تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۴۶۶۹۶۰
در گفت و گو با رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛

یک عامل اصلی زخم معده و عفونت های معده ای در یاسوج استفاده از قلیان است / در کافه ها ریسک سرایت بیماری های تنفسی بالا می رود

۲
۰
دورهمی های قلیانی در یاسوج!
کبنا ؛
قلیان یکی از ابزار های تفریح برای دورهمی های بعضی از مردم یاسوج است، خیلی وقت ها کافه رفتن و آبشار رفتن به بهانه قلیان کشیدن است، کارشناسان بر این باورند که مصرف هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار است و در هر بار مصرف، دود بسیار زیادی وارد ریه می شود که به دنبال آن عوارض زیادی برای مصرف‌کننده در درازمدت ایجاد می شود، استفاده از قلیان به صورت مشترک، خطر انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت، سل، آنفلوانزا و بیماری‌های ریوی، زخم معده را در پی خواهد داشت، اما مردم متأسفانه اهمیتی به مضرات قلیان نمی دهند و فقط می خواهند از همان لحظه ای که در آن هستند استفاده کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد گفت: مشکلات گوارشی و زخم معده در میان مردم شهرستان بویراحمد زیاد است که یکی از دلایلش استفاده از قلیان است.
بهنام نیازی در گفت و گوی اختصاصی با کبنا نیوز، با اشاره به نظارت بر کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و قلیون سراهای شهر یاسوج افزود: بیش از 350 قهوه خانه در سطح شهرستان فعالیت دارند، این قهوه خانه ها در محیط های سربسته قلیان و مواد دخانی سرو می کنند که ممنوع است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال تا الان بیش از 983 قلیان از سطح شهرستان بویراحمد جمع آوری و امحاء شده است.
نیازی بیان کرد: در 6 ماه اخیر 30 مورد قهوه خانه پلمپ و 200 قهوه خانه به سامان تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده اند.
نیازی با اشاره به ترغیب جوانان به استفاده از دخانیات در قهوه خانه ها، تصریح کرد: کافه ها در کنار آسیب های اجتماعی که ایجاد می کنند، برای سلامت مردم نیز مشکل آفرین هستند، چرا که محیط  سربسته است و امکان سرایت بیماری های کووید 19 و بیماری های تنفسی بالا می رود.
رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد گفت: یک عامل اصلی زخم معده این است که افراد از ظروف یکسان و قلیان یکسان استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: مشکلات گوارشی و زخم معده در میان مردم شهرستان بویراحمد زیاد است که یکی از دلایلش استفاده از قلیان است، قلیان موجب عفونت های معده ای، روده ای و سایر عفونت ها می شود.
نیازی با اشاره به اینکه اعتیاد در ابتدا بخاطر یک پک سیگار و قلیان اتفاق می افتد، توصیه کرد: والدین جوانان خود را کنترل کنند و از رفتن و آمد در این مکان ها خودداری کنند.
نیازی به سبک غذایی نامناسب مردم شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: از جمعیت 320 هزار نفری شهرستان بویراحمد 1250 مورد بیمار فشارخونی جدید و 660 مورد بیمار دیابتی شناسایی شده است.
وی افزود: وقتی فردی فشارخون داشته باشد، دیابت دارد، در کنار آن به چربی خون هم مبتلا می شود و وقتی استعمال دخانیات هم همراهش باشد ریسک بیماری های قلبی و عروقی و به تبع نرخ مرگ و میر بالا می رود.
نیازی اظهار کرد: در سال 1402، 15 نوزاد تازه متولدشده مشکوک به تیروئید شناسایی و درمان را شروع کردیم، ماهیانه 400 مورد زوج ناقل تالاسمی داریم که برای ازدواج مراجعه می کنند و برای تست ارجاع می دهیم.
رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد گفت: در تمامی مراسمات مثل نمازجمعه ها، راهپیمایی ها، یادواره شهدا مرکز بهداشت ایستگاه های سلامت برپا می کند و بخشی از آمار 1250 مورد فشار خون جدید که شناسایی شده در همین ایستگاه ها انجام گرفته است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
خبرهای آبکی
Iran, Islamic Republic of
این یاسوجی ها همیشه تفریح شون قلیون بوده از قدیم تا به امروز
کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

لحظه به لحظه به ورود تیم النصر به ایران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و این حضور موجی از شور ...
گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

با برگزاری هر دوره کنکور برخی موارد همواره به عنوان بحث‌های حاشیه این آزمون بزرگ مطرح ...
(ویدئو) بوفالوهای پلیس

(ویدئو) بوفالوهای پلیس

برخی از افسران کهنه کار پلیس می‌گویند که بوفالوها می‌توانند بوی یک جنایتکار را از فاصله ...
1