تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۵۷
کد مطلب : ۴۰۸۷۷۶
یادداشت سیاسی|

دو قطبی «موحد» و «هاشمی»؛ آب اصلاح طلبان کهگیلویه به یک جوب نمی‌رود

سیده فاطمه خطیبی
۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دو قطبی «موحد» و «هاشمی»؛ آب اصلاح طلبان کهگیلویه به یک جوب نمی‌رود
کبنا ؛انتخابات حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به نظر نمی‌آید بیش از دو قطب داشته باشد و حتی نام‌های جدید شاید نتواند این معادله دو قطبی «عدل» و «موحد» را بر هم بزنند. اصلاح طلبان «درهم برهم» این سال‌های کهگیلویه، نقطه مرکزی ندارد و «علی کامرانی» در انتخابات دور گذشته به جای وحدت، اختلافات اصلاح طلبان را شدت بخشید. اصلاح طلبی کهگیلویه را باید از دایره اصلاح طلبی خارج دانست، آنها به اصلاح طلبی منطقیان و لاهوتی تقسیم می‌شوند و دعوای این دو گروه تاکنون هیچ ثمره‌ای جزء لاف و خودستایی نداشت که جریان اصلاحات را در حوزه انتخابیه کهگیلویه به ناکجا برده است.
اختلافات سبب شد تا محمود منطقیان در جلسه‌ی محرمانه‌ای که گفته می‌شود با استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد داشت، بر روی «عدل هاشمی پور» پافشاری کند. البته «منطقیان» این حرف را شایعه افراد مغرض سیاسی و محلی می‌داند و گفت: «اصلاً صحت ندارد، نه بنده با این آقایان جلسه داشتم و نه دوستان بنده با آقایان جلسه‌ای داشته‌اند. و این را ما به شدت رد می‌کنیم و ما همانطورکه نشان دادیم درانتخابات مجلس بی طرفی در پیش گرفتیم و از کس خاصی حمایت نکردیم.»
در حالی که علی کامرانی صراحتاً اعلام کرده که در انتخابات اسفند 98 حضور دارد، محمود منطقیان در گفت‌وگویی به دلایل مخالفتش با کاندیداتوری او در دور گذشته اشاره و بیان کرد که «کامرانی خیلی شناخته شده نبود و توان رقابت با موحد و هاشمی‌پور را نداشت. نه تنها اقای کامرانی بلکه دیگران هم زمینه اینکه آرایی بیشتر از این دو نفر (موحد و هاشمی پور) به دست بیاورند را نداشتند، به این خاطر از قبل نتیجه کارمشخص بود و این بود که برای 6 روز ما وقت داشتیم که یک نفر را حمایت کنیم تا موفق و پیروز انتخابات شود.» منطقیان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «بنده برداشتم این بود که ما یک تلاش بیهوده می‌کنیم و این بود که ضمن اینکه همه را آزاد گذاشتیم از هیچکس هم نخواستیم که حمایت نکند، بلکه گفتیم شما به رأی و نظر و انتخاب خودتان عمل کنید، بنده خودم را درگیر همچنین کاری نکردم، اگر آقای کامرانی هم نبود این مشکل را داشتیم و معتقدبودم که ما کارمان به جایی نمی‌رسید و توفیقی حاصل نمی‌شود، یعنی در آن وقت کم و آن شرایط نا مساعد ما توفیقی نداشتیم.»
برخی بیان می‌کنند اختلاف «منطقیان» با گزینه‌های غیر از گزینه‌های مدنظرش قطعی است و اگر او به حمایت از کامرانی می‌پرداخت، شاید جریان اصلاحات موفقیت بهتری کسب می‌کرد، اما خود او نظر دیگری دارد و بیان می‌کند: «خیر اینگونه نبود، ببینید بیشتر مردم کهگیلویه به صورت منطقه‌ای و قومی فکر می‌کنند و رأی می‌دهند، همه آنها که تقسیم نشده‌اند به اصولگرا و اصلاح طلب».
