تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۷۲۶۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| سدهای کهگیلویه و بویراحمد پُر شد + آمار حجم آب‌های ذخیره شده

۱
۱
فیلم| سدهای کهگیلویه و بویراحمد پُر شد + آمار حجم آب‌های ذخیره شده
کبنا ؛سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از بارش‌های اخیر پُر شدند. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: ظرفیت آب سد سنگ ملاتی «تنگ‌تیز» این شهرستان به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته تکمیل و سرریز شد.
مهراب عبدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گنجایش این سد ۶۵۰ هزار متر مکعب می‌باشد که ظرفیت آب آن در اثر بارندگی اخیر تکمیل شده است.
وی بیان کرد: هدف از ساخت این سد از سوی منابع طبیعی و آبخیز داری تقویت آب‌های زیر زمینی، سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک است.
عبدی اظهار کرد: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید ۱۵ متر و طول سرریز ۴۰ متری با دبی دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.
وی از ساکنان حاشیه سد و مردم این شهرستان خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد تنگ تیز خودداری کرده و هشدار‌های ایمنی را رعایت کنند.
عبدی افزود: این سد می‌تواند حجم وسیعی از باران‌های شستن خاک را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی کشاورزی است.
هشت میلیون متر مکعب در بارندگی‌های چند روز اخیر در طرح‌های تعزیه‌های مصنوعی باشت ذخیره شده است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: هم اکنون بیش از هشت میلیون و ۹۵۰ هزار متر مکعب آب در سازه تغذیه مصنوعی منطقه آبدهگاه، پشت کوه خان احمد، چاه تلخ و سد تنگ تیز این شهرستان با بارندگی‌های اخیر ذخیره شده است.
وی بیان کرد: ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری برای غنی شدن سفره‌های زیر زمینی، مراتع و استفاده از آب کشاورزی منطقه مفید است.
بنا بر این گزارش، میزان بارندگی روز گذشته در باشت ۹۵ میلیون متر و در آبده گاه ۱۵۶ میلیون متر بوده است. طرح سد تنگ تیز در سال ۱۳۸۸ با اعتبار هشت میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. این سد سالانه چهار دوره آبگیری دارد که در هر دوره ۶۵۰ هزار متر مکعب آب ذخیره‌سازی می‌کند. شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
همچنین آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با ذکر اینکه سامانه بارشی اخیر، اثر‌های بسیار مطلوبی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه داشته است، از جمله برکت‌ها و این بارندگی را افزایش دبی رودخانه‌ها، و تکمیل نسبی حجم آب مخزن سد‌ها از جمله سد‌های کوثر، چمشیر و شاه قاسم دانست.
آرش مصلح اظهار کرد: حجم سد کوثر در پی بارش‌های سامانه اخیر، ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.
وی افزود: دبی لحظه‌ای حدود ۲۸۰ مترمکعب بر ثانیه وارد سد کوثر شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تراز اکنون ۶۱۸.۵۴ و حجم مخزن ۴۵۴.۷۶ میلیون مترمکعب است.
مصلح با بیان اینکه ۸۳ درصد حجم مخزن سد کوثر پر شده است گفت: دبی ورودی هشت ساعته ۱۴۱.۷ مترمکعب بر ثانیه حجم ورودی ناشی از بارش ۱۲.۰۴ میلیون مترمکعب بوده است.
وی ادامه داد: ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش آب سد کوثر معادل یکسال اب شرب گچساران و روستا‌های آن شهرستان است.
سد کوثر در گچساران حدود ۵۴۷ میلیون مترمکعب حجم مفید دارد این سد تأمین‌کننده آب آشامیدنی ۲ و نیم میلیون نفر در پنج استان کشور است.
به لحاظ میزان حجم آبگیری، سد کوثر در کشور مقام نخست را دارد و این سد آب کشاورزی حدود پنج هزار هکتار از زمین‌هایی پایین دست را تأمین می‌کند.
سد کوثر، در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبی رودخانه بشار در پاتاوه بر اساس اندازه‌گیری‌ایستگاه هیدرومتری آب منطقه‌ای به ۶۰۰ مترمکعب برثانیه رسید.
مصلح همچنین به عبور موفق سیلاب از تونل انحراف سد تنگ سرخ اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: حجم مخزن سد چمشیر هم به ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسید.
براساس آمار‌های موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.
به گزارش ایرنا،۹۰ درصد از آب آشامیدنی شهر‌های کهگیلویه وبویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. ترسالی سال گذشته و امسال کهگیلویه و بویراحمد درحالی است که این استان یک دهه با کاهش میزان نزولات جوی مواجه بوده است که این امر ضرورت تلاش برای مدیریت بهتر منابع اب این استان را بیشتر کرده است. میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی‌متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است. این عوامل و تنش آبی در شهر‌های یاسوج، مادوان، سوق و دهدشت و کمبود آب کشاورزی و صنعت در شهر‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد لزوم تلاش مضاعف برای تکمیل سد‌های را بیشتر کرده است. کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است. این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گناهان ما باعث کاهش برکت و باران میشود. باید توبه کنیم
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
فایل های مرتبط
1