تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۴۶۵۱۲۶
ترورها از کجا سرچشمه می گیرند؟

شهیدان خطبه‌های خشونت / ۱۵ شهید امنیت در ۴ ماه

۰
شهیدان خطبه‌های خشونت / ۱۵ شهید امنیت در ۴ ماه
کبنا ؛
خطبه‌های خشونت‌آفرین و ضریب‌دادن شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای به این خطبه‌ها همچنان در استان سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرد. تروریسم برآمده از خشونت افراطی برنامه‌ای همگون شده میان این دو دسته است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، دو هفته پس از آنکه گروهک‌های تروریستی با حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان، دو تن از مأموران امنیت را به شهادت رساندند، روز گذشته هم تروریست‌های اجیر شده در اقدامی بزدلانه به خودروی مأموران گشت غیرمسلح پلیس راه در محور خاش – تفتان شلیک کردند و چهار نفر از آن‌ها را به شهادت رساندند و از محل حادثه گریختند. این تروریسم کور یک پیوست رسانه‌ای و عقیدتی دارد؛ عقیدتی‌اش خطبه‌های خشونت‌آفرین مسجد مکی و پیوست رسانه‌ای‌اش ضریب دادن به این خطبه‌ها در شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی است.
بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس سیستان و بلوچستان صبح دیروز، در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و کوردلان معاند به واحد گشت پلیس راه در محور خاش به تفتان چهار نفر از مأموران غیور پلیس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی پلیس سیستان و بلوچستان آمده است: تروریست‌ها به صورت کاملاً بزدلانه اقدام به ترور مأموران گشت پلیس راه که در حین انجام وظیفه بودند کردند و به سرعت از محل متواری شدند. در این حادثه تروریستی استواریکم محمد رضا اسماعیلی، استواریکم رضا شیخی، استواریکم حسن وحیدی و ستوان‌یکم مهدی الله پور به فیض شهادت نائل آمدند. این اطلاعیه می‌افزاید: این اقدام ناجوانمردانه حتماً بی‌پاسخ نخواهد ماند و درس پشیمان کننده‌ای به تروریست‌ها خواهیم داد.
 ۱۵ شهید امنیت در ۴ ماه!
در این اطلاعیه آمده است: تیم‌های تخصصی برای بررسی دقیق موضوع در منطقه حضور یافتند و تحقیقات خود را آغاز کردند. دادستان زاهدان هم گفته: در این حادثه تروریستی مهدی الله پور، رضا اسماعیلی، محمدرضا شیخی و حسن وحیدی از نیرو‌های کادر پلیس راه به شهادت رسیدند. مهدی شمس آبادی اظهار کرد: دستور قضایی برای دستگیری عوامل این حادثه صادر شده است.
یکی از رفقای شهید اسماعیلی نقل کرده که این شهید روز‌های آخر مأموریت خدمت در سیستان و بلوچستان را سپری می‌کرد و برای بازگشت به اصفهان و دیدن فرزند خردسالش لحظه شماری می‌کرد، تقدیر، اما به گونه دیگری برای او رقم خورد. این شهید سعید اکنون با افتخار با پرچم سه رنگ ایران اسلامی به اصفهان بر می‌گردد و با پرچم امام حسین تشییع و تدفین خواهد شد.
از ابتدای سال جاری تا کنون، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ۳۳ شهید برای حفظ امنیت و آرامش مردم تقدیم کرده که از مجموع این تعداد شهدا، ۱۵ نفر یعنی قریب به نصف در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده‌اند.
 ترور از کجا سرچشمه می‌گیرد؟
اما ریشه این ترور‌ها چیست و از کدام جریان یا جریان‌های داخلی و خارجی سرچشمه می‌گیرد؟ ناامنی‌های امنیت سوز و ضد توسعه در سیستان و بلوچستان اگرچه قدمتی طولانی دارد و گروهک‌های تروریستی با حمایت و هدایت دست‌های پیدا و پنهان، همواره امنیت این استان را به مخاطره می‌اندازند، اما اگر شناخت دقیقی از حامیان فکری این گروهک‌ها ایجاد نشود، خشکاندن خشونت‌های کور کاری دشوار خواهد بود. اما با کمی دقت می‌توان ردپای ترویج خشونت و خشونت‌پروری را در برخی مواضع و تریبون‌ها جست‌وجو کرد.