منطقیان سکوتش را حاصل تصمیمی دانست که از نظر سیاسی درکشور گرفته شد و گفت: «در کل با توجه به رد صلاحیت‌ها، زمینه‌ای برای فعالیت ما باقی نماند باید به ریشه مسائل توجه کرد.»
با این شرایط تصور می‌شود که منطقیان دلش به حمایت از «علی کامرانی» در انتخابات مجلس رضایت نمی‌دهد و او بیشتر به سمت گزینه دیگری تمایل دارد که بعداً از چهره او رونمایی می‌کنیم بعضی از مخالفان کامرانی هم دل به رد صلاحیت او سپرده‌اند و اینکه منطقیان همه چیز را به 6 روز آخر انتخابات بستگی می‌داند، بی دلیل به نظر نمی‌آید.
هاشمی‌پور و سید موسی خادمی استاندار وقت، بهای بیشتری به منطقیان دادند و حتی نیروهای منتسب به او را در جایگاه‌های مدیریتی شهرستان‌ها منصوب کردند. هاشمی‌پور بعد از رفتن خادمی باز به این کار ادامه داد، منطقیان بیشتر از لاهوتی در فضاهای سیاسی و مراسمات تودیع و معارفه مدیران حضور پیدا می‌کند.
ریزش سبد آرای عدل هاشمی‌پور در این چند سال قابل انکار نیست، مخالفت‌های «هاشمی‌پور» با دولت منتخب مردم بی دلیل نبوده است. هاشمی‌پور به قول خودش بیشتر بر روی زیر ساخت های حوزه انتخابیه‌اش تاکید کرد و برای کارخانه‌های ریز و درشت شهرستان‌هایش «آماده باش» داد.
او اگر در پتروشیمی دهدشت موفقیت کسب نکرد، اما در بحث گاز رسانی به قلعه رئیسی و دیشموک توانست رضایت مردم را به دست بیاورد هر چند که بخشی از این پروژه را باید مدیون بزرگواری باشیم.
هاشمی پور در برنامه‌ای که به بهانه روز جوان برپا شد، علاوه بر پخش کلیپی از فعالیت‌های عمرانی در شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ، از «بزرگواری» قدردانی و او را مورد تمجید قرار داد، هاشمی پور این حرف‌ها را زد تا به گوش «موحد» برسند بدون شک هاشمی‌پور دوست ندارد که مردم به عقب برگردند.
هاشمی پور روحیه خود را سیاسی بازی نمی‌داند و می‌گوید: «توانم خیلی بالاتر از کارهایی است که می‌بینید، کارهای بزرگی برای آینده شما کلید خورده هر کاری تاکنون انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی و مبارزه با بیکاری و وعده‌هایی است که به شما داده بودم. طی چند سال از شروع پتروشیمی مسجد سلیمان و لردگان وزیر نفت هیچ بازدیدی نداشت اما دو بار به دهدشت آمد و برای ساختمان‌های صنعتی پتروشیمی 220 میلیون دلار تصویب کرد. شرمنده یک سری از جوانان هستم. خدایا تو شاهد باش در مقابل این جوانانی که قلب پاک دارند قسم یاد می‌کنم که لحظه‌ای آرامش نداشتم چون امانتی که شما بر دوشم گذاشتید بار سنگینی بود.»
عدل هاشمی ادامه می‌دهد که «سیاست بازی دردی از کهگیلویه دوا نمی‌کند، باید تعدادی در حسادت‌ها بسوزند، باید با بدبینی‌ها و سوء ظن‌ها و بداخلاقی‌ها مبارزه کرد. نباید دلسرد شویم.»
موحد به حوزه انتخابیه‌اش قدرت داد و زمانی اکثریت مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد از حوزه انتخابیه او می‌آمدند، و زمینه رشد خیلی از نیروهای کهگیلویه را نیز فراهم کرد تا اینکه هوادارانش نام سناتور را بر رو گذاشتند.
بعضی معتقدند ورود دیر هنگام موحد به انتخابات گذشته مجلس و رد صلاحیتش سبب گردید تا در رقابت با «هاشمی پور» ناکام بماند، اما انتخابات اسفند 98 شرایط با گذشته فرق می‌کند.
