تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۶۶۲۳۱
رئیس قوه قضائیه خبر داد

کیفرخواست ۳ نفر از تروریست‌های حادثه شیراز صادر شد

۱
۰
کیفرخواست ۳ نفر از تروریست‌های حادثه شیراز صادر شد
کبنا ؛رئیس قوه قضائیه گفت: قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای سه تن از عوامل حادثه تروریستی ۲۲ مرداد شاهچراغ شیراز صادر شد.
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، امروز پنجشنبه (دوم شهریور) در بیست و چهارمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع «توجیه و تبیین قانون جدید انتخابات مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، افزود: باید از مسئولان قضایی ذیربط در استان فارس از جمله دادستان مرکز استان که در این مرحله ظرف مدت کوتاهی، با اعمال نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی و با عنایت به ابعاد و اطرف گسترده قضیه (که همچنان ادامه دارد) مبادرت به صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای سه تن از متهمان حادثه تروریستی ۲۲ مرداد شاهچراغ کردند، قدردانی به عمل آورد.
محسنی اژه‌ای ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: کار قضا فی‌نفسه سنگین و سخت است؛ این سختی و سنگینی در اثر عواملی نظیر وجود کمبودها، جنگ ترکیبی دشمنان و وسوسه‌های شیاطین مضاعف می‌شود؛ بنابراین باید در همه حال از خداوند متعال مدد بگیریم و به فراهم آوردن لوازم و مؤلفه‌های کار خود اهتمام داشته باشیم.
رئیس دستگاه قضا به تبیین و تشریح لوازم و مؤلفه‌های کار قضا پرداخت و افزود: چنانچه در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله تلاش و اهتمام مجدانه را به خرج ندهیم، معلوم نیست که عذر و بهانه‌هایی نظیر نبود تجهیزات و زیرساخت‌ها و یا حتی تمسک به خلاء قانونی از ما پذیرفته باشد؛ مسئول قضایی باید فهم درستی از قانون داشته باشد و به محض مواجهه با یک مسئله یا مشکل، بدون تحقیق صرفاً به خلاء قانون استناد نکند بلکه با مطالعه و تحقیق و همفکری، راهکار غلبه بر مشکل را در چارچوب قوانین موجود بیابد.
رئیس قوه قضائیه به اهمیت چگونگی اجرای قانون نیز اشاره کرد و گفت: مسئول قضایی پس از فهم درست قانون و درک مطلوب شرایط جانبی و مقتضیات زمانی، باید در اجرای قانون نیز موقعیت‌شناسی به خرج دهد و آثار متعاقب اجرای قانون و نحوه اجرای قانون را نیز سنجش و ارزیابی کند و در این مسیر هرگز از همفکری و مشورت احتراز نداشته باشد.
رئیس عدلیه در ادامه به مقوله اهمیت شناخت ترفندها و راهبردهای دشمن اشاره کرد و گفت: امروز دشمن بر روی ناامید کردن و ایجاد یأس در مردم و بی‌اعتماد کردن آنها نسبت به کارگزاران نظام و همچنین ایجاد اختلاف در جامعه متمرکز شده است؛ باید همه ابعاد و زوایای این ترفند و حربه دشمن را بشناسیم و مبتنی بر همین شناخت، در زمان وقوع جرم نسبت به انگیزه عوامل و عناصر جرم، نحوه تعقیب و مجازات آنها و در صورت امکان شیوه اصلاح مجرمین، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.
قاضی‌القضات تصریح کرد: امروز یکی از ترفندهای دشمن حاشیه‌سازی و مشغول کردن اذهان و بازداشتن کارگزاران از اهتمام به مسائل اصلی است؛ به تبع این حاشیه‌سازی، دشمن ترفند ایجاد بدبینی و سوء‌ظن را نیز دنبال می‌کند؛ نباید بواسطه شایعات و دروغ‌هایی که ساخته و پرداخته دشمن است، بدبینی و سوء‌ظن در جامعه ایجاد شود و افراد حذف و طرد شوند؛ راه مقابله با این ترفند و حربه دشمن، مطابق با آموزه‌های قرآنی و دینی آن است که نسبت به موضوعی که علم نداریم، توقف کنیم و یا تحقیق کنیم؛«وَلا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ».
