تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب : ۴۶۳۹۲۶

تایتان قربانی نفرین تایتانیک

۱
۰
تایتان قربانی نفرین تایتانیک
کبنا ؛
خبر غرق شدن زیردریایی تایتان و مرگ 5سرنشین ثروتمندش جزو مهم ترین اخبار روزهای اخیر است. زیردریایی تایتان با پنج سرنشین ثروتمند که هر کدام 250 هزار دلار برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک پرداخت کرده بودند، روز یک شنبه برای سفر به عمق دریا به آب انداخته شد و پس از مدتی کوتاه، ارتباطش با کشتی مادر قطع شد.
از همان لحظات اولیه، جست‌و‌جو برای نجات آن‌ها شروع شد؛ به خصوص که کپسول‌های اکسیژن آن تنها 96 ساعت، پاسخگوی سرنشینان بود. در پرونده امروز زندگی‌سلام از جزئیات این سفر زیردریایی گردشگری تایتانیک، عملیات جست‌وجو، سرنشینان آن، ویژگی‌های «تایتان» و نکاتی که درباره ایمنی آن مطرح می‌شود، خواهیم گفت؛ همچنین درباره این‌که لاشه کشتی تایتانیک کجاست و چرا بازدید از آن، این‌قدر جذاب است. بد نیست بدانید تمرکز رسانه های جهان روی این خبر و عملیات گسترده نجات  با واکنش بسیاری از کاربران مواجه شد که معتقد بودند چرا کسی به این اندازه به خبر غرق شدن کشتی پناه جویان نمی پردازد؟ اگر می خواهید جزئیات تکان دهنده ای از این حادثه را بخوانید، با ما همراه شوید.
ماجراهای 96 ساعت سفر زیردریایی تایتان
از روز یک شنبه که گردشگران تایتانیک سوار زیردریایی شدند تا پنج‌شنبه که به‌طور رسمی غرق‌شدن‌شان تایید شد، چه اتفاقاتی افتاد؟
صبح روز یک شنبه به وقت محلی، یک زیردریایی گردشگری از شرکت  «اوشن گیت» پنج نفر را در یک سفر تفریحی راهی بازدید از لاشه به‌جامانده از کشتی معروف تایتانیک کرد، اما حدود یک ساعت و 45 دقیقه بعد، این زیردریایی ناپدید شد. مسافران این زیردریایی سفر به عمق حدود 4 هزار متری دریا را آغاز کردند تا از لاشه تایتانیک دیدن کنند. ماجرا چه بود و در 96 ساعتی که تا اعلام رسمی غرق‌شدن این زیردریایی و مرگ هر 5 سرنشین آن طول کشید، چه اتفاقاتی افتاد؟

فرصت 96 ساعته برای جست‌و‌جو
همان‌طور که متوجه شدید، به فاصله کوتاهی پس از آغاز این سفر یعنی تنها بعد از یک ساعت و 45 دقیقه، ارتباط با این زیردریایی قطع شد و   اوشن گیت موقعیت مسافران را گم کرد. پس از اعلام ناپدید شدن تایتان، تیم‌های نجات با تمام توان مشغول جست‌وجو به‌دنبال این زیردریایی شدند؛ چون کل ظرفیت اکسیژن این کپسول 96 ساعت بود و آن‌ها برای نجات 5 سرنشین آن، درنهایت 96 ساعت فرصت داشتند. «دیوید پوگ»، روزنامه‌نگاری که سال گذشته با زیردریایی تایتان از لاشه کشتی تایتانیک بازدید کرده بود، درباره سیستم ارتباطی آن در لحظات اولیه ناپدید شدنش گفت: «این زیردریایی از دو سیستم ارتباطی استفاده می‌کند؛پیام‌های متنی که به یک کشتی سطحی ارسال می‌شود و پینگ‌های ایمنی که هر ۱۵ دقیقه یک بار پخش می‌شود که نشان می‌دهد این زیردریایی هنوز کار می‌کند. هر دوی این سیستم‌ها حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غرق شدن تایتان متوقف شده‌اند». به گفته پوگ، این وضعیت دو احتمال را مطرح می‌کند؛ برق زیردریایی قطع شده یا کشتی دچار شکستگی در بدنه و سپس منفجر شده است.