موحد برای آمدن به انتخابات مجلس همچون گذشته مردد نیست و هودارانش هم می‌دانند که او می‌آید، چهره و نام کاریزمای موحد فراگیر است و بسیاری معتقدند که از دست او کارهای زیادی بر می‌آید، مصوبه پروژه ملی پاتاوه-دهدشت را موحد در سفر رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد گرفت.
موحد قطعاً پاسخ کنایه عدل هاشمی پور را که گفته بود «قول دادم اگر روزی کارها را به جایی رساندم سیاست را دو دستی به تشنگان صندلی سبز بهارستان تحویل می‌دهم.» را خیلی زود می هد.
بی توجهی به نیروهای کهگیلویه و عدم به کارگیری آن‌ها در پست‌های کلیدی ضعفی است که هاشمی پور باید از آن عبور کند دقیقاً نقطه مخالف دوران هاشمی با موحد.
با همه این تفاصیل اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ نیرویی که نقطه کثرت آنها باشد، را روی میز ندارند و رقابت دو قطبی «موحد» و «هاشمی» از همین الان شکل گرفته است.

----------------------------
سیده فاطمه خطیبی
----------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

سک سک
Romania
خانم خطیبی محترم! خسته نباشید و خداقوت.
دست امثال منطقیان برای همه رو شد. منطقیان همواره ارتباط و جغرافیا را بر نگرش سیاسی ترجیح داده و میدهد و از طرفی با صدور تکذیبیه ای، منکر حرف های خود می شود. کذب می گوید و تکذیبیه ای آمیخته با کذب صادر می کند.
شاید خواننده این مطلب مرا مثل جناب منطقیان تکذیب کند.اما دلیل برایتان خواهم آورد.
تنها فردی که از حوزه ی جغرافیایی منطقیان نبود و ایشان (منطقیان)از وی حمایت کرد، جناب مهندس رستاد بود که البته این حمایت ناشی از ارتباط سببی فیمابین بخشی از دشمن زیاری ها و اولادمیرزالی بود.
منطقیان در ظاهر ادعای ((مشی فکری-سیاسی)) می کند،لیکن در عمل فقط ((مشی جغرافیایی)) را در میش می گیرد.
چه کسی اولین بار واژه و عبارت تفرقه افکنانه ی ((حوزه ی ثلاث)) را بیان کرد.
جهت تنویر باید گفت که واژه ی مزبور، خلاصه ای برای ایلات دشمن زیاری، طیبی و بهمنی و همچنین سادات امامزاده سیدمحمود(ع)، سادات امامزاده میرسالار(ع) به کار برده شد.
چرا در انتخابات مجلس نهم(سال ۹۰) از مجید باقریان که بیشترین کلمات بکار رفته در سخنانش، کلماتی نظیر((زر، زور، زیور، منطقیان)) بود، حمایت نکرد. این یکی که در دانشگاه یاسوج به اصطلاح خیلی تند حرف میزد و خود را شاگرد جناب منطقیان میدانست.

مگر در جریان انتخابات مجلس دهم(سال ۹۴) در چند جلسه ای که برگزار شده بود، و ایشان و حامیان طیف فکری وی که تلاش شان به جایی نرسید، دکتر کامرانی را به عنوان گزینه ی اجماعی اصلاح طلبان معرفی نکردند؟چرا ساعاتی پس از اتمام جلسه، منکر موضوع شده و نسبت به حمایت از دکتر کامرانی نپرداخت؟
نمی دانم شاید یکی از دیگر دلایل عدم حمایت از دکتر کامرانی، پررنگ بودن رگه های تدین و تعهد وی نسبت به نگرش سیاسی اش می بود. چطور منطقیان که در سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری بین بد و بدتر گزینه ی بد(روحانی) را انتخاب کرد نتوانست بین بد و بدتر که نه بین اصولگرا و اصلاح طلب(هاشمی پور و دکتر کامرانی) از دکتر کامرانی حمایت کند و حداقل بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند. نمیدانم شاید در سال ۹۴ هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده بود!!!
