تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۵۰۰۷۴۶
نقشه و عکس|
موشک های ایران در حملات آینده این نقاط را خواهد زد / دروازههای اسرائیل اینجاست
۰
کبنا ؛درحالیکه هیچ یک از زیرساختهای اسرائیل از موشکهای ایرانی در امان نیست، فرودگاههای این رژیم به عنوان دروازههای صهیونیستها میتواند اهداف حملات آینده باشد.
به گزارش کبنا به نقل از فارس، موشکهای ایرانی یکی پس از دیگری به مواضع اسرائیلی برخورد کرده و زیرساختها آنها را از مدار خارج میکند.
برای مثال شب گذشته بزرگترین پالایشگاه نفت این رژین در حیفا هدف موشکهای ایرانی قرار گرفت و پس از چندین ساعت اسرائیل مجبور به اعتراف به آسیبدیدگی این پالایشگاه شد.
در این راستا یکی از زیرساختهای مهم اسرائیل فرودگاههای اعم از نظامی و غیرنظامی است. اسرائیل دارای شبکهای از تأسیسات هوایی است که شامل فرودگاههای بینالمللی، منطقهای و پایگاههای نظامی میشود.
در این گزارش به بررسی جامع و دقیق این مراکز میپردازیم.
فرودگاه بینالمللی بن گوریون (TLV) که به نام اولین نخستوزیر اسرائیل نامگذاری شده، اصلیترین دروازه هوایی اسرائیل محسوب میشود.
این فرودگاه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق تلآویو واقع شده و دارای سه باند پروازی به طولهای ۴۰۶۲ متر (باند اصلی)، ۳۱۱۲ متر و ۲۷۷۲ متر است.
در سال ۲۰۲۳، این فرودگاه میزبان ۲۵.۵ میلیون مسافر و ۱۸۵ هزار پرواز بود.
.jpg)
فرودگاه بینالمللی رامون (ETM) که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، جایگزین فرودگاه قدیمی اوودا در نزدیکی ایلات شده است.
این فرودگاه با باند ۳۶۰۰ متری و ظرفیت ۲ میلیون مسافر در سال، به گونهای طراحی شده که در برابر دمای بالای ۴۵ درجه مقاوم است.
.jpg)
فرودگاه بینالمللی حیفا (HFA) در شمال اسرائیل قرار دارد که با دو باند ۱۳۱۸ و ۹۰۰ متری سالانه حدود ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا میکند.
این فرودگاه علاوه بر خدمات مسافربری، میزبان یگانهای نیروی هوایی اسرائیل نیز هست.
فرودگاه عوودا (VDA) که قبلاً به عنوان فرودگاه بینالمللی ایلات فعالیت میکرد، امروزه با باند ۳۰۰۰ متری عمدتاً کاربری نظامی دارد.
.jpg)
طبق آخرین اطلاعات عمومی در سال ۲۰۱۰، این فرودگاه ۱۱۷۱۶۶ مسافر را جابجا کرد.
پایگاه هوایی نواتیم در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق بئرشبع با سه باند ۲۶۰۰، ۳۳۵۰ و ۳۹۰۰ متری، میزبان اسکادرانهای ۱۲۰ و ۱۴۰ با جنگندههای F-35I و F-16I است.
.jpg)
پایگاه هوایی پالماخیم نیز به عنوان مرکز پرتاب موشکهای بالستیک و آزمایش سیستمهای دفاع موشکی نقش مهمی در توان دفاعی اسرائیل ایفا میکند.
پایگاه هوایی تل نوف با باند ۲۳۸۸ متری مرکز اصلی آموزش خلبانی نیروی هوایی اسرائیل است. این پایگاه که در نزدیکی رخووت قرار دارد، سالانه صدها خلبان جدید را آموزش میدهد..
.jpg)
فرودگاههای کوچکتری مانند هرتزلیا با باند ۹۰۳ متری و بئرشبع (تیمان) با باند ۱۰۳۱ متری عمدتاً برای پروازهای داخلی، خصوصی و آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند.
فرودگاه اورشلیم (اتاروت) اگرچه هماکنون تعطیل است، اما با باند ۱۹۶۵ متری در ارتفاع ۷۵۷ متری از سطح دریا، پتانسیل تبدیل به یک فرودگاه بینالمللی را دارد.
.jpg)
در مناطق مرزی شمالی، فرودگاههای کیریات شنوما (KSW) و راش پینا (RPN) به ترتیب با باندهای ۱۳۴۸ و ۹۷۲ متری، خدمات هوایی به شهرهای مرزی را ارائه میدهند.
