تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۴۶۷۴۹۰
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش اول) خلأ نگاه تخصصی در اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد / در غالب شاخص های گردشگری استان آخر هستیم / گردشگرها با پرواز «شیراز» به یاسوج سفر می کنند؟ / جای خالی آژانس های گردشگری در یاسوج / پروژه های بی سرانجام بخش خصوصی / مقایسه هفته گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با فارس

۴
۱
بخش اول) خلأ نگاه تخصصی در اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد / در غالب شاخص های گردشگری استان آخر هستیم / گردشگرها با پرواز «شیراز» به یاسوج سفر می کنند؟ / جای خالی آژانس های گردشگری در یاسوج / پروژه های بی سرانجام بخش خصوصی / مقایسه هفته گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با فارس
کبنا ؛
5 مهرماه مقارن یا روز جهانی گردشگری است. بسیاری از کارشناسان از «گردشگری» به عنوان صنعت پیشران در استان کهگیلویه و بویراحمد نام می برند، و این صنعت باید بودجه و اعتبارات زیادی را به خود اختصاص دهد، در حالی که آمارها نشان می دهد میزان جذب اعتبارات ملی اداره کل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد طی سالهای اخیر بسیار ناچیز بوده است. بطوری که اعتبارات ملی این سازمان در سال 1399، 5 میلیارد تومان، در سال 1400، 5 میلیارد تومان و در سال 1401، 13 میلیارد تومان بوده است.
به گزارش کبنا نیوز، یکی از معضلات صنعت گردشگری عدم جذب تسهیلات برای پروژه های بخش خصوصی تحت مدیریت اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است، برخی از این پروژه ها که بیش از 10 سال عمر دارند، به دلیل نبود تسهیلات به سرانجام نرسیده اند. به گفته سعید طالبی پور «در سالهای اخیر تاکنون تسهیلات بسیار ناچیزی به پروژه های بخش خصوصی تعلق گرفته» و همین باعث شده این صنعت، پیشرفتی نداشته باشد.
نبود نیروهای متخصص در اداره کل گردشگری
جای خالی خیلی اقدامات و لوازم در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد حس می شود اما بیش از هر چیزی خلأ نگاه تخصصی به این صنعت احساس می شود، صرفاً حضور 10 ساله در یک سازمان را نمی توان به معنای تخصص درنظر گرفت. از طرفی وقتی مدیر بالادستی خود متخصص نباشد و بازوهای مدیریتی آن سازمان هم افراد متخصصی نداشته باشد، از نظر آسیب شناسی سازمانی می بینیم که آن اداره دچار رخوت می شود، چرا که مدیران پایین دستی می‌ببینند مدیر ارشد سازمان هیچ برنامه ای ندارد، و نگاه تخصصی ندارد، از این رو آنان نیز دچار نوعی دلزدگی می شوند. آقای طالبی پور چند نفر در سازمان گردشگری به عنوان نیروی تخصصی در اختیار دارد؟ 



خلأ نگاه تخصصی به زیرساخت های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد
بر اساس اطلاعات «سالنامه وزارت گردشگری» 13 منطقه نمونه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد تعیین شده، که اداره کل مربوطه در کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه اقدامی در مورد این مناطق انجام نداده است.
هرچند که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به این آمار و اطلاعات به برخی زیرساخت ها مثل احداث سرویس های بهداشتی و آلاچیق، زیرساخت هایی مثل شبکه آب و برق اشاره کرد، اما این موارد از سوی سازمان گردشگری به عنوان زیرساخت قابل قبول نیست. یک اشتباه راهبردی در خصوص درنظر گرفتن زیرساخت گردشگری وجود دارد که از خلأ نگاه تخصصی به این صنعت نشأت می گیرد. آیا مدیر مربوطه در استان کهگیلویه و بویراحمد با زیرساخت های خاص گردشگری آشنایی دارند؟
در غالب شاخص های گردشگری استان آخر هستیم
آمارها نشان می دهد ما در غالب شاخص های گردشگری استان آخر هستیم، وقتی به این آمار رجوع می کنیم، می بینیم که رابطه معناداری با نبود نیروی انسانی متخصص در اداره کل گردشگری دارند.
هرچند که منظور این نیست که یک روزه و دو روزه آمارها تغییر کنند و کهگیلویه و بویراحمد در شاخص ها اول شود، چنین انتظاری نادرست است، اما در این دنیای رقابتی که وجود دارد، ضریب تغییر و ضریب رشد صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد چند است؟ انتظار این نیست که یک ساله کهگیلویه و بویراحمد به جایی برسد که استان اصفهان در آن وضعیت قرار دارد، بلکه در این دنیای رقابتی که همه استان ها به دنبال افزایش سهم خود از صنعت گردشگری هستند و هر روز یک دستاورد را به رخ می کشند، سازمان گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد چه میزانی از رشد را در دو سال اخیر رقم زده است؟





