تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۷۲۲۸۸
برای صعود به بازی پایانی جام ملت‌های آسیا

آخرین خاکریز پیش‌ از فینال / تقابل امروز تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر

۰
آخرین خاکریز پیش‌ از فینال / تقابل امروز تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر
کبنا ؛
تیم ملی فوتبال ایران امروز در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی فوتبال قطر - میزبان بازی‌ها و مدافع عنوان قهرمانی - می‌رود؛ گذرگاهی حیاتی، مهم و سرنوشت‌ساز که با فتح آن می‌توانیم در یک قدمی کسب جام قرار گیریم.
علی‌القاعده ملی‌پوشان ایران انگیزه لازم برای شکست میزبان و رسیدن به فینال جام ملت‌ها را آن هم پس از شکست ژاپن دارند ولی صرف انگیزه راه را هموار نمی‌کند و ملزوماتی دیگر نظیر ذهنیت برنده، روحیه تیمی و همکاری بالا، مهار غرور ناشی از پیروزی بر ژاپن، هوشیاری و تلاش مضاعف‌تر از قبل هم لازم است تا رویای رسیدن به فینال محقق شود.
ساده‌انگاری است اگر حریف را آسان‌تر از ژاپن بدانیم. قطری‌ها شاید قدرت ژاپن را نداشته باشند ولی یکی از تیم‌های خوب این دوره - برخلاف انتظار اولیه - بودند و اکنون که به این مرحله رسیده‌اند روحیه، عطش و انگیزه‌شان چند برابر شده است و از این جهت می‌توانند رقیب خطرناک‌تری نسبت به ژاپن باشند. آنها در بیرون زمین نیز برای این دیدار به ترفندهای روحی - روانی مختص کشورهای  عربی حوزه خلیج‌فارس متوسل شده‌اند؛ از اختصاص دادن ۱۶۰۰ صندلی از ۴۰ هزار صندلی ورزشگاه محل بازی به تماشاگران ایرانی و تصاحب مابقی آن برای تماشاگران خودشان تا ابراز تمایل به برگزاری فینالی تماما عربی!
قطری که در این جام تحت هدایت تی‌تی مارکز اسپانیایی است، تیمی متمایز از قطر قبل از جام است؛ تیمی که یک مثلث هجومی هماهنگ و زهردار با حضور اکرم عفیف، حسن الهیدوس و معز علی دارد و بویژه هماهنگی عفیف و هیدوس و شناخت‌شان از یکدیگر تا اینجای کار برای هر تیمی خطرناک بوده است. مهار این ۲ بازیکن اگر در طول بازی به‌درستی انجام شود، می‌تواند زهر هجومی میزبان را خنثی کند. فشار مداوم بر دفاع قطر می‌تواند آنها را به اشتباه بیندازد و ما را به گل برساند، دفاعی که در بازی با فلسطین و ازبکستان نشان داد زیر فشار آسیب‌پذیر است. تجربه حضور برخی بازیکنان ما در لیگ قطر هم می‌تواند به روحیه و تمرکز تیمی ما کمک شایانی کند که امید است از این مولفه استفاده بهینه کنیم. بازیکنان ما باید در این دیدار توان و تمرکز دوچندانی از خود ارائه دهند تا دچار حسرت در پایان بازی نشوند. آنها باید از این فرصت برای یک تاریخ‌سازی ملی نهایت بهره را ببرند، ضمن اینکه تعدادی از همین بازیکنان احتمالا آخرین حضورشان در تیم ملی را سپری می‌کنند و باید قدر فرصت ایجادشده برای خداحافظی باشکوه از تیم ملی را در حد اعلا بدانند. آنچه مهم است اینکه باید حواس مجموعه تیم فقط و فقط معطوف به همین بازی باشد و چقدر برای تیم ما می‌تواند کارگشاتر باشد اگر همچون بازی قبل، قطر را نیز با تمهیدات کادر فنی غافلگیر کنیم. باز از یاد نبریم که دست‌کم گرفتن حریف، غرور بی‌جا و عدم تمرکز در این بازی برای تیم ما آفتی بزرگ است، در زمین نام‌ها بازی نمی‌کنند؛ مراقب باشیم.
* قلعه‌نویی: بازیکنانم می‌خواهند ببرند
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران با تاکید بر اینکه بازیکنان این تیم می‌خواهند برنده شوند و به فینال برسند، گفت: حساس‌ترین بازی را در این مرحله داریم چون نتیجه زحمات 5 بازی گذشته در این بازی است. امیر قلعه‌نویی در نشست خبری قبل از بازی تیم‌های ملی ایران و قطر در نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، گفت: حساس‌ترین بازی را در این مرحله داریم چون نتیجه زحمات 5 بازی گذشته در این بازی است. وی ادامه داد: پس از پایان بازی با ژاپن با بازیکنان صحبت کردم که در دوره‌های گذشته هم به این مرحله رسیده‌اید. حالا به قطری فکر کنید که هم قهرمان دوره قبل بوده و هم میزبان است. در تمرین دیروز کاملا احساس کردم آنها با تمام وجود می‌خواهند ببرند. سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران ادامه داد: نقدهایی به ما وارد شد که منصفانه نبود و به تیم‌ ملی کمک نکرد چون موقعیت گل داشتیم ولی از موقعیت‌ها استفاده نکردیم. در بازی با ژاپن هم قبل از اینکه گل بخوریم هیچ موقعیتی به حریف ندادیم. طبق برنامه توانستیم هافبک‌های آنها را از کار بیندازیم و به خواسته‌های فنی خودمان بخوبی رسیدیم. یکسری تغییرات به خاطر فشردگی بازی‌ها خواهیم داشت و یقین دارم آنها بهترین عملکرد خود را خواهند داشت. او درباره انتخاب داور عرب و همچنین تخصیص کمترین جایگاه برای تماشاگران فوتبال ایران، تصریح کرد: بخشی از سوال شما را باید AFC پاسخگو باشد. ما در برنامه‌ریزی بازی‌ها خیلی ضرر کردیم. برای بازی با ژاپن کمتر از ۷۲ ساعت استراحت داشتیم. در تصمیمات داوری هم VAR با ما مهربان نبود. در بازی با ژاپن داور می‌توانست یک بار از آن استفاده کند. یقینا آنچه آسیا می‌خواهد عدالت است که حتما انجام خواهد شد. فوتبال شعاری به اسم بازی جوانمردانه دارد که در همه ابعادش است. امیدوارم این مهم انجام شود. امیر قلعه‌نویی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیروزی 4 بر صفر ایران مقابل قطر در تورنمنت اردن و تاثیر آن روی بازی امروز، تاکید کرد: سوال شما را در 2 بخش جواب می‌دهم. خیلی‌ها به همان تورنمنت انتقاد کردند و گفتند اگر ما هم به جای تیم ملی می‌رفتیم هم اول می‌شدیم اما از همان 4 تیم 3 تیم به این مرحله راه یافتند. وی ادامه داد: یک مربی بزرگی بود که می‌گفت بعضی بازی‌ها برای بازیکن است نه مربی. این شرایط حساسی است که الان در آن حضور داریم. پس از پایان بازی با ژاپن بازیکنانم را جمع کردم و گفتم باید این پیروزی را فراموش کنیم. دیدار با ژاپن و آن بازی با قطر در گذشته بوده و به تاریخ پیوسته است. امیر قلعه‌نویی در پایان این نشست خبری گفت: من از بازیکنانم انتظار دارم مقابل قطر بهتر، دونده‌تر و جنگنده‌تر از دیدار با ژاپن باشند. می‌دانیم شرایط خیلی سختی داریم اما ما به این تیم ایمان داریم و اطمینان داریم کارهای بزرگ‌تری می‌توانند انجام دهند. شما رفتار طارمی را در بازی قبلی ببینید که اتحاد ما را نشان داد؛ صداقت در رفتار آنها موج می‌زند.
* پاسخ مسؤولان تیم‌ ملی به اعتراض خبرنگاران عربی درباره خلیج فارس
مسؤولان رسانه‌ای تیم‌ ملی فوتبال کشورمان به انتقادات خبرنگاران عرب درباره استفاده از نام خلیج ‌فارس توسط سعید عزت‌اللهی واکنش نشان دادند. پس از پایان نشست خبری قبل از دیدار ایران - قطر که با حضور امیر قلعه‌نویی سرمربی و سعید عزت‌اللهی، بازیکن تیم‌ ملی ایران برگزار شد، اتفاق عجیبی افتاد. در شرایطی که قلعه‌نویی و عزت‌اللهی خود را از محل دور کرده بودند، برخی خبرنگاران عرب حاضر در محل کنفرانس خبری به این دلیل که عزت‌اللهی از واژه خلیج‌ فارس استفاده کرده انتقاداتی را به مسؤولان رسانه‌ای تیم وارد کردند که البته آنها نیز در گفت‌وگو با این خبرنگاران عنوان کردند نام این خلیج،‌ فارس است و عزت‌اللهی از اسمی تاریخی، اصیل و صحیح استفاده کرده است.
* واکنش سرمربی و بازیکن تیم‌ ملی قطر به دیدار با ایران
نشست خبری سرمربی تیم‌ ملی قطر قبل از دیدار با ایران تحت تأثیر قدرت شاگردان امیر قلعه‌نویی بود. مارکز لوپز در نشست خبری قبل از بازی تیم‌های ملی ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا گفت: یک بازی سخت و پیچیده دیگر مقابل ایران داریم. این ششمین بازی است. به همین خاطر فشار بدنی زیادی روی بازیکنان است اما به هر حال تلاش داریم عملکرد خوبی برای تماشاگران خود رقم بزنیم. تمام فوتبال آسیا آگاه هستند که تیم‌ ملی ایران قدرتمند است و ما هم تیمی را دست‌کم نمی‌گیریم. برای کسب پیروزی وارد زمین می‌شویم و برای تعیین تاکتیک بازی باید تا فردا (امروز) صبر کنید.
او درباره آخرین وضعیت مصدومان تیم‌ ملی قطر نیز یادآور شد: تمام بازیکنان را در اختیار داریم و کسی غایب نخواهد بود. با احترام به تیم‌ ملی ایران وارد زمین می‌شویم تا بدون ترس به نتیجه لازم برسیم. زمان کمی برای ریکاوری داشتیم اما تلاش خودمان را تمام و کمال انجام می‌دهیم. مارکز درباره قضاوت داور کویتی که به زبان عربی مسلط است، خاطرنشان کرد: تمرکز من فقط روی بازیکنان و تیم است. به این فکر نمی‌کنم که چه کسی داور مسابقه است. او درباره سابقه تدافعی تیم‌های عربی مقابل ایران تصریح کرد: به شیوه خودمان در بازی فردا بازی می‌کنیم. شاید از بازیکنان تهاجمی در بازی فردا استفاده کنم یا شاید این کار را نکنم! ما فردا می‌خواهیم ببریم و ممکن است سبک بازی‌مان تهاجمی یا تدافعی باشد. سرمربی تیم‌ ملی قطر در ادامه گفت: ما فقط 2 روز فرصت ریکاوری داشتیم. بازی فردا سخت‌ترین بازی ما خواهد بود. ما تمام توان‌مان را برای این بازی می‌گذاریم و می‌دانیم جایی هستیم که نام‌های بزرگی مانند استرالیا نتوانسته‌اند به آن برسند. تیم‌های قوی‌تر هم حذف شده‌اند و هر چیزی ممکن است. هر 2 تیم انگیزه زیادی برای این بازی داریم. ما در دوره قبل قهرمان شدیم و در دوره کنونی هم به نیمه‌نهایی راه پیدا کرده‌ایم و این دستاورد بزرگی است. سلمان طارق، بازیکن تاًثیرگذار تیم‌ ملی قطر نیز تصریح کرد: تیم‌ ملی فوتبال ایران خیلی وقت است جام قهرمانی ملت‌های آسیا را نگرفته است، به همین خاطر بسیار انگیزه دارد و طبیعی است که با شور و شوق زیاد و انگیزه بالا پا به این بازی می‌گذارد. ما هم دقیقاً چنین انگیزه و شوری را برای این بازی مهم داریم. امیدوارم بتوانیم به فینال صعود کنیم و دوباره جام قهرمانی را بالای سر ببریم. طبیعتاً بازی بسیار سختی برای 2 تیم است و هم ما و هم ایران تلاش زیادی کرده‌ایم که به این مرحله برسیم و امیدوارم اتفاقات خوبی برای ما رقم بخورد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1