تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۷۱۲
گذری بر فعالیت یکساله شورای اسلامی و شهرداری یاسوج:

اظهارات جالب «پیشوا» در باره واقعیت‌های شورای شهر یاسوج

حبیب الله پیشوا
۳۳
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
اظهارات جالب «پیشوا» در باره واقعیت‌های شورای شهر یاسوج
کبنا ؛حبیب الله پیشوا*

با انتخاب هیئت رئیسه سال دوم شورای اسلامی شهر یاسوج به تاریخ 10 /6/ 97 در واقع یک سال از شروع به کار شورای اسلامی دوره پنجم و انتخاب شهردار یاسوج می‌گذرد، به عنوان یک شهروند که مرتب جلسات شورا و عملکرد شهرداری را رصد می‌کند  مطالبی را تقدیم می‌دارد.
اگر قرار بر دادن امتیاز به این مدت از عمر شورای اسلامی دوره پنجم شهر یاسوج باشد باید نمره منفی بهش داد، چون به‌جز انتخاب شهردار، خروجی و عملکرد مثبت و چشمگیری نداشته است، علت این عملکرد و امتیاز منفی آن است که گروه اکثریت مسرور در انتخاب شهردار و تبعات ناشی از آن و گروه اقلیت یا ناتوان در انتقاد و یا ساکت برای انتقام هستند.
قبل از توجیه مطلب فوق، هرچند فصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر اصول 100 الی 106 اختصاص به شوراها و نوعی حکومت فدرالی برای شهرهاست ولی واقعیت امر آن است که فعلاً دموکراسی در ایران و کلاً جهان سوم دشواریها و مشکلات خاص خود را دارد تا چه رسد به نوع فدرالی آن که شوراهای اسلامی شهر، بخش و روستا مصداق آن باشد، تجربه تاریخی نیز نشان داده است که روحیه و فرهنگ ایرانی با نظام شورایی و شراکت سازگاری ندارد، اگر قرار بر اصلاح و بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد از جمله مواردی که مورد بازنگری قرار گیرد همین اصول مورد اشاره می‌باشد، چنانچه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 شورای رهبری، نخست وزیری (به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهوری وقت) حذف شدند.

اما؛
مکرراً اشاره کردیم که یاسوج پایتخت طبیعت، مرکز تصمیم گیری سیاسی استان، مهاجر پذیر، پذیرای مهمانان قابل توجهی از سایر استان‌ها و آنهم از طبقات پایین جامعه، مملو از مشکلات، آسیب‌ها، انتظارات و مطالبات شهروندان بالاخص اقشار کم درآمد و ضعیف می‌باشد.
شهروندان این شهر از هر قوم، قبیله، نژاد، منطقه و جریان سیاسی که باشند به نسبت حضور و فعالیت اقتصادی و اجتماعی که دارند در مدیریت شهری دخیل می‌باشند.
 مدیریت شهری یاسوج از انبوه نیروهای انسانی بدون در نظر گرفتن منبع درآمد برای پرداخت حقوق آنان چیده شده است، بطوریکه بیش از چندین برابر ظرفیت استاندارد در شهرداری یاسوج نیرو جذب و جالب‌تر آنکه که اکثر این نیروها به نحوی از انحاء به یکی از اهرم‌های قدرت (اعم از سیاسی، محلی، اجتماعی و  ...) وابسته هستند، هر شهرداری بخواهد به ترکیب این نیروها دست بزند بلافاصله یکی از موثرین سیاسی، محلی، جریانی، قومی، اداری و یا اعضای شورا عکس العمل نشان خواهند داد، تجزیه و تحلیل عملکرد شهردار، مدیریت شهری، تعداد نیرو در شهرداری و علت آن، چگونگی تعدیل و یا برآورد نمودن مطالبات این نیروها و مخصوصاً توان و ویژگی‌های شخصی اعضای شورای اسلامی و شهردار یاسوج را به وقت و فرصت دیگری موکول می‌نمایم، اما همانطور که در صدر مطلب اشاره رفته است خطابم به اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار حال حاضر شهر یاسوج است که؛
1- جلسات شورای شهر فعال نیست و از ابزار نظارتی استفاده صحیح نمی‌شود، بطوریکه وظیفه نظارتی بر مدیریت شهری دچار افراط و تفریط گردیده، یا منجر به دخالت در عزل و نصب‌ها و سایر امور شده و یا سکوت و بی تفاوت!؟ مطابق ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی  کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1 /3/ 75 بیش از 33 وظیفه برای شورای اسلامی شهر پیش بینی که یکی از آن وظایف مطابق بند یک ماده مزبور انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است، متاسفانه تمام هم و غم اعضاء شورای اسلامی شهر (البته در اکثر شهرها) انتخاب شهردار و بعد از آن به چالش کشاندن و یا سهم خواهی از شهردار محدود شده است، توجهی به سایر وظایف کمتر می‌شود.
 2- تاکنون محور برنامه ریزی برای توسعه و بهبود وضعیت شهر یاسوج مغفول و اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است.
3- برای شناسایی و علاج آسیب‌های اجتماعی شهر چاره و ابتکاری مشاهده نمی‌شود.
 4- بحث بدهکاری شهرداری و یا جذب نیروهای بدون ضابطه مدتها است که مطرح ولی شورای اسلامی شهر و شهردار از اتخاذ تصمیم در این خصوص عاجز مانده است.
5- برای بافت فرسوده شهر یاسوج برنامه و قانون خاصی مصوب نشده است.
 6- شهرداری با کمبود اعتبار مالی مواجه شده است ولی راهکار و برنامه خاصی برای برون رفت از این بن بست توسط شورای اسلامی و شهردار پیش بینی نشده است.
7- امور فرهنگی شهر یاسوج مغفول مانده است، برای اقشار آسیب پذیر شهر از قبیل سالمندان، معلولان، معتادان و افراد بی سرپرست با همکاری سایر نهادها ذی ربط طرح و برنامه‌ای در دست اقدام مشاهده نمی‌شود.
 8- ان شاء الله حوادث غیر مترقبه از قبیل زلزله، سیل، مسدود شدن جداول و... را شاهد نباشیم ولی یقین دارم در صورت بروز هرکدام از موارد و یا امثالهم هیچ برنامه‌ای از قبل طراحی و پیش بینی شده وجود ندارد.
  9- ساخت و سازهای غیر مجاز، انبوه دست فروشان در معابر و خیابانها، وانت بارها و مواردی از این قبیل ظاهر و نمای خارج از انتظار از یاسوج به تصویر کشیده است، هر کدام از این تخلفات زیر لوای حمایت یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر رشد قارچ گونه پیدا کرده است، چرا اعضاء شورا و شهردار بی تفاوت از کنار این معضلات که داد مردم را درآورده است می‌گذرند؟ آیا امکان ساماندهی دست فروشان، وانت بارها و مواردی از این قبیل وجود ندارد؟
 10- یکی از نهادهای که معمولاً شهروندان به اختیار یا اجباراً ناچار به مراجعه به ان می‌باشند شهرداری است، به نظر می‌رسد تکریم ارباب رجوع که همانا تسریع در کارهای آنان توام با رضایت مندی باشد کم رنگ شده است، امروز اگر یکی بخواهد دیگری را نفرین کند آرزوی مراجعه‌اش را به شهرداری می‌کند، اعضاء محترم شورا و شهردار با تحقیقات محسوس و غیر محسوس اگر به صحت این ادعا واقف شدن امور را نظم و نسق دهند تا نارضایتی به حداقل برسد.
 11- برون سپاری یا واگذاری بخشهایی از اخذ پروانه ساختمانی و پایان کار به دفاتر پیشخوان موجب سردرگمی ارباب رجوع‌ها بین دفاتر پیشخوان و شهرداری شده است، بررسی شود اشکال کار کجاست آن را برطرف نمایید.

به هر حال؛
علت فعال نبودن شورای اسلامی شهر یاسوج آن است که تعدادی از دوستان اعضاء در آرزوی شکست و عدم موفقیت گروه اکثریت و مدیریت شهری هستند، تعدادی به دنبال سهم خواهی و دخالت در امور مدیریتی، به آنانیکه در انتظار آرزو نشسته‌اند متذکر می‌شوم که هر چند داشتن آرزو،  عیب و جرم نیست ولی گاهی موجب خسران به خود، شهروندان و مدیریت شهری است و به آنانیکه به دنبال سهم خواهی و دخالت بیش از حد در مدیریت هستند نیز یادآوری می‌شوم که وظیفه شورا را فراموش نکنند، هر دو گروه متوجه باشند که تا به خود آیند چهار سال تمام می‌شود و کاری نکنند که مردم از آنان روی گردان و نزد افکار عمومی و قضاوت آیندگان سرزنش شوند.

نتیجتآ:
اینکه عملکرد یکساله شورای اسلامی و شهردار یاسوج پاسخگوی انتظارات و مطالبات شهروندان یاسوجی نبوده است، اگر به همین منوال ادامه یابد مشکل ساز خواهد بود، شهردار باید برنامه‌های خود را شفاف و عملیاتی اعلام تا شهروندان مطلع شوند، یک سال تجربه مدیریتی مدت کمی نیست و بایستی شهردار از خم و پیچهای شهرداری و مدیریت شهری مطلع شده باشد.
-----------------------------------------------
* مدیر مسوول سایت خبری بشارنیوز

 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید حمید شریفی نژاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب خدمت دوست عزیز مطالب شما رو به دقت مورد تحلیل و آنالیز قرار دادم باید گفت استاد بزرگی همانند پشیوا که یه حقوق دان عالی در تمام سطوح مختلف هستید جایی بس تقدیر و تشکر فراوان دارد و صد احسنت به شما که مانند همیشه به فکر مردم شریف یاسوج و عواقب آن هستید خدا قوت مرد روزهای سخت
Iran, Islamic Republic of
سلام گفتار درستی است تحولی برنامه ای خلاقیتی در راستای پیشرفت پایتخت طبیعت ایران به چشم نمیخورد البته همه هم دارای مدارک تحصیلی بالا هستند حداقل فکراشون بریزن رو هم یه حرکت نو و تازه ای را به شهر و مردم نشان دهند شوری دچار روزمرگی است و مسایل حاشیه ای انشاالله با یک خرد جمعی در شوری شاهد تنوع خلاقیت برنامه نو و حرکتهای تحول افرین برای شهر باشیم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر پیشوا.الحق و الانصاف که حرف دل مردم را زدید
دنا
Iran, Islamic Republic of
هر چند استا پیشوا در بیان مطالب ژست یک منتقد دلسوز و مطالبه گر را بخود گرفته
اما احتمالا دلش از جای دیگر دلگیر است
ایشان از رئیس شدن اشنا ناراحت و مشتاق رئیس شدن اکبری می باشد
بنظر میرسد اثرگذاری اشنا بر شهردار یکی دیگر علل کدروت پیشوا می باشد

مقدم بایست بداند اندازه تحت تاثیر اشنا باشد باعث کدورت حامیان روشنفکر , و اصول گرایان شورا ( اکبری و دهراب پور) و اصلاح طلبان شورا ( نگین تاجی و خوبانی ) قرار میگیرد و این رنجش ها برای اینده ایشان مناسب نیست و لازم است هوشمندانه تر عمل نماید
سعید
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز سلام
مطالب را کامل نخوندی آقای پیشوا جز تشریح امور شورا چیزی عنوان ننمودن ..
اون روسای قبلی از هر جنبه بگی خیلی کاردان تر و بهتر از اشنا هستن . اگه اینکارا معامله نیس چیه به نظرت ....
احترام بذار به نظرات....
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
میخواستم از شما بپرسم که از کجا آمده ای که اینچنین .
دزک
Iran, Islamic Republic of
برو دنبال کارت
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
در خصوص بند ۷ اشاره به موارد زیر ضروری است:
Iran, Islamic Republic of
آقای پیشوا بیشترین کسی که باعث این مشکلات در شورای شهر یاسوج شده/
Iran, Islamic Republic of
جناب پیشوا مگه آقای اکبری تبار یکی از اعضای اصلی شورای شهر، داماد خودتان نیست که جز گروه اکثریت و معرف شهردار بوده اند
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
حالا كي از تو نظر خواسته
تويه وكيلي. فقط وفقط د.وزندگيت شده همين البته خدا بالا سر هست به خاط. يه روز تو همين دنيا جواب پس ميدي
آشتیانی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای پیشوا الان جنابعالی به حمایت دامادت این دادنامه رو نوشتی یا برای اهداف دیگر بفرما برای مردم روشن بفرما که چرا داماد جنابعالی همیشه بدنبال اکثریت دویده و جزو اکثریت بوده آیا این دال بر سهم خواهی و قشون کسی نبوده آیا تا حالا برای ادعای حق توانسته که جانی حداقل را بگیره اگه منظورت حاج دهرابپوره یادت باشه جنابعالی آرزو داشتی زمانی با حاج دهراب پور نشستی داشته باشی پس توصیه میکنم این آرزو رو برای دامادت تکرار کن تا اشتباه حضرتعالی را نکنه ضربالمثلی هست ایگو ماه دو شویه نه ودیاری بو چهار شویه عالم گیره
از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
. که متذکر شوی..ی که نظر دهی
برو برای شهر خودت هرنظری داری بده
ما را به خیر تو نیازی نیست.
برو توی شهر خودت شهریاری کن خدا راضی ماهم راضی همه راضی
احمدی
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب و حرف دل مردم نوشته شد..ولی میگن اقای پیشوا خودش در انتخاب این شهردار نقش اساسی را بازی کرده است..گروه اکثریت را هم خودش چیده است..پس این اعتراض یعنی چی ..و
احمد
Iran, Islamic Republic of
دامادت را راهنمایی کن
پیشوا
Iran, Islamic Republic of
نظرنداه جون خوت
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلی این مشکلات در شورای شهر یاسوج . هم باید در دنیا تاوان.د و هم در آخرت
Iran, Islamic Republic of
آقا. شورای شهر یاسوج بوده اید حالا این رو نوشتی که .ی
سعید
Iran, Islamic Republic of
با سلام
انصافا خیلی عالی جناب پیشوا عنوان نمودن جای تقدیر و تشکر دارد . ولی کی باید عمل کند و کی باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد.شورا و شهرداری در این. یعنی دنبال منافع شخصی بودن و بس.....
تشکر مجدد از آقای پیشوا عزیز .....
علي
Iran, Islamic Republic of
آقاي پيشوا دلت از كجا پراست برادر گرامي اگر اكبري تبار داماد شما به عنوان ريس شوراي شهر مي شد چه نوشتيد درضمن برادر عزيز شما نمي توانيد دراين جايگاه اظهارنظر كنيد فكر نكنم كسي از شما نظر خواهي كند
شهروند
Iran, Islamic Republic of
شورای اسلامی شهر یاسوج و شهردارشون بخونند مطلب را و خداوکیلی خیلی از موارد دردل مردم بودن،میری شهرداری تا کسی نیست که جوابت را بده مردم دارن اذیت میشن این یکی به اون یکی،اون یکی به ابن یکی پاس میده،خودم برای انتقال خودرویم رفتم نا امید شدم تا یکی اینطوری دست به دست باید بشیم
خودمونی
Iran, Islamic Republic of
مطلب درست هستش..مطلب را بخونید اینکه چه کسی نوشته کاری نداشته باشید..به مت هم گفتن که این چند سال انتخاب شهردار توسط خود ایشون بوده اما مطلبش درسته
یاسوجی
Finland
مخالف پیشوا هستم چون استاد بود انداختم ولی مطلب وی خیلی خوب و مردم پسند میباشد.واقعیت همین چیزی است که نوشته،اما میبینم بعضی را خیلی گزیده مطلب، ای کاش میدونستم چه خبره که یه عده در مقابل این مطالب کاملا درست ناراحتن
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
مطلب کامل و جامع نوشته شده.وقتی به شهرداری مراجعه میکنیم خیلی اذیت میشیم حق مطلب ادا شده بیخچد گیر ندید به موضوع
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
مطلب کامل و جامع نوشته شده.وقتی به شهرداری مراجعه میکنیم خیلی اذیت میشیم حق مطلب ادا شده بیخچد گیر ندید به موضوع
ترنگ
Iran, Islamic Republic of
//
Iran, Islamic Republic of
اقای پیشوا. شورای شهر یاسوج .ت خواستی با این نوشته. رو تبرئه کنی
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت شهر یاسوج که .
شهردار رو خودت اوردی
Iran, Islamic Republic of
اقایپیشوا چرا جاده خاکی میری کم کاری شورا و عدم انتخاب شهردار کارامد را به چیز ی دیگر که موضوعیتی ندارد ربط میدهی اگر اینجوری پس اولا مردم مقصر اصلی هستند چون شورای قدر انتخاب نشده و در کنار اون قاعتدتا شهردار با برنامه و مسلط به امورات شهری با تجربه و اجرایی انتخاب نمیشه
amid
Iran, Islamic Republic of
درمان
استیضاح شهردار
مگه جای تجربه اندوزی هست
اقای پیشوا دست به کار شوید شهردار اصفهانی بیارید
به قران خسته شدیم از این ترافیک شهری
به حال این شهر دلتون بسوزه
لیلی
Iran, Islamic Republic of
.ل مشکلات شورای شهر در سالیان اخیر بوده است. بر همه چیز ارجحیت دارد. .ز میدهید چرا خودتان کاندیدا نمیشوید
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
. جنابعالی و دیگر دوستان شماست این حال و هوا در یاسوج حاکم شده دلیلش عدم آگاهی. مدیریت شهری چی هست. ؟؟؟؟
ترنگ
Iran, Islamic Republic of
برای شما و اقای ترنگ ارزوی موفقیت دارم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1