تاریخ انتشار
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۹۶۹۱
پرداخت عوارض آلایندگی به ساکنان محروم بهمئی؛

حقی که بحقدار رسید

۱
۰
حقی که بحقدار رسید
کبنا ؛شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۸۰ حلقه چاه نفت و ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و کشاورزی فاصله زیادی با توسعه دارد و سال‌ها مردم این شهرستان در تمنای حق خود از عوارض آلایندگی نفت کوشیدند اما نتیجه‌ای حاصل نشده بود، تا اینکه در سفر تیرماه رئیس جمهور این موضوع مطرح و اکنون حقوق فراموش شده این خطه احیا شده است.
به گزارش کبنا، شهرستان بهمئی در آخرین نقطه کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و منطقه نفتخیز محسوب می‌شود ولی مردم این منطقه معتقدند که سهمی جز آلودگی زیست محیطی از این طلای سیاه ندارند.
شهرستان بهمئی به جز در مشرق که با شهرستان کهگیلویه در استان هم مرز است از سه جهت با شهرستان‌های استان خوزستان همسایه است به طوری که در شمال با باغملک، در جنوب با بهبهان، در غرب با رامهرمز و در جنوب غربی با‌امیدیه و آغاجاری در استان خوزستان مرز مشترک دارد.
این شهرستان که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده دارای بیش از ۸۰ حلقه چاه نفتی است که بیشتر این چاه‌ها فعال و از این ظرفیت برای توسعه ایرانی آباد استفاده می‌شود.
در عین حال برخورداری از این منابع غنی زیرزمینی ولی بهمئی همچنان از محرومترین نقاط کهگیلویه وبویراحمد است زیرا براساس اعلام مسوولان؛ نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت این شهرستان ۴۰ هزار نفری از حمایت نهاد‌های امدادرسان بهزیستی و کمیته امداد برخوردارند.
این شهرستان توسعه نیافته به رغم خدمات گسترده پس از انقلاب اسلامی از درآمد‌های چشمگیر حاصله از نفت بویژه در حوزه اشتغال، عمران و توسعه شهری بی‌نصیب مانده است.
در سفر ۲۷ تیرماه امسال رئیس جمهور به شهرستان محروم بهمئی مسائلی همچون «بومی گزینی ساکنان مناطق نفتخیز در اولویت قرار گیرد»، «افزایش سهم مردم بهمئی از مسئولیت‌های نفت خیز»، تأکید بر تقویت زیرساخت‌های راه‌های ارتباطی،  «زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه مناطق گردشگری»، «برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آب سد‌های موجود در این منطقه»، «مشخص شدن سهم این شهرستان از محل آلایندگی‌های منابع نفتی» و تأکید بر تشکیل کارگروهی برای اشتغال جوانان بیکار در این شهرستان مطرح شده بود.
اکنون پس از سال‌ها چشم انتظاری برای نخستین بار سهم عوارض آلایندگی به ساکنان محروم بهمئی لحاظ شده و قرار است به زودی به آن‌ها پرداخت شود.
دغدغه مردم بهمئی از حق آلایندگی
امام جمعه شهر لیکک گفت: برخورداری از حق آلایندگی نفت و گاز، استفاده از نیروی بومی در شرکت‌های نفت و گاز جنوب و ایجاد پالایشگاه از مهمترین دغدغه‌های مردم این منطقه است.
حجت الاسلام اسماعیل صلواتی اظهار کرد: با وجود ۸۰ حلقه چاه در این شهرستان مردم این منطقه از صنایع پایین دستی نفت محروم هستند.
صلواتی ادامه داد: این شهرستان با وجود محرومیت شدید، بیش از ۶۵ درصد جمعیت آن تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند.
امام جمعه لیکک به دیگر مشکلات شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان بهمئی در محرومیت و بن بست تردد قرار گرفته است و نیاز به توجه ویزه دولت دارد.
این شهرستان ۸۰ حلقه چاه نفت دارد که تاکنون مردم شهرستان از نعمت عوارض ناشی از آلایندگی محروم بوده‌اند. موضوعی که با ورود دستگاه قضایی، برای سنوات گذشته پیگیری و برای سال‌های آینده نیز احیا شده است.
فاصله شهر لیکک مرکز این شهرستان، با چاه‌های نفت تنها، هفت کیلومتر است اما این عوارض نه تنها مرهمی بر چهره بهمئی نبود بلکه دردی بود که هر روز سنگینی آن بیشتر می‌شد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: با رأی قطعی دادگاه تجدید نظر استان این حق که در گذشته به فراموشی سپرده شده بود، اکنون احیا شده است.
محبوب افراسیاب ادامه داد: با توجه به وجود چاه‌های نفتی در این شهرستان، مردم بهمئی مطابق قانون می‌بایست از عوارض آلایندگی این صنعت بهره‌مند می‌شدند که این حق مهم در سال‌های گذشته مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته بود.
وی عنوان کرد: با دادخواهی شهرداری بهمئی، رأی بدوی در دادگستری این شهرستان صادر و در محاکم تجدید نظر قطعیت یافت و مبلغ یک هزار و ۳۴۸ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال حق عوارض آلایندگی سال ۹۳ تا ۹۶ توسط اداره کل امور مالیاتی وصول و در حق شهرداری و دهیاری‌های بهمئی جهت توسعه امکانات و رفاه عمومی پرداخت خواهد شد.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این حق برای سال‌های دیگر و آینده نیز احیاء و قابل پیگیری و پرداخت خواهد بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرستان بهمئی از ۸۰ حلقه چاه تعداد ۵۶ حلقه چاه نفت فعال در شهرستان بهمئی وجود دارد که روزانه ۱۸۳ هزار بشکه نفت از این چاه‌ها استخراج می‌شود. با این وجود این شهرستان در محرومیت به سر می‌برد و مسیر زیادی برای توسعه در پیش دارد.
وی افزود: البته رئیس جمهور در سفر دوم خود به استان کهگیلویه و بویراحمد و در پی آن سفر به این شهرستان بر توسعه و خروج از محرومیت آن تأکید داشت.
احمدزاده ابراز کرد: بهر نحو ممکن لازم است در خصوص صنایع نفت و گاز در آن سرمایه‌گذاری‌های ملی انجام شود. مردم باید از این نعمت سرشار بهره‌مند گردند.
وی تأکید کرد: متأسفانه نیرو‌های انسانی این منطقه در دیگر شهرستان‌ها غیر بومی تلقی و در صنایع نفت و گاز به کار گرفته نمی‌شوند و نارضایتی زیادی وجود دارد.
شهرستان بهمئی با جمعیتی حدود ۳۸ هزار نفر به مرکزیت شهر لیکک در فاصله ۳۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
با سلام. شهرستان بهمئی بیشترین آمار خودکشی جوانان را در کل کشور دارد بیشترین آمار درگیری منجر به قتل و بیشترین تعداد نیروی انسانی تحصیل کرده بیکار نسبت به جمعیت .......من خودم یک جوان تحصیل کرده فرزند جانباز خوانواده شهید دارای یک دختر ۵ ساله مجبورم برم سر فلکه ببینم کسی میبرم کار فله ای یا نه .آیا واقعا حق بهمئی با یکصد و دو شهید که هزاران جانباز که تقدیم آین مملکت کرد اینه که از شدت فقر و بیکاری جوناش پرپر بشن ؟تمام مسئولینی که به هر گونه ای در این فقر و بدبختی مردم و جوانان بهمئی نقش داشتن بدونن خوب بدونن که شماها دارین لقمه در خون جوانان این شهر می‌زنید و می‌خورید وسلام
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1