تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۶۹۱۶۸
کبنا گزارش می‌دهد

لَجن‌هایی که تصفیه خانه یاسوج را از کار می‌اندازد

۲
۰
اقدام عجیب حاشیه رود بشار یاسوج (+ فیلم )
کبنا ؛ معاون پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: لَجن کش‌هایی که به صورت سیار لَجن‌ها را از طریق چاهک(منهول Manhole) در حاشیه پارک ساحلی و رودخانه بِشار وارد فاضلاب شهر یاسوج می‌کند به خودی خود کارکرد تصفیه خانه یاسوج را زیر سؤال می‌برند.
به گزارش کبنا، ۶ سال پیش برای ساماندهی و کنترل بر تخلیه لَجن‌کِش‌های سیار شهر یاسوج، چاهکی متصل به تصفیه خانه شهر یاسوج در گوشه شهر نزدیک رودخانه بشار و پارک ساحلی ایجاد شد که ضمن نگرانی‌هایی مبنی بر خطرات سلامتی، بوی بد ناشی از چاهک رهگذران را آزار می‌دهد و آن‌ها را از استفاده چمن و پارک ساحلی محروم می‌کند.
رحمت الله جهانشاهی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با این حجم تخلیه لَجن، سی او دی و بی‌او دی فاضلاب شهری افزایش یافته و کارکرد تصفیه خانه را از حد نرمال بالاتر می‌برد و بر نگرانی کارشناسان تصفیه خانه افزوده می‌شود.
سرعت مصرف اکسیژن در داخل آب توسط ارگانیزم‌ها (BOD ) و شاخص بار آلودگی پساب(COD )از جمله پارامتر‌های با اهمیت در تصفیه فاضلاب است چرا که این دو پارامتر از روش‌های اندازه‌گیری غیر مستقیم آلودگی فاضلاب یا پساب خروجی هستند.
بر اساس استاندارد‌های ارائه شده فاضلاب‌هایی اجازه ورود به طبیعت را پیدا می‌کنند که مقدار آلاینده‌های موجود در آن‌ها در سطح استانداردی قرار داشته باشد.
به عنوان یک استاندارد حد مجاز COD برای ورود به آب‌های سطحی، ۶۰، ورود به چاه جذبی ۶۰ و مصرف در مزارع کشاورزی و باغبانی ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر می‌باشد. در مقابل، مقدار مجاز BOD برای ورود به آب‌های سطحی ۳۰، تخلیه در چاه‌های جذبی ۳۰ و مصرف در محیط‌های کشاورزی و آبیاری فضای سبز و باغ ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر می‌باشد.
جهانشاهی با اشاره به اشکالات و نگرانی‌های تصفیه خانه شهر یاسوج گفت: پساب نهایی فاضلاب شهر یاسوج در نهایت وارد رودخانه بشار می‌شود و باید استاندارد‌های لازم زیست محیطی را داشته باشد که در صورتیکه اکسیژن مورد نیاز، واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمایی(BOD و COD) بالاتر از حد نرمال باشند فرایند تصفیه فاضلاب بخوبی انجام نمی‌شود و ضرر‌های جبران ناپذیری را در پی خواهند داشت.
      
معاون پایش اداره کل محیط زیست در پاسخ به تفاوت لجن‌های حمل شده با فاضلاب شهری و ایراد تخلیه هر ۲ فاضلاب در تصفیه خانه فاضلاب شهری، گفت: فاضلاب شهری ناشی از شست و شوی رستوران‌ها، فاضلاب بخش بهداشتی، خانگی و... است ولی لجن‌های سیار فاضلاب انسانی تنها هستند که بی‌او دی بسیار بالایی دارند و نظم کار تصفیه خانه را بهم میریزند.
جهانشاهی تأکید کرد: ورود پساب تصفیه فاضلاب به رودخانه بشار، در صورتی که خودپالایی رودخانه بخوبی انجام نشود در اثر حجم بالای پسماند بالاتر از استاندارد زیست محیطی وارد رودخانه می‌شود و آلایندگی بالاتر از نُرم وارد شده به رودخانه، آب‌های سطحی را آلوده می‌کند.
وی هشدار داد: حاشیه رودخانه، آبزی پروری، کشت برنج و... داریم و این محصولات وابسته به رودخانه هستند که در صورتی که آلایندگی رودخانه بالاتر شود با چالش اساسی مواجه روبه رو می‌شویم.
معاون پایش اداره کل محیط زیست در پاسخ به راهکار مطلوب برای مدیریت لجن کش‌های سیار شهر یاسوج، گفت: تصفیه خانه کوچکتر، جداگانه و خارج از شهر با کارکرد به روزتری برای این هدف راه‌اندازی شود چرا که پساب نهایی فاضلاب‌ها پس از تصفیه وارد رودخانه بشار می‌شود.
با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و برداشتهای مضاعف سالانه از بستر رودخانه بشار برای کشاورزی( اعم از کشت برنج، سبزیجات، آبزی پروری، باغداری)، گاوداری صنعتی یاسوج و احداث کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه و... ، دبی آب رودخانه کاهش یافته که با ورود پساب فاضلاب در حجم پایین رودخانه بشار، خطرات بهداشتی و زیست محیطی زیانباری بدنبال دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جنایت
ضیغمی
Iran, Islamic Republic of
چرا باهاشون برخورد قاطعی نمیشه؟
مگه سلامت مردم اینقدر براتون بی اهمیته؟
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
فایل های مرتبط
1