تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۶۳۹۸۹
مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی:

میدان گازی مختار بویراحمد میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود / ایجاد اشتغال جوانان کهگیلویه و بویراحمد از برکات این طرح است

۵
۰
میدان گازی مختار بویراحمد میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود / ایجاد اشتغال جوانان کهگیلویه و بویراحمد از برکات این طرح است
کبنا ؛مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از آغاز مرحله نخست طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی مختار خبر داد و گفت: حفاری نخستین چاه ارزیابی در این میدان گازی به‌زودی آغاز می‌شود.
به گزارش کبنا از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، «محمدزمان جوکار» افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده‌های مورد نیاز، تهیه ام دی پی و اسناد مناقصه توسعه در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار وارد مرحله توسعه میدان می‌شویم.
وی با بیان اینکه این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، اعلام‌کرد: اگر چه وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد اما دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده‌های به‌روز است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین ام. دی. پی و در نهایت توسعه میدان مهیا شود.
جوکار، مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار را سه سال و بودجه مورد نیاز را نزدیک به ۴۲۰میلیون یورو عنوان کرد و ادامه‌داد: با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود.
به گفته وی، مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که از نظر نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.
مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی با اشاره به اینکه پس از اتمام دوره پنج ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، اظهار داشت: در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱,۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب از آن تولید کنیم.
وی، ایجاد اشتغال برای متخصصان و جوانان مستعد کهگیلویه و بویراحمد را یکی از برکات این طرح برشمرد و گفت: در مرحله حفر چاه ارزیابی و اقدام‌های مطالعاتی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر و در فاز توسعه‌ای (شامل حفاری و احداث چاه توسعه‌ای، خطوط لوله، پالایشگاه و تاسیسات تزریق گاز) حدود ۲ هزار نفر در این میدان مشغول به‌کار می‌شوند، ضمن آنکه پس از بهره‌برداری نیز برای ۵۰۰ تا یک‌هزار نفر به شکل دائم و پایدار شغل ایجاد می‌شود.
جوکار با بیان اینکه در مرحله توسعه مخزن بین هشت تا ۱۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، گفت: متعاقب این اقدامات تاسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم‌زدایی آن احداث می‌شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب کمک شایان توجهی در بحث جبران ناترازی گاز خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

محسن
Iran, Islamic Republic of
کار شما تو این نشریه فقط خبرهای زرد و بی سر و ته اخه یکی نیست به شما بگه زدن میدان گازی تو محیط بسته که هوا هیچ راه خروجی نداره یعنی گرما الودگی ونابودی طبیعت همین الان شهر ما میزبان ریزگردهای استان همجواره برای سود خودتون فقط به فکر نابودی ایندگان نباشید کمی هنر به خرج بدین
حسین ظ
Iran, Islamic Republic of
به امیدروزی که این استان،ازاستان محروم به استان صنعتی تبدیل ،وبیکاری دراین استان ریشه کن شود
حقگو
Iran, Islamic Republic of
باسلام چه فایده ،،بازهم پارتی بازی و روابط نمیزاره حق به حقدار برسه،،خدایی داریم که خیلیا فراموشش کردند ،ولی چوب خدا صدا دارشده
نفت
Iran, Islamic Republic of
این میدان متعلق به شرکت نفت مناطق مرکزی هست نگذارید شرکت گاز جولان دهد این اشتباه را نکنید..کار بایست دست متخصصان انجام بپذیرد.......
Mohden
United States
به عنوان یک کارشناس صنعت میگم هیچ توجیه و صرفه اقتصادی نداره این میدان گازی . کجای دنیا کنار زیستگاه ملی میدان گاز بهره بردارب میکنن؟
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1