تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۴۷۱۱۱۶
مسئولاان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ می‌دهند؟

چرا کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از توزیع نهاده‌های یارانه‌ای رضایت ندارند؟

۰
چرا کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از توزیع نهاده‌های یارانه‌ای رضایت ندارند؟
کبنا ؛برخی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از اینکه نهاده‌های کشاورزی یارانه‌دار به آنان نمی‌رسد گلایه دارند اما رئیس جهاد کشاورزی این استان می‌گوید: دولت تنها از کشاورزانی حمایت می‌کند که محصولات مشمول الگوی کشت را تولید کنند.
به گزارش کبنا، بهره برداران محصولاتی مانند سبزی و صیفی با اشاره به آمار‌های توزیع بذر و کود که به صورت یارانه‌ای و با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار بین کشاورزان توزیع می‌شود می‌گویند: اختصاص نیافتن نهاده‌های کشاورزی با نرخ دولتی به آنان جای سؤال دارد.
این بهره برداران با توجه به قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی از دولت انتظار دارند، این مواد اولیه مورد نیاز را به آنان اختصاص دهد تا کشت برایشان به صرفه‌تر باشد.
یکی از کشاورزان فعال در منطقه امامزاده جعفر(ع) از توابع شهرستان گچساران که محصولاتی مانند سبزی خوردن تولید می‌کند، می‌ گوید: هرساله دولت به میزان قابل توجهی نهاده کشاورزی یارانه‌دار بین بهره برداران توزیع می‌کند اما تولیدکنندگان برخی محصولات مانند هندوانه، گوجه فرنگی و سبزی خوردن از این مزایا بهره‌مند نیستند.
مرتضی کاظمی از دولت خواست تا با اختصاص نهاده‌های کشاورزی به نرخ دولتی به همه بهره برداران به آنان انگیزه بیشتری برای تولید ببخشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدات جالیزی مانند هندوانه، خربزه، صیفی، گوجه فرنگی و سبزی از جمله محصولاتی هستند که جزء الگوی کشت نیستند و جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون نمی‌تواند نهاده‌های کشاورزی یارانه دار بین آنان توزیع کند.
سید علی معتمدی‌پور با اشاره به موضوع امنیت غذایی و کشت براساس اقلیم منطقه، افزود: دولت تصمیم گرفته تا تولیدات کشاورزی را هدفمند کند.
وی تأکید کرد: هدف از اجرای الگوی کشت این است که متناسب با شرایط اکولوژیکی و اقلیمی هر منطقه چه محصولی کاشته شود تا سازگاری خاص خودش را داشته باشد و از طرفی هم بیشترین بهره‌وری نصیب کشاورز شود.
وی ادامه داد: کشاورزانی که براساس الگوی ترسیم شده کشت کنند مشمول حمایت‌ها و مشوق‌های متعددی خواهند شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه یکی از حمایت‌های دولت در الگوی کشت، کشت قراردادی محصولات کشاورزی است، افزود: در این طرح یارانه بذر، کود و تخفیف هزینه‌های بیمه برای تولیدکنندگان پیش‌بینی شده است و در آخر هم دولت محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند.
وی بیان کرد: از ابتدای فصل کشت تاکنون ۱۷ هزارتن کود با قیمت دولتی از نوع‌های پتاسه، فسفاته و اوره در استان توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین براساس این طرح به ازای هر تن محصول، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به منظور هزینه حمل و نقل محصول از مزرعه تا مرکز خرید به کشاورزان اختصاص می‌یابد.
معتمدی‌پور ادامه داد: توزیع بیش از ۱۱ هزار تن بذر گندم و هشت تن بذر دانه‌های روغنی کلزا به صورت ضدعفونی و بوجاری شده از دیگر حمایت‌های دولت از کشاورزانی است که محصولات متناسب با الگوی کشت را تولید کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این طرح ضمن تخفیف ۲۰ درصدی هزینه‌های بیمه هزینه‌های آن در پایان برداشت از کشاورز دریافت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در طرح کشت قراردادی پاییز امسال، ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، کلزا، گلرنگ و چغندر قند در استان زیر پوشش قرار گرفت.
معتمدی پور تأکید کرد: با توجه به پراکنش نامناسب بارندگی‌های پاییز امسال، تاکنون کشت در ۵۶ هزار هکتار از مزارع استان انجام گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم نامه کشت و خرید گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مزارع استان بسته شده تا ضمن تأمین مواد اولیه کارخانه تازه افتتاح شده گیاهان دارویی گچساران، زمینه رونق تولید کشاورزان هم فراهم شود.
معتمدی‌پور افزود: همچنین امسال پس از چند سال رکود کشت چغندرقند در ۴۸ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
وی بیان کرد: کشت چغندرقند سال‌ها پیش پس از مشکلات فروش و خسارت به کشاورزان متوقف شد اما امسال پس از احیای کارخانه قند یاسوج و امضای تفاهم نامه برای خرید محصولات تولیدکنندگان اقدام به کشت کردند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۱۴۵ هزار هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می‌شود که بیش از ۱۴۰ هزار تن از این میزان گندم است.
۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود یک میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1