تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۵۰۲۰۱۷
آرمین در میدان دانشگاه؛ آزمون عبور از حواشی
آئین معارفه رئیس جدید دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه یاسوج / رئیس جدید دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد: پرهیز از رفتارهای سلیقهای / فضای دانشگاه را به محیطی سرشار از همدلی و همافزایی تبدیل کنیم /برنامهریزیها نباید وابسته به افراد باشند، بلکه باید مبتنی بر نظام و ساختار باشد
۰
کبنا ؛با معرفی دکتر محسن آرمین بهعنوان سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی کهگیلویه و بویراحمد، چشمها به عملکرد مدیریتی او دوخته شده است؛ مدیری که باید در میانهی کمبودجهترین دانشگاه دولتی، از حاشیهها فاصله بگیرد و به دنبال ترمیم شکافهای آموزشی و پژوهشی باشد.
به گزارش کبنا نیوز، آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، روز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سالن شهید سلیمانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
در این مراسم، دکتر مهدی نوریپور، رئیس دانشگاه یاسوج، با اشاره به اهمیت دانش و فناوری در تحولات جهان امروز اظهار داشت: جنگ امروز، جنگ تکنولوژی است. جایگاه علم و دانشگاه در جنگ تحمیلی دوازدهروزه بهخوبی آشکار شد و از آن پس، توجه به دانشگاهها افزایش یافت.
وی در ادامه، با بیان ساختار خاص دانشگاه علمیکاربردی افزود: این دانشگاه از حیث ساختار، دولتی محسوب میشود، اما مراکز آن بهصورت خصوصی اداره میشوند.
در ادامه مراسم، حجتالاسلام والمسلمین سید روحالله موسوینسب، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به چالشهای دانشگاههای کشور گفت: دشمنان با اصل علم مخالفاند و در پی حذف دانش هستهای هستند، نه صرفاً انرژی هستهای. چرا که در جهان امروز، علم عامل قدرت است و به همین سبب، ایران هدف حملات آنها قرار گرفته است.
وی همچنین بر تربیت دانشجویان اخلاقمدار در دانشگاه علمیکاربردی تأکید کرد و از سرپرست جدید خواست از حواشی فاصله بگیرد.
در ادامه، دکتر محسن آرمین، سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، طی سخنانی با اشاره به رویکرد مدیریتی خود گفت: پرهیز از رفتارهای سلیقهای و تلاش در جهت رفع مشکلات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی از اولویتهای ماست. تلاش خواهیم کرد فضای دانشگاه را به محیطی سرشار از همدلی و همافزایی تبدیل کنیم.
وی با تأکید بر حاکمیت برنامهمحوری بر تصمیمگیریها افزود: برنامهریزیها نباید وابسته به افراد باشند، بلکه باید مبتنی بر نظام و ساختار باشد. ما مسیر و سیاستهای دانشگاه علمیکاربردی را با دقت دنبال خواهیم کرد.
دکتر آرمین در ادامه به اولویتهای اصلی خود اشاره کرد و گفت: حمایت از تشکلهای سیاسی و انجمنهای علمی، تحقق جهاد تبیین، تقویت کیفیت آموزش، حمایت از دانشجویان سرآمد و فراهم کردن بسترهای رشد علمی از جمله برنامههایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد.
در بخش دیگری از مراسم، دکتر علیاکبر دسترنج، رئیس پیشین دانشگاه علمیکاربردی استان، با ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده در دوره مسئولیت خود اظهار داشت: دانشگاه علمیکاربردی، دانشگاهی دولتی و شهریهمحور است که میزان شهریه آن نسبت به سایر دانشگاههای شهریهگیر کمتر است. همچنین، این دانشگاه از کمترین بودجه دولتی در میان دانشگاهها برخوردار است.
وی افزود: یکی از ویژگیهای دانشگاه علمیکاربردی، پایش مستمر رشتههای تحصیلی است. در فواصل زمانی معین، رشتهها با توجه به نیازهای جامعه بازنگری شده و رشتههای جدید تعریف میشوند.
