرگاه جامعه شناسانه و یاروان شناسانه -و البته زبان شناسانه-به نحوه ی صحبت کردن والدین با فرزندان خود در مناطقی ازکهگیلویه و بویراحمدو سایر شهرستان های همجوار چون ممسنی و رستم نگاه بیندازد قطعا پرسش هایی درذهن اوشکل خواهدگرفت که علت ها و یادلیل و دلیل های این کارچیست.
چه نیازی و یانیازهایی باعث گردیده که والدین به سمت فارسی صحبت کردن با فرزندان خودگرایش پیدا کنند؟چه موضوعی غالب شده که لری صحبت کردن کودکان نوعی افت اجتماعی محسوب گردیده.ایا این گرایش والدین باعث ازدست رفتن زبان وبه تبع ان فرهنگ ماخواهد شدیا نه این هم درنوع خود تغییری است متناسب با رشد صنعت و تکنولوژی و دنیای فرا مدرن و متناسب بانیازها؟
ایا باید انتخاب خودخواسته زبان فارسی توسط والدین برای صحبت کردن بافرزندان خود را مانند وارد شدن اجباری تمام مظاهردنیای جدید فرض کنیم؟ایا فارسی صحبت کردن فرزندانمان دراینده باعث نوعی ازهم گسیختگی میان کودکان فارسی زبان و لرزبان نخواهدشد؟بسیارو به وفور مشاهده شده که کودکانی که فارسی صحبت می کنند درمقابل کودکانی  که لری صحبت می کنند موضع گیری شده واین خطری است که باید نگران ان بود.
ایا این موضوع در اینده  باعث تقابل اجتماعی نخواهد بود؟دربعضی مواقع ناگزیر به  تغییر هستیم مثلا با رونق کشاورزی صنعتی و وجود انواع تراکتور دیگر-ورزا-نه کاربردی دارد و نه اسمی ازان به میان می اید و یا با وجودکمباین و تیلردیگرصحبت از-بره-نخواهدشد.
اما صحبت کردن به زبان لری باکودکان ازضروریات قوم لراست .گرچه باور داریم که ازدیدگاه جامعه شناسان تغییر زبان نشانه زنده بودن وپویایی زبان است نه مرگ ان ولی انچه که دراین مقال مدنظراست علاوه برتغییر زبان تغییرفرهنگ هم هست.
------------------
 محمدفرزامی
نام شما

آدرس ايميل شما

Mandana
Iran, Islamic Republic of
دوتا نکته وجود داره
یکی اینکه فارسی صحبت کردن تعارضی با لری صحبتکردن نداره
و بر خلاف باور عامه دوزبانگی بر تک زبانگی درجهان غالب هست و در استان خودمون خانواده های ترک قشقائی زبان مادرشون حفظ کردن وفارسی و لری همصحبت می کنن و سه زبانه هستند
نکته دوم هم اینکه اینکه هیچ منبع موثق و قابل استناد برای اموزش زبان لری که بین همگان پذیرفته شده باشه وجود نداره و در واقع داد صاحب نظران استان در مورد حفظ زبان لری شبیه یک دعوت به ناکجا اباد و ژست روشئفکری هست
تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

در سال‌های اخیر درآمدهای ارزی دولت به‌واسطه محدودیت‌های تحریم و همچنین شیوع کرونا افت ...
بازی مجلس با «معیشت» مردم

بازی مجلس با «معیشت» مردم

«معیشت مردم»؛ این اسم رمز اختلافات این روزهای پاستور و بهارستان بر سر لایحه بودجه 1400 ...
(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

نماینده سبزوار در مجلس با انتشار یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از سربازی که مانع ورود بدون مجوز ...
1