تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۴۱۷۶۲۲
یادداشت؛

میراث قشقایی را قربانی منافع زودگذر نکنید

نعمت بهرامی
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
میراث قشقایی را قربانی منافع زودگذر نکنید
کبنا ؛در سال‌های اخیر پدیده‌ای در «قشقایی» گچساران بوجود آمده‌است که نیاز به آسیب شناسی جدی دارد تا عوارض این پدیده‌ی ضد فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد و زیان‌های آن برای فرهنگ جامعه به ویژه جامعه‌ی قشقایی روشن گردد.
سوالی که مطرح می شود این است: «چرا افراد و اشخاصی که تا کنون حتی یکبار از کلاه قشقایی استفاده نکرده‌اند و با توجه به رویکرد زندگی شهری انتظار این رفتار از آنان نمی رود در میتینگهای تبلیغاتی یک کاندیدا از قوم دیگر با کلاه قشقایی حاضر می شوند و اعلام حمایت می کنند؟»
افرادی که در زمان حمایت از کاندیدای قشقایی هیچگاه از نماد قوم قشقایی استفاده نمی‌کردند اما به محض پیوستن به یک کاندیدای خاص از یک قوم دیگر، با کلاه قشقایی به نمایش می پردازند؟
لازم به ذکر است که هدف این نوشته بحث قبیله‌ای و طایفه گرایی نیست که این بحث به خودی خود از نظر نگارنده مردود و مطرود است و در باور دینی ما ملاک و مقیاس برتری انسانها همان است که در نص صریح الهی به آن تاکید شده است؛ تقوای الهی.
اما این نکته، مانع پرداختن به این موضوع نمی‌شود و واکاوی جامعه شناختی این پدیده امری حیاتی است زیرا این رفتار موجب رونق صفات ناپسندی همچون تملق و چاپلوسی و خودباختگی فرهنگی، ایجاد غرور و نخوت در ارباب قدرت، پایمال شدن قشر ضعیف و ناتوان و بی‌زبان در زد و بندهای سیاسی، اختلاف و تنشهای درون قومی، سوء استفاده از نمادهای فرهنگی در بازی‌های سیاسی و لوث و کم رنگ شدن شاخصه های فرهنگی که عواقب و نتایج ناخوشایندی خواهد داشت.
در زیست بوم اجتماعی گچساران و باشت که ایلات و طوایف مختلفی زندگی می کنند استفاده از این نمادها و شاخصه‌های قومی باید بسیار سنجیده و منطقی باشد تا به باورهای فرهنگی این اقوام خدشه‌ای وارد نشود و به ریسمان وحدت اقوام آسیبی نرسد.
 مشاهده نشده است که افراد و گروه‌هایی از اقوام محترم دیگر که در گذشته و حال حامی کاندیدای قوم قشقایی بوده‌اند در این حمایت  از نماد خاص قوم خودشان استفاده کنند و توقع این هم نمی‌رود که اینگونه عمل کنند، چون آن اقوام کاندیدای خاص خود را دارند و در تبلیغات و همایشهای خود از نمادهای خود بهره می برند که امری طبیعی و منطقی است؛
اما یک جریان انحرافی در قشقایی ایجاد شده است که علی رغم حضور کاندیدای قشقایی، افرادی که تا حال سابقه استفاده از نمادهای فرهنگی قشقایی نداشته اند از این نماد برای تبلیغ کاندیدای دیگر استفاده می کنند و این پدیده از هیچ منظری قابل توجیه نیست و در واقع یک سوء استفاده از پوشش قشقایی علیه قوم قشقایی است.
آزادی انتخاب حق مسلم هر فردی است و انتخاب هر فردی محترم است اما استفاده از نماد قشقایی در غوغای انتخابات یک بدعت فرهنگی است و این رفتارها همچنان که در بالا اشاره شد پیامدهای منفی فرهنگی بدنبال خواهد داشت.
چه عاملی باعث شده است که فردی که چند دهه از عمرش سپری شده و به فکرش هم خطور نمی کرده کلاه قشقایی برسر بگذارد اکنون مکلل به این کلاه گردیده؟
چرا این افراد در عروسی فرزندان خود از این کلاه استفاده نمی‌کنند؟
چرا در مناسبتها و مجالس شخصی و گروهی خودشان از این نماد استفاده نمی کنند و صرفا در بحث شوهای انتخابات به یاد این کلاه می افتند؟
فلسفه حضور نو کلاه‌ دو گوشی‌ها بر سر فلکه‌ها و مراسم زمان تبلیغات چیست؟
برادر محترم قشقایی:
لطفا حرمت فرهنگ ایل را که سرهای و سردارهای بزرگی برای سربلندی آن بر سردار رفته‌اند پاس دار!
به رفتار اقوام محترم همسایه هم بنگرید که استفاده آنها از نمادهای فرهنگی و قومیشان منطقی و اصولیست و مایه ی عبرت.
برادر محترم قشقایی:
لطفا در استفاده از پوشش قومی که شاخصه‌ی هر قومی هست قدری تٲمل کن!
مۇلفه‌های فرهنگی قشقایی را که بنیان هویت قومی بر آن استوار است و اندوخته ی قرنها  مشقت و رنج و جنگ و دربدری است و میراث گرانبهای نسلهای گذشته،با ثمن بخس در پای ارباب قدرت و صاحبان ثروت قربانی مکن!
برای منافع زودگذر فردی و یا گروهی متمسک  شدن به پوشش و سمبل فرهنگی قشقایی که متعلق به نام قشقایی به وسعت جغرافیای ایران است
زیبنده ی هیچ فرزند اصیل قشقایی نیست.
-----------------------------------------------
نعمت بهرامی. ۲۱/بهمن/۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1