تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۴۷۰۴۳۶
کبنا گزارش می‌دهد

قضازدایی یا بهداشت قضایی/ مطالبات دانشجوی اردبیلی در دیدار با ریاست قوه قضاییه

۰
قضازدایی یا بهداشت قضایی/ مطالبات دانشجوی اردبیلی در دیدار با ریاست قوه قضاییه
کبنا ؛علیرضا محمدی، دانشجوی پزشکی علوم پزشکی اردبیل در دیدار محسنی اژه‌ای با دانشجویان در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ذات مطالبه‌گر دانشجویان درباره مسائل استان اردبیل نکاتی را بیان کرد.
   

به گزارش کبنا، علیرضا محمدی دانشجوی پزشکی علوم پزشکی اردبیل در دیدار محسنی اژه‌ای با دانشجویان در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ذات مطالبه‌گر دانشجویان درباره مسائل استان اردبیل نکاتی را بیان کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
اعوذ بالله من نفسی
قل الحق و لو علی نفسک
حق را بگو هر چند بر زیان خودت باشد
جناب آقای اژه‌ای ریاست محترم قوه قضائیه سلام علیکم
حضورتان را در جمع دانشجویان دانشگاه‌های دارالارشاد مکرم اردبیل معظم دیار شهیدان بالازاده‌ها و برزگر‌ها را گرامی می‌داریم.از آنجایی که ذات دانشجو با مطالبه گری سرشته شده است نکاتی را خدمت تان عرض خواهم کرد که انشالله مفید واقع گردد.
آقای رئیس بدا در حوزه مسئولیت‌تان
۱_ در مورد وضعیت حقوق و دستمزد قضات امیر مومنان در نامه ۵۳ نهج البلاغه خود به مالک اشتر می‌نویسد در مورد وضعیت آنان توسع و گشایش بخش، زیرا این روش آنان را بر اصلاح خود نیرو می‌بخشد و از تجاوز و دست درازی به بیت المال بی نیاز می‌سازد ایشان می‌فرمایند در بذل و بخشش به او سفره سخاوت بگستر چنان که نیازمندی اش از بین برود و حاجت و نیازمندی به مردم پیدا نکند وضعیت فعلی قضات شریف در شأن این قشر زحمتکش و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست کما اینکه این مهم سلامت و قوه قضاییه عدالت را هم تهدید می‌کند.
۲_ ارجاع بالای پرونده‌های قضایی و مصیبت آمار‌های پایان ماه فشار کاری سنگین در کنار دیگر سختی‌های ذاتی کار قضاوت عرصه را برقضات شریف تنگ کرده لزوم اصلاح رویه‌ها و توجه به وضعیت معیشتی آنان بیش از پیش خود را نمایان می‌سازد.
۳_ قضازدایی یا بهداشت قضایی؛ آقای رئیس بحث قضا زدایی که از اواخر دوران ریاست فقید قوه آیت الله شاهرودی مطرح شد همچنان مهجور است. آمار بالای پرونده به قوه نشان از اشکال سیستم و لزوم اصلاح رویکرد‌ها و استفاده از روش‌ها روز است بحث بهداشت قضا و پیشگیری از جرایم آنچنان که باید و شاید مورد توجه حضرت عالی نبوده است قضا زدایی امریست که با پیگیری آن هم فشار به بدنه قوه قضاییه و قضات را تقلیل خواهد داد و هم هزینه‌های مادی و معنوی جانبی آن را به حداقل خواهد رساند استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تکنولوژی روز از حلقه‌های مفقوده‌ی این مهم است که لزوم ورود جدی حضرت عالی را به این مسئله می‌طلبد.
۴_ سرمایه اجتماعی؛ تو چه می‌دانی سرمایه اجتماعی چیست؟ فرزند روح الله نیستم اگر خفه شوم و دم بر نیارم و برای چند صباحی بیشتر مصلحت سنجی کنم در برابر ظلمی که بر سرمایه‌های اجتماعی نظام می‌رود.