ارتباط مستمر و وثیق با مردم و استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های آنها، توصیه مهم دیگری بود که رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور مطرح کرد و در همین راستا گفت: زمانی می‌توانیم از کمک مردم بهره‌مند شویم که اعتماد آنها نسبت به کارگزاران نظام مخدوش نشده باشد؛ اگر نتوانیم ترفند دشمن در بی‌اعتماد کردن مردم را خنثی کنیم نخواهیم توانست آنطور که شایسته است از کمک مردم بهره بگیریم؛ لذا مسئولان ذیربط قضایی باید با اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی از خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به مسئولین و نظام جلوگیری به عمل آورند.
محسنی اژه‌ای بیان داشت: یکی از راه‌های سهل‌الوصول برای جلب اعتماد و همراهی مردم، آن است که بدون واسطه با مردم گفت‌وگو کنیم و شنوای سخنان و دغدغه‌های آنان باشیم و به افکار آنها احترام بگذاریم؛ البته بدیهی است کسانی که در مقابل نظام و مردم قرار دارند، تکلیف‌شان معلوم است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: حُسن خلق با مردم، اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بارها گفته‌ام که گاهی اثر رفتار ما با مردم و مراجعان از اثر تصمیمات و احکام ما نیز بیشتر است؛ البته نه تنها با ارباب رجوع که باید هنگام مواجهه با همه مردم در سطح جامعه حُسن خلق داشته باشیم.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به اهمیت بازدیدهای میدانی مسئولان قضایی از مراکز و مراجع مرتبط با مسئولیت‌شان و آثار مثبت این قبیل بازدیدها اشاره کرد و گفت: اهتمام مسئولان قضایی به ارتباط گیری مستمر و مداوم با متن مردم ، مقوله بسیار حائز اهمیتی است؛ حضور مسئولان قضایی در بین مردم و استماع بدون واسطه‌ی مسائل و مشکلات آنها و تبدیل این امر به مقوله‌ای نظام‌مند و سازمان‌یافته برای افزون شدن هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی نظام سودمند است.
رئیس عدلیه با بیان اینکه اقدامات مسئولان قضایی باید به‌موقع، متقن و صحیح باشد، گفت: وقتی گزارشی مبنی بر وقوع فساد در محلی به مقام قضایی واصل می‌شود، وی باید بلافاصله تحقیقات و بررسی‌های خود را آغاز کند و چنانچه مفاد گزارش مقرون به واقعیت تشخیص داده شد، اقدامات مقتضی قانونی ترتیب داده شود؛ این معنای کار به‌موقع و متقن است؛ هرگونه تعلل در این مسیر، آثار منفی قابل‌توجهی در پی دارد که از جمله آنها اطاله فرآیندهای ناظر بر کشف جرم و تعقیب مجرم است. باید توجه داشت چنانچه مبادرت به انجام کار حجیم و پرخطر نیز کنیم اما کارمان به‌موقع و متقن نباشد، آن اثر مطلوب و مورد انتظار ایجاد نمی‌شود. کار متقن و به‌موقع حتماً رضایت مردم را نیز در پی خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد: مسئولان قضایی بویژه دادستان‌ها می‌توانند در راستای رفع موانع تولید، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و کمک به فعالین سالم عرصه اقتصاد، منشاء اثر باشند؛ در این رابطه مجدداً تاکید می‌کنیم که در هنگام بررسی و رسیدگی به پرونده فعالان اقتصادی و تولیدی، ضمن رسیدگی دقیق و متقن، تمام تمرکز معطوف به آن باشد که بنگاه تولیدی با تعطیلی و یا افت تولید مواجه نشود؛ همچنین در این رابطه، بلاوجه به بازداشت و یا مسدودالحسابی و ممنوع الخروجی فردی مبادرت نشود.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: وقتی یک پروژه بزرگ ملی با چندین درصد رشد و پیشرفت همراه است، نباید به صرف وجود مسائل و مشکلاتی نظیر اثرات زیست محیطی و یا تعارض منافع، اقدام به تعطیل کردن پروژه کرد؛ البته بدون تردید باید مسائل و مشکلات آن پروژه با اتخاذ تدابیر و عقلانیت برطرف شود، بویژه چنانچه آن مسئله مرتبط با موضوعات زیست محیطی باشد؛ در اینجا تاکید آن است که به صرف مواجهه با یک مشکل، فوری گزینه تعطیل کردن پروژه مدنظر قرار نگیرد.
