کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهروزی از مسیرِ اصلاحِ اصلاحات می‌گذرد؛

نو اصلاح‌طلبی و انتخابات پیش‌ِرو بویراحمد و دنا

10 دی 1398 ساعت 22:26

اصلاح طلبان در بویراحمد بعد از سیدباقر سال‌ها از فضا خارج بوده‌اند و در این سالها نیازمند بوده‌اند که خود را ریکاوری کنند تا آن منزلت و شأنیت اجتماعی خود را با آن مقبولیت و مشروعیتی که خدشه‌دار شده را به شکلی باز بگردانند. امری که تاکنون محقق نشده است.


 متن ارسالی: تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه بیش زمان نمانده است. انتخابات پیش‌رو تفاوتی کیفی با دوره‌های پیشین دارد؛ تاکنون در هیچ دوره‌ای مردم تا به این‌حد پریشان، مضطرب و مردد نبوده‌اند. اما چنین تردیدهایی چنانچه به بی‌عملی و سکون کشیده شوند، عاقبت بد و ناگوار آن، تنها وتنها گریبان همین مردم را می‌گیرد. ازاین‌رو بیش و پیش از هر چیز باید دانست که بی‌عملی نه‌تنها دردی از ما دوا نمی‌کند، که وضعیت را از حال حاضر حتی بدتر نیز می‌کند. اما حال چه باید کرد؟ در زمانه‌ای که اعتماد به جناح‌های سیاسی تا به این اندازه فرسایش یافته، چه رفتاری باید داشت؟
 در استان کهگلویه و بویراحمد این روزها گزینه‌های برای انتخاب مجلس آینده مطرح هستند؛ اما در این میان شاپور رمضانی با بیان و شرایطی متفاوت‌تر پابه عرصه گذاشته است. چنان‌چه بخواهیم وضعیت پیش‌رو روزبه‌روز رو قهقرا رود، می‌توان به همان سبیل پیشین با انگیزه‌های قومی و طایفه‌ای یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرد و بعد منتظر پیامدهای ناگوار آن ماند. دکتر شاپور رمضانی با طرح اصلاح اصلاحات پنجره جدیدی را گشوده است. اصلاح طلبی بعنوان یک جریان اندیشه نیرومند که سال‌ها در سطوح مختلف فعالیت داشته امروزه به سطحی از ناکارآمدی رسیده است. 
 بسیاری براین باورند اصلاحات دیگر به فرسایش رسیده است و کمتر صدای متفاوت و رسا در نقد مسیر اصلاحات می‌توان شنید.
 اصلاح طلبان بویراحمد و دنا این روزها دچار نوعی سرگیجه شده‌اند، از یک طرف حجم مطالبات تحقق نیافته توسط دولت در سطح ملی سبب نوعی بی رمقی شده است و از طرف دیگر بر اثر برخی اختلافات سلیقه‌ای دامن گیر آنها شده است.
بهرامی، ایزدپناه در دو سر طیف قرار دارند و اما شاپور رمضانی با سبک و سیاق تاحدود زیادی متفاوت‌تر از بقیه با شعار نواصلاح طلبی یا اصلاح طلبان نو پا به عرصه گذاشته است. 
لازمه حیات هر جریان فکری بازاندیشی و بازبینی دوباره آن جریان فکری است، در شرایط بحران و ناکارآمدی تنها نخبگان و پیشقراولان می‌توانند ضرورت‌ها و اولویت‌های جامعه خود را درک کنند
شاپور رمضانی اگر نگوییم اولین فرد جزء اولین افرادی ست با یک گذار معرفت شناختی و عملکردی قصد دارد گفتمانی تحت عنوان «نواصلاح طلبی» را عرضه کند.
اصلاح طلبان در بویراحمد بعد از سیدباقر سال‌ها از فضا خارج بوده‌اند و در این سالها نیازمند بوده‌اند که خود را ریکاوری کنند تا آن منزلت و شأنیت اجتماعی خود را با آن مقبولیت و مشروعیتی که خدشه‌دار شده را به شکلی باز بگردانند. امری که تاکنون محقق نشده است.
رسیدن به شرایط ایده آل نیازمند افراد، جریان‌ها و تفکرات نو است. تفکرانی که بصورت مداوم در جامعه جران داشته باشند، جرح و نقد شوند و شفافیت عنصر اصلی و پایدار آنها باشد.
رمضانی را باید تنها اصلاح طلبی بدانیم که این روزها مواضع صریح و شفاف خود را در مورد شرایط جامعه عنوان می‌کند و از مفقوده ها، محدودیت‌ها و مصائب و دردهای اجتماعی می‌گوید.
بی شک در جامعه امروز که محافظه کاری سیاسی سرلوحه کنشگران سیاسی است رمضانی خود پدیده نادری ست که باید او را جدی گرفت.
------------------------
احسان نیک نام

 


کد مطلب: 416114

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/416114/نو-اصلاح-طلبی-انتخابات-پیش-رو-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1