تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۶۵۸۲۰
گزارش مردمی؛

مردم: زمین های چهاربیشه زراعی است نه ملی و دولتی! / معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد:  گزارش خاصی در خصوص زمین خواری در منطقه چهاربیشه گچساران به من داده نشده است

۶
۴
مردم: زمین های چهاربیشه زراعی است نه ملی و دولتی! / معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد:  گزارش خاصی در خصوص زمین خواری در منطقه چهاربیشه گچساران به من داده نشده است
کبنا ؛گزارشاتی در خصوص زمین‌های چهاربیشه گچساران به گوش می‌رسید، گزارشاتی ضد و نقیض و متفاوت در خصوص کاربری این زمین‌ها. کبنا نیوز بر اساس رسالت خود در این باره گزارش‌های را منتشر کرد و متأسفانه مسوولان مربوطه تاکنون به طور شفاف در این خصوص توضیحی نداده‌اند. سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع ورود کرد و از دستگا‌ه‌های مرتبط توضیح خواست. همانطوری که در گزارش‌های قبلی ذکر شد، کبنا نیوز در آن گزارش‌ها به احتمال زمین خواری اشاره کرده بود و به هیچ وجه به‌طور یقین از تغییر کاربری و یا زمین خواری سخن نگفته است. رهام باقرپور_ معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا نیوز، اظهار داشت:  گزارش خاصی در خصوص زمین خواری در منطقه چهاربیشه گچساران به من داده نشده است.
به گزارش کبنا نیوز، پیش از این گزارشی مردمی در خصوص زمین‌های چهاربیشه گچساران در این پایگاه خبری درج شده است. تعدادی از مردم این منطقه از طایفه اولادنبی درخصوص ملی و دولتی بودن زمین‌های این منطقه ادعای خود را عنوان کرده‌اند، از طرفی افراد دیگری مدعی هستند این زمین‌ها زراعی هستند و ملی بودن آن را رد می‌کنند.
یکی از مردم این منطقه در این خصوص گفت: زمین مذکور به میزان ۹۷ هزار و ۴۰۰ متر مربع زراعی بوده و خارج از محدوده ملی است که در سال ۱۳۹۸ پذیرش ثبت صورت گرفته و استعلامات از ادارات زیربط گرفته از جمله منابع طبیعی و جهاد کشاورزی (امور اراضی) اخذ شده است.
علاوه بر این، زمین فوق الذکر میزان ۲۴۱ هزار و ۲۲۴ متر مربع در اطراف پلاک فوق هم زراعی است.
افرادی که خود را دامدار پلاک گچ عوض (چهاربیشه) معرفی کرده و به سازمان محترم بازرسی نامه زده‌اند، هیچکدام دامدار نبوده و بعض از آن‌ها هم حتی مرتع دار هم نیستند. (یعنی فاقد پروانه مرتع داری و دامداری‌اند)
این افرادی که تعدادشان ۲۳ نفر است به دلیل اینکه در دادگاه نتیجه نگرفته‌اند اقدام به ارائه گزارشات کذب و خلاف واقع به دستگاه‌های نظارتی کرده‌اند.
ضمناً پلاک گچ عوض که نام اصلی آن پلاک ۲۸ کاروانسرای خان عوض است شامل ۷۲ سهم می‌باشد که هر سهم ۷/۵ هکتار است و اکنون حدود ۶۷۰ هکتار زمین زراعی در پلاک مذکور است که زمین مورد نظر فقط ۹۷ هزار و ۴۰۰ متر که حدود ۱۰ هکتار از ۶۷۰ هکتار است.
درخصوص تقاضای معاونت محترم حفاظت منابع طبیعی استان به ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده، با توجه به نامه سازمان بازرسی و گزارش‌های دامداران پلاک مذکور که در بعضی جا‌ها تپه و ماهور  است و درخواست نموده در صورت امکان بازنگری صورت گیرد که در این ۱۰ هکتار اولاً چهار بیشه نیست و پلاک خان عوض است.