فرودگاه سد دوم (SDV) در تلآویو با باند ۱۷۴۱ متری نیز تا قبل از تعطیلی در سال ۲۰۱۹، نقش مهمی در ترابری هوایی داخلی ایفا میکرد.
.jpg)
تأسیسات هوایی کوچکتر مانند فرودگاه صحرایی این شمر (۱۲۱۶ متر)، این یاهاو (۱۲۱۹ متر)، فک (۱۳۰۰ متر)، بار یهودا (۱۲۰۰ متر) و میتزپه رامون (۱۴۰۰ متر) عمدتاً برای مقاصد نظامی و پروازهای خصوصی مورد استفاده قرار میگیرند.
پایگاههای هوایی هاتزریم (۲۷۵۰ متر)، هاتزر (۲۴۰۹ متر)، رمات دیوید و رامون (۳۰۵۰ متر) از دیگر مراکز مهم نیروی هوایی اسرائیل هستند که ناوگان جنگندههای این رزیم در آنها مستقر شدهاند.
فرودگاه مگیدو (Megiddo) که با نام شاخار ۷ نیز شناخته میشود، در نزدیکی شهر عفوله قرار دارد.
این فرودگاه با باند ۲۳۷۷ متری خود در ارتفاع ۶۱ متری از سطح دریا واقع شده و عمدتاً برای پروازهای آموزشی و نظامی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه کیریات شمونا (KSW) در شمالیترین نقطه اسرائیل واقع شده و با باند ۱۳۴۸ متری خود، تنها فرودگاه این منطقه محسوب میشود.
ارتفاع ۱۱۵ متری از سطح دریا و نزدیکی به مرزهای لبنان و سوریه، اهمیت امنیتی خاصی به این فرودگاه بخشیده است. این فرودگاه سالانه پذیرای هزاران مسافری است که به این منطقه مرزی سفر میکنند.
فرودگاه راش پینا (RPN) با باند ۹۷۲ متری خود، یکی دیگر از فرودگاههای مهم شمالی اسرائیل است.
این فرودگاه که در ارتفاع کمی از سطح دریا قرار دارد، نقش مهمی در اتصال مناطق شمالی به مرکز اسرائیل ایفا میکند. شرکتهای هواپیمایی مختلفی از این فرودگاه برای پروازهای داخلی استفاده میکنند.
پایگاههای هوایی ویژه
پایگاه هوایی رامون (Ramon) با باند ۳۰۵۰ متری خود در ارتفاع ۶۴۸ متری از سطح دریا، یکی از مدرنترین پایگاههای نظامی اسرائیل محسوب میشود.
این پایگاه که در صحرای نگب واقع شده، توانایی پذیرش انواع جنگندهها و هواپیماهای سنگین نظامی را دارد. موقعیت جغرافیایی این پایگاه، امکان انجام مانورهای گسترده هوایی را فراهم میآورد.
پایگاه هوایی پالماخیم (Palmachim) که در ارتفاع تنها ۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مرکز اصلی آزمایش و پرتاب موشکهای بالستیک اسرائیل است.
باند ۲۴۰۳ متری این پایگاه علاوه بر کاربردهای نظامی، برای پرتاب ماهوارههای کوچک نیز مورد استفاده قرار میگیرد. نزدیکی این پایگاه به دریای مدیترانه، موقعیت استراتژیک خاصی به آن بخشیده است.

فرودگاههای صحرایی و تخصصی
فرودگاه صحرایی این شمر (Ein Shemer) با باند ۱۲۱۶ متری، یکی از مراکز مهم آموزش خلبانی در اسرائیل محسوب میشود. این فرودگاه که در ارتفاع ۲۹ متری از سطح دریا قرار دارد، هم برای مصارف نظامی و هم غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه صحرایی بار یهودا (Bar Yehuda) که در ارتفاع منفی ۳۷۸ متری از سطح دریا (پایینترین نقطه فرودگاهی اسرائیل) قرار دارد، با باند ۱۲۰۰ متری خود، یکی از منحصر به فردترین تأسیسات هوایی اسرائیل محسوب میشود.

این فرودگاه عمدتاً برای پروازهای تحقیقاتی و علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه یوتواتا (Yotvata) با باند ۱۰۱۵ متری خود در جنوب اسرائیل، نقش مهمی در اتصال مناطق جنوبی اسرائیل ایفا میکند.
