تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۴۷۰۲۰۴
جنگ اسرائیل و فلسطین؛

64 روز از جنگ علیه غزه گذشت/زخمی شدن 5هزار نظامی اسرائیلی/ادامه گلوله باران و بمباران مناطق مختلف غزه/ مخالفت آمریکاییها با سیاست بایدن در قبال جنگ

۰
64 روز از جنگ علیه غزه گذشت/زخمی شدن 5هزار نظامی اسرائیلی/ادامه گلوله باران و بمباران مناطق مختلف غزه/ مخالفت آمریکاییها با سیاست بایدن در قبال جنگ
کبنا ؛ 64 روز از  تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه گذشت، در این روز آمریکا حق وتو را در شورای امنیت مورد استفاده قرار داد تا از تصویب پیش نویس آتش بس در غزه  جلوگیری کند. این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفته است که  دبیرکل سازمان ملل درباره اینکه هیچ گونه حمایتی از غیرنظامیان در غزه نمی شود، هشدار داده است.
در همین حال، مقاومت فلسطین نبردهای شدیدی را علیه نیروهای اشغالگر در شمال و جنوب نوار غزه به راه انداخته است و تلفات سنگینی به اشغالگران وارد کرده است.
جدیدترین تحولات روز 64 جنگ غزه:
 گردان های قسام: دو گروه از نیروهای ویژه اسرائیلی را در دو کمین از پای درآوردیم
یک منبع در فرماندهی گردان های قسام اعلام کرد که مبارزان این گروه دو گروه از نیروهای ویژه ارتش رژیم اشغالگر را در مناطق «شیخ رضوان» و «الکرامه» در شهر غزه در دو کمین جداگانه گیر انداختند.
این منبع تأکید کرد که مبارزان قسام موفق شدند که عناصر این دو گروه از نیروهای ویژه را از پای در آورده و از مکان درگیری عقب نشینی کنند.
 خشم جامعه جهانی از وتوی قطعنامه آتش بس در غزه 
  وتوی قطعنامه آتش بس در نوار غزه باعث خشم جامعه جهانی شده است.
کشورهای ایران، عمان، مالزی و ترکیه استفاده از حق وتو توسط آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه را محکوم کردند.
برخی از نهادهای بین المللی این اقدام آمریکا را ضد اخلاقی و  میخ دیگری بر تابوت اعتبار آمریکا قلمداد کردند. 
واکنش نروژ
وزیر خارجه نروژ در واکنش به این رخداد تأکید کرد که ناتوانی شورای امنیت بر سر توافق برای آتش بس در غزه یک مساله فاجعه بار است.
 آکسفام: وتوی قطعنامه آتش بس از سوی آمریکا میخ دیگری بر تابوت اعتبار این کشور بوده است
سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام از وتوی آمریکا بر قطعنامه پیشنهادی امارات در مورد آتش‌بس در غزه انتقاد کرد و آن را «میخ دیگری بر تابوت اعتبار ایالات متحده در امور حقوق بشری» خواند.
بنابر گزارش سی.ان.ان، ابی مکسمن رئیس و مدیرعامل «آکسفام آمریکا» بامداد شنبه در بیانیه‌ای گفت: امروز دولت بایدن فرصت دیگری را برای عمل به ادعای خود درباره حمایت از حقوق بشر و نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون از دست داد.
وی افزود: دنیا برای پایان دادن کشتار جمعی وحشتناک در غزه و تمرکز بر آزادی اسرا و کمک به فلسطینی‌ها برای احیای زندگی خود آماده است.
واکنش عفو بین الملل
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس غزه توسط آمریکا را محکوم و اعلام کرد که این اقدام از لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است.
اگنس کالامارد دبیرکل عفو بین‌الملل بامداد شنبه در بیانیه‌ای در تارنمای این سازمان گفت که آمریکا «بی‌اعتنایی سنگدلانه خود در قبال رنج غیرنظامیان» را نشان داد.
وی افزود: آمریکا به طرز بی‌شرمانه‌ای از وتوی خود استفاده تسلیحاتی کرد و اعتبار و توانایی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد.
کالامارد تاکید کرد که استفاده آمریکا از وتوی خود درباره این قطعنامه «از لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است.»
واکنش حماس به وتوی قطعنامه آتش بس از سوی آمریکا 
جنبش حماس اقدام واشنگتن به وتوی طرح آتش بس شورای امنیت در عصر روز جمعه (17 آذر ماه/ 8 دسامبر 2023) را "شرکت مستقیم آمریکا در قتل عام ملت فلسطین عنوان کرد".
عزت الرشق، از رهبران حماس با صدور بیانیه ای اعلام کرد این اقدام، دعوت به ارتکاب جنایات هر چه بیشتر و پاکسازی نژادی ملت فلسطین است.
الرشق گفت: "ما اقدام واشنگتن به وتوی طرح آتش بس در شورای امنیت را به شدت محکوم می کنیم". وی افزود: "ما این اقدام را غیر اخلاقی و غیر انسانی می دانیم".
آمریکا دیروز (جمعه) "طرح آتش بس فوری در غزه به دلایل انسانی" را در شورای امنیت وتو کرد.
شورای امنیت سازمان ملل دیروز به منظور رأی گیری درباره طرح امارات برای آتش بس در غزه، جلسه اضطراری تشکیل داد. بیش از 80 کشور در این جلسه حضور داشتند.
شورای امنیت به دلیل وتوی آمریکا نتوانست این طرح را به تصویب برساند.
در این جلسه از مجموع 15 عضو، 13 عضو به این طرح رأی مثبت دادند. انگلیس به این طرح رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.
این طرح خواستار آتش بس فوری به دلایل انسانی شده و از همه طرف ها خواسته بود به تعهدات خود در قبال قوانین بین الملل پایبند بمانند.
همچنین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اسیران و تضمین ارسال کمک های بشردوستانه شده بود.
نشست شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه پس از آن انجام شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.
شهادت 273 فلسطینی در کرانه باختری
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از ابتدای جنگ علیه غزه در هفتم اکتبر تا کنون 273 شهروند فلسطینی در کرانه باختری به شهادت رسیدند. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نیز در این منطقه 451 شهروند فلسطین به شهات رسیدند.
ادعای آمریکا:عملیات اسرائیل در شمال غزه محدود شد/الجزیره:ادامه گلوله باران شدید همزمان با عملیات زمینی
 «جان کربی» هماهنگ کننده سیاست های استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که اسرائیل عملیاتش در شمال نوار غزه را محدود کرده است. 
کربی مدعی شد که به دلیل نگرانی واشنگتن از تلفات غیرنظامیان فلسطینی، اسرائیل این عملیات را در شمال غزه کاهش داده است.
این در حالی است که به گفته الجزیره بر اساس گزارش های رسیده از شمال نوار غزه ارتش رژیم اشغالگر همزمان با ادامه عملیات زمینی این منطقه را به شدت گلوله باران می کند.
از ابتدای جنگ غزه تا کنون 5هزار نظامی اسرائیلی زخمی شدند
 خبرنگار الجزیره گزارش داد که یگان 669 نجات ارتش رژیم اشغالگر شماری از نظامیان زخمی  این رژیم را از شمال نوار غزه به سرزمین های اشغالی منتقل کرده است.
روزنامه یدیعوت آحارنوت هم نوشت که از هفتم اکتبر تا کنون 5هزار نظامی اسرائیلی زخمی شده اند. 
 مدیر بیمارستان اروپایی در غزه:اوضاع فاجعه بار است
مدیر بیمارستان اروپایی در نوار غزه اعلام کرد که اوضاع در این بیمارستان فاجعه بار است.
وی افزود:دو امدادگر این بیمارستان در  گلوله باران ارتش رژیم اشغالگر زخمی شدند.
مدیر بیمارستان اروپایی تصریح کرد: برخی زخمی در خیابان ها هستند که نمی توانند به بیمارستان برسند.
وی گفت: ده ها زخمی و بیمار در بیمارستان روی زمین خوابیده اند.
 71 شهید طی 24 ساعت گذشته به بیمارستان شهدای الاقصی رسیدند
وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که طی24 ساعت گذشته 71 شهید و 160 زخمی به بیمارستان شهدای الاقصی رسیدند.
 بمباران یک خانه مسکونی در دیرالبلح در مرکز غزه
خبرنگار الجزیره گزارش داد که در بمباران یک خانه مسکونی در دیرالبلح در مرکز غزه ده ها فلسطینی زخمی شدند.
 درگیری شدید فلسطینی ها با نیروهای اشغالگر در غرب جنین
خبرنگار الجزیره گفت که درگیری شدیدی میان فلسطینی ها و نیروهای اشغالگر در نزدیکی روستای«مرکا» و روستای«قباطیه» در جنوب غرب شهر جنین در کرانه باختری به وقوع پیوسته است. 