بقول احمدی نژاد باز هم بگم؟!
پس از انتخابات شورای شهر سال ۹۶ددر دهدشت، ایشان چقدر برای شهردار شدن جناب مهندس برخه تلاش کرد؟!
و چرا منکر ((هرگونه رایزنی برای انتخاب و شهردار شدن مهندس برخه)) با اعضای شورای شهر شد.در حالیکه خونه به خونه میرفت و با اعضای تازه انتخاب شده ی شورا صحبت و التماس می کرد که حتما مهندس برخه را برای شهرداری دهدشت انتخاب کنند.
در سال ۹۶:حامیان حجه الاسلام رئیسی را چکمه پوشان نامید و از طرفی توصیه میکرد که به ایشان رای ندهند اما خودش در سال ۹۴ توصیه می کرد که به جناب سردار حاج عدل هاشمی پور رای بدهند.
احتمالا یا جناب هاشمی پور چکمه شو درآورده بود و یا نه ببخشید اسم پول اصلا نمیام. اما می تونم بگم که با هم حوزه ی جغرافیایی مهم بود.
جناب منطقیان عزیز!فقط خواهش می کنم اگه چیز را گفتیم و کاری را انجام دادین، حداقل تکذیبیه ی کذبی بر آن نزنید و قلم بیخودی نفرسائید دروغ اندر دروغ است و آب در هاون کوبیدن!
حداقل مثل جناب دکتر لاهوتی عزیز، ساکت بشین که گرانتر و رسوا نمی شی.
چرا که گاهی یک دروغ، حیثیت و اعتبار چندین ساله ی فرد را تهدید نموده و چه بسا از بین می برد!
سُک سُک
Romania
خانم خطیبی محترم! خسته نباشید و خداقوت.
دست امثال منطقیان برای همه رو شد. منطقیان همواره ارتباط و جغرافیا را بر نگرش سیاسی ترجیح داده و میدهد و از طرفی با صدور تکذیبیه ای، منکر حرف های خود می شود. کذب می گوید و تکذیبیه ای آمیخته با کذب صادر می کند.
شاید خواننده این مطلب مرا مثل جناب منطقیان تکذیب کند.اما دلیل برایتان خواهم آورد.
تنها فردی که از حوزه ی جغرافیایی منطقیان نبود و ایشان (منطقیان)از وی حمایت کرد، جناب مهندس رستاد بود که البته این حمایت ناشی از ارتباط سببی فیمابین بخشی از دشمن زیاری ها و اولادمیرزالی بود.
منطقیان در ظاهر ادعای ((مشی فکری-سیاسی)) می کند،لیکن در عمل فقط ((مشی جغرافیایی)) را در میش می گیرد.
چه کسی اولین بار واژه و عبارت تفرقه افکنانه ی ((حوزه ی ثلاث)) را بیان کرد.
جهت تنویر باید گفت که واژه ی مزبور، خلاصه ای برای ایلات دشمن زیاری، طیبی و بهمنی و همچنین سادات امامزاده سیدمحمود(ع)، سادات امامزاده میرسالار(ع) به کار برده شد.
چرا در انتخابات مجلس نهم(سال ۹۰) از مجید باقریان که بیشترین کلمات بکار رفته در سخنانش، کلماتی نظیر((زر، زور، زیور، منطقیان)) بود، حمایت نکرد. این یکی که در دانشگاه یاسوج به اصطلاح خیلی تند حرف میزد و خود را شاگرد جناب منطقیان میدانست.

مگر در جریان انتخابات مجلس دهم(سال ۹۴) در چند جلسه ای که برگزار شده بود، و ایشان و حامیان طیف فکری وی که تلاش شان به جایی نرسید، دکتر کامرانی را به عنوان گزینه ی اجماعی اصلاح طلبان معرفی نکردند؟چرا ساعاتی پس از اتمام جلسه، منکر موضوع شده و نسبت به حمایت از دکتر کامرانی نپرداخت؟
نمی دانم شاید یکی از دیگر دلایل عدم حمایت از دکتر کامرانی، پررنگ بودن رگه های تدین و تعهد وی نسبت به نگرش سیاسی اش می بود. چطور منطقیان که در سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری بین بد و بدتر گزینه ی بد(روحانی) را انتخاب کرد نتوانست بین بد و بدتر که نه بین اصولگرا و اصلاح طلب(هاشمی پور و دکتر کامرانی) از دکتر کامرانی حمایت کند و حداقل بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند. نمیدانم شاید در سال ۹۴ هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده بود!!!
بقول احمدی نژاد باز هم بگم؟!
پس از انتخابات شورای شهر سال ۹۶ددر دهدشت، ایشان چقدر برای شهردار شدن جناب مهندس برخه تلاش کرد؟!
و چرا منکر ((هرگونه رایزنی برای انتخاب و شهردار شدن مهندس برخه)) با اعضای شورای شهر شد.در حالیکه خونه به خونه میرفت و با اعضای تازه انتخاب شده ی شورا صحبت و التماس می کرد که حتما مهندس برخه را برای شهرداری دهدشت انتخاب کنند.
در سال ۹۶:حامیان حجه الاسلام رئیسی را چکمه پوشان نامید و از طرفی توصیه میکرد که به ایشان رای ندهند اما خودش در سال ۹۴ توصیه می کرد که به جناب سردار حاج عدل هاشمی پور رای بدهند.
احتمالا یا جناب هاشمی پور چکمه شو درآورده بود و یا نه ببخشید اسم پول اصلا نمیام. اما می تونم بگم که با هم حوزه ی جغرافیایی مهم بود.
جناب منطقیان عزیز!فقط خواهش می کنم اگه چیز را گفتیم و کاری را انجام دادین، حداقل تکذیبیه ی کذبی بر آن نزنید و قلم بیخودی نفرسائید دروغ اندر دروغ است و آب در هاون کوبیدن!
حداقل مثل جناب دکتر لاهوتی عزیز، ساکت بشین که گرانتر و رسوا نمی شی.
چرا که گاهی یک دروغ، حیثیت و اعتبار چندین ساله ی فرد را تهدید نموده و چه بسا از بین می برد!
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
کاملا مشخصه متن شما در حمایت از موحد نیست، جمع کنید، چی فکر کردید در مورد مردم
سیده راکی
Iran, Islamic Republic of
این متن جهت حمایت از موحد بود. متآسفانه هر کس متنی برا کبنا میفرسته جهت حمایت از کاندید خاصی هست کسی تحلیل درست حسابی نمیفرسته!
مهقلی سک سکی
Iran, Islamic Republic of
خود استاد اساتید معظم پرفسور کامرانی هم میدونه که بازی خورد و در حد مجلس نیست.
خودش اعتراف کرده
ُسُک سُک
Romania
.، نباید ادای آدمای واکس زن را در بیاره. توهین به واکس زنها و کفاشان عزیز نکن.
آخه واکس زن می شناسم که از همان ابتدا واکس زن بود و راهش مستقیم.
اما دستمال بدستها که هَمَش زیگزاگی می رن.
بابا جان من حرف نزنی، سنگین تری!
به قول طرف، اوفتاد؟!
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
طرفداران و هواداران عزیز لاهوتی و منطقیان بخدا قسم دو تا شون. بابا ول کنید برید دنبال بدبختیتون بابا هر دوتاشون. از همین الان کمر همت ببندید برید طرف موحد یا عدل فکر نکنید که طرفدار عدل یا موحدم خدا میداند طرفدار سرسخت و محکم لاهوتی هستم ولی دیگه نیستم به امید انتخابات آینده
سلام
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار هشمی پور که با تمام توان وتلاش پیگر کار برای حوزه انتخابیه خویش است.
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
جناب سلام
جان خودت بی جهت از شورای اصلاح طلبان حرف نزن
هم کاندید اجماع شان مهندسی شده بود
هم منطقه ما پشیمان از رای به اقای کامرانی هست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1