تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : ۴۶۳۹۵۰
حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین مطرح کرد

در مذاکرات عمان چه می گذرد؟ / تبادل اخبار و اطلاعات بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد؟ / پیش شرط های ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا

۲
۰
در مذاکرات عمان چه می گذرد؟ / پیش شرط های ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا
کبنا ؛حسین نوش آبادی معتقد است که ما داریم رابطه خودمان را با حفظ مصالح و منافع خودمان با کشورهای منطقه تقویت می‌کنیم؛ برخی کدورت‌ها و سوءظن‌ها دارد برطرف می‌شود و تجدید رابطه با برخی کشورهای همسایه گویای عزم جمهوری اسلامی برای رفع تنش‌های منطقه است.
 وزیر خارجه عمان به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی در روزهای گذشته مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.
 سید بدر البوسعیدی به پایگاه خبری المانیتور گفته که جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود.
 همشهری آنلاین در گفت‌وگو با حسین نوش‌آبادی نماینده مجلس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سفیر پیشین ایران در عمان درباره سرنوشت این گفت‌وها پرسید.
اهمیت این دور از میانجیگری عمان در شکل‌دهی گفت‌وگوهای میان ایران و آمریکا چیست؟
تجربه قبلی همکاری با عمان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نشان داده که عمانی‌ها علاقه‌مند به حل‌وفصل مشکلات و تنش‌های منطقه‌ای هستند. عزم عمانی‌ها برای رفع این مشکلات در گذشته گواه بر این است که الآن هم اگر بخواهند ورود کنند، با صداقت ورود می‌کنند. اعتمادی که بین ۲دولت وجود دارد و رایزنی‌ها و تبادل‌نظرهایی که همیشه وجود داشته، زمینه را برای همکاری‌های بیشتر فراهم کرده است. لذا جمهوری اسلامی ایران از نقش فعال عمانی‌ها در موضوعاتی که با امنیت و ثبات منطقه ارتباط دارد، استقبال می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از اینکه عمانی‌ها در مذاکرات نیز بعضا برای فراهم شدن زمینه‌های گفت‌وگوی مجدد و رفع سوءتفاهمات میانجی‌گری می‌کنند.
گفت‌وگوها برای ایجاد یک تفاهم جایگزین برجام و کنترل تنش است یا تبادل زندانیان؟
فعلا بحث رایزنی‌ها و تعاملات دوجانبه و بعضا سه‌جانبه است تا بسترهای مناسبی برای پیگیری‌ها به وجود بیاید. ما الآن در بحث مذاکرات برجامی گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا نداریم، چون آنها از برجام خارج شدند. ایران تا زمانی که آمریکایی‌ها به برجام و مذاکرات هسته‌ای نپیوندند و اشتباهاتشان را جبران نکنند، طرف مذاکره قرار نمی‌گیرد. الآن هم اگر برخی کشورها میانجی‌گری می‌کنند، مذاکره به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. اگر تشخیص داده شود که آمریکایی‌ها در بحث مذاکرات مستقیم شرکت داده شوند، در چارچوب تصمیم‌گیری‌های کلان نظام و مصالح خواهد بود. فعلا مذاکره مستقیم در دستور کار ایران و کشورهای همسایه نیز نیست.
گفتید ایران و آمریکا برای یک‌سری پیگیری‌ها مذاکره می‌کنند. چه مسائلی را پیگیری می‌کنند؟
پیگیری‌ها در حوزه مسائل منطقه‌ای، امنیت منطقه و بحث زمینه‌سازی برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای و برجام است. البته تبادل اطلاعات و اخبار بین ما و کشورهای ذیربط نیز در جریان این مذاکرات صورت می‌گیرد که ممکن است آمریکا نیز در بین این کشورها مطرح باشد. این گفت‌وگوها به‌صورت نیابتی انجام می‌شود.
ارزیابی خودتان از امید دوباره‌ای که نسبت به بازگشایی مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است، چیست؟
جمهوری اسلامی برای ایجاد شرایط امن و باثبات در منطقه و کشورهای غرب آسیا مصمم است تا از هیچ تلاشی فروگذار نکند. ما داریم رابطه خودمان را با حفظ مصالح و منافع خودمان با کشورهای منطقه تقویت می‌کنیم؛ برخی کدورت‌ها و سوءظن‌ها دارد برطرف می‌شود و تجدید رابطه با برخی کشورهای همسایه گویای عزم جمهوری اسلامی برای رفع تنش‌های منطقه است و نفع آن را همه ملت‌های منطقه می‌برند. ما با کشورهای فرامنطقه‌ای نیز در چارچوب منافع ملی خودمان در حال مذاکره خواهیم بود و همچنان علاقه‌مند هستیم در بحث برجام آمریکایی‌ها به میز مذاکره برگردند، منتهی با حفظ همان شرایط و مصالح جمهوری اسلامی ایران و حقوق هسته‌ای کشورمان. ما روابط‌مان را در همین چارچوب دنبال می‌کنیم و قطعا آثار مثبت خودش را در مسائل اقتصادی کشور خواهد گذاشت و ثبات و آرامش بیشتری در بازار خواهیم داشت.  
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان مذاکرات عمان قرار دارد؟
بله. طی دو هفته اخیر جلساتی با آقای باقری مسئول تیم مذاکراتی و آقای کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی داشته‌ایم و بحث و تبادل‌نظر در خصوص مذاکرات عمان و مسائل دیگر صورت گرفته است.  
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا گنجه ای
Iran, Islamic Republic of
فقط دولت خاتمی و روحانی برای مذاکره دستشان بسته بود
چون راضیان وضع موجود و کفن پوشان خودجوش همیشه آماده ی مقابله با مذاکره کنندگان آن دولت ها بودند و اجازه‌ی هیچ گونه اقدامی به آنها نمی دادند
Iran, Islamic Republic of
چون اعتمادی بهشون نبود مثل امثال دری اصفها نی ها زیدا در تیمشان بود
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1