شروع جست‌و‌جوها به محض ناپدید شدن
به‌محض اعلام خبر ناپدید شدن این زیردریایی، گاردهای ساحلی آمریکا و کانادا، چندین کشتی و هواپیما را در جست‌وجوی گسترده و شبانه‌روزی برای نجات جان این افراد به محل اعزام کردند. تیم جست وجو در حال کاوش در یک منطقه دورافتاده در اقیانوس اطلس شمالی بود؛ جایی که گفته می‌شود کشتی تایتانیک در آن قرار دارد؛ یعنی در ۶۵۰ کیلومتری سواحل نیوفاندلند کانادا و در عمق حدود ۴ هزار متری سطح آب. در عملیات جست‌وجوی این زیردریایی گروه‌هایی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس مشارکت داشتند.
شروع به کار روبات‌های زیرآبی از سه‌شنبه
تلاش برای پیدا کردن این زیردریایی که ابتدا محدود به سطح اقیانوس بود، از روز سه شنبه در زیر آب گسترش یافت. یک هواپیمای 3 P-از کانادا، شناورهای سونار را در منطقه لاشه کشتی تایتانیک رها کرد تا بتواند هر صدای احتمالی از زیردریایی کوچک را ردیابی کند. موسسه اقیانوس شناسی فرانسه هم اعلام کرد که یک روبات زیردریایی برای جست وجو در اعماق اقیانوس ارسال کرده است.
شناسایی صداهایی از زیر آب هر 30 دقیقه یک بار
اواخر روز سه‌شنبه بود که یک روبات زیرآبی کانادایی در جست‌وجوی زیردریایی گمشده در نزدیکی تایتانیک، صداهایی را از زیر آب شناسایی کرد. گفته می‌شد این صدا مانند صدای «کوبیدن» است که هر ۳۰ دقیقه یک بار شنیده می‌شود. سپس گارد ساحلی آمریکا هم تایید کرد که صداهایی را از زیر آب در حین جست‌وجوی زیردریایی تایتان شناسایی کرده است. هر چند در بیانیه گارد ساحلی ایالات متحده درباره این‌که صدای «کوبیدن» چه چیزی می‌تواند باشد، توضیحی داده نشد، ولی با این حال نور امیدی ایجاد کرد؛چراکه طبق تخمین‌ها سرنشینان هنوز اندازه یک روز دیگر اکسیژن داشتند. گفته می‌شود در حوادث زیر آب، خدمه‌ای که قادر به برقراری ارتباط با سطح نیست، به بدنه زیردریایی ضربه می‌زند تا صدای آن‌ها توسط «سونار» شناسایی شود. با این حال، هیچ مقام رسمی به طور علنی این موضوع را مطرح نکرد و از طرفی هم صداهای زیر آب می‌توانست از منابع مختلفی باشد. با این حال، تجهیزات مختلفی درون آب انداخته شد تا در جست و جوی این زیردریایی یا سیگنال‌های آن باشند، اما جست‌وجوها بی‌حاصل بود.

