تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۴۶۴۶۹۸
این گزارش به روز رسانی شد؛

ماجرای حق آلایندگی گچساران چیست؟ / حق آلایندگی گچساران با تولید 25 درصد نفت و گاز کشور 28 میلیارد تومان است؛ خوزستان با 75 درصد تولیدی 6 هزار میلیارد تومان!؟

۱۵
۳
ماجرای حق آلایندگی گچساران چیست؟ / حق آلایندگی گچساران با تولید 25 درصد نفت و گاز کشور 28 میلیارد تومان است؛ خوزستان با 75 درصد تولیدی 6 هزار میلیارد تومان!؟
کبنا ؛
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که با ذخیره ۵۲ میلیارد بشکه و ذخیره قابل برداشت ۲۳ میلیارد بشکه نفت خام، پس از میدان نفتی اهواز دومین میدان بزرگ نفتی کشور به‌شمار می‌آید. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شامل 5 شرکت است، 4 شرکت شامل شرکت نفت و گاز کارون، مارون، مسجدسلیمان، آغاجاری در استان خوزستان هستند و 75 درصد نفت و گاز کشور را تأمین می کنند و شرکت نفت گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی 25 درصد نفت و گاز کشور را تولید می کند.
به گزارش کبنا نیوز، خوزستان بابت سالهای 93 تا 97، 6 هزار و 400 میلیارد تومان از دولت طلب کرده و از این میزان 5 هزار و 300 میلیارد را جذب کرده و هزار و 100 میلیارد نیز در مرحله دوم جذب کرد. به گفته استاندار خوزستان از این حق آلایندگی به این ترتیب سهم اهواز بیش از هزار میلیارد تومان و شهرهای آبادان  حدود ۱۲۶ میلیارد تومان، ماهشهر ۱۳۹ میلیارد تومان، امیدیه ۲۱۰ میلیارد تومان، خرمشهر ۱۰۴ میلیارد تومان، دشت آزادگان ۱۲۷میلیارد تومان ( حوزه شهری و روستایی)، بهبهان ۹۷ میلیارد تومان، لالی ۲۳ میلیارد تومان، مسجدسلیمان ۲۵۶ میلیارد تومان، اندیکا ۵۲ میلیارد تومان، هفتکل ۹۳ میلیارد تومان، آغاجاری ۱۴۴ میلیارد تومان، هویزه ۴۷ میلیارد تومان و رامشیر ۱۳۵ میلیارد تومان است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در این رابطه اظهار داشت: در روزهای اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی با همراهی دولت و وزارت نفت نگاه به مناطق محروم و متأثر از آلایندگی را تغییر داد و برای اولین بار حدود ۶ هزار میلیارد تومان از بدهی عوارض شرکت‌های نفتی در استان خوزستان را وصول و به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کرد.
امید احمدی تصریح کرد: مبلغ کل ۶ هزار میلیارد تومان  طی دو مرحله واریز شده است که مرحله اول ۷۰۰ میلیارد تومان و مرحله دوم ۵۳۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی بین شهرداری‌ها ودهیاریهای استان بابت مطالبات قانون‌های پیش گفت واریز شد.

با توجه به تولید 75 درصدی نفت و گاز در خوزستان، بیش از 6 هزار میلیارد تومان حق آلایندگی اخذ شد، نماینده خوزستان، استاندار و دیگر مسوولان این استان چانه زنی زیادی برای اخذ حق آلایندگی کردند. با این حال در گچساران که تولید 75 درصدی نفت و گاز را دارد، حق آلایندگی کمتر از 100 میلیارد تومان بوده است.
بر اساس مستندات، حق آلایندگی گچساران در سال 1393 ، 110 میلیارد تومان است و جریمه عدم پرداخت آن نیز 160 میلیارد تومان است، جمعاً 270 میلیارد تومان سهم آلایندگی گچساران در سال 1393 است. 100 میلیارد از این سهم تخصیص شد، ولی به دلیل کارشکنی ها از استان، بخشی از جریمه بخشیده شد و کل سهم گچساران 160 میلیارد تومان تخصیص داده شد. از میزان 160 میلیارد تومان فقط 28 میلیارد تومان جذب شده است.
حق آلایندگی سالهای 94، 95، 96، 97، 98 چرا 30 میلیارد تومان شده است؟ بقیه حقوق آلایندگی مردم چه شد؟ مسوولان دستگاه های نظارتی و سازمان بازرسی به حق آلایندگی سالهای 94 تا 98 گچساران ورود کنند و با کم کاری ها برخورد شود.
دی ماه 1401 فرماندار گچساران در خصوص تخصیص حق آلایندگی گچساران گفت: ۲۸ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرداری دوگنبدان، دهیاری ها ، روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری این شهرستان اختصاص یافت. وی گفت: این میزان  اعتبار از عوارض آلایندگی سال ۹۳ بوده که بعد از هشت سال به این شهرستان تخصیص داده شد.