این فرودگاه که در ارتفاع ۹۱ متری از سطح دریا قرار دارد، سالانه پذیرای هزاران مسافر و محمولههای تجاری است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده از این فرودگاهها هر یک میتوانند، هدف بعدی موشکهای ایرانی باشند و فرآیند فلج شدن اسرائیل را تکمیل کنند.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir
به گزارش کبنا به نقل از فارس، موشکهای ایرانی یکی پس از دیگری به مواضع اسرائیلی برخورد کرده و زیرساختها آنها را از مدار خارج میکند.
برای مثال شب گذشته بزرگترین پالایشگاه نفت این رژین در حیفا هدف موشکهای ایرانی قرار گرفت و پس از چندین ساعت اسرائیل مجبور به اعتراف به آسیبدیدگی این پالایشگاه شد.
در این راستا یکی از زیرساختهای مهم اسرائیل فرودگاههای اعم از نظامی و غیرنظامی است. اسرائیل دارای شبکهای از تأسیسات هوایی است که شامل فرودگاههای بینالمللی، منطقهای و پایگاههای نظامی میشود.
در این گزارش به بررسی جامع و دقیق این مراکز میپردازیم.
فرودگاه بینالمللی بن گوریون (TLV) که به نام اولین نخستوزیر اسرائیل نامگذاری شده، اصلیترین دروازه هوایی اسرائیل محسوب میشود.
این فرودگاه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق تلآویو واقع شده و دارای سه باند پروازی به طولهای ۴۰۶۲ متر (باند اصلی)، ۳۱۱۲ متر و ۲۷۷۲ متر است.
در سال ۲۰۲۳، این فرودگاه میزبان ۲۵.۵ میلیون مسافر و ۱۸۵ هزار پرواز بود.
.jpg)
فرودگاه بینالمللی رامون (ETM) که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، جایگزین فرودگاه قدیمی اوودا در نزدیکی ایلات شده است.
این فرودگاه با باند ۳۶۰۰ متری و ظرفیت ۲ میلیون مسافر در سال، به گونهای طراحی شده که در برابر دمای بالای ۴۵ درجه مقاوم است.
.jpg)
فرودگاه بینالمللی حیفا (HFA) در شمال اسرائیل قرار دارد که با دو باند ۱۳۱۸ و ۹۰۰ متری سالانه حدود ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا میکند.
این فرودگاه علاوه بر خدمات مسافربری، میزبان یگانهای نیروی هوایی اسرائیل نیز هست.
فرودگاه عوودا (VDA) که قبلاً به عنوان فرودگاه بینالمللی ایلات فعالیت میکرد، امروزه با باند ۳۰۰۰ متری عمدتاً کاربری نظامی دارد.
.jpg)
طبق آخرین اطلاعات عمومی در سال ۲۰۱۰، این فرودگاه ۱۱۷۱۶۶ مسافر را جابجا کرد.
پایگاه هوایی نواتیم در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق بئرشبع با سه باند ۲۶۰۰، ۳۳۵۰ و ۳۹۰۰ متری، میزبان اسکادرانهای ۱۲۰ و ۱۴۰ با جنگندههای F-35I و F-16I است.
.jpg)
پایگاه هوایی پالماخیم نیز به عنوان مرکز پرتاب موشکهای بالستیک و آزمایش سیستمهای دفاع موشکی نقش مهمی در توان دفاعی اسرائیل ایفا میکند.
پایگاه هوایی تل نوف با باند ۲۳۸۸ متری مرکز اصلی آموزش خلبانی نیروی هوایی اسرائیل است. این پایگاه که در نزدیکی رخووت قرار دارد، سالانه صدها خلبان جدید را آموزش میدهد..
.jpg)
فرودگاههای کوچکتری مانند هرتزلیا با باند ۹۰۳ متری و بئرشبع (تیمان) با باند ۱۰۳۱ متری عمدتاً برای پروازهای داخلی، خصوصی و آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند.
فرودگاه اورشلیم (اتاروت) اگرچه هماکنون تعطیل است، اما با باند ۱۹۶۵ متری در ارتفاع ۷۵۷ متری از سطح دریا، پتانسیل تبدیل به یک فرودگاه بینالمللی را دارد.
.jpg)
در مناطق مرزی شمالی، فرودگاههای کیریات شنوما (KSW) و راش پینا (RPN) به ترتیب با باندهای ۱۳۴۸ و ۹۷۲ متری، خدمات هوایی به شهرهای مرزی را ارائه میدهند.
فرودگاه سد دوم (SDV) در تلآویو با باند ۱۷۴۱ متری نیز تا قبل از تعطیلی در سال ۲۰۱۹، نقش مهمی در ترابری هوایی داخلی ایفا میکرد.