گردشگرها با پرواز «شیراز» به یاسوج سفر می کنند؟
بر اساس آمارها هیچ کدام از آژانس های گردشگری قدرتمند سطح کشور در یاسوج سرمایه گذاری نکرده اند، عمده پروازهای با هدف گردشگری یاسوج از طریق پرواز شیراز انجام می گیرد و گردشگرها از شیراز تا یاسوج از مسیر زمینی و با جاده به این استان می آیند. در حالی که با رایزنی و چانه زنی می توان پروازهای مستقیم به فرودگاه یاسوج را برقرار کرد. از این رو، اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نتوانسته هیچکدام از آژانس های گردشگری را برای استقرار و سرمایه گذاری در یاسوج جذب کند. آقای طالبی پور چه برنامه ای برای جذب تورهای گردشگری دارد و تاکنون چه کاری کرده است؟
جای خالی آژانس های گردشگری در یاسوج
فرودگاه یاسوج فرودگاهی بین المللی است و در چند سال اخیر همه استانداردهای لازم برای یک فرودگاه بین المللی را کسب کرده است. بر اساس تجربیات استان هایی از جمله استان فارس و اصفهان، ادارات گردشگری می بایست ارتباط میان آژانس های گردشگری با حمل و نقل هوایی را برقرار کند و هر ساله جلسات مستمری با حضور آژانس ها و مسئولان حمل و نقل هوایی برگزار کند، که تاکنون این مهم در کهگیلویه و بویراحمد انجام نگرفته است.
یک پروژه بزرگ که به سرانجام رسید
پروژه پارک آبی یاسوج تنها پروژه خوبی است که در حوزه گردشگری در دو سال اخیر به سرانجام رسیده است، پروژه ای که در دولت سیزدهم با سرعت خوبی پیش رفت و در سفر اخیر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد. این پروژه در فضایی به مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی مواردی از جمله استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی در حال ساخت است.


پروژه هایی که بی سرانجام مانده اند
اما به سرانجام رسیدن این پروژه در مقابل غیرفعال ماندن بسیاری از طرح های گردشگری بخش خصوصی شبیه موجی از دریاست. متأسفانه مدیران حوزه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل گردشگری استان نسبت به ارائه گزارش درباره اعتبارات و تخصیص یافتن آنها، دچار نوعی دوگانگی هستند و به گزارش دهی بدون ارائه نتیجه کفایت می کنند.
مدیران خیلی خوشبینانه از طرح های بخش خصوصی یا دولتی سخن می گویند که بیش از 10 سال است کلنگ خورده اند و همچنان چشم انتظار تسهیلات هستند. بسیاری از مناطق گردشگری در این استان نیازمند سرمایه گذاری هستند که تاکنون کاری در آنها انجام نگرفته، نمونه آن پیست کاکان یاسوج است که در ماه های آینده باز هم شاهد نابسامانی در وضعیت این پیست خواهیم بود، بدون اینکه هیچ طرح گردشگری و تفریحی در آن ایجاد شده باشد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یکی از مصاحبه های خود با خبرگزاری دولت گفت: هم اکنون ۲۰ طرح‌ مهم و شاخص در حوزه گردشگری استان وجود دارد که در فرآیند دوره ساخت قرار دارند. پیش بینی می شود ظرف حداکثر ۶ ماه تا ۲ سال و نیم آینده این طرح ها به بهره برداری برسند.
در حالی که خیلی از این پروژه ها بیش از 10 سال است که شروع شده اند ولی سرانجامی پیدا نکرده اند، معاون اقتصادی استاندار خیلی خوشبینانه از به سرانجام رسیدن آنها در دو سال آینده خبر می دهد. کاش آقای عسگری بجای ارائه این اطلاعات از میزان تخصیص اعتبارات و تسهیلات به طرح های گردشگری سخن می گفت.
از طرفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد امروز چهارشنبه (5 مهرماه 1402) از فعال و نیمه فعال بودن ۴۶ طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داده است، در حالی که در روزهای گذشته از تخصیص نیافتن تسهیلات به طرح‌های گردشگری گلایه مند بود و اینگونه گفته است: پروژه های در دست اجرا یا راکدی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست بخش خصوصی است که به دلیل عدم تخصیص تسهیلات با 60 یا 70 درصد پیشرفت فیزیکی غیرفعال شده و چندین سال است که نیازمند تسهیلات هستند.
این دوگانگی و تفاوت میان «تخصیص بودجه» و «درنظر گرفتن اعتبار» واقعیت را تغییر نمی‌دهد، و همه می‌دانیم که از تصویب یک اعتبار تا تخصیص یافتن آن برای این طرح های گردشگری راه طولانی در پیش است. آقای مدیرکل آیا دلسوزانه تر نیست از رسانه ها کمک بگیرید و زبان گویای مشکلات طرح های بخش خصوصی شودی تا فکری به حال طرح های گردشگری راکد شود؟ رکود طرح های گردشگری یعنی از بین رفتن سرمایه های مردم و بخش خصوصی. یعنی از بین رفتن سرمایه سرمایه گذارانی که تمام زندگی و سرمایه خود را صرف یک طرحی کرده اند که قرار است به سرانجام برسد ولی به دلیل عملکرد ضعیف بخش دولتی هنوز در وضعیت بلاتکلیف هستند.



