تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۶۸۶۴۶
با تزریق سه هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس جمهور؛

کام تشنه بهمئی سیراب می شود

۱
۰
کام تشنه بهمئی سیراب می شود
کبنا ؛طرح آبرسانی به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف از طریق سد کوثر با حمایت ویژه دولت سیزدهم و تزریق سه هزار میلیارد ریال شتاب بیشتری به خود گرفته و با بهره برداری کامل آن کام تشنه جمعیت ۸۵ هزار نفر دیار گرمسیری بهمئی سیراب می شود.
به گزارش کبنا،
 طرح آبرسانی به لیکک و روستاهای اطراف از سد کوثر که نقش مهمی در رفع تنش آبی شهرستان نفت‌خیز بهمئی دارد از مهمترین پروژه های مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می رود که هم اکنون با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی بهره برداری است.
شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی همیشه با چالش های جدی در تامین منابع آبی مواجه بوده است.
طرح آبرسانی به لیکک از سد کوثر از طرح های اولویت دار دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر رئیس جمهور به استان با توجه به تنش آبی این منطقه در راستای تامین منابع آبی پایدار و توسعه این منطقه طرح آبرسانی به لیکک بر تسریع در روند اجرایی این طرح تاکید شد.
آرش مصلح اظهار داشت: ظرف یک سال اخیر سه هزار میلیارد ریال به این طرح تزریق شد.
وی زمان اجرای این طرح را سال ۹۰ ذکر کرد و افزود: این طرح طی ۲ سال اخیر روند اجرایی خوبی داشته و پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.
مصلح ادامه داد: این پروژه آبرسانی به طول ۵۵ کیلومتر است ظرفیت انتقال ۸.۵ میلیون متر مکعب آب در سال را دارد،
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح برای تامین آب جمعیت بیش از ۸۵ هزار نفری لیکک و روستاهای اطراف برنامه ریزی شده است.
مصلح کاهش سطح آب زیرزمینی ناشی از برداشت بیش از ۵/۵ میلیون متر مکعب از منابع استراتژیک آب زیرزمینی شهرستان، نبود کیفیت مطلوب آب شرب چاه‌های موجود، مشکلات تامین آب مورد نیاز صنایع شهرستان و حرکت در مسیر اجرای برنامه‌های پدافند غیر عامل را از دیگر عوامل اجرای سریعتر این طرح عمرانی اعلام کرد.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح با توجه به نقش توسعه محور این پروژه مهم شهرستان بهمئی تا ۲۵ سال نیازی به آب شرب نخواهد داشت.
آبرسانی از سد کوثر طرحی چند منظوره
مصلح افزود: طرح چند منظوره آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند.
وی ادامه داد : با تامین آب صنایع و فعالیت واحدهای تولید برای بیش از سه هزار نفر نیز اشتغالزایی در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی پیش بینی شده است.
مصلح اظهار داشت: طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب شرب و صنعت برای توسعه همه جانبه تامین می کند.
وی اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.
مصلح افزود: این حجم آب برای جمعیتی به میزان ۸۵ هزار نفر یعنی ۲ برابر جمعیت بهمئی است و تا ۳۰ سال آینده نیاز این شهرستان به آب شرب را تامین خواهد کرد.
وی تزریق قطره چکانی اعتبارات و معارضات اجتماعی را دلیل اصلی
کندی طرح طی سالهای گذشته اعلام کرد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، از نیمه ۱۴۰۱ تاکنون دولت ۶۹۹ میلیارد تومان در حوزه آب به استان تخصیص داده که این مهم اهمیت دولت به موضوع آبرسانی را نشان می دهد و نوید تحولی عظیم در استفاده از نعمت بزرگ آب در استان را رقم زده است.
کام تشنه بهمئی سیراب می شود
تخصیص اعتبار به طرح عظیم آبرسانی از سد کوثر به لیکک به اندازه ۱۰ سال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با این طرح اظهار کرد: اهداف طرح تأمین آب به میزان ۵/۵ میلیون متر مکعب در سال برای آب شرب شهر لیکک و حومه با جمعیت ۷۸ هزار نفر برای افق ۱۴۱۵، تامین آب به میزان سه میلیون متر مکعب در سال برای صنایع این شهرستان است.
سید علی احمدزاده افزود: برای تکمیل طرح آبرسانی به لیکک مرکز شهرستان بهمئی از سد کوثر ۳۸۹ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به روند اجرایی این طرح در یکسال اخیر افزود: سرعت انجام پروژه در یک سال گذشته بیشتر از ۱۰ سال قبل بوده است.
احمدزاده عنوان کرد: میزان اعتبار تخصیص داده شده در ۱۰ سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده و به سرعت کار در حال پیشرفت است.
سد کوثر آب بیش از ۲میلیون نفر را تامین می کند
مدیر بهره برداری سد کوثر نیز در این رابطه گفت: این سد هم اکنون با وجود تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پنج استان جنوبی کشور دارای یکی از بیشترین میزان پرشدگی در میان سدهای کشور است.
اکبر خدری اظهار کرد: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
خدری تصریح کرد: با اجرای ۷۶۳ کیلومتر خط لوله آب پایدار بخش‌هایی از ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از یکهزارو ۲۰۰روستا تامین شد.
وی مهار سیلاب ها را از دیگر ویژگی های سد دانست و بیان کرد: در سیلابهای سال ۹۸ سد کوثر توانست دبی ورودی با یکهزار و۲۰۰ مکعب برثانیه را مهار کند که در این راستا بخش اعظمی از سیلاب ها نیز به خوبی مهار شدند.
سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین می شود.
عملیات اجرایی این پروژه با مسیر انتقال ۵۷ کیلومتری، ظرفیت انتقال هشت و نیم میلیون متر مکعب آب، ۲ ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ذخیره، از سال ۹۰ در بهمئی آغاز شد.
شهرستان بهمئی با حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیسخت
Iran, Islamic Republic of
خوب بایدبرای شهرستان دنا وبویراحمدومارگون هم ازآب این سدبیارن به هرطریقی...
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1