قاضی‌القضات با اشاره به اهتمام عدلیه در مبارزه همه‌جانبه با همه شئون فساد، اظهار داشت: ما در قوه قضائیه مصمم هستیم که با فساد در هر عرصه و ساحتی اعم از فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مبارزه و مقابله‌ای مجدانه، قاطعانه و بدون تبعیض و در عین حال اصولی و علمی و حرفه‌ای داشته باشیم.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: شما مسئولان قضایی در اجرای تکالیف قانونی خود از جمله مبحث مقابله قاطعانه با فساد، نگران فضاسازی‌ها نباشید و قاطعانه کار خود را انجام دهید و به لوم‌لائم (سرزنش سرزنشگران) اعتنا نکنید.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع و تبیینی باید در دستور کار مسئولان قضایی قرار گیرد، گفت: در بسیاری از موارد یک اقدام شایسته و نافع از سوی یک مسئول یا مرجع قضایی انجام می‌شود اما در باب آن اقدام، به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد، در نتیجه مردم و افکار عمومی بی‌اطلاع می‌مانند؛ بنابراین ضرورت دارد مسئولان قضایی آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی به‌موقع و تبیینی را درخصوص اقدامات‌شان در دستور کار قرار دهند و در این مسیر با مرکز رسانه همکاری داشته باشند و داده‌های لازم را به این مرکز ارائه دهند.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد دادستان کل کشور گفت: یکی از اهداف مورد نظر برای برگزاری این همایش، استماع مسائل و موضوعات مختلف دادستان‌های محترم مراکز استانی است تا بتوانیم با ایجاد یک وحدت رویه و برنامه منظم درباره مسائل مختلف اقدام مناسب و بهترین تصمیم را داشته باشیم.
دادستان کل کشور تصریح داشت: اطلاع از آخرین وضعیت استان‌ها و انتقال مسائل و موضوعات دادستان‌های محترم مراکز استانها به یکدیگر از دیگر اهداف برگزاری این همایش بوده است.
وی با بیان اینکه از تکالیف اصلی دادستانی کل کشور احیای حقوق عامه و صیانت از حقوق مردم است گفت: قطعا ایفای نقش مدعی العمومی در گستره کشوری (ماده ۵۰ قانون اصول تشکیلات عدلیه) را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لطفا افغان ها رو از ایران بیرون کنید ...
گندم رو از ما کشاورز ارزون می خرید می‌دین افغانی ها میخورن...
تو مترو ،تو صف نونوایی ،تو مراکز خرید که میرید فقط افغانی هست،،،
من مطمئنم آمار دقیق از جمعیت افغانی تو ایران ندارین ...
لطفا افغانی ها رو تو مدارس ثبت نام نکنید.
نه اینه نژاد پرستیم
ولی می ترسیم
نخبه های ما دارن از ایران میرن
روزانه چقد افغانی وارد ایران میشن.....
چرا نرخ کارگری روزانه رو افغانی ها برا ما تعیین میکنند ....
ی حقوق ثابت براشون در نظر بگیرید از کارگر ایرانی باید کمتر بگیرن..
باید از حقوق اداره کاری کمتر بگیرن
روزی صد تومن از کارگر ایرانی اگر کمتر بگیرن از ایران میرن ...
الان آمار بگیرید جمعیت ساکن در ایران که روزانه داره از امکانات این کشور رایگان استفاده میکنم چند نفرند..
ما نگران آینده کشورمان و فرزندان مان هستیم ..وقتی بدون هیچ دغدغه ای دارن زندگی میکند ممکنه دست به اسلحه هم بشن مثل همین دو دفعه که عملیات تروریستی تو شاهچراغ انجام دادن جاهای دیگه هم دست به جنایت بزنند ..
من از روزی می ترسیم که صاحب آب و خاک مون بشن .
تبعات گران «گرانی خانه»

تبعات گران «گرانی خانه»

تقابل افزایش قیمت‌ها و کمبود درآمد‌ها با آمال و آرزو‌های مردم را می‌توان با یک مثال ساده ...
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
1