سیدناصر حسینی‌پور نماینده مردم گچساران از زمان انتخاب خود، بارها روی حق آلایندگی گچساران و همچنین بودجه مسوولیت های اجتماعی نفت تأکید داشته است ولی تاکنون این حق آلایندگی به درستی به گچساران نرسیده است. حسینی پور در آخرین اظهارنظر خود در فروردین ماه 1402 درخصوص حق آلایندگی شهرستان گچساران گفت: سهم آلایندگی شهرستان گچساران از محل ماده یک تبصره ۳۸ قانون مالیات روزی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: این میزان مبلغ سالانه ۵۱۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد که در صورتی از این میزان یک روز آن به شهرستان اختصاص داده شود در توسعه و آبادانی گچساران نقش مهمی خواهد داشت.
اخیرا مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش حق آلایندگی نفت گچساران خبر داده و حق آلایندگی طلب شهرستان بهمئی را حدود 200 میلیارد تومان عنوان کرده است. با این حال هیچ خبری از تخصیص حق آلایندگی در گچساران نشده است!
با توجه به اینکه حق آلایندگی گچساران ارقامی بسیار بالاتر از 28 میلیارد تومانی است که فرماندار گچساران از تخصیص آن خبر داد، این حق آلایندگی با پافشاری مسوولان استانی و شهرستانی احقاق پیدا می کند، با احتساب اینکه خوزستان 6 هزار میلیارد تومان حق آلایندگی داشته، حق شهرستان گچساران بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون به این شهر اختصاص یافته است.
این گزارش ادامه دارد ...



 
نام شما

آدرس ايميل شما

مشیت الهی
Iran, Islamic Republic of
وضعیت مردم روز به روز بدتر شده
و توی این گرمای طاقت فرسا
خاموشی های برق و سوختن وسایل برقی مردم که با هزاران قرض خریدن دمار از مردم درآورده.
تمام اینها بر میگرده به مدیر ضعیف و. ناکارآمد برق که با حمایت و طرح دوستی با شما گمارده شده.
این عین حق الناس و فردای قیامت باید جوابگوی تمام اینها باشی
Iran, Islamic Republic of
خخخ ، رای بدیم سی ناصر برنامه ده ساله داره
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
این ارقامی ک میگین برا خوزستانه دقیقا کجای خوزستان اباد شده غیر ازینه ک جیب غیربومیا درخوزستان پرشده؟
Romania
تاجگردون نیست
Spain
سلام- حوزه نفتی گچساران- میدان منصورآباد( منصوریه واقع در حوزه بهبهان به فاصله۵ کیلومتری) هستش و میدان عظیم رگ سفید در حوزه زیدون بهبهان تا قسمتی از هندیجان هستش- بجز میدان نفتی بی بی حکیمه از بقیه میادین اطلاع کافی ندارم
رضا
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بابا
Iran, Islamic Republic of
رگ سفید ، پازنان ،گره ،بینک ،سیاهمکان ، منصور آباد و...در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد نیستند و در خاک خوزستان و بوشهر هستند .بطور کلی استان کهگیلویه و بویراحمد در حد یک استان نیست و بهتر است بین خوزستان و فارس تقسیم شود .
Iran, Islamic Republic of
ساکت شو
حمید
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز بی عرضه ترین وبی غیرت ترین رسانه
احمدی
Iran, Islamic Republic of
از محل تبصره یک ماده 38 قانون ارزش افزوده.
نه ماده یک تبصره 38
Iran, Islamic Republic of
چرا در زمان تاجگردون به طور کامل وصول نشد؟ چون شخص تاجگردون در شرکت پترو امید آسیا جهت ساخت مخازن نفتی طرف حساب شرکت نفت بود و اولویت منافع خودش بود نه گچساران
بهروز
United States
با سلام باید منطقه نفتخیزگچساران را به درستی بیان نمود گچسارانی که ۲۵درصد نفت کشور را تولید می کند شامل بی بی حکیمه۲وسیاهمکان بندر دیلم منصور آباد و پازنان زیدون رگ سفید۲بهبهان گوره سولابدر بندر گناوه میشان و..همچنین نرگسی برازجان به اضافه خود گچساران می باشد یعنی با توجه به مناطق بنادر دیلم وگناوه و همچنین بهبهان برازجان نورآباد ممسنی که زیر مجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می باشند مجموعا ۲۵درصد نفت کشور را تولید می کنند
Iran, Islamic Republic of
وقتی درباره موضوعی اطلاعات کافی ندارید الکی حرف نزنید مخازن و چاه‌های نفتی گچساران در حوزه استحفاظی و محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران نیستند و بیشتر چاه‌های آن در حوزه استحفاظی استان خوزستان و بوشهر است مثل رگ سفید ،پازنان، بینک ، گره ،سیاهمکان و.... پس حرف بی ربط نزنید .
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آخ سی سقلاتون
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار این پول بیاد،که باز بره روی حقوق و مزایا و خونه و .. امکانات رفاهی کارمندان و گارگران و کلیه کارکنان دولت! خواهشا نیارید. بزارید بره همون سیستان و کرمان یک گره از مشکلاتشون حل بشه، که هنوز اب و برق و گاز رسانیشون مشکل داره .. کارکنان به اندازه کافی دارن بخصوص در شهر گچساران ما! ... سرمایه با ارزش نفت ، که خرج رفاه و خوش گذرونی عده ای میشه!
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1