تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۷۳۵۵۲
یادداشت؛

شهر «دهدشت» را بهارنارنجی کنیم

۴
شهر «دهدشت» را بهارنارنجی کنیم
کبنا ؛یادداشت- شهر تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه دارای آب‌وهوای معتدل است که باتوجه‌به حاصلخیزی خاک آن و کاشت درختان مرکبات در اغلب خانه‌ها، ضروری است شهرداری با کاشت این نوع درخت‌ها آن را به شهری بهارنارنج تبدیل کند.
رشد و گسترش شهرنشینی توأم با ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی مضاعف، رفاه شهروندان را با افزایش استرس تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که برای کاهش این مشکلات و ایجاد آرامش برای ساکنان شهری الگوی توسعه پایدار شهری از اولویت‌های برنامه‌ریزان شهری قرار می‌گیرد.

توسعه پایدار بر سه اصل عمده پایداری بوم‌شناختی، فرهنگی و پایداری اجتماعی استوار است و ازآنجاکه شهر پدیده‌ای چندبعدی، پیچیده و پویاست، الگوی شهر پایدار در شکل‌های مختلـف بسته بـه تـاریخ منطقـه، فرهنـگ، فعالیت اقتصادی، اقلیم، محیط طبیعی و سیاست‌ها نمود پیدا کند.
بنابراین، دستیابی به یک وضعیت پایدار واقعی در شهرها، نیازمند تدوین سیاست‌هایی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی در قالب افزایش درآمد، گسترش اشتغال، پویایی و رفاه عمومی بروز می‌یابد.
تقویت فضای سبز را نیز یکی از شاخص‌های توسعه پایداری شهری یاد می‌کنند چرا که نقش اساسی در زیبایی سیمای شهر، ایجاد فضاهای عمومی برای برقراری ارتباطات و تعاملات شهروندان و رفاه عمومی دارد. 
سطح وسیعی از شهرها را پوشش‌های بتنی یا آسفالتی فراگرفته است و درخت‌ها در مناطق شهری نه‌تنها از طریق تصفیه و ذخیره آب به کاهش مقدار آلاینده‌های محیط کمک می‌کنند؛ بلکه به بهبود روحیه مردم و کاهش نگرانی‌های آن‌ها مؤثر است. 
برای ایجاد فضای سبز شهری، نخست با درنظرگرفتن شرایط زیست‌محیطی شهر و در گام بعدی بر اساس نیازهای معین و مشخص و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی توسعه فضای سبز را پیاده کرد. 
شهر تاریخی دهدشت علاوه بر اینکه نیاز به ساماندهی بافت تاریخی بی‌نظیر آن و مبلمان شهری مناسب دارد؛ اما باتوجه‌به شرایط آب‌وهوای مناسب و حاصلخیزی آن، کاشت درخت و زیباسازی در این منطقه نیازمند توجه به ظرفیت‌های خاک آن دارد چرا که انتخاب فضای سبز مناسب شهری علاوه بر ایجاد رفاه شهروندان نقشی مهمی در تعلق و حس مکان و حتی هویت شهری برای شهروندان به دنبال دارد.
اغلب ساکنان شهر دهدشت و حتی روستاهای هم‌جوار آن در خانه خود، درخت مرکبات اعم از پرتغال، نارنج و لیمو دارند که لازم است مدیریت شهر دهدشت باتوجه‌به این ظرفیت فضای سبز و حتی خیابان شهر را با کمک منابع طبیعی و حتی ساکنان، این شهر را به بهارنارنج تبدیل کند.
اگرچه شهر بابل یا شیراز در کشور به بهارنارنج معروف است؛ اما مدیریت شهر دهدشت می‌تواند در یک ابتکاری جدید با اولویت برنامه‌ریزی، تشویق شهروندان و حتی کلیه سازمان‌های این شهر را به کاشت درخت نارنج یا دیگر مرکبات ترغیب کرد. 
درختان نارنج که در طول سال سرسبز و عطرآگین هستند و شهروندان از بوی شکوفه‌های آن در فصل بهار در هر کوچه و خیابانی سرخوش و شادمان می‌شوند نیز فرصتی برای مدیریت شهری است که با برگزاری جشنواره‌های مرتبط با بهارنارنج بهانه‌ای خوبی برای جذب گردشگران به این خطه گرمابخش را فراهم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
صف‌کشی پسا انتخاباتي

صف‌کشی پسا انتخاباتي

انتخابات اسفند 1402 چه تغيير و تحولاتي را در بطن عرصه سياسي كشور ايجاد كرده است؟ تبعات ...
1