دوماً در کنار جاده بهبهان-گچساران است و در جای مسطح می‌باشد و سال‌های سال زیر کشت و تصرف فردی بود.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نظر قانونی ما بر اساس اختلافات مردمی 
این زمین‌ها را بررسی نمی‌کنیم، و اختلافات برای ما ملاک نیست.
رهام باقرپور بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط منابع طبیعی مشخص شد زمین‌های پلاک خان عوض در ابتدا جزء منابع ملی بوده است.
وی گفت: ماده ۵۴ به اشتباه اراضی‌هایی که سابقه زراعی نداشته‌اند، به زمین زراعی تغییر کاربری داده است، وقتی این تغییر صورت می‌گیرد، افرادی که نسق دارند باید به امور اراضی مراجعه کنند و با پرداخت مبلغ جزئی این زمین‌ها در اختیارشان قرار بگیرد.
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: بر اساس ماده ۵۴ اراضی که در دهه ۴۰ و ۷۰ سابقه زراعی داشته‌اند، زراعی محسوب می‌شوند و اراضی منابع ملی فاقد سابقه کشت در دهه‌های ۴۰ تا ۷۰ زراعی محسوب نمی‌شوند.
باقرپور با بیان اینکه گزارش خاصی در خصوص زمین خواری در منطقه چهاربیشه گچساران به من داده نشده، خاطرنشان کرد: اینکه زمین خواری انجام گرفته یا خیر، بطور قطعی نمی‌توانم درباره آن نظر دهم، گا‌هاً استفاده از ماده ۵۴ شیوه‌ای از اقداماتی است که به منظور زمین خواری استفاده می‌شود.
باقرپور افزود: بررسی‌های ما این را نشان می‌دهد که در خصوص پلاک خان عوض نقاطی از زمین‌هایی که زراعی نبوده‌اند، به اشتباه زراعی عنوان شده‌اند، ممکن است جلسه برگزار شود و بگویند نظر شما بر اساس این مستندات اشتباه است، ولی ما فعلا به این نتیجه رسیده‌ایم که زمین‌ها زراعی نبوده و ملی بوده‌اند.
کبنا نیوز پیش از این دو گزارش مردمی در خصوص زمین‌های این منطقه منتشر کرده است، عده‌ای از مردم معتقدند این زمین‌ها زراعی بوده‌اند و باید زراعی بمانند، عده آب نیز معتقدند این زمین‌ها ملی بوده‌اند، تاکنون سازمان‌های نظارتی نظر قطعی خود را در این خصوص عنوان نکرده‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
تا سالها بعداز انقلاب کشاورزی نداشته اند کارشون دامپروری بوده
کارا
Iran, Islamic Republic of
اگردر نقشه اجرای ماده56قانوجنگلهاومراتع ملی است
مدعیان می‌بایست دردادگاه حقوقی طرح دعوی کنندتاپس ازاظهارنظرکارشناسان وصدورحکم قضایی تکلیف اینگونه اراضی روشن شود
ازطرف دیگر ادارات شهرستانی منابع طبیعی می‌بایست برای متصرفین اینگونه اراضی پرونده کیفری تشکیل دهند به مرجع قضایی ارجاع نمایند
پیمان
Iran, Islamic Republic of
دولت همه جا رو ملی اعلام کرده الان روستای پراشکفت بویراحمد اومده زمینایی که بالای صد سال کشاورزی بوده رو سند زده برای منابع طبیعی
حشمت اله ولدی
United States
سلام به مسولین محترم منابع طبیعی استان

ک.ب...منازل ب ۲۰ یا ۳۰ متری منطقه سرگچینه .که مردم سالها پیش ساخته آمد.چرا باید تخریب شوند..در حالی که مردم نسق زراعی دارند..کنار مزرعه خود آنها را ساخته آمد.
Iran, Islamic Republic of
برا حل اختلاف به کارشناس دادگستری ارجاع میدن که متاسفانه اکثرکارشناسها هم براساس منافع نظر میدن
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
/خیلی آدم مزخرفیه
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1