تاریخ انتشار
جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۴۶۸۵۷۳
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

خطر رانش بیخ گوش ۲۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد

۰
خطر رانش بیخ گوش ۲۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: لرزش و ریزش زمین موجب از دست رفتن پوشش جنگلی شده و در این استان نیز هم اینک ۲۴ روستا در معرض رانش و ریزش هستند.
به گزارش کبنا، علی‌محمد روستا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: این روستا‌ها هم اینک نیز شناسایی شده و کار جا به جایی احتمالی در صورت رضایت ساکنان و یا انجام کار‌های فنی و و مدیریت بحران در راستای ایمن‌سازی این روستا‌ها در دستور جدی است.
وی بدون اشاره به جمعیت و شمار خانوار این روستا‌ها گفت: این مناطق در اثر وقوع بلایای طبیعی به ویژه سیل و زلزله و به مروز زمان در معرض خطر ریزش قرار گرفته‌اند.
وی همچننی به موضوع طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور و استان اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش سرانه جنگل به دلیل افزایش جمعیت از ضروریات اصلی است و سهم استان کهگیلویه وبویراحمد در این طرح کاشت ۱۵ میلیون درخت در مدت چهار سال است.
وی افزود: این میزان درخت باید از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ کاشته شود، با توجه به فرسایش سالانه ۲۰ تن خاک در هکتار، کاشت این تعداد درخت در کاهش مخاطرات فرسایش خاک، عوامل زیست محیطی و امنیت غذایی مؤثر است.معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۵۶ درصد وسعت استان را جنگل و ۳۲ درصد را مراتع تشکیل داده است، تصریح کرد: سرانه جنگل استان ۱. ۲۳ هکتار است که بالاترین سرانه در سطح کشور است لذا حفاظت و هراست از جنگل‌ها و مراتع وظیفه همه آحاد جامعه است.
روستا با بیان اینکه حوزه زاگرس ماندگارترین نقطه برای کاشت انواع گونه درخت است، ادامه داد: کنترل آلودگی آب، هوا و خاک، کنترل ریزگرد‌ها، جلوگیری از وقوع سیل و جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای کاشت درخت است.
استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه‌ای دارد که ۷۰ درصد جنگل‌های استان را، درخت بلوط پوشش می‌دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.
این استان، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.
طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهوری و با تأکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور ابلاغ شد، که قرار است انجام این طرح در طول چهار سال در کشور انجام شود و سالانه در کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود، همچنین در این اجرای این طرح مردمی از ظرفیت‌های سازمان‌ها، مردم، صنایع و شرکت‌ها، استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1