تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۴۶۴۲۳۶
آخرین تحولات فرانسه در اعتراضات اخیر؛

فرانسه روی خط ناآرامی؛ بازداشت معترضان ادامه دارد / محدودیت شدید فضای مجازی در فرانسه / والدین معترضان زندانی می‌شوند / امباپه و تیم ملی فرانسه برای توقف خشونت بیانیه صادر کردند

۰
فرانسه روی خط ناآرامی؛ بازداشت معترضان ادامه دارد / محدودیت شدید فضای مجازی در فرانسه / والدین معترضان زندانی می‌شوند / امباپه و تیم ملی فرانسه برای توقف خشونت بیانیه صادر کردند
کبنا ؛حداقل دو هزار نفر طی روزهای اخیر در اعتراضات فرانسه به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله بازداشت و هزاران خودرو به آتش کشیده شد.
به گزارش کبنا، نگاهی به اخبار رسانه‌ها درباره اعتراضات شدید اخیر در فرانسه نشان می‌دهد که به رغم استقرار ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارمری، اعتراضات شدید در این کشور ادامه دارد.
وبگاه «گلوبال تایمز» روز یکشنبه (امروز) گزارشی ویدئویی از اعتراضات در فرانسه به قتل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی به دست پلیس منتشر کرده است. آمار این رسانه معتبر چینی، مربوط به عصر ۳۰ ژوئن (نهم تیر) تا صبح اول جولای (۱۰ تیر) است.
طبق این گزارش، در جریان اعتراضات جمعه هفته گذشته و شنبه (دیروز)، بیش از ۲۵۰۰ حادثه آتش سوزی ثبت شد، ۱۳۵۰ وسیله نقلیه و ۲۳۴ ساختمان به آتش کشیده شد. ۷۹ مامور پلیس مجروح شدند و حداقل ۱۳۰۰ نفر دستگیر شدند. حداقل ۴۵۰۰۰ مامور پلیس و ژاندارمری در فرانسه مستقر شده‌اند و دولت فرانسه همه مراسمات و رویدادهای بزرگ در سراسر کشور را لغو کرد.
انتشار گزارش گلوبال تایمز در شرایطی صورت گرفته که صبح روز یکشنبه (امروز) وزارت کشور فرانسه آمار جدیدی از اعتراضات منتشر کرد.
بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، تنها در جریان اعتراضات شنبه شب (دیشب) ۷۱۹ معترض بازداشت و طی درگیری‌های شب گذشته ۴۵ نیروی پلیس این کشور زخمی شدند.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرده که بازداشت شدگان به اتهام درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی و همچنین آتش‌زدن اماکن خصوصی و عمومی از جمله فروشگاه‌ها، بانک‌ها، منفجر کردن خودروها و اتوبوس‌ها دستگیر شدند.
نیروهای امنیتی فرانسه برای مقابله با معترضان و ناآرامی‌های اخیر، در حال استفاده از تجهیزات ضدشورش شامل گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و خودروهای زرهی هستند.
روز سه شنبه هفته گذشته بود که در پی انتشار خبر قتل نوجوان ۱۷ ساله به نام «نائل ام.» توسط پلیس فرانسه در حومه پاریس، جرقه اعتراضات و ناآرامی‌ها در فرانسه را روشن کرد.
خودروی این نوجوان الجزائری تبار به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از ماموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با انتشار ویدئویی که از این حادثه منتشر شده، نقض شد و زمینه ساز اعتراضات گسترده در این کشور را فراهم کرد.
محدودیت شدید فضای مجازی در فرانسه 
 پس از بالا گرفتن آشوب‌های خیابانی در شهرهای مختلف این کشور در پی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه پس از سرپیچی از دستور پلیس در یک ایست بازرسی، اریک دوپوند مورتی، وزیر دادگستری فرانسوی-ایتالیای کشور فرانسه از والدین خواست تا فرزندان خود را کنترل و از حضور در خیابان منع کنند.

مورتی یک روز پیش با صدور بخشنامه‌ای، جزئیات پاسخ کیفری «سریع، قاطع و نظام‌مند» مورد نظر خود برای مقابله با شرکت‌کنندگان در خشونت‌های خیابانی اخیر فرانسه را به مراجع ذی‌ربط منعکس کرد.
براساس یادداشت اطلاعاتی که روز جمعه به رؤیت نشریه لوپاریسین رسید، یک‌سوم متهمان بازداشتی در شورش‌ها نوجوانان زیر سن قانونی و «جوانان بیکار از محله‌های آسیب‌پذیر» هستند.
والدین معترضان فرانسوی جریمه می‌شوند
وزیر دادگستری فرانسه درباره این اعتراضات خشونت‌آمیز گفت: والدینی که به فرزندان‌شان علاقه‌ای ندارند و اجازه می‌دهند تا دیروقت در خیابان پرسه بزنند، بدانند که مقصدشان کجاست… آنها با دو سال زندان و جریمه ۳۰ هزار یورویی روبه‌رو هستند.
وی تاکید کرد: پرورش دادن و بزرگ کردن بچه‌ها به عهده دولت نیست. دولت می‌تواند به والدین کمک کند اما نمی‌تواند جایگزین آنها باشد.
در بخشنامه‌ای که وزیر دادگستری فرانسه به منظور نظارت بر حسن اجرای آن راهی شهر کرتی و دادگاه این شهر در شهرستان ول‌دومرن شده بود، به این نکته اشاره شده که ممکن است برای احضار والدینی که هنگام احضار فرزندشان به دادگاه، غیبت داشته باشند، از نیروی پلیس استفاده یا به طور مستقیم برای آنها جریمه اعمال شود.
شبکه‌های اجتماعی در فرانسه محدود می‌شوند
وزیر دادگستری فرانسه همچنین خاطرنشان کرد: قصد داریم حساب کاربری کاربران جوان شبکه‌های اجتماعی که از این شبکه‌ها برای تعیین زمان، مکان و نحوه شلوغ‌بازی استفاده می‌کنند را از بین ببریم. احتمالاً قوه قضائیه از اپراتورها بخواهد تا آی‌پی آدرس‌ها را تحویل دهند.
همچنین در این بخشنامه اشاره شده که برای ممانعت از حضور در صحنه اعتراضات و تظاهرات، تدابیری اندیشیده شده است و همچنین والدین ملزم به پرداخت جریمه خسارت‌هایی هستند که فرزندان‌شان به بار می‌آورند.

