تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۷۰۷۴۱
"ستاره صبح کره"؛

آیا کیم جونگ اون دخترش را برای رهبری کره شمالی آماده می‌کند؟

۰
آیا کیم جونگ اون دخترش را برای رهبری کره شمالی آماده می‌کند؟
کبنا ؛کیم جو آئه برای اولین بار در کنار کیم جونگ اون پدرش رهبر کره شمالی هنگام تماشای پرتاب یک موشک در نوامبر ۲۰۲۲ در انظار عمومی ظاهر شد. او که در آن زمان حدود ۹ سال سن داشت توجه تحلیلگران و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، اما بحث کمی در مورد نقش آینده اش در رژیمی وجود داشت که به شدت تحت تسلط مردان است.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، تا فوریه(بهمن) سال جاری، کیم جو آئه پدرش را در پنج رویداد همراهی کرد و هم چنان اتفاق نظر بر این بود که او را نمی‌توان وارث حکمرانی پدرش دانست. نظام ارزشی کنفوسیوس کره شمالی مانع از حکمرانی یک زن می‌شود. براساس این ارزش ارتش از یک زن دستور نمی‌گیرد. با این وجود، این فرض پذیرفته شده در ماه‌های اخیر در حال تحول بوده است.
کیم یونگ هو وزیر اتحاد کره جنوبی در تاریخ ۶ دسامبر(۱۵ آذر) گفت که به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی برای جانشینی دخترش به جای خود علیرغم سن و سال کم اش عجله دارد. دستگاه حکومتی کره شمالی دست به کار شده و مشغول ایجاد مانور شخصیتی در اطراف دختر کیم است و رسانه‌های داخلی اکنون از او تحت عنوان "ستاره صبح کره" یاد می‌کنند عنوانی که پیش‌تر برای "کیم ایل سونگ" پدربزرگ اش به کار برده می‌شد.
"کیم سونگ کیونگ" کارشناس جامعه فرهنگ کره شمالی در دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول می‌گوید: "پیش از این تردید داشتم که کره شمالی می‌توان یک رهبر زن داشته باشد، اما به تدریج با حضور کیم جو آئه در رویداد‌های نظامی بیش‌تر که بسیار معنادار است این وضعیت تغییر کرد".
او به "دویچه وله" می‌گوید:" کیم جونگ اون به هر کجا که می‌رود و هر چیزی که می‌گوید هم برای سایر نقاط جهان و هم برای مخاطبان داخلی با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد". تحلیلگران در ابتدا تصور می‌کردند که یک هدف سیاسی پشت حضور دختر کیم در کنار او وجود دارد، اما تعداد کمی از آنان باور داشتند که یک جامعه سوسیالیستی مردسالار، چون کره شمالی می‌تواند یک رهبر زن داشته باشد.
او می‌گوید یک نظریه جایگزین مطرح شده این بود که همراهی یک دختر جوان با رهبر کرده به نوعی تصویر ارائه شده از او را نرم‌تر می‌سازد حتی زمانی که او عمدتا در رویداد‌های نظامی مانند پرتاب موشک یا رژه نظامی شرکت می‌کند. یک ایده جایگزین رو به رشد آن بوده که کیم در حال فراهم سازی بستر برای انتقال نهایی قدرت است.
کیم سونگ کیونگ می‌افزاید: "این اقدامات پیش‌تر در خاندان کیم سابقه داشته است". کیم ایل سونگ قدرت نظامی را به پسرش کیم جونگ ایل دومین حاکم موروثی کره شمالی سپرد و سپس آن کشور را متعهد به تولید سلاح‌های هسته‌ای ساخت که کیم جونگ اون با مرگ پدرش آن را به ارث برد.
به نوبه خود کیم جونگ اون سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه زرادخانه هسته‌ای و مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک انجام داده است که گفته می‌شود تواناترین آن تسلیحات قادر به حمله به سرزمین اصلی ایالات متحده هستند و این همان قدرت نظامی است که او آشکارا در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حکمرانی دخترش خواهد داد.
کیم سونگ کیونگ می‌گوید:" بسیاری از تحلیلگران به جنسیت کیم جو آئه اشاره کرده اند که او را از رهبری کره شمالی باز می‌دارد، اما من باور نمی‌کنم که این موضوع مهمی باشد. رسانه‌های دولتی زمان دارند تا تصویری از کیم جو آئه به عنوان رهبر قدرتمند، مرتبط با مردان و هم چنین به عنوان یک مادر دلسوز برای ملت ایجاد کنند. من اکنون معتقدم که این امکان وجود دارد که رهبر بعدی کره شمالی زن باشد، اما سن کم کیم جو آئه باعث می‌شود نتوان با قطعیت از این موضوع سخن گفت".
" لیم ائول چول" استاد اقتصاد و سیاست کره شمالی در موسسه مطالعات خاور دور در دانشگاه کیونگ نام در سئول نیز با احتیاط در این باره سخن می‌گوید. او می‌گوید:" وقتی نوبت به نقش آینده او می‌رسد باید همه احتمالات را باز نگه داریم و رویکردی محتاطانه داشته باشیم. کیم جو آئه تنها ۱۰ سال سن دارد. علیرغم آن که او اغلب با پدرش در رویداد‌های مربوط به ارتش دیده می‌شود هنوز شواهد اندکی وجود دارند که مشخص سازند چه نقش‌های خاصی دارد یا در آینده خواهد داشت".
این که کیم جو آئه یک جانشین بالقوه واقعی باقی بماند یا خیر احتمالا به توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که در آینده نشان می‌دهد و قضاوت استراتژیک پدرش بستگی دارد. لیم می‌گوید این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون دست کم از دخترش "برای ارائه تصویر یک رهبر مسئول" و تحکیم کنترل خود بر کشور استفاده کند.
نمایش نسل چهارم
او می‌گوید: "هم چنین جنبه نمایش نسل چهارم رهبران خانواده کیم برای تاکید بر قدرت و مشروعیت نسب وجود دارد. در گذشته گمانه زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه کیم جونگ اون از نظر جسمانی وضعیت خوبی ندارد و در تصاویر خبری نیز با تغییر وزن به نظر می‌رسید. کیم جون ایل پدر او نیز بنابر گزارش‌ها به دلیل ابتلا به تعدادی از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی از جمله فشار خون بالا، نقرس و دیابت در سن ۷۰ سالگی درگذشت. کیم جونگ اون که اکنون ۳۹ ساله می‌باشد ممکن است امیدوار باشد که با مشخص کردن خط جانشینی واضح در حالی که هنوز جوان است به کیم جو آئه کمک کند تا در زمان مناسب رهبری کره شمالی را به راحتی به عهده بگیرد. اما تحلیلگران اشاره می‌کنند که سناریو‌های زیادی وجود دارد که به همان اندازه قابل قبول هستند".
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1