 به گزارش پولیتیکو، یک نظر سنجی جدید که توسط مرکز پژوهش های«بیو» انجام داد و نتیجه آن روز جمعه منتشر شد نشان می دهد که فقط یک سوم آمریکایی با سیاست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه  موافق هستند.
در این نظر سنجی 46 درصد از جوانان زیر 30 سال با سیاست بایدن در قبال جنگ رژیم اشغالگر و حماس مخالفت کردند و فقط 19 درصد از آنها با این سیاست موافقت کردند این در حالی است که همبستگی جوانان آمریکایی با فلسطینی ها روز به روز بیشتر می شود.
همچنین 51 درصد جمهوری خواهانی که در نظر سنجی شرکت کردند با شیوه برخورد بایدن با جنگ مخالفت کردند و 28 درصد از آنها موافقت کردند.
از سوی دیگر دموکرات ها در این زمینه دچار اختلاف بیشتری هستند به طوری که 44 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی با شیوه بایدن در برخورد با جنگ موافقت کردند و 33 درصد مخالفت کردند و 22 درصد هم در موافقت خود دچار تردید هستند.
به گفته تارنمای پولیتیکو که این خبر را منتشر کرد « این یک نشانه شوم برای بایدن همزمان با نزدیک شدن به انتخابات به شمار می رود».
شایان ذکر است که این نظر سنجی بین 27نوامبر و دسامبر انجام شده است.
 گلوله باران توپخانه ای پیوسته خان یونس
خبرنگار الجزیره گزارش داد که توپخانه ارتش رژیم اشغالگر به شکل پیوسته مناطق شرقی خان یونس در جنوب نوار غزه را گلوله باران می کند.
 شهادت 5 شهروند فلسطینی در بمباران رفح در جنوب غزه
منابع پزشکی فلسطینی گفتند که در بمباران رفح در جنوب نوار غزه 5 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند و شماری دیگر زخمی شدند.
 در روز 64 جنگ علیه غزه آژیرهای خطر در غلاف غزه به صدا در آمدند
خبرنگار الجزیره گفت که در شصت و چهارمین روز از جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه، آژیرهای خطر در شهرک های یهودی نشین غلاف غزه به صد ا در آمدند.
این خبرنگار گفت که آژیرهای خطر در شهرک های «نیرعام» و «میفالسیم» در غلاف غزه به صدا در آمدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

محبوب ترین مقاله مورد جستجو قرار گرفته در ویکیپدیا در سال 2023 میلادی در مورد چت جی پی ...
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
1