تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۴۶۷۸۴۱

آیا غول بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به زانو در می‌آید؟

۰
آیا غول بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به زانو در می‌آید؟
کبنا ؛احیای واحد‌های تولیدی راکد یکی از شاخص‌های تحقق رشد اقتصادی در شرایط سخت امروز از نظر کارشناسان و اهل فن است و این مهم البته در افقی روشن در دستور کار و خط و مشی برنامه‌های جدی دولت و مدیران اجرایی کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفته است.
به گزارش کبنا، صنعت یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که از مجرا‌های کارآفرینی، نوآوری، اشتغال جدید و افزایش درآمد بر اقتصاد یک منطقه مؤثر است و جایگاه قابل توجهی از ارزش افزده و اشتغال را دارا است.
کشور از سال‌ها پیش با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی و فشار‌های اقتصادی روبرو بوده است و هم اینک بیش از هر زمان دیگری ایران به تولید داخل متکی است و احیای واحد‌های تولیدی راکد به عنوان یکی از مهمترین سیاست‌های دولت باید با تمام توان پیگیری شود.
رونق تولید به رشد اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد و تنها راه نجات اقتصاد کشور در برهه حساس کنونی، افزایش تولید و حمایت از ظرفیت‌های داخلی است و نباید برای اداره کشور تنها به اقتصاد نفتی بسنده کرد.
افزایش هزینه‌های تولید، تأمین مواد اولیه، نرخ تورم، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، نوسان‌های نرخ ارز، کمبود نقدینگی، فقدان بازار برای محصولات، مشکلات مربوط به تأمین مالی، مشکلات قضایی، کهنگی و فرسودگی فناوری، کاهش تعرفه گمرکی و افزایش واردات و کاهش ارزش پول ملی، مشکل زیادی را برای بنگاه‌های صنعتی در کشور به وجود آورده است.
رئیس جمهور بار‌ها تأکید کرده است که دولت مصمم به احیای واحد‌های راکد تولیدی است و ما به دنبال احیای سهم خود در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی هستیم که با تقویت تولید می‌توان به آن رسید.
کارخانه قندیاسوج تنها واحد صنعتی استان در ۵۰سال قبل بود ولی هم اکنون ۴۲۲ مجوز تأسیس واحد‌های تولیدی و صنعتی با اشتغال ۹ هزار و ۶۶۴ نفر و ۵۲۱ پروانه بهره‌برداری با اشتغال هشت هزار و ۲۳۴ نفر در این استان وجود دارد.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبلغی معادل ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح نهضت احیای واحد‌های راکد به واحد‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به بالا یا واحد‌های فعالی که در استان راکد هستند اختصاص داده شد.
محسن ضامن فر اظهار کرد: طرح نهضت احیاء برای واحد‌های راکدی که به بهره‌برداری رسیدند اما بنا به هر دلیلی دچار رکود شدند اجرا می‌شود.
وی افزود: در این طرح ۵۲ واحد راکد معرفی شدند و این اعتبار بین طرح‌هایی در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت توزیع می‌شود.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح‌هایی که دارای قابلیت احیاء می‌باشند مشخص و به اداره کل اقتصاد و دارایی به عنوان دبیر نهضت احیاء معرفی می‌شوند و با اختصاص اعتبارات طرح نهضت احیا از رکود خارج خواهند شد.
ضامن فر عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای میان جهاد کشاورزی و بنیاد برکت منعقد شده است و در مدت چهار مرحله مبالغی به طرح‌های جهاد کشاورزی اختصاص داده خواهد شد.
وی گفت: بنیاد برکت با همکاری جهاد کشاورزی طرح‌های این حوزه را که بیشتر در بخش شیلات‌اند را به صندوق کارآفرینی‌امید برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کند.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: روزانه حجم زیادی از مراجعین به حوزه اقتصادی استانداری در بخش‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن بوده و خواستار دریافت تسهیلات ۷۰ تا ۸۰ میلیارد ریالی هستند که توصیه می‌شود در روند جذب تسهیلات نهضت احیاء سرعت به خرج داده شود.
وی ابراز کرد: منابع بانکی محدود و متقاضیان زیاد هستند و اختصاص اعتبارات نهضت احیاء به واحد‌های که در این طرح قرار دارند مشروط به این است که با دریافت این مبالغ احیاء و به چرخه بازگردند.
ضامن فر عنوان کرد: طرح‌هایی که تسهیلات اولیه را از صندوق کارآفرینی‌امید دریافت کردند در اولویت دریافت تسهیلات طرح نهضت احیاء هستند.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مدت ۲ سال اخیر ۵۲ واحد راکد اقتصادی در استان به چرخه تولید بازگشته‌اند.
ضامن فر عنوان کرد: واحد‌هایی که قبلاً مشکلات آن‌ها در ستاد تسهیل مطرح و بررسی شده است، چنانچه مصوبات را اجرایی نکنند از طرح دوباره آن‌ها در کارگروه تسهیل خودداری می‌شود.
وی افزود: کارگروه تسهیل بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه تولید بوده و اجرایی شدن مصوبات آن از اهمیت بالایی برخوردار است لذا مدیران تا حصول نتیجه مصوبات را پیگیری کنند.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال جاری هشت جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده است و یکی از محور‌ها و شاخصه‌های ارزیابی مدیران حضور در جلسات کارگروه تسهیل و اجرایی شدن مصوبات و تأثیرگذاری در جهت رفع مشکلات این واحد‌ها است.