کشف بقایای زیردریایی در چهارشنبه شب
سرانجام گارد ساحلی ایالات متحده اواخر روز چهارشنبه خبر داد که گروه‌های جست‌وجو و نجات که از طریق یک زیردریایی کنترل از راه دور مرتبط با کشتی کانادایی «هوریزون آرکتیک» این کار را انجام می‌دادند، بقایای زیردریایی گردشگری را در نزدیکی لاشه کشتی تایتانیک کشف کردند. این گارد، دماغه و چندین بخش دیگر از لاشه این زیردریایی را پس از روزها پیدا کرد، اما بعید به‌نظر می‌رسد آن ها بتوانند اثری از پیکر قربانیان بیابند. بنابراین اوایل صبح پنج‌شنبه، به‌طور رسمی خبر مرگ سرنشینان این زیردریایی اعلام شد.
ثبت صدای انفجار در زمان قطع‌ شدن ارتباط تایتان
پس از اعلام رسمی مرگ سرنشینان زیردریایی تایتان در هنگام تلاش برای بازدید از لاشه تایتانیک، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یک شنبه، یعنی همان روز ناپدید شدن تایتان، صدایی مشابه انفجار را ثبت کرده بود. نیروی دریایی آمریکا با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از یک شبکه محرمانه از سنسورهایی که برای ردیابی زیردریایی‌های دشمن طراحی شده، «یک ناهنجاری منطبق با درون‌پاشی یا انفجار» را در زمان قطع ارتباط زیردریایی تایتان با کشتی پشتیبان خود شناسایی کرده بود.
ادامه تحقیقات برای روشن‌ شدن تمام ابعاد فاجعه تایتان
تمام شواهد از درون‌پاشی تایتان حکایت دارد، اما به‌طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق رخ داده است. بنابراین گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده که به تحقیقات در این زمینه ادامه می‌دهد تا تمام ابعاد ماجرا روشن شود. بنابراین در روزهای آینده باید منتظر انتشار اطلاعات و گزارش‌های بیشتری درباره سرنوشت غم‌انگیز گردشگران تایتانیک درون زیردریایی تایتان باشیم.
از سرنشینان تا جزئیات زیردریایی «تایتان»
شرکت آمریکایی «اوشن گیت» سفر زیردریایی گردشگران علاقه‌مند به بازدید بقایای به جامانده از کشتی تایتانیک را برای اولین بار 5 سال پیش آغاز کرد. سفری که ده‌ها دلار هزینه‌ دارد و مدت آماده‌سازی و انجام آن 8ساعت طول ‌می‌کشد. از سال 2018 گردشگران بسیار ثروتمندی برای این که لاشه تایتانیک را از نزدیک ببینند برای این سفر، هزینه ‌کردند و دل به دریا زدند. بر اساس اطلاعاتی که در سایت این شرکت آمده است، هر یک از مسافران غرق‌شده تایتان برای این سفر 250هزار دلار به شرکت اوشن گیت پرداخت‌ کرده‌اند. افرادی که در سفرهای قبلی این تایتان حضور داشته‌اند، می‌گویند که بیش از دو ساعت در تاریکی به سمت پایین حرکت می‌کردند و به طور ناگهانی به کف اقیانوس می‌رسیدند. چراغ‌های زیردریایی یک خط دید محدود به آن ها نشان می‌دهد، اما چیزی فراتر از چند متر قابل دیدن نیست.
مدیر ماجراجو  و  سهل انگار این زیردریایی
قصه سرنشینان تایتان عجیب‌وغریب است. «استاکتون راش» مدیرعامل61 ساله اوشن‌گیت یکی از سرنشینان ناپدیدشده زیردریایی تایتان است. جالب این که همسر او «وندی راش» یکی از نوادگان دو مسافر قسمت درجه یک کشتی تایتانیک است که در سال 1912 میلادی غرق شد. استاکتون عاشق ماجراجویی در طبیعت بوده و از مصاحبه‌های قبلی او این‌طور برمی‌آید که به ایمنی زیاد هم اعتقادی نداشته‌ است. برای مثال، در یکی از مصاحبه‌های خود در سال گذشته گفته‌ بود :«در برخی موارد، ایمنی صرفا زباله است. منظورم این است که اگر می‌خواهید ایمن باشید، از رختخواب بیرون نیایید. سوار خودروی ‌تان نشوید و هیچ کاری نکنید» او معتقد بود آینده بشر زیر آب است، نه در مریخ. به همین‌دلیل اگر کره زمین به زباله‌دان تبدیل شود، بهترین قایق نجات برای بشر در زیر آب است. همچنین گفته‌ می‌شود پیش از این پرونده‌هایی در دادگاه درباره تخلفات ایمنی این زیردریایی تشکیل شده‌است، اما از آن‌جا که این زیردریایی در آب‌های بین‌المللی فعالیت‌می‌کرد، مشمول هیچ‌گونه مقررات ایمنی نبود و هیچ آژانس نظارتی قابلیت دریانوردی آن را تایید نکرده ‌بود. یک پرونده قضایی درباره این زیردریایی هم نشان ‌می‌دهد این زیردریایی قبلا با مشکل باتری مواجه و ضخامت بدنه آن به جای 7اینچ، 5اینچ بوده ‌است و بنا بر یکی از احتمالات، همین بدنه ضعیف و فشار سهمگین آب باعث متلاشی شدن آن شده است.
سرنشینان بخت‌برگشته تایتان
زیردریایی تایتان در مجموع 5سرنشین داشته‌ است که درباره یکی از آن‌ها گفتیم. «هامیش هاردینگ» 58ساله یک