در انتهای این گزارش برنامه های هفته گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1402 و استان فارس را با هم مقایسه کنید:
برنامه های هفته گردشگری از زبان مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان: تور گرشگری جنگ، توزیع بسته های فرهنگی با موضوع حجاب ، اجرای طرح کودک همیار گردشگر، نواختن زنگ گردشگری در مدارس و پاکسازی نمادین مسیرهای منتهی به مراکز گردشگری از مهم ترین برنامه های این هفته است.
در استان فارس 64 برنامه در هفته گردشگری برگزار می شود که به شرح زیر است:
1.بازدید از همه جاذبه‌های تاریخی تحت نظارت این اداره کل رایگان است.
2.اعمال تخفیف 10 تا 30 درصدی واحدهای اقامتی در راستای ترغیب افزایش سفر به فارس در ایام هفته گردشگری
3.حضور فعالان گردشگری در 10 مدرسه با همکاری آموزش و پرورش برای معرفی اماکن گردشگری،4. غبارروبی قبور مطهر شهدا، 5.برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با حضور فعالان گردشگری، 6.راه‌اندازی انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت در فارس به عنوان دومین استان کشور، 7.برگزاری دومین میز ملی گردشگری خوراک، 8.اجرای تور ویژه دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری، 9.برگزاری تورهای شهروندی و برگزاری تورهای طبیعت گردی با شعار سازمان جهانی جهانگری مبنی بر حفظ محیط زیست و محیط طبیعی.
10.برگزاری تور تخصصی ویژه سالمندان، 11. اجرای تور با عنوان راهیان پیشرفت 12. بازدید از پارک علم و فناوری استان،  13. برگزاری کارگاه‌های آموزشی، 14. برگزاری سمینار حضوری در خصوص فرهنگ غذا و سفره ایرانی، 15.برگزاری سمینار اقامتگاههای بومگردی و فروش محصولات صنایع دستی، 16. برگزاری سمینار مجازی توسعه پایدار گردشگری بر اساس رهبری در حوزه انرژی و زیست محیطی 17. رونمایی از کتاب بازارچه محلی شیراز با همکاری شهرداری
18.برگزاری جشنواره انگور در دشمن زیاری، 19. برگزاری جشنواره خوراک و غذای سنتی در شهرستان‌های کازرون و سپیدان، 20.برپایی نمایشگاه صنایع دستی در بوانات، 21.برگزاری تورهای طبیعت‌گردی، 22.برگزاری تورهای تاریخی، طبیعی و زیارتی، 23.دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران 24. برگزاری دوره آموزشی با رویکرد گردشگری سبز در اقامتگاههای بومگردی با همکاری 14 مرکز در سطح فارس از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در هفته گردشگری است.

ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

فعال گردشگری
Romania
لطفاً یک گزارش در مورد خود مدیر کل تهیه کنید تا مشخص شود بر اساس کدام توانایی و تخصص ایشان انتخاب شده
انتخاب ایشان اشتباه محض بوده
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جناب مدیرکل هیچ گونه تخصصی در حوزه گردشگری ندارد. حیف این استان چهار فصل
كبناسوز
Iran, Islamic Republic of
طالبي فسادستيزه!
به جرم فسادستيزي بايد هدف آماج حملات افراد خرد و ناتوان قرار بگيره كه البته چون ناتوان هستن فقط به تخليه خودشون ميپردازن!
اميد مردم
Iran, Islamic Republic of
چه ادبيات جانب دارانه و زشتي داري كبنا
بعضي امارهات كه نشان از وضعيت نابهنجار در چند سال گذشته ميده
بعد همشو پاي طالب پور مينويسي
ازون طرف ميگي بودجه ش چند برابر شده
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1