تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۴۷۰۱۶۸
انداختن تقصیرات به گردن دولت قبل مورد اقبال جامعه نیست

نوری قزلجه: فساد چای دبش بدون «مخفی کاری» پیگیری شود / دولت رئیسی ادعای ضدفساد بودن داشت اما دیدیم که لنگ می زند

۲
۱
نوری قزلجه: دولت رئیسی ادعای ضدفساد بودن داشت اما دیدیم که لنگ می زند
کبنا ؛نماینده بستان آباد با اشاره به فساد ۴ میلیارد دلاری چای دبش گفت: درحال حاضر و در فاز سوم دولت، انداختن تقصیرات به گردن دولت قبلی مورد استقبال و مقبولیتِ جامعه قرار نمی‌گیرد مگر این‌که دستگاه‌قضایی موضوع را رسما ثابت کند.
به گزارش کبنا به نقل از خبرآنلاین، پس‌لرزه‌های افشای فساد ۴ میلیارد دلاری چای دبش همچنان ادامه دارد و اهالی سیاست و افکار عمومی به آن واکنش‌ نشان می‌دهند. احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در واکنش به افشای فساد چند میلیارد دلاری واردات چای، گفت: در این موضوع یک روابط سازمان یافته توام با فساد مشهود است. بر همین مبنا هم، دولت آقای رئیسی ترجیح داد وزیر وقت کشاورزی را از مدار هیأت دولت حذف کند.
غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد هم در گفتگو با خبرآنلاین به اشاره به این موضوع گفت :«من نمی‌توانم بگویم جناح خاصی مسئول این اتفاقات است؛ اما در وهله اول، باید بدانیم هر کس مسئول اعمال و رفتار خویش بوده و نمی‌شود از مسئولیت‌ها فرار کرد. در وهله دوم هم کسانی که [مفسدان] را حمایت، تایید و معرفی می‌کنند به نوعی در پشت پرده سهیم هستند و نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند.»
وی همچنین با اشاره به رویکرد دولت رئیسی در انداختن تقصیرات به گردن دولت سابق ادامه داد: «درحال حاضر در فاز سوم دولت، انداختن تقصیرات به گردن دولت قبلی مورد استقبال و مقبولیتِ جامعه قرار نمی‌گیرد مگر این‌که دستگاه‌قضایی موضوع را رسما ثابت کند.»
مشروح گفتگوی نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد را در ادامه می خوانید.
* آقای نوری قزلجه! دولت فعلی شعار مبارزه با فساد می‌دهد و مدعی ضدفساد بودن است اما در این دوره شاهد فسادهای بزرگی، مثل فساد بزرگ «چای دبش» که اخیرا مطرح شده، هستیم؟ ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
بسیار جای تاسف و تعجب است که مدیران مطرحِ دولتی که شعارش «ضد فساد» و «مبارزه با فساد» است به چنین فسادهایی مبتلا شوند. ما امیدواریم که دولت طبق قولی که داده به‌طور جدی به مبارزه با این مفسده‌ها بپردازد.
باید این مورد و موارد مشابه آن، بدون سرپوش‌گذاری و مخفی‌کاری به‌طور جدی موردِ رسیدگی‌های قانونی و قضایی قرار بگیرند. دولت قول داده بود که عاری از فساد باشد اما متاسفانه دیدیم که در این مورد می‌لنگد پس امیدواریم که حداقل در معرفی این مفسده‌ها به قوه قضاییه و برخورد جدی با این موضوعات به وعده‌هایش با جدیت عمل ‌کند.
جامعه می‌داند کدام دولت ضعیف یا قوی است
* گفته می شود رسوخ فساد در دولت های ضعیف عمیق تر است تا دولت های قوی. مانند پدیده بابک زنجانی در دولت احمدی نژاد. از این منظر می شود این موضوع را تحلیل کرد؟