آقای قاضی القضات به داد سرمایه اجتماعی نظام برسید اخبار روزانه اختلاس و ارتشا و نغمه‌های پنهانی به بیت المال قلب هر ایرانی دلداده به نظام اسلامی را به درد می‌آورد آقای اژه‌ای از شما می‌خواهیم دادستانی کل را ملزم و مامور بکنید که اهتمام ویژه‌ای در این مورد داشته باشد دادستانی کل در کسوت مدعی العموم باید مستنداً به مواد ۲،۳ و ۱۳ قانون ارتقا سلامت اداری و مقابله با فساد مصوب ۱۳۹۹ در بحث الزام دستگاه‌ها به شفافیت و عدالت محوری و الزام به ارائه گزارش فوری در جرایم مربوط به ارتشا و اختلاس ورود کند، سکوت مدعی العموم و دستگاه قضا در این مورد خیانت به سرمایه اجتماعی نظام خواهد بود.
و، اما در مورد مسائل استان
اقای اژه‌ای ما نمی‌دانیم در جلسات خصوصی شما با مسئولین چه گذشته است، اما مواظب باشید آدرس غلط ندهند ما هر جایی از مشکلات استان را پی گرفتیم آخر سر رسیدیم به نمایندگان محترم مجلس دخالت نابجا و غلط نمایندگان استان مشخصاً حوزه انتخاب اردبیل، نیر و سرعین در انتصابات دستگاه‌های اجرایی عملاً شایسته سالاری را به محاق برده است. 
در عجبیم از هیئت‌های اجرایی استان که قریب به اتفاق این حضرات را تایید صلاحیت کرده، مگر حضرت آقا در دیدار خرداد ۱۴۰۰ نفرمودند یکی از آسیب‌ها در مورد نمایندگان ورود آنان در مسائل اجرایی است. نمایندگانی که با دخالت غلط در انتصابات خصوصا در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی استان و دانشگاه‌ها، تاکید می‌کنیم دانشگاه‌ها با بی‌حرمتی به جایگاه علم و عالم سرنوشت آیندگان در حفظ استقلال و تمامیت ملی نخبگان را به سخره گرفته‌اند.
 مگر حضرت آیت الله عاملی نماینده محترم، ولی فقیه نفرمودند اربابان قدرت از ورود به منطقه ممنوعه اجتناب کنند. مدیریت منابع انسانی که یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد و توسعه است با سیاست بازی آقایان مهلک مدنیت فاخر ما شده است. ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم و جمع آوری اسناد دخالت آقایان و ارسال آن به شورای نگهبان و مطالبه از شورای نگهبان در در رد صلاحیت اربابان بی شکست قدرت، از مطالبات جدی ماست.
 مورد آخر منطقه آزاد اردبیل
منطقه آزاد اردبیل هم ظاهرا با مسئله راه آهن اردبیل که به قول ما اردبیلی‌ها اتمام آن پروژه قالیب آقام ابوالفضله همزاد پنداری کرده است، در حالی که سایر استان‌ها با برنامه ریزی صحیح استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد به بهره‌برداری آن می‌پردازند ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و باز هم در کمال ناباوری کلاف سردرگم مسئله همین نمایندگان مجلس هستند.
دیدار رئیس قوه قضائیه با دانشجویان اردبیل؛ نتایج اعمال مفاد سند تحول قضایی کی‌وکجا نمایان خواهد شد؟
به گزارش کبنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین برنامه سفر استانی به اردبیل ‌به مناسبت روز دانشجو به دید‌ار دانشجویان در دانشگاه محقق اردبیلی رفت.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشجویان پشت درها هستند، گفت: دانشجویانی که سرپا ایستاده‌اند عذرخواهی ما را بپذیرند.
‌‌در ابتدای این مراسم ‌یکی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی پشت تریبون رفت و از رئیس قوه قضائیه خواست در مورد عزل وزیر قبلی جهاد کشاورزی شفاف‌سازی کنند و آیا پای وزیر معزول در فساد واردات نهاده‌های دامی گیر است؟
