تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۴۶۹۷۰۶
کبنا گزارش می دهد؛

شمه ای از عشایر کهگیلویه / از سختی های زندگی تا خصلت‌های نیکو

۰
شمه ای از عشایر کهگیلویه / از سختی های زندگی تا خصلت‌های نیکو
کبنا ؛کوچ در سال های اخیر با مشکلاتی روبروست بطوری که برخی به اجبار شرایط به جای دامپروری در فضای باز به دامپروری در فضای بسته و یکجانشینی در اطراف روستاها روی اورده اند و کوچندگی برای آن‌ها که کوچ را رها نکرده‌اند با سختی هایی همراه ست که نیازمند توجه جدی مسئولان است.
به گزارش کبنا، در ۳۰ کیلومتری غربی شهر دهدشت عشایر پر تلاشی به زندگی به سبک اجداد در طبیعت و کوچ نشینی ادامه داده اند آن‌ها نسل هاست در میان دشت ها کوچ می کنند و علی‌رغم مواجهه با بسیاری از چالش های دنیای مدرن، همچنان از سکونت خودداری می کنند و پیوسته در حرکت به سر می برند تا همواره ارتباطی زیبا از همزیستی انسان و حیوان و محیط زیست را به نمایش بگذارند.
آن‌ها با شروع بارش ها و پیش از زمستان سخت تمام وسایل خود را جمع می کنند تا گله های خود را حدود ۶۰ کیلومتر عقب تر به دنبال شرایط زندگی بهتر و زمین مناسب در قشلاق های گرم اطراف بهبهان سکنی دهند‌.
  خوش طعم تر از مزه ترش رملیک های نارنجی دشت، زیبایی دیدن دسته های تیهو که فقط با صدای ماشین حرکتشان از فراز جاده مشخص می شود، سیاه چادرهای بر افراشته در نشیب کوهستان، خانه های نیمه سنگی عشایری، هیجان، حرکت گوسفندان و مشاهده چالاکی زنان ایل از جاذبه های جاده ای پر از قلوه سنگ و دره های با شیب سخت است که تا چند روز دیگر جمع شده و فرسنگ ها دورتر در میان دشتهای بهبهان... و زندگی دوباره برپا می شود.
زندگی عشایری شاید برای کسی که با هیاهوی روزانه شهر درگیر است لذت‌بخش بنظر برسد اما در واقعیت مرارت های تاریخی این سبک زندگی برای انسان امروز برخوردار از خدمات برق و آب و گاز و خیابان آسفالته شهر قابل تحمل نیست برای همین است که مشکلات برطرف نشده تا به امروز این شیوه زندگی را در استان و همچنین شهرستان کهگیلویه در خطر به محاق رفتن و منسوخ شدگی برده است.
طبق گفته عشایر منطقه، کوچ در سال های اخیر با مشکلاتی روبروست بطوریکه برخی به اجبار شرایط بجای دامپروری در فضای باز به دامپروری در فضای بسته و یکجانشینی در اطراف روستاها روی اورده اند و کوچندگی برای انها که کوچ را رها نکرده اند با سختی هایی همراه است که نیازمند توجه جدی مسئولان است در همین خصوص سید حمزه محقق زاده _ فرماندار کهگیلویه _ به همراه معاون عمرانی، بخشدار مرکزی، رئیس امور عشایر و رئیس منابع طبیعی در راستای بررسی مشکلات عشایر حومه غربی کهگیلویه با حضور در منطقه اب پیازی، لا اسپید و زیر گچ پای درد دل عشایر نشسته و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.


​​​ محقق زاده با بیان اینکه عشایر قشری پیوسته غیرتمند و متکی به توان می باشند اظهار داشت: عشایر با وجود سختی های فراوان همچنان فرهنگ اصیل قناعت، ساده زیستی و کم توقعی را حفظ کردند و جبهه تولید رها نشده است.
وی افزود: اخلاق و رفتار آزاد منشانه و سخاوت در مهمانوازی های عشایر باعث تاثیر عمیق اجتماعی این قشر شده است و این ظرفیتی قابل تامل در برنامه ریزی های مبتنی بر توسعه در عرصه گردشگری و اشتغال است.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به ضرورت برنامه ریزی منسجم در حوزه عشایر و دیده شدن عشایر در توزیع امکانات گفت: احداث اب نما، تامین دو مورد منبع اب شرب،احیا چشمه تدارک ماشین الات ویژه مرمت و بازگشایی جاده عشایر حومه از مصوبات این سفر بوده است. 
این مقام مسئول در خصوص وضعیت آب عشایر منطقه افزود : نیاز مند افزایش اعتبارات عمرانی ویژه و تعریف پروژه تامین آب در این مناطق هستیم که قبل از عملیاتی شدن؛ طرح مطالعاتی آن باید نهایی شود‌.
وی افزود: در حوزه آرد و نهاده‌های دامی حق و حقوق این قشر باید رسیدگی و تسهیل شود.
فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه اگر هر دستگاهی در ارتباط با عشایر سهمی برای خدمتگزاری به این قشر قائل باشد ، بسیاری از مشکلات عشایر حل می‌شود تصریح کرد: لازم است منابع طبیعی و راهداری نسبت به ارائه برخی خدمات جانبی به این قشر با امور عشایر همکاری کنند.
طبق آخرین آمار تعداد ۴۳۰۰ خانوار عشایری در کهگیلویه زندگی می کنند و این نشان می دهد این شهر ستان پهنه جمعیت عشایری بزرگی است. 
همچنین عشایر کهگیلویه با داشتن حدود ۴۵هزار راس دام سبک ، درصد بالایی از تولیدات دامی استان را تامین می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1