اوایل پاییز سال گذشته بود که برخی نقاط ایران صحنه آشوب‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای بود که شواهد مختلف از جمله حجم تولید محتوای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی و اقدامات مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی داخلی و خارجی به وضوح نشان می‌داد که ایران نه با یک ناآرامی و اعتراض اجتماعی طبیعی که با یک شورش مدیریت شده به دست سرویس‌های اطلاعاتی غربی مواجه شده است. امریکایی‌ها پس از ناکامی کارزار فشار حداکثری جمهوریخواهان با محوریت جنگ اقتصادی و تحریم‌های توانفرسای بین‌المللی، با حفظ این فشار‌ها به سیاست مورد علاقه خود در ایجاد فتنه و آشوب اجتماعی- امنیتی روی آوردند و درگذشت تلخ مهسا امینی بهانه این فتنه و آشوب را برای آن‌ها فراهم کرد، تا با ایجاد و پیوند فتنه‌های امنیتی گوناگون، تجربه سوری‌سازی را این بار در ایران تکرار کنند. همسو با این سناریو بود که با ایجاد فتنه امنیتی در شهر‌های غرب کشور، اقدامات تروریستی مانند حمله داعش به حرم شاهچراغ در شیراز، کلید خورد.
 خطبه‌های تزریق خشونت
همزمان با این فتنه‌ها، مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی زاهدان هم به بهانه تعرض به یکی از شهروندان که هنوز ابعاد آن مشخص نشده بود، شخصاً محوریت اصلی را بر عهده گرفت و با کمک عوامل مختلف خود در سطوح میدانی و رسانه‌ای تلاش کرد فضای اجتماعی زاهدان و استان را به سمت رادیکالیسم سوق دهد. در اثنای همین تحریکات بود که برخی از مخاطبان او دچار هیجان شده به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند که واقعه‌ای تلخ و خونین را رقم زد. تلخی این حادثه باعث نشد که عبدالحمید رویه خود را تغییر دهد و از آن زمان تاکنون خطبه‌های هفتگی او در نماز جمعه، عملاً به خطبه‌های تزریق خشونت و تجویز ترور تبدیل شده است! و او همچنان به جای قدرشناسی از نجابت و سعه صدر نظام، خویشتنداری نظام در قبال خشونت‌پراکنی‌های خود را ناشی از ضعف تعبیر می‌کند و همچنان مسیر خطرناک خود را دنبال می‌کند.
 با تروریست‌ها شفاف مرزبندی کنید
طی یک سال گذشته، اما شعله‌های ترور در این استان نه تنها فروکش نکرده که بعضاً تشدید هم شده است و سهم مولوی عبدالحمید در فرونشاندن این ترور‌ها تنها اکتفا به یک بیانیه مبهم بوده است. بی آنکه بین حافظان امنیت و کسانی که خونشان برای حفظ امنیت استان ریخته شده با گروهک‌های تروریستی مرز روشنی ترسیم کند و با صراحت، عاملان اقدامات تروریستی را محکوم و از آن‌ها اعلام بیزاری کند. همه مردم این کشور فارغ از هویت دینی، مذهبی و قومی آنان، متعلق به ایران و واجد هویت اصلی «ایرانی بودن» هستند و در کنار هم، ملت ایران را تشکیل می‌دهند و در چارچوب جمهوری اسلامی ایران، حق برخورداری از امنیت و توسعه را دارند، ولی این حقوق تا زمانی معتبر و جاری است که در چارچوب منافع ملی عمل کرده و به دیگران و به کشور آسیب نرسانند. هیچ حکومتی، تهدید امنیت ملی و جانی شهروندانش و نیز تهدید تمامیت ارضی و چارچوب‌های ملی خود را تحمل نخواهد کرد.
مولوی عبدالحمید باید بداند که زمان صدور بیانیه‌های مبهم و بعضاً کنایه‌آمیز سپری شده است، او باید موضع خود را در قبال رفتار گروهک‌های تروریستی که امنیت، توسعه و آرامش مردم سیستان و بلوچستان را نشانه رفته‌اند، به روشنی اعلام کند. او نمی‌تواند هم خطبه خشونت بخواند و هم خطابه امنیت، قلمی کند.
 انهدام تیم تروریستی ۴ نفره در جنوب شرق
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه هم روز گذشته در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک تیم چهار نفره تروریستی با اقدام مشترک پاسداران و سربازان گمنام امام زمان (عج) در جنوب شرق کشور خبر داد.
به گزارش سپاه نیوز در اطلاعیه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آمده است: با اقدام مشترک اطلاعاتی و هوشیاری پاسداران و سربازان گمنام امام زمان (عج) یک تیم تروریستی چهار نفره که قصد انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور را داشت، در منطقه جنوب شرق دستگیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1