این‌که چنین افرادی ضعف مدیریت دارند مسئله‌ای بیّن و محکم است. با همین ضعف مدیریت‌هاست که مدیران غیرشایسته و نامناسب انتخاب می‌شوند و چنین مسائلی پیش می‌آید. برای دولتی که انتخاب افراد را با رعایت دقت و اصول شایسته سالاری انجام دهد و مدیرانش بر اساس شایستگی انتخاب شده باشند طبیعتا چنین اتفاقاتی یا نمی‌افتد یا خیلی کم پیش می‌آید.
امروزه جامعه کاملا دریافته است که کدام دولت قوی یا ضعیف است و در حوزه مدیریتی چه وضعیتی دارد؛ پس نیازی نیست که دوباره آن را تکرار کنیم. اما حداقلِ انتظار این است که از حالا به بعد چنین داستان‌هایی، از سوی دولت‌ها به‌صورت رسمی و صریح پیگیری شوند.
کسانی که مفسدان را معرفی می‌کنند، نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند
از سوی دیگر نمی‌توانم بگویم جناح خاصی مسئول این اتفاقات است؛ اما در وهله اول، باید بدانیم هر کس مسئول اعمال و رفتار خویش بوده و نمی‌شود از مسئولیت‌ها فرار کرد. در وهله دوم هم کسانی که [مفسدان] را حمایت، تایید و معرفی می‌کنند به نوعی در پشت پرده سهیم هستند و نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند.
انداختن تقصیرات به گردن دولت قبل مورد اقبال جامعه نیست
* فرار رو به جلو دولت رئیسی در انداختن تقصیرها به گردن دولت سابق، بعد از دو سال و اندی که از عمر دولت می گذرد را چطور می بینید؟
دیگر زمان این کارها گذشته است. دولت فعلی وارد سومین فاز فعالیت خود شده است و در حال تدارکات برای انتخابات بعدی‌اش است.
درحال حاضر و در فاز سوم دولت، انداختن تقصیرات به گردن دولت قبلی مورد استقبال و مقبولیتِ جامعه قرار نمی‌گیرد مگر این‌که دستگاه‌قضایی موضوع را رسما ثابت کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
در رابطه با پیدا شدن یک تار موی دختر 15 ساله تمام مسئولین مملکتی کفن پوش میشوند .متاسفانه مملکت غارت میشود ،ولی هیچ مسئولی نخشت نمکند. مسئولین باید بدانند هر دولتی و یا نظامی دو وظیفه مهم در حق ملت خود دارند . اول بایدباید راه را فرهم کند بعدا تامین امنیت. وقتی مردم میبینند مسئولین مملکت جلوی چشمشان غار میشود،ولی بی خیال از کنارش میگذرند ،پی میبرن که دزدان بیگانه نیست.
United States
مگر می شود کسی که چهل و دو سال در بالاترین پستهای کل کشور بوده و خودش هم از قِبّلِ همین نفوذ و رانت در سعادت آباد از املاک مصادره ای صاحب ملک و منزل شده است بتواند با رانت و فساد مبارزه کند کسی که می خواهد با فساد مبارزه کند اول باید از خودش شروع کند با خودش مبارزه کند ظاهراً این فساد را از اول انقلاب بوده است ستاد فرمان امام چرا املاک را بصورت نا عادلانه بین سران تقسیم کرده است مگر ارث و ملک و مال پدر مسئولین بوده که اینطور مثل گوشت نذری بین خود تقسیم کردند مردم برای پیروزی انقلاب خون و جان دادند غنایم بصورت غیر قانونی و غیره عادلانه بین مسئولین تقسیم شد اگر سهم بنی صدر و رجوی را می‌داند شاید این جنگ هشت ساله به ملت و کشور ایران تحمیل نمی شد لطفا رسانه ها و سایت های خبری خبرنگاران و خبرگزاری ها و مومنین و اندیشمندان به صورت عام و خاص این موضوع را پیگیری و روشنگری و صحت سنجی نمایید
پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

محبوب ترین مقاله مورد جستجو قرار گرفته در ویکیپدیا در سال 2023 میلادی در مورد چت جی پی ...
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
1