مورتی همچنین خواستار اعمال فشار بر شبکه‌های اجتماعی از جمله «اسنپ‌چت» شد که در بین جوانان فرانسوی محبوبیت زیادی دارد.
وزیر دادگستری فرانسه دراین‌باره تاکید کرد: از دادستانی عمومی می‌خواهم تا اسنپ‌چت و اپراتورهای مشابه آن را توقیف کند؛ اپراتورهایی که جوانان را تحریک کرده و آنها را قادر می‌سازند تا زمان و مکان قرار برای آشوب را تعیین و تبادل کنند.
مورتی همچنین یادآور شد که مقامات ذی‌ربط قادرند تا هویت کاربران اینترنتی که ویدئوی آشوب‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند را شناسایی کرده و تحویل مراجع قضائی دهند.
امانوئل ماکرون: شبکه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در رویدادهای اخیر دارند
این اظهارات که با تشدید تنش، رنگ تهدید به خود گرفته، در حالی مطرح شده که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز درباره مسئولیت والدین در این اعتراضات هشدار داده است.
ماکرون گفته است: از والدین درخواست مسئولیت‌پذیری دارم تا فرزندان‌شان را در خانه نگه دارند. پلتفرم‌ها و شبکه‌های اینترنتی نقش عمده‌ای در رویدادهای روزهای اخیر داشته‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی نظیر اسنپ‌چت، تیک‌تاک و سایر شبکه‌ها بستری برای شکل‌گیری و سازماندهی تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌اند و آن‌ها به شکل تقلیدآمیزی به سوی این حرکات خشونت‌آمیز سوق داده می‌شوند و همچنین باعث شده تا از دنیای واقعی فاصله بگیرند.
از آغاز اعتراضات به کشته شدن نوجوانی به نام «نائل»، بیش از ۲۵۰۰ مورد آتش‌‏سوزی در امکان عمومی و خیابان‌های شهرهای مختلف کشور فرانسه گزارش شده است.

وزارت کشور فرانسه دیروز اعلام کرد که ۱۳۱۱ نفر جمعه شب دستگیر شده‌‏اند و شب قبل از آن هم ۸۷۵ نفر دستگیری شده بودند. با این حال ژرارد دارمانیان وزیر کشور فرانسه مدعی شد که خشونت‌ها در روز شنبه شدت کمتری داشته است. منابع دولتی همچنین مدعی شده‌اند که ۲۰۰ نیروی پلیس در اعتراضات زخمی شده و ۷۰۰ بانک، رستوران و فروشگاه هم هدف حمله یا غارت قرار گرفته است.
تصاویر دیده نشده از شورش‌ها در فرانسه
    
بیانیه امباپه و تیم ملی فرانسه برای توقف خشونت
ستاره جوان تیم ملی فرانسه در واکنش به اعتراضات و آشوب‌های اخیر در این کشور در پی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس، خواستار «توقف» خشونت‌ها شد.
به گزارش مشرق، کیلیان امباپه، ستاره جوان تیم ملی فرانسه که به همراه این تیم جام جهانی را نیز فتح کرده است، در واکنش به اعتراضات و آشوب‌های اخیر در این کشور درپی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس، خواستار توقف خشونت‌ها در این کشور شد.
امباپه با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: خشونت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند به ویژه وقتی که این(خشونت) به طور اجتناب‌ناپذیر به سمت همان‌هایی برگردد که در حال ابراز خشونت هستند.
مرد ۲۴ ساله آبی‌های فرانسه و باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، همچنین خواستار اعتراضات «صلح‌آمیز و سازنده» شد.
این نوجوان ۱۷ ساله که «نائل» نام داشت، سه‌شنبه هفته گذشته پس از سرپیچی از فرمان ایست پلیس در یک ایست بازرسی، هدف شلیک ماموران قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
در جریان اعتراضات به قتل وی، تنها در روز پنجشنبه بیش از ۹۰۰ نفر بازداشت شدند. دولت فرانسه از اعزام ۴۵هزار نیروی پلیس برای سرکوب معترضان خبر داده است.
در ادامه پیام امباپه که به نمایندگی از تیم ملی فرانسه در فضای مجازی منتشر شده آمده است:« ما هم مثل همه مردم فرانسه، از مرگ نائل جوان باخبر و شوکه شدیم.»
وی که در جام جهانی ۲۰۱۸ در تیم تحت هدایت دیدیه دشان، جام قهرمانی را بالای سر برد، افزود: «بازیکنان فرانسه که اکثر آنها مثل نائل از محله‌های طبقه کارگر می‌آیند، «احساس غم و درد» مشترکی دارند. بازیکنان نمی‌توانند ساکت بمانند و خواسته‌اند تا خشونت جای خود را به عزاداری، گفتمان و بازسازی و احیا بدهد.»



 
نام شما

آدرس ايميل شما

خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
فایل های مرتبط
1