ضامن فر بر تلاش بیشتر تیم اقتصادی برای احیا واحد‌های راکد و نیمه فعال استان تأکید کرد و ادامه داد: نیازمند مساعدت بیشتر سیستم بانکی استان برای رونق در بخش تولید و صنعت هستیم، از مشکلات و محدودیت‌هایی که بانک‌ها با آن مواجه هستند آگاهی داریم اما می‌طلبد در مواجه با مشکلات تولید‌کنندگان انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.
وی عنوان کرد: واحد‌های تولیدی هم که با مساعدت بانک‌ها مواجه می‌شوند نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی اقدام کنند تا سیستم بانکی بتواند به تعهدات خود در سایر بخش‌ها عمل کند.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به زودی مصوبات سفر دور دوم رئیس جمهور به بانک‌های استان ابلاغ و سیتم بانکی باید از محل منابع داخلی نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کند. در این نشست مشکلات پنج واحد تولیدی مطرح و تصمیمات لازم با حضور بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه گرفته شد.
اشتغال‌زایی و فعال‌سازی واحد‌های نیمه‌تعطیل و غیرفعال یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است و صندوق کارآفرینی‌امید به عنوان یکی ازمتولیان امر اجرای نهضت احیا فعالیت دارد.
این واحد‌های راکد درصورتی‌که فعال شوند شاهد اشتغال‌زایی جمعیت زیادی از جوانان جویای کار خواهیم شد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی‌امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: موضوعی که امروزه مطرح است احیای واحد‌های تولیدی راکد است و اخیراً نیز در راستای همین طرح احیا از کارخانه شهد ناب مادوان بازدید صورت گرفت.
همت الله ناصری تأکید کرد: در مجموع هشت طرح از طرف صندوق به تهران معرفی شده است که کارخانه قند یاسوج با ۴۰ نفر اشتغالزایی، یک کارخانه بزرگ آب معدنی و مجتمع نان بهارستان با ۳۰ نفر اشتغالزایی جزء آن‌ها هستند.
وی ابراز کرد: ۷۱۰ میلیاردریال اعتبار این طرح‌ها ابلاغ شده است و کار برای احیای آن‌ها به قوت ادامه خواهد داشت.
کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر، عصر امروز (دوشنبه )پس از یک دهه تعطیلی با حضور رئیس جمهور در سفر دوم هیأت دولت تیرماه امسال به بهره‌برداری و به مدار تولید بازگشت.
معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند تنها گوشه‌ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در سالیان گذشته نتوانستند نسخه شفا بخشی برای آن بپیچند و در پی آن کارگران زیادی بیکار شدند و‌امید‌ها برای اشتغال به ناامیدی مبدل شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج از جمله مصوبات سفر هیأت دولت به این استان بود و یک اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه قرار داده شد.
سید علی احمد‌زاده افزود: این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شده و راکد شد.
احمدزاده عنوان کرد: خوشبختانه این کارخانه به عنوان یکی از سه کارخانه پیشرفته کشور هم اکنون کاملاً بازسازی شده و در واقع به مدار تولید برگشته و امروز با حضور رئیس جمهور جشن احیای ان برگزار شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای استقرار دولت نرخ بیکاری در این استان ۱۰.۲ درصد بوده که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۹.۲ درصد درصد رسید، پایان ۱۴۰۱ به ۸. ۴ درصد و اکنون نرخ بیکاری به ۶. ۷ درصد کاهش یافته است.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: با افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه بزرگ و کوچک در سفر دوم رئیس جمهور به استان به زودی تحولات عظیمی به خصوص در ایجاد اشتغال و تولید ایجاد خواهد شد. به طوری که از طریق این پروژه‌ها حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.
وی تأکید کرد: تعهد اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری ۱۰ هزار و ۱۸۰ فرصت شغلی است که با توجه به تحقق ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی سال گذشته رسیدن به این مهم دور از دسترس نیست.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: در مدت ۲ سال اخیر ۵۲ واحد راکد اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید بازگشته‌اند. ۱۱۲ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد که ۵۳ مورد از آن‌ها شرایط برگشت به تولید را دارند. با بازگشت این ۵۳ واحد تولیدی راکد ۹۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد که می‌طلبد دولت نگاه ویژه‌ای به بازگشت این واحد‌ها به چرخه تولید داشته باشد. بازگشت واحد‌های تولیدی غیر فعال و راکد به چرخه تولید جزء نخستین دغدغه‌های دولت سیزدهم از همان روز‌های ابتدایی شروع به کار بود و در حال حاضر به عنوان سیاست اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای احیای واحد‌های راکد صورت گرفته است اما همچنان واحد‌های صنعتی بسیاری تعطیل هستند. سالیان اخیر، عوامل بسیاری همچون کمبود نقدینگی، تحریم‌های ظالمانه، سو مدیریت در کارخانه‌ها، کمبود مواد اولیه، نوسان ارز، فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های بانکی، مشکلات بیمه‌ای در سالیان متمادی سبب رکود و غیرفعال شدن واحد‌های تولیدی بسیاری در استان شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1