تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۷۲۱۰۶
نقدی بر بیانیه جبهه اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد؛

بیانیه اصلاح‌طلبان یا همان گلایۀ خاله‌زنکی خودمون

۲۱
۱
بیانیه اصلاح‌طلبان یا همان گلایۀ خاله‌زنکی خودمون
کبنا ؛جبهه اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه استان لیستی ارائه نخواهد داد. [متن بیانیه جبهه اصلاحات]
به گزارش کبنا، متن زیر در پاسخ به این بیانیه تهیه شده است که در ادامه آن را می‌خوانید.
تمام حکومت‌های غیر پادشاهی و موروثی به پشتوانۀ قانونی که به تأیید حداکثر مردم رسیده، الزاماتی دارند که با وجود ساختار‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، راهبرد‌هایشان را در عرصه‌های مختلف تعیین می‌کنند. اگر بخواهیم به طور خاص حوزۀ سیاسی را در کشور‌هایی که نظام حکومتی مردم سالارانه دارند را بررسی کنیم، می‌بینیم که ابتدا احزاب سیاسی هستند که برنامه‌های خود را به مردم عرضه می‌کنند و به تناسب اساسنامه و رویکرد‌های سیاسی، علمی و نیروی انسانی با تدبیر، اکثریت آراء را بدست می‌آورند.
شاید در کشور‌های آسیایی و بالاخص حوزۀ خاورمیانه، و خاصه در کشور‌های مسلمان، شرایط متفاوت باشد. چراکه این کشور‌ها ساختاری دارند که هر بینش و نگرشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جنگ طولانی مدت ابرقدرت‌های بزرگ دنیا از جمله شوروی سابق و آمریکا در کشور‌های افغانستان، ایران، عراق و این سال‌ها نیز در کشور‌های عراق و سوریه، نظام حکومتی حاکم در منطقه را متفاوت کرده است.
در کشور ایران تا قبل از انقلاب اسلامی، هیچ دوره‌ای نبوده که حکومت مردمی و منطبق با آراء عمومی داشته باشیم. همه پادشاهی بودند و رهبران هم موروثی انتخاب می‌شدند. با پیش زمینه‌هایی که در دهه‌های قبل توسط چهره‌های ملی مثل ستارخان و باقر خان، میرزا کوچک خان جنگلی، رئیسعلی دلواری، سیدجمال الدین اسدآبادی، شهید مدرس، آیت آلله کاشانی، نواب صفوی و روشنفکرانی از جمله دکتر شریعتی، شهید مطهری و... ، نهایتاً با درایت و محوریت حضرت امام خمینی(ره) که در این روز‌ها یاد و نامش را تا ابد جاودانه می‌داریم، حکومتی بر پایۀ رأی و نظر مردم شکل گرفت. شعارمان«استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، از همان ابتدا، قانونی اساسی را به رأی گذاشتند و مردم با اکثریت قاطع آراء تأیید کردند. از همون آغاز اتفاقاتی در شورای انقلاب شکل گرفت و سپس جنگ تحمیلی و شهادت سران نظام و مسائلی دیگر، ولی در نهایت رقابت سیاسی در تماماً این سال‌ها بین دو تفکر چپ و راست یا اصلاح طلب و اصول گرا بود و در ۴۳ سال گذشته، مجلس و دولت، بار‌ها بین این دو گروه دست به دست شد.
هر آدم کم سوادی می‌داند که تمامی کسانی که قرار است درحوزۀ سیاسی جمهوری اسلامی فعالیت کنند، باید ملتزم به اسلام، نظام و قانون اساسی باشند. یعنی کسی که یکی از این موارد را قبول نداشته باشد و یا مستمراً علیه بنیان‌های نظام، با شک و تردید سخن بگوید، اقدام عملی داشته باشد و یا مردم را به تعرض به آن‌ها تشویق کند، نمی‌تواند مصلحِ مردم و نظام باشد.
مصادیق این سه وجه مهمِ اسلام، نظام و قانون اساسی، پذیرش اصل ولایت مطلقۀ فقیه، تبعیت از قانون اساسی، متشرع به فرامین و دستورات دین اسلام، خادم مردم و عدم اشتهار به فساد است. در هیچ کجای این قانون ننوشته است که اصلاح طلب یا اصول گرا از امتیاز ویژه‌ای برخوردار هستند. اگر منصفانه به تاریخ گذشته انتخابات در حوزه‌های مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری برگردیم، می‌بینیم که افرادی که در ادوار مختلف رد صلاحیت شدند، از هر دو جریان سیاسی بوده‌اند. شاید کفۀ رد صلاحیت شده‌ها در جریانی خاص بیشتر باشد ولی ایراد از مقنن یا مجری آن نیست. باید جریان‌های سیاسی در عملکرد خود و افرادشان تجدید نظر بکنند.
متأسفانه کسانی که دارند با این بیانه‌های غیر منطقی و گستاخانه، اهمیت و ارزش جایگاه قانون‌گذار را زیر سؤال می‌برند، کسانی هستند که خود بیش از مصلحت مردم از تغییر و حذف سخن می‌گویند. اگر به تحولاتی که جریان سیاسی اصلاح طلب در ۲۰ سال گذشته در درون خود ایجاد کرده است، دقت کنیم، می‌بینیم که هر فردی از این جریان که بخواهد درکنار مردم یا همراه قانون اساسی، رهبری، دین و نهاد‌های دینی قرار بگیرد، از جریان اصلاح طلبی طرد می‌شود. تا جائیکه بسیاری از تندرو‌های این جریان، در دل دولت اصلاحات، طرح عبور از سیدمحمد خاتمی را در سر داشتند. در پایان دولت اصلاحات، بیش از ۷۰ گروه سیاسی و تنها به دلیل عدم همگرایی جریانی، زاییده شدند. خیلی از آن‌ها که به واسطۀ رأی مردم اعتبار گرفته بودند، به خارج از کشور رفته و با سرمایه‌هایی که از این ملت بردند، تلویزیون و رسانه، علیه کشور و مردم فعال کردند. بسیاری از آن‌هایی هم که در ایران ماندند، توسط تندرو‌های این جریان، یا اصلاح طلب معرفی نمی‌شوند و یا مجبور هستند برای دوام و بقاء جریان خود از دست تندرو‌های داخلی، دست به دامان اصول گرایان سنتی مثل مرحوم هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، علی لاریجانی و... بشوند.
در استان ما نیز شرایط به مراتب بدتر از سطح کلان جریان اصلاح طلب است. چراکه بعد از بزرگان صاحب سبک در حوزۀ اصلاح طلب(چپ سابق)، مثل حاج بهرام تاجگردون، تنها گروهی مدعی رهبری این جریان شدند که فقط به فکر مصلحت و منافع خود بودند. رد صلاحیت و عدم تأیید و عدم احراز و هر موضوعی که منجر به خروج از نامزدی انتحابات باشد، امری طبیعی و جزء لاینفک انتخابات است که در تمام دنیا هم مرسوم و معمول می‌باشد. این رویه هیچ ربطی به جریان فکری و گروه سیاسی ندارد. تماماً مرتبط به شخصیت و زندگی شخصی، تفکر و روش زندگی شخص نامزد انتخاباتی است. برای مثال، عدل هاشمی پور وابسته به کدام جریان سیاسی است که رد صلاحیت می‌شود؟ چرا بعضی به نام اصلاح طلبی می‌خواهند مردم و بویژه جوانان را فریب بدهند و بهانه می‌کنند که ما را نمی‌گذارند، رد صلاحیت می‌کنند، مانع می‌شوند و فلان...؟
آیا غلام تاجگردون، سعادتیان، بهرامی، دهبانی و... اصلاح طلب نیستند؟ چرا از این‌ها حمایت نمی‌کنید؟ چطور زمانی که شما نامزد بودید این‌ها را ملزم به حمایت از خودتون کرده بودید؟
مگر آقای منطقیان، کامرانی، مندنی پور، رجائی نسب، بهرامی و... در این استان نامزد انتخابات نبودند، چرا بیانه اعلام حمایت از آن‌ها را صادر نکردید؟
مگر سال‌ها بین مرحوم دکتر لاهوتی و محمود منطقیان تنش و عداوت نبود، اگر دلسوز این جریان هستید، چرا بین آن‌ها مصالحه نکردید؟ کدام یک دنبال منفعت بود که منجر به وحدت نشد؟
چرا باید بهرام تاجگردون و سیدضیاء رضاتوفیقی در استادیوم دهدشت از محمود منطقیان حمایت کنند و به دکتر لاهوتی توهین بکنند؟ چرا آن موقع بیانه ندادید؟
آن موقعی که تمام شهر را آذین می‌کردید که سیدباقر موسوی از گردنۀ مله شوره وارد می‌شود تا تکلیف اصلاح طلبان را مشخص کند، اما با حضور دکتر بهرامی و  رجائی نسب، با غلام محمد زارعی بیعت می‌کرد، زارعی معنی اصلاح طلبی را میدانست یا منفعتی بالاتر از فکر مردم و اصلاح طلبی در کار بود؟
چرا وقتی سیدباقر موسوی به جای حمایت از دکتر بهرامی اصلاح طلب، از حاج زارعیِ سوپراصولگرای ناتوان، حمایت می‌کند، بیانیه صادر نکردید؟ آیا چیزی غیر از منفعت طلبی شما در آن بود؟
چرا وقتی محمود منطقیان در نهان خانه‌ها با بزرگواری و عدل هاشمی پور جلسه اعلام بیعت و حمایت می‌گیرد و در یاسوج به کاندید دلخواهش رأی می‌دهد، بیانیه صادر نکردید؟
چرا وقتی بچه‌های شما صادرکنندگان بیانه‌های پفکی، توسط حاج زارعی و بزرگواری و عدل هاشمی پور، غیر قانونی و بدون آزمون وارد هلدینگ‌ها و مراکز اقتصادی بزرگ شدند، بیانیه صادر کردنتون فعال نشد؟
بیانیه صادر می‌کنید که در انتخابات نیروی مورد حمایت ندارید اما وقتی نشست نادر منتظریان با اصلاح طلبان رسانه‌ای می‌شود، بیانیه نمی‌دهید؟
جوانان و دانشگاهیان و مردمی که سال‌ها به‌امید روشی صادقانه از شما، بیکار هستند و غافل از توافقها و معاهده‌ها و نشست‌های پنهانی و کارچاق کردن‌تان برای اصول گرایان سنتی و بیسواد، در فقر و محرومیت مانده‌اند، نباید بدانند که دستاورد توافق سیدباقر موسوی با زارعی و نشست گروهی دیگر با نادر منتظریان چه می‌باشد؟
به نظر شما با صدور این بیانیه، حامیان اصلاح طلب که همواره از روابط پشت پرده غافل و بی‌خبر هستند، مثل خودتان اصول گرای پنهانی بشوند یا برای همیشه اصلاح طلبی دفن می‌شود؟
تکلیف آقایان دکتر بهرامی، دکتر دهبانی‌زاده، سعادتیان و غلام تاجگردون چه می‌شود؟ مستقل هستند یا اصلاح طلب؟
این خیانت را مردم می‌فهمند. این نمک نشناسی شما را مردم می‌دانند. اینکه می‌خواهید ردصلاحیت‌ها را بهانه‌ای برای حفظ منفعت خود بکنید، از ذهن خلاق جوانان اصلاح طلب پاک نخواهد شد. شک نکنید که اگر محمود منطقیان و سیدباقر موسوی و عدل هاشمی پور و سیدقدرت حسینی و قبل‌ترین‌ها و بعدی‌ها رد صلاحیت شدند و بشوند، این انقلاب جریان دارد و این مردم پشت نظام خود هستند. و شما با این بیانیه‌ها تنها به فکر خانواده و منسوبین خود باشید که انشاءالله خورشید همیشه از شرق تابیده و باز هم می‌تابد.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
میگن‌قیمت اینترنت دوبرابر شده
محاطب
این مطلب سراسر غرض و عداوت با امثال منطقیان، سید باقر و بهرام تاج گردون است.
یک استدلال درست و حسابی حداقل می آوردی که چرا در شرایطی که که اصلاح طلبان فضا را تحریم کردند چرا ما رای دهیم
ناصز
این نامه فقط جهت تخریب چهره های اصلاح طلب نگاشته شده
Iran, Islamic Republic of
حداقل در حوزه بویراحمد حق را به شورای اصلاح طلبان می دهیم چرا که بهرامی یک اصلاحاتی تشکیلاتی نبوده است. او راننده اصول گرایان بود و با حمایت اصول گرایان تنها پست مدیریتی خود را در شهرداری یاسوج بدست آورد.
دلیلی ندارد او را اصلاح طلب بدانند.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
این روزها
Iran, Islamic Republic of
آقای نگارنده محترم
یه کم سواد تاریخی خودتو بالاتر ببر.. من به کلیت متن کاری ندارم میخوام بدون خدا و پیغمبری مرحوم مدرس چه پیش زمینه ای در مبارزاتش برای رای مردم داشته؟
Iran, Islamic Republic of
شما که اینقد تهمت به افراد میکنید ایا از زندگی شخصی سید باقر موسوی اطلاع دارید ؟
سید باقر اگه مثل شماها دنبال منفعت بود الان باید خودش وخانوادش خارج‌از ایران زندگی می‌کرد و مجبور نبود جهت کذران زندگی با اون سن ‌سال وضعیت بیماری تا همین چن سال اخیر که من اطلاع دارم باید در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار شود
سید باقر اگر دنبال منفعت خودش بود واهل لابیگری بود در دولت روحانی مسئولیت کشوری میگرفت
فقط اینو بدان سید باقر اهل معامله رانت لابیگری نبود
همیشه فقط برا مردم قدم بر میداشت ‌علتی که بعد از ۲۰ ‌اندی سال دوری از سیاست هنوز در قلب مردم جای دارد
حسن پور
Iran, Islamic Republic of
اینهایی که بعنوان اصلاح طلب نام بردی کجا اصلاح طلبند؟
چند میگیری گریه کنی برادر؟
داد و بیداد راه انداختی چرا حمایت نمیکنید چرا فلان نمیکنید! اصلاح طلبی که تا دیروز راننده هدایتخواه تمامیت خواه و انحصار طلب بوده رو بخاطر دوتا عکس یادگاری با مهندس عارف منفعت طلب و معامله گر رو شما اصلاح طلب میدونی و جگرت اتیش گرفته که چرا امتال سید باقر و اصلاح طلبان ازش حمایت نمیکنند؟
نفست بوی بلهزار میده وگرنه خودتم میدونی بهرامی رای بیار نیست که اینجا داری میسوزی.. سید باقر هرگز از زارع حمایت نکرد اگر تبلیغات زارع در اشاعه حمایت سید از او کارساز شد چه دخلی به سید باقر داره در حالی که سید باقر هرگز در مله شوره سخنی مبنی بر حمایت از زارع نداشت و اونقدر ساده نبود که خودش رو هزینه کنه برادر.. در اون سخنرانی سید باقر به وضوح گفت که من از کسی برای حمایت نام نمیبرم و مردم خودشون بالغ هستند و خودشون باید برای انتخاب نمایندشون تصمیم بگیرند.. در ان دوره مردم بویراحمد چنان از عملکرد هدایتخواه به تنگ امده بودند که زارع رو بخاطر دست و دلبازیهایش بخاطر سیم کارت و هزینه های جانبی دیگر راهی بهارستان کردند و نهایتا دود ناکارامدی ان انتخاب هم به چشم خود مردم رفت.. شما بیخود با کلمات بازی نکنید که بهرامی رای نخواهد اورد چون فطرتا اصلاح طلب نیست و حتی اگر هم میبود لایق مجلس نبود..
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
درود بر نگارنده که حق قلمی که در دست دارد را ادا میکند
اینها فقط عده ای منفعت طلب هستن و بس مردم در نگاه اینها وجود ندارد
Iran, Islamic Republic of
تیم بهرامی بار اول و آخرتون باشه به حاج زارع توهین میکنید... این مقاله کار تیم بهرامی هست و خیلی ناشیانه به اصلاحطلبان و دیگران توهین می کنند بعد هم انتظار رای دارند. اگر بهرامی ۴ جمله فارسی و قشنگ صحبت کرد من بهش رای میدم. لطفا به مردم توهین نکنید
ali
Iran, Islamic Republic of
اگز کمی سواد داشتی ، چنین مطلبی سراسیر کذب رو نمی نوشتید.... از ماست که بر ماست....البته این روزا باید به بقالیتون رونق بدین... این هم روش خوبیه به قیمت حمله به اصلاح طلبان در مسیر رودخانه دولت....این بقال بازی هاتون منو یاد شعری میندازه که شاعر میفرماید: طغاری بکشند ماستی بریزد... جهان گردد به کام کاسه لیسان... دقیقا حکایت امروز
عادل
Iran, Islamic Republic of
میخواهید با توپ و تانک بهرامی را اصلاح طلب نشان دهید اما مردم قبول ندارند چطور به خودت اجازه دادی به موسوی بتازی. او و غلام تاج گردون در قلب ما است
حیدری
Romania
گپ مفت خودت هم نمی دانی چه میگی نمی توانی تحلیل کنید کسی مجبورت نکرده
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
تیتر توهین آمیزی بود...
اصلاح طلبان همیشه، رعایت اخلاق را بیشتر کرده اند...
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی وجود نداره فقط منفعت طلب
درود بر نویسنده
حقیقت گفته
احمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهرامی از چهره های سرشانسی از اصلاح طلبان که نام بردید توانمندتر و با سوادتر است .
Iran, Islamic Republic of
جوابیه ی خاله ابکی.
کریمی
Iran, Islamic Republic of
این مطلب کاملا مشهود است که تراوشات ذهن نخبگان اتاق فکر محمد بهرامی است.
اولا انتظاری که شما از مجمع اصلاح طلبان دارید باید بجا و منطقی باشد لذا به بخش کوچکی از دلایل اشاره میکنم تا ذهن مردم از انتظار شما روشن تر شود
1- شخصی که ادعای کاندید جریان سیاسی دارد (چه اصلاح طلب و یا اصولگرا) باید شناسنامه سیاسی داشته باشند که متاسفانه آقای بهرامی بدلیل پایبند نبودن به اصول جریانات جایگاهی در هیچ جریان سیاسی استان که هیچ بلکه در بلهزار هم ندارد.
2- ایشان اولین حضورش در بین جریانات سیاسی در جایگاه راننده هدایت خواه بوده که جای کتمان وجود ندارد
3- تنها پست و منصب اجرایی ایشان فقط شهرداری یاسوج بوده که به حمایت هدایت خواه و اعضای اصولگرای شورای شهر بوده
4- خیانت به هر جریان سیاسی خیانت محسوب میشود و فرقی ندارد که به اصلاح طلبان باشد یا اصولگرایان/ ضمن اینکه همه به این مطلب واقفند که دشمن یکرنگ بهتر از دوست هزار رنگ میباشد/
5-واکنش های شدید به نماد جریان اصلاح طلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد جناب آقای موسوی که بعد از سخنرانی پریکدان در ستاد آقای بهرامی صورت گرفت از یاد اصلاح طلبان نخواهد رفت / چه بسا که فردا روزی به چشم داشت اهداف بیشتر حرکت های غیر قابل پیش بینی تری هم شاید سر زده شود

مردم بهترین قاضی هستند و این همه هجمه بر علیه همه ی افراد صاحب نظر و بقیه کاندیدا ها را توسط افراد گوشی به دست ستاد آقای بهرامی میبینند و تصمیم خواهند گرفت.
رز
Iran, Islamic Republic of
دراین استان همیشه انتخابات قومی وطایفه ای است اصلاح طلب واصولگرا رافقط حزب می دانند درکهگیلویه به جای این دوواژه ثلاث وبویراحمد رواج داره
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
دعوا نکنید که اب را از سر چشمه بسته اند:::: این نتیجه بله قربانی عزیزان این استانه::::: وسرتعظیم فرود اوردن به کینه توزان فرصت طلب :::::: دورویانی در خارج از این استان شما ها را بجان هم انداخته اند::::: که حتی رسانه ها رو تحت فشار قرار داده اند::::
محمدی
Iran, Islamic Republic of
فقط قصد رای آوری و خودپرستی بودند
بویراحمد که این طور بود رقابت و‌جنگ قدرت بین خودشان بود
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1