دکتر دسترنج در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، ۸ هزار و ۹۲ دانشجو در شش مرکز علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول تحصیل هستند.
وی همچنین به پروژههای زیرساختی دانشگاه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی ساختمان جدید دانشگاه از سال ۱۴۰۱ با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان آغاز شد و این پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری رسید.
او با تأکید بر ارتقای کیفی مراکز علمیکاربردی استان افزود: در دوره اخیر، تلاشهای گستردهای برای بهبود کیفیت آموزشی صورت گرفت و در نتیجه، دو مرکز علمیکاربردی استان به سطح دو ارتقا یافتند.
در ادامه این مراسم، محمدرضا نیستانی، معاون سنجش دانشگاه جامع علمیـکاربردی کشور، با اشاره به اهمیت پایش دورههای آموزشی در این دانشگاه گفت: تمام دورههای آموزشی در دانشگاه علمیـکاربردی پایش میشود و مراکزی که کیفیت لازم را ندارند، متوقف خواهند شد. هیچکدام از زیرنظامهای آموزش عالی کشور تاکنون به سطح پایش و ارزیابی ۴۶۲۲ دوره آموزشی که ما انجام دادهایم، نرسیدهاند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علمیـکاربردی با بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو در سطح کشور پیشگام اعتباربخشی و ارزیابی مستمر دورههای آموزشی است، افزود: «ما در حال اجرای دقیق فرآیند اعتباربخشی مشابه دانشگاههای بزرگ دنیا هستیم و در این مسیر، مراکز فاقد کیفیت را بدون تعارف متوقف میکنیم.
نیستانی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: «خوشبختانه در این استان، همدلی خوبی میان زیرنظامهای آموزش عالی وجود دارد که این موضوع ظرفیت ارزشمندی برای توسعه آموزشهای مهارتی و کاربردی محسوب میشود.»
وی تصریح کرد: آموزش علمیـکاربردی یک نهاد دولتی دائمی نیست، بلکه برای پاسخ به نیاز روز صنعت و بازار طراحی شده است. به همین دلیل، مراکزی که کارکرد و کیفیت لازم را نداشته باشند، حذف خواهند شد.
معاون سنجش دانشگاه علمیـکاربردی کشور با تأکید بر لزوم توسعه مراکز آموزش مهارتی در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از شش مرکز آموزشی در جوار صنعت این استان، تنها یک مرکز فعال است که با توجه به تعداد قابلتوجه شهرکهای صنعتی، این رقم بسیار کم است.
وی همچنین به نقش صنایع و شرکتهای بزرگ در توسعه آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: ما نیازمند ورود جدی صنایع و شرکتها به مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش هستیم. ایجاد دورههای کوتاهمدت مبتنی بر شایستگی نه تنها به ارتقای کیفیت نیروی انسانی صنایع کمک میکند، بلکه بهرهوری این واحدها را نیز افزایش خواهد داد.
نیستانی در پایان از مدیران، مسئولان، دانشگاهها و صنایع استان خواست با درک ضرورت آموزشهای مهارتی، برای توسعه این نهاد علمی و ارتقای اشتغال و مهارتمحوری در استان مشارکت فعال داشته باشند.
در ادامه این مراسم، فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با تأکید بر نقش دانشگاهها در تربیت نیروی کارآفرین گفت: دانشگاهها امروز نباید صرفاً کارمند تربیت کنند، بلکه باید کارآفرینانی ماهر و متخصص برای صنعت و بازار کار پرورش دهند.
وی افزود: نگاه به اشتغال در کشور ما هنوز بهدرستی اصلاح نشده است و بسیاری از دانشجویان تنها بهدنبال پشتمیزنشینی هستند. در حالیکه دانشگاهها باید تکنیسینها و نیروهای مهارتمحور تحویل جامعه دهند.»
محمدی با اشاره به نقش علم در ارتقای عقلانیت جامعه، اظهار کرد: «علم چراغ عقل است و ارتقاء عقلانیت در جامعه از مسیر علم و آموزش میگذرد. دانشگاهها در این فرآیند نقشی کلیدی دارند و باید در تربیت نیروهای ماهر و کارآفرین برای جامعه تلاش بیشتری کنند.
در پایان مراسم، با اهدای لوح سپاس از خدمات دکتر علیاکبر دسترنج تقدیر و دکتر محسن آرمین بهعنوان سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.
شایان ذکر است دکتر آرمین، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با مرتبه دانشیاری است و سوابقی چون معاونت دانشجویی دانشگاه یاسوج، مدیریت پژوهشکده منابع طبیعی و محیط زیست، و مشاورت استاندار کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه دارد.
به گزارش کبنا نیوز، آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، روز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سالن شهید سلیمانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
در این مراسم، دکتر مهدی نوریپور، رئیس دانشگاه یاسوج، با اشاره به اهمیت دانش و فناوری در تحولات جهان امروز اظهار داشت: جنگ امروز، جنگ تکنولوژی است. جایگاه علم و دانشگاه در جنگ تحمیلی دوازدهروزه بهخوبی آشکار شد و از آن پس، توجه به دانشگاهها افزایش یافت.
وی در ادامه، با بیان ساختار خاص دانشگاه علمیکاربردی افزود: این دانشگاه از حیث ساختار، دولتی محسوب میشود، اما مراکز آن بهصورت خصوصی اداره میشوند.
در ادامه مراسم، حجتالاسلام والمسلمین سید روحالله موسوینسب، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به چالشهای دانشگاههای کشور گفت: دشمنان با اصل علم مخالفاند و در پی حذف دانش هستهای هستند، نه صرفاً انرژی هستهای. چرا که در جهان امروز، علم عامل قدرت است و به همین سبب، ایران هدف حملات آنها قرار گرفته است.
وی همچنین بر تربیت دانشجویان اخلاقمدار در دانشگاه علمیکاربردی تأکید کرد و از سرپرست جدید خواست از حواشی فاصله بگیرد.

وی با تأکید بر حاکمیت برنامهمحوری بر تصمیمگیریها افزود: برنامهریزیها نباید وابسته به افراد باشند، بلکه باید مبتنی بر نظام و ساختار باشد. ما مسیر و سیاستهای دانشگاه علمیکاربردی را با دقت دنبال خواهیم کرد.
دکتر آرمین در ادامه به اولویتهای اصلی خود اشاره کرد و گفت: حمایت از تشکلهای سیاسی و انجمنهای علمی، تحقق جهاد تبیین، تقویت کیفیت آموزش، حمایت از دانشجویان سرآمد و فراهم کردن بسترهای رشد علمی از جمله برنامههایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد.
در بخش دیگری از مراسم، دکتر علیاکبر دسترنج، رئیس پیشین دانشگاه علمیکاربردی استان، با ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده در دوره مسئولیت خود اظهار داشت: دانشگاه علمیکاربردی، دانشگاهی دولتی و شهریهمحور است که میزان شهریه آن نسبت به سایر دانشگاههای شهریهگیر کمتر است. همچنین، این دانشگاه از کمترین بودجه دولتی در میان دانشگاهها برخوردار است.
وی افزود: یکی از ویژگیهای دانشگاه علمیکاربردی، پایش مستمر رشتههای تحصیلی است. در فواصل زمانی معین، رشتهها با توجه به نیازهای جامعه بازنگری شده و رشتههای جدید تعریف میشوند.
دکتر دسترنج در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، ۸ هزار و ۹۲ دانشجو در شش مرکز علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول تحصیل هستند.
وی همچنین به پروژههای زیرساختی دانشگاه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی ساختمان جدید دانشگاه از سال ۱۴۰۱ با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان آغاز شد و این پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری رسید.
او با تأکید بر ارتقای کیفی مراکز علمیکاربردی استان افزود: در دوره اخیر، تلاشهای گستردهای برای بهبود کیفیت آموزشی صورت گرفت و در نتیجه، دو مرکز علمیکاربردی استان به سطح دو ارتقا یافتند.
در ادامه این مراسم، محمدرضا نیستانی، معاون سنجش دانشگاه جامع علمیـکاربردی کشور، با اشاره به اهمیت پایش دورههای آموزشی در این دانشگاه گفت: تمام دورههای آموزشی در دانشگاه علمیـکاربردی پایش میشود و مراکزی که کیفیت لازم را ندارند، متوقف خواهند شد. هیچکدام از زیرنظامهای آموزش عالی کشور تاکنون به سطح پایش و ارزیابی ۴۶۲۲ دوره آموزشی که ما انجام دادهایم، نرسیدهاند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علمیـکاربردی با بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو در سطح کشور پیشگام اعتباربخشی و ارزیابی مستمر دورههای آموزشی است، افزود: «ما در حال اجرای دقیق فرآیند اعتباربخشی مشابه دانشگاههای بزرگ دنیا هستیم و در این مسیر، مراکز فاقد کیفیت را بدون تعارف متوقف میکنیم.
نیستانی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: «خوشبختانه در این استان، همدلی خوبی میان زیرنظامهای آموزش عالی وجود دارد که این موضوع ظرفیت ارزشمندی برای توسعه آموزشهای مهارتی و کاربردی محسوب میشود.»
وی تصریح کرد: آموزش علمیـکاربردی یک نهاد دولتی دائمی نیست، بلکه برای پاسخ به نیاز روز صنعت و بازار طراحی شده است. به همین دلیل، مراکزی که کارکرد و کیفیت لازم را نداشته باشند، حذف خواهند شد.
معاون سنجش دانشگاه علمیـکاربردی کشور با تأکید بر لزوم توسعه مراکز آموزش مهارتی در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از شش مرکز آموزشی در جوار صنعت این استان، تنها یک مرکز فعال است که با توجه به تعداد قابلتوجه شهرکهای صنعتی، این رقم بسیار کم است.
وی همچنین به نقش صنایع و شرکتهای بزرگ در توسعه آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: ما نیازمند ورود جدی صنایع و شرکتها به مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش هستیم. ایجاد دورههای کوتاهمدت مبتنی بر شایستگی نه تنها به ارتقای کیفیت نیروی انسانی صنایع کمک میکند، بلکه بهرهوری این واحدها را نیز افزایش خواهد داد.
نیستانی در پایان از مدیران، مسئولان، دانشگاهها و صنایع استان خواست با درک ضرورت آموزشهای مهارتی، برای توسعه این نهاد علمی و ارتقای اشتغال و مهارتمحوری در استان مشارکت فعال داشته باشند.
در ادامه این مراسم، فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با تأکید بر نقش دانشگاهها در تربیت نیروی کارآفرین گفت: دانشگاهها امروز نباید صرفاً کارمند تربیت کنند، بلکه باید کارآفرینانی ماهر و متخصص برای صنعت و بازار کار پرورش دهند.
وی افزود: نگاه به اشتغال در کشور ما هنوز بهدرستی اصلاح نشده است و بسیاری از دانشجویان تنها بهدنبال پشتمیزنشینی هستند. در حالیکه دانشگاهها باید تکنیسینها و نیروهای مهارتمحور تحویل جامعه دهند.»
محمدی با اشاره به نقش علم در ارتقای عقلانیت جامعه، اظهار کرد: «علم چراغ عقل است و ارتقاء عقلانیت در جامعه از مسیر علم و آموزش میگذرد. دانشگاهها در این فرآیند نقشی کلیدی دارند و باید در تربیت نیروهای ماهر و کارآفرین برای جامعه تلاش بیشتری کنند.
در پایان مراسم، با اهدای لوح سپاس از خدمات دکتر علیاکبر دسترنج تقدیر و دکتر محسن آرمین بهعنوان سرپرست جدید دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.
شایان ذکر است دکتر آرمین، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با مرتبه دانشیاری است و سوابقی چون معاونت دانشجویی دانشگاه یاسوج، مدیریت پژوهشکده منابع طبیعی و محیط زیست، و مشاورت استاندار کهگیلویه و بویراحمد را در کارنامه دارد.