.jpg)
تأسیسات هوایی کوچکتر مانند فرودگاه صحرایی این شمر (۱۲۱۶ متر)، این یاهاو (۱۲۱۹ متر)، فک (۱۳۰۰ متر)، بار یهودا (۱۲۰۰ متر) و میتزپه رامون (۱۴۰۰ متر) عمدتاً برای مقاصد نظامی و پروازهای خصوصی مورد استفاده قرار میگیرند.
پایگاههای هوایی هاتزریم (۲۷۵۰ متر)، هاتزر (۲۴۰۹ متر)، رمات دیوید و رامون (۳۰۵۰ متر) از دیگر مراکز مهم نیروی هوایی اسرائیل هستند که ناوگان جنگندههای این رزیم در آنها مستقر شدهاند.
فرودگاه مگیدو (Megiddo) که با نام شاخار ۷ نیز شناخته میشود، در نزدیکی شهر عفوله قرار دارد.
این فرودگاه با باند ۲۳۷۷ متری خود در ارتفاع ۶۱ متری از سطح دریا واقع شده و عمدتاً برای پروازهای آموزشی و نظامی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه کیریات شمونا (KSW) در شمالیترین نقطه اسرائیل واقع شده و با باند ۱۳۴۸ متری خود، تنها فرودگاه این منطقه محسوب میشود.
ارتفاع ۱۱۵ متری از سطح دریا و نزدیکی به مرزهای لبنان و سوریه، اهمیت امنیتی خاصی به این فرودگاه بخشیده است. این فرودگاه سالانه پذیرای هزاران مسافری است که به این منطقه مرزی سفر میکنند.
فرودگاه راش پینا (RPN) با باند ۹۷۲ متری خود، یکی دیگر از فرودگاههای مهم شمالی اسرائیل است.
این فرودگاه که در ارتفاع کمی از سطح دریا قرار دارد، نقش مهمی در اتصال مناطق شمالی به مرکز اسرائیل ایفا میکند. شرکتهای هواپیمایی مختلفی از این فرودگاه برای پروازهای داخلی استفاده میکنند.
پایگاههای هوایی ویژه
پایگاه هوایی رامون (Ramon) با باند ۳۰۵۰ متری خود در ارتفاع ۶۴۸ متری از سطح دریا، یکی از مدرنترین پایگاههای نظامی اسرائیل محسوب میشود.
این پایگاه که در صحرای نگب واقع شده، توانایی پذیرش انواع جنگندهها و هواپیماهای سنگین نظامی را دارد. موقعیت جغرافیایی این پایگاه، امکان انجام مانورهای گسترده هوایی را فراهم میآورد.
پایگاه هوایی پالماخیم (Palmachim) که در ارتفاع تنها ۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مرکز اصلی آزمایش و پرتاب موشکهای بالستیک اسرائیل است.
باند ۲۴۰۳ متری این پایگاه علاوه بر کاربردهای نظامی، برای پرتاب ماهوارههای کوچک نیز مورد استفاده قرار میگیرد. نزدیکی این پایگاه به دریای مدیترانه، موقعیت استراتژیک خاصی به آن بخشیده است.

فرودگاههای صحرایی و تخصصی
فرودگاه صحرایی این شمر (Ein Shemer) با باند ۱۲۱۶ متری، یکی از مراکز مهم آموزش خلبانی در اسرائیل محسوب میشود. این فرودگاه که در ارتفاع ۲۹ متری از سطح دریا قرار دارد، هم برای مصارف نظامی و هم غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه صحرایی بار یهودا (Bar Yehuda) که در ارتفاع منفی ۳۷۸ متری از سطح دریا (پایینترین نقطه فرودگاهی اسرائیل) قرار دارد، با باند ۱۲۰۰ متری خود، یکی از منحصر به فردترین تأسیسات هوایی اسرائیل محسوب میشود.

این فرودگاه عمدتاً برای پروازهای تحقیقاتی و علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
فرودگاه یوتواتا (Yotvata) با باند ۱۰۱۵ متری خود در جنوب اسرائیل، نقش مهمی در اتصال مناطق جنوبی اسرائیل ایفا میکند.
این فرودگاه که در ارتفاع ۹۱ متری از سطح دریا قرار دارد، سالانه پذیرای هزاران مسافر و محمولههای تجاری است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده از این فرودگاهها هر یک میتوانند، هدف بعدی موشکهای ایرانی باشند و فرآیند فلج شدن اسرائیل را تکمیل کنند.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir