تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۷۰۹۶۷
کبنا از تحرکات جریان‌های سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه انتخابات مجلس گزارش می‌دهد

سایه سنگین غیبت ستار هدایت‌خواه و خلیفه‌خلقی‌پور بر اولین جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان / پناهی: دو تشکل شورای وحدت و شورای ائتلاف به عنوان دو بال جریان انقلابی مقابل هم نخواهند بود / نیروهای انقلابی باید در سطح استان با همفکری در کنار یکدیگر فعالیت کنند و ید واحد باشند/ غفاری: نباید کاری کنیم که «طیف سفید» برای انقلاب نرخ تعیین کنند

۱
سایه سنگین غیبت ستار هدایت‌خواه و خلیفه‌خلقی‌پور بر اولین جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان / پناهی: دو تشکل شورای وحدت و شورای ائتلاف به عنوان دو بال جریان انقلابی مقابل هم نخواهند بود / نیروهای انقلابی باید در سطح استان با همفکری در کنار یکدیگر فعالیت کنند و ید واحد باشند/ غفاری:  نباید کاری کنیم که «طیف سفید» برای انقلاب نرخ تعیین کنند
کبنا ؛در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌تدریج آرایش جریان‌های سیاسی در حال شکل‌گیری است، در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز هیچ خبری از فعالیت تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی نیست و مشخص نیست که دو طیف سیاسی و اصولگرا در استان کهگیلویه و بویراحمد چه برنامه‌ای برای انتخابات پیش‌رو دارند. شورای ائتلاف و شورای وحدت دو تشکل سیاسی اصولگرا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که تمام فعالیت اصولگرایان زیر سایه این دو تشکل انجام می‌گیرد. جبهه پایداری در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت کمتری نسبت به شورای وحدت و شورای ائتلاف دارد.  از سوی اصلاح‌طلبان هم دچار تشتت هستند. جبهه اصلاحات به عنوان مرجع تصمیم‌گیری هنوز هیچ تحرکی ندارند. هر چند زمزمه‌های مبنی بر دورهمی‌های شبانه این جریان سیاسی به گوش می‌رسد. همچنین شنیده شده که احزاب اصلاح‌طلب در استان کهگیلویه و بویراحمد هر کدام دیدگاه‌های متفاوتی به چگونگی حضور در انتخابات دارند. درباره اصلاح‌طلبان و نحوه ورود آنها به انتخابات سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد مجدداً خواهیم نوشت. اما ذکر این نکته مهم است که آفتاب جریان سیاسی اصلاح‌طلب در استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از اعلام رسمی تایید صلاحیت‌ها از پشت ابرها بیرون می‌آید و به نظر می‌رسد که بعد از تایید صلاحیت‌ها موج سنگینی به نفع بهرامی راه بیفتد. 
شورای وحدت اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد فعلاً به طور جدی وارد انتخابات مجلس نشده است و به گفته شیخ پناهی، رئیس شورای وحدت اصولگرایان استان بعد از تایید صلاحیت‌ها درباره انتخابات و اعلام حمایت از فرد یا افراد مدنظر سخن خواهیم گفت. اما آنچه که مسلم است، ساختار‌های استانی شورای وحدت مشخص و شاخص‌های نامزد‌های مدنظر این شورا هم تعیین شده است و یقیناً شیخ صفدرپناهی نقش مهمی را در انتخابات پیش‌رو ایفا می‌کند، او این توانایی را دارد که همه نیروهای اصولگرا را گرد هم جمع کند.
از آن طرف شورای ائتلاف اصولگرایان به حجت‌الاسلام محمد غفاری معاون دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است که درخصوص ریاست او اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد. شورای ائتلاف از دل جبهه نیرو‌های انقلاب اسلامی (جمنا) متولد شد. در حال حاضر غلامعلی حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد. ستار هدایت‌خواه، اسطوره اصولگرایان از ریاست این شورا به دلایلی که گفته می‌شود؛ محدودیت فعالیت سیاسی دارد، دست کشیده است و مشخص نیست که غفاری توان این را داشته باشد که جانشین خوبی برای هدایت‌خواه باشد، یا خیر. هدایت‌خواه از نفوذ کلام بالایی در جمع هواداران و اطرافیانش برخوردار بود و تصور اینکه کسی همانند او بتواند در این جریان نقش ایفا کند، سخت است. شاید دلیل اینکه نادر منتظریان تلاش دارد تا به هر نحوی که شده خود را به هدایت‌خواه نزدیک و همراه کند، همین مسئله باشد.
در جمع اصولگرایان، شورای ائتلاف و شورای وحدت دو جریان اصلی محسوب می‌شوند که بعید به نظر می‌رسد این دو جریان به این راحتی بر سر گزینه اجماع‌سازی به وحدت برسند. ساز افرادی همانند خلیفه خلقی‌پور فعلاً با فضای حاکم بر شورای ائتلاف و جریان اصولگرایی کوک نیست و پالس‌های مبنی بر اختلاف‌نظرهای به گوش می‌رسد. برخی ناظران سیاسی هم اینگونه مطرح می‌کنند که هدایت‌خواه چون اطلاع از این اختلاف‌نظر‌های جدی داشته، کنار رفته تا مشکلات کمتری متوجه او شود. البته مسئولیت‌های هدایت‌خواه در آستان قدس رضوی و جبهه انقلاب فرهنگی دلیل اصلی کناره‌گیری او از میدان سیاست بوده است.
با وجود همه این حرف و حدیث‌ها اولین نشست رسمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حجت‌الاسلام غفاری برگزار شد. جلسه‌ای که سنگینی غیبت خلیفه خلقی‌پور و ستار هدایت‌خواه بر آن سایه افکنده بود.
آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، در این نشست رئیس جدید شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این اولین نشستی است که بعد از مدیریت دکتر هدایتخواه در استان برگزار می‌کنیم امروز از کسی حرف می‌زنیم که اعتبار را از خودش گرفته و اعتباری که دارد مدیون دیگران نیست و باید از همه زحمات وی و همچنین دکتر خلقی پور دبیر سابق شورای ائتلاف به دلیل زحمات چند دهه‌ای در تشکیلات جریان اصولگرایی قدردانی کنیم و همچنین یاد همه کسانی که برای این جریان زحمت کشیده‌اند را گرامی بداریم.
وی با اشاره به حضور رئیس شورای وحدت اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: بارش تبلیغاتی شدیدی روی ما بود اما حجت الاسلام والمسلمین پناهی، رئیس شورای وحدت اصولگرایان ما را مورد لطف خودش قرار دادند و حمایت کردند که باید از ایشان و برادران خودمان در آن تشکل قدردانی کنیم.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تشکیلات یعنی پرهیز از تک روی و تفرق و تبدیل من به ما و تبدیل رویکرد فردگرایانه به جمع گرایانه، تصریح کرد: ائتلاف به معنی رویکرد پذیرندگی است اینکه مشترکات خود را حفظ و نقاط افتراق را کنار بگذاریم.
وی با قدردانی از هیئت موسس ائتلاف نیروهای انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آنها با تقوای سیاسی کار را به جلو آوردند همچنین احزاب همسویی که در زیر مجموعه ائتلاف تعریف شده‌اند و تشکل‌های دانشجویی که همه برای همگرایی جریان انقلابی در شورای ائتلاف پای کار هستند.
غفاری با بیان اینکه ادبیات مصطلح در فضای سیاسی را باید به انقلابی و غیرانقلابی تعبیر کرد یادآور شد: اکنون دیگر نباید از اصطلاح اصولگرا و اصلاح طلب و چپ و راست استفاده کنیم اکنون افراد در دایره انقلابی و غیرانقلابی تعریف می‌شوند البته منظور از غیرانقلابی به معنای ضدانقلاب نیست.
وی به تهدید خطرناک «طیف سفید» اشاره کرد و گفت: یکی از تهدیدهای خطرناک وقتی است که «طیف سفید» از راه برسند، همین‌ افراد مطمع نظر بدخواهان می‌شوند و قبل از جریان انقلابی، این جریان ضدانقلاب است که خیلی سریع آنها را تبدیل به مخالف می‌کند و کنشگران واقعی سیاسی که سال‌ها و بلکه دهه‌ها تلاش کرد‌ه‌اند به حاشیه رانده می‌شوند و «طیف سفید» یک شبه عنان کار را در اختیار می‌گیرد. لذا نباید کاری کنیم که «طیف سفید» برای انقلاب نرخ تعیین کنند و به همین دلیل مجاهدان عرصه جنگ و سیاست و انقلابی‌گری و مردمی باید در میدان حاضر باشند چرا که امروزه بیش از هر زمان به مجاهدان عرصه سیاسی نیاز داریم تا ایفای نقش کنند.
غفاری در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه در انتخابات باید مردم پایه باشند، یادآور شد: ائتلاف نیروهای انقلاب تصمیم گرفته که تشکیلات را در همه موضوعات به صورت مردمی تعریف کند و نگاه مردمی به آن باشد همچنان که در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ارکان آن به صورت مردمی انتخاب می‌شوند.
وی با بیان اینکه بنا داریم در صورت توفیق بعد از انتخابات هم تشکیلات را سازماندهی کنیم افزود: چندین هدف در ذهن داریم که یکی از آنها توسعه تشکیلات و پراکنش آن از نظر سن و جنس و همچنین جغرافیا است که البته به جوانان بیش از همیشه بها خواهیم داد.
غفاری با بیان اینکه با تاسی به نگرش مقام معظم رهبری قصد جوانگرایی داریم و هرگز این جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست، گفت: جوانان با انگیزه باید ورود پیدا کنند و برای مثال اگر قرار باشد در جایی ۷ تا ۹ جوان مد نظر قرار گیرند قطعاً به آوردن ۹ جوان توجه خواهیم کرد.
حجت الاسلام غفاری در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع اعضای شورای ائتلاف استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چهار راه راهبرد مقام معظم رهبری در انتخابات سرلوحه کار شورای ائتلاف استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود گفت: به دنبال این هستیم که انتخاباتی دین پسند و رهبر پسند داشته باشیم و قبل از هر چیز مشارکت مردم برای برای ما مهم است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی، رئیس شورای وحدت اصولگرایان استان کهکیلویه و بویراحمد سخنرانی کرد و در اظهاراتی با تبریک انتصاب حجت الاسلام غفاری به عنوان رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید از دکتر هدایت‌خواه تشکر ویژه‌ای داشته باشیم او شخصیتی تمام نشدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد است او شخصیتی فراگیر است که مورد احترام همه نیروهای انقلاب استان است.
رئیس شورای وحدت اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود گفت: ایشان به هر دلیلی ترجیح داد در جبهه فرهنگی و آستان قدس رضوی فعالیت کند اما از وجود او در همه سلایق سیاسی اصولگرا استفاده خواهیم کرد.
او با اشاره به اینکه از به عنوان عضوی از هیئت موسس شورای ائتلاف استان بوده‌ام گفت: اکنون نیز در شورای وحدت به جریان انقلاب خدمت می‌کنیم و همه ما چه در شورای وحدت و چه در شورای ائتلاف در کنار هم برای اعتلای جریان انقلابی تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: الان این دو تشکل به عنوان دو بال جریان انقلابی هستند و تشکیلات مقابل هم نخواهند بود نیروهای انقلابی باید در سطح استان با همفکری در کنار یکدیگر فعالیت کنند و در جایی که اقتضا می‌کند ید واحد باشند.
پناهی با بیان اینکه ممکن است در تهران شورای وحدت و شورای ائتلاف اختلافاتی داشته باشند یادآور شد: اما در استان بنای ما این است که هر دو در کنار هم باشیم و به عنوان دو بال جریان انقلابی خدمت کنیم.
وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم انقلابی به معنای این نیست که دیگران ضد انقلاب هستند گفت: ممکن است کسی هم انقلابی باشد و در این تشکل‌ها حضور پیدا نکند.
حجت الاسلام پناهی در ادامه با بیان اینکه بعضا ممکن است اتفاقاتی بیفتد که برخی نیروها ناراضی و معترض باشند گفت: همچنان از حامیان دولت آیت الله رئیسی هستیم رئیس جمهور مورد تایید مقام معظم رهبری است و تا هنگامی که مورد تایید رهبری باشد ما نیز از ایشان حمایت می‌کنیم اما مطالبه‌گری خود را نیز داریم هر چند ممکن است نسبت به مدیران حرف‌هایی هم داشته باشیم ولی به هر حال از شاکله دولت و مدیران حمایت می‌کنیم و اگر ایرادی هم باشد آن را می‌گوییم.
وی با بیان اینکه در استان ممکن است کسانی باشند که دنبال حاشیه سازی هستند اظهار کرد: ما دنبال این کارها نیستیم ما طلبکار نظام و رهبری نیستیم بلکه خود را بدهکار به نظام و انقلاب می‌دانیم بدهکار به مردم هستیم و مطابق با خطوطی که رهبری برای انتخابات تعریف کرده حرکت می‌کنیم.
رئیس شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان ما کارنامه درخشانی در انتخابات‌ها داشته است گفت: هیچگاه از روی سکو پایین نیامده‌ایم و در این انتخابات هم باید در مشارکت حرف اول را بزنیم باید گلایه‌هایمان را کنار بگذاریم تا مردم را بتوانیم پای صندوق‌های رای بیاوریم با کم شرکت کردن مردم ضربه خواهیم خورد و به وجهه ما در عرصه بین الملل خدشه وارد می‌شود.
حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم از اعضای کمیته کارگروه انتخابات شورای ائتلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای ائتلاف اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد به کمرنگ شدن نقش جریانات سیاسی اشاره کرد و گفت: الهی اهدنا صراط مستقیم؛ صراط مستقیم همان حاکمیت الهی است.
وی گفت: این حاکمیت در دورانی به وسیله اولیا الهی راهبری می‌شد در عصر کنونی مصداق صراط مستقیم، انقلاب اسلامی ایران است که با سیاست دینی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیریت می‌شود.
این مسوول افزود: امروزه یکی از مسیر‌های صراط مستقیم، جریانات سیاسی است لذا اگر این جریانات و تشکل‌ها در مسیر حق باشند می‌توانند منشأ اثر باشند.
وی گفت: بزرگترین سؤال قابل تأمل این است که چرا تعداد جریانات سیاسی که هدف همه آن‌ها در ظاهر واحد است، روز به روز در حال گسترش است؟!
این عضو شورای ائتلاف استان گفت: آیا تعدد جریانات سیاسی بدین معنی است که جریانات سیاسی پیشین جوابگو‌ی نیاز‌های جامعه نبوده و کارآیی لازم را نداشته است؟!
وی گفت: به نظر می‌رسد مشکل اصلی این است که جریانات سیاسی به مثابه آتشفشانی هستند که به یک باره فوران می‌کنند و بعد از مدتی به سردی می‌گرایند و خاموش می‌شوند صرفاً به معرفی کاندیدا‌ها و برنامه‌های پیش رو می‌پردازند و بعد از معرفی و رسیدن به خواسته‌هایشان برای حل مشکلات مردم مطالبه‌گری و دفاعی ندارند.
پیشقدم گفت: اکنون انتظار مردم از بزرگان و سران جریانات سیاسی مطالبه‌گری در دفاع از حق مردم است.
وی افزود: نکته دیگر اینکه اعضای جریانات سیاسی باید در ظاهر و باطن تابع جریان الهی، متحد و متفق القول باشند.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: آنچه که تصمیم جمعی جریان است باید توسط تمامی اعضاء و ارکان پذیرفته شود و در آن مسیر تا رسیدن به هدف واحد حرکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1