تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۴۲۹۱۹۹
متن ارسالی:

اختلاف انگیزی به بهانه مخالفت با سد آبریز

حاجتی حق نگهدار
۱۱
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
اختلاف انگیزی به بهانه مخالفت با سد آبریز
کبنا ؛بعد از انتشار خبری با عنوان «اعتراض مردمی به پروژه ساخت سد آب‌ریز "مارون 2»، یکی از مخاطبان کبنا نیوز با ارسال متنی به آن واکنش نشان داد که در زیر می‌خوانید.
به گزارش کبنا، این متن به شرح زیر است؛
متاسفانه برخی از احساسات پاک مردم سوء استفاده کرده و با القاء مسائل غیر واقع نسبت به تحریک و دامن زدن به مسائل قومی و منطقه‌ای باعث اختلاف بی پایه در شهرستان کهگیلویه بزرگ می‌شوند.
در ارتباط با متنی که به عنوان اعتراض مردمی به پروژه ساخت سد آبریز در سایت کبنا نیوز آمده است موارد مستند ذیل برای روشن شدن افکارعمومی بخصوص مردم شریف و بزرگوار شهرستانهای لنده، بهمئی، مناطق دیشموک، چاروسا، دشمن زیاری و سایر موارد مرتبط، اعلام  می‌گردد:
1- همه مردم استان بدانند که سالانه  حدود 1800 میلیون متر مکعب آب در حومه آبریز مارون، شامل: مناطق  سادات امام زاده علی، لوداب، کوه نور، چاروسا، دیشموک، قلعه دختر، قلعه گل، موگرمون وسایر مناطق شهرستان تولید و پشت سد مارون می‌ریزد.
آیا حق استان ما است که از این همه آب، فقط 150 میلیون متر مکعب یعنی کمتر از 10 درصد در خود استان استفاده گردد؟!
متاسفانه مخالفت با احداث سد آبریز یعنی اینکه گفته شود استان ما هیچ حقی از 1800 میلیون متر مکعب آب استان ندارد!
2- همه نیازهای شرب و منفعت  کشاورزی در کل مناطق همجوار در حوضچه رودخانه مارون که اکنون استفاده می‌شود و یا در آینده قرار است استفاده کنند نظیر: ایستگاه پمپاژ دهدشت غربی، پتروشیمی، ایستگاه پمپاژ آبلش لنده، تمام باغات و زراعت‌های واقع درحوضه‌ی رودخانه مارون در استان ما کمتر از 100 میلیون متر مکعب می‌باشد که برای همه اینها تخصیص یا همان سهم از طرف وزارت نیرو در نظر گرفته شده است و هیچ نیاز آبی کشاورزی در منطقه  وجود ندارد که برای آن آب تخصیص نداده باشند و اگر به همه آنها آب داده شود و سد آبریز هم احداث گردد فقط و فقط حدود 250 میلیون متر مکعب آب از 1800 میلیون متر مکعب آبی است که در استان تولید می‌شود و از استان ما خارج می‌گردد.
حال قضاوت بفرمائید؛
آیا بجای اینکه مردم استان ما که حق خدادادی آنهاست که سهم بیشتری از آب برای خود بخواهند ولی خودمان، برعکس و نادانسته وارد عمل شویم و بگوییم که ما  همین سهم را هم نمی‌خواهیم؟!
آیا ما در استحقاق حق خود باید مبارزه کنیم یا خود با دستان خودمان حقمان را ضابع کنیم؟
واقعاً جای بسی تأسف و تفکر دارد.
تا به کی باید زنان و مردان خسته و رنجور ما در خوزستانی که از آب ما سیراب می‌گردد به اجیری گرفته شوند!؟
3- آب شرب شهرهای دهدشت، چرام سوق، لنده، لیکک و روستاهای همجوار همگی از سد کوثر تأمین می‌شود و یا طرحهای اجرایان در دست اجرا می‌باشد  آیا باید مردم چرام و منطقه بالا دست سد کوثر وارد عمل شوند و بگویند که چرا باید آب آن مناطق را ما تأمین نمائیم؟
علاوه بر این آب شرب منطقه دیشموک، چاروسا، هم از طریق رودخانه بالیاب یا همان رود سمه مطالعه شده و قراراست در آینده انتقال پیدا کند پس تکلیف آب شرب همه شهرها و مناطق جمعیتی این حوزه معلوم شده است و جای نگرانی برای آب شرب وجود ندارد.
4- همه می‌دانند که احداث سد آبریز باعث تثبیت بیشتر رودخانه در پایین دست شده وباعث جلوگیری از تخریب اراضی و ایستگاهای پمپاژ در روستاها و مناطق قلعه گل، قلعه دختر، لیرکک، تراب و ایدنک می‌شود و حتی باعث حفظ محیط زیست و رونق گردشگری و اشتغال در این مناطق می‌شود.
5- سالانه در محور سد آبریز 650 میلیون مترمکعب آب عبور می‌کند که سد آبریز فقط 150 میلیون متر مکعب از این مقدار آب را در خود ذخیره و باعث آبیاری دشت‌های کلاچو و دهدشت می‌گردد و بقیه 450 میلیون متر مکعب آب به صورت تنظیم شده از رودخانه رها می‌شود و جالب اینکه با کنترل سیلاب در زمستان و رها سازی در تابستان از شوری فعلی رودخانه کاسته می‌شود چون آب رقیق می‌گردد.
6- سهم تمام نیازهای منطقه در تخصیص آب رودخانه مارون پیش بینی شده است و این 150 میلیون متر مکعب که قرار است مناطق کلاچو، طولیان، ضرغام آباد، راک، دوریزگان، دهدشت، بردیان، چرام، چنگلوا، سوق، و بطور کلی دشت دهدشت را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دهدشت را آبیاری نماید  مازاد بر همه نیازهای حاشیه و حوضیه آبریز مارون می‌باشد.
پس در حقیقت این اعتراض هیچگونه جایگاه و مبنای علمی و فنی ندارد بلکه عده‌ای ناآگاهانه افکارعمومی را نسبت به ارزش و اهمیت احداث سد در منطقه مخدوش می‌نمایند.
بیائید دست در دست هم دهیم و از حق قانونی خود دفاع نمائیم تا فقر و بدبختی را از دیار خود بزداییم.
به امید آنروز حق یارتان
------------------------------------------------------
سید حاجتی حق نگهدار-فرهنگی و کشاورز
 
نام شما

آدرس ايميل شما

عزیز تاران. جهاد کشاورزی دهدشت
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از جناب سید حاجتی حق نگهدار .
بسیار مطالب مفید و به جایی را مطرح کردند و ضمن تایید فرمایشات ایشان به نظر من احداث سد آبریز صرفٱ یکی از مطالبات به حق مردم همیشه در فقر کهگیلویه میباشد .که هر چه سریعتر احداث گردد ممکن است مردم و کشاورزان منطقه را از فلاکت نجات دهد.
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید بزرگوار استاد حق نگهدار با توضیحات کاملشون
پرستار
Iran, Islamic Republic of
شاید مردم کهگیلویه نمیدانند که افتتاح سد ابریز یعنی ایجاد ۳۰ هزار شغل مستقیم در این شهرستان
آگاه
Iran, Islamic Republic of
بله درسته،برای مردم کهگیلویه خیلی و مردم لنده و دشمن زیاری که مالکان اصلی این آب هستن رو به خاک سیاه مینشونه
لنده
Iran, Islamic Republic of
اگر از انتقال آب سد کوثر برای گرو کشی استفاده کردید، بدانید که مردم لنده با این طرح نیز مخالف هستند و به جای آب بی کیفیت و آلوده سد کوثر (حتی پس از تصفیه) به دنبال انتقال آب باکیفیت موگرمون هستند
آگاه
Iran, Islamic Republic of
مشخصه شما این اعداد و ارقام متن رو به دستور و رهنمود چه کسی نوشتید
Iran, Islamic Republic of
آقای به همه چی آگاه با مشخصات کامل و واقعی مخالفت خوتو با اظهار نظر کارشناسی بیان کن
آگاه
Iran, Islamic Republic of
متن درخواست مردم لنده رو خوندی؟ همه چی توش بیان شده

حتما مطالعه کنید
تخصیص
Iran, Islamic Republic of
آقای حق نگهدار مگه ما تو این حوضه چقدر تخصیص داریم که 150 میلیون مصرف شده و 250 میلیون هم برای این سد مصرف بشه؟ خب دیگه هیچی برای مردم لنده و بهمئی و چاروسا و دشمن زیاری نمیمونه
روزبه
Iran, Islamic Republic of
زیبا وواقعی نوشتی آسید
شهروند لنده ای
Romania
سد مارون 2،هیچ نفعی به مردم لنده نمی رسونه مثل سد مارون یک
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1