از اینکه جلوی گسترده‌تر شدن ابعاد فساد در ورود نهاده‌های دامی در دولت فعلی را گرفتید متشکرم. چه ارتباطی بین عزل وزیر قبلی جهاد کشاورزی و واردات نهاده‌های دامی وجود داشت؟ آیا پای وزیر معزول در این فساد گیر است؟
گاهی برای ریشه‌کن کردن فساد باید سراغ ریش سفیدان این عرصه رفت. برخی تسهیل‌گر فساد اطرافیان خود می‌شوند. مبارزه ساختاری با فساد و خشکاندن ریشه‌های آن واجب است، ممنون که از تخلف و فساد فرزندان معاون اول خودتان هم نگذشتید.
گمان نمی‌کردیم از بین تعداد زیاد دانشگاه‌های مرکز دانشگاه محقق اردبیلی را برای حضور در روز دانشجو انتخاب کنید. خوشحالیم یک نفر از مرکزگرایی و تبعیض دست برداشت و عدالت را رعایت کرد.
داماد یکی از وزرای دولت قبل در زمره متهمان پرونده پتروشیمی گیت بود و اکنون در بلاد کفر با لباس نامتعارف عکس منتشر می‌کند.
‌یک دانشجو ‌از فرآیند جذب معلم و مافیای کنکور از رئیس قوه قضائیه مطالبه‌گری کرد که عملکرد دولت چقدر در راستای مبارزه با مافیای کنکور موفق بوده است؟.
‌یک دانشجو از مسئولانی که قول داده‌اند اما عمل نکرده‌اند انتقاد کرد و گفت:‌ در زمان احداث کارخانه فولاد اردبیل آثار باستانی کشف شد، مسئولین قول مسقف کردن محل را دادند اما دو سال می‌گذرد و اتفاقی نیفتاده است.‌برخی مسئولین هویت و فرهنگ ما را کم اهمیت شمرده‌اند؛ چگونه به آن‌ها اعتماد کنیم؟ کارخانه فولاد اردبیل یکی از مهم‌ترین تهدیدکننده‌های منطقه است.
 دیگر دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی نیز خطاب به رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امیدواریم حضور شما در جمع دانشجویان استان اردبیل الگویی برای سایر مسئولین باشد، گفت: آینده شغلی بعد از فارغ التحصیلی یکی از نگرانی‌های جوانان است. چرا سرمایه‌های ملی و انسانی ما باید بعد از فارغ التحصیلی به فکر مهاجرت به ساید کشورها باشند. آقای اژه‌ای نماینده ما جوانان در بین روسای دو قوه دیگر باشید؛ همیشه می‌گویند از کالای ایرانی حمایت کنید اما یکبار کسی نگفته از خریدار ایرانی هم حمایت شود.اکثر کارخانه‌جات صنعتی حمایت ویژه دارند برای فروش ویژه محصولاتشان دارند اما برایشان کیفیت محصول مهم نیست چون می‌دانند که کسی از خریداران ایرانی حمایت نمی‌کند.یک خودرو خریده‌ایم و هر هفته مهمان شرکت برای تعمیر خودرو هستیم.
همچنین در ادامه این دیدار دانشجویی گفت: امید به اشتغال و آینده با افزایش سن بازنشستگی هم‌خوانی ندارد. از نماینده پرسیدیم گفتند نمی‌دانیم به چه رای دادیم و بعدا متوجه شدیم.
وضعیت اسفبار بیکاری در اردبیل با حضور در سطح شهر قابل مشاهده است، کارخانه‌های تولیدی کافی برای اشتغال جوانان نداریم.

دانشجوی دیگر دانشگاه محقق اردبیلی مطرح کرد: سالن‌های زیبایی زیرزمینی با به‌‌خطرانداختن جان مردم در حال کسب درآمد هستند. چرا شاهد کاهش این سالن‌ها نیستیم و به‌صورت قارچ‌گونه درحال افزایش هستند؟
نتایج اعمال مفاد سند تحول قضایی کی‌وکجا نمایان خواهد شد؟
نام شما

آدرس ايميل شما

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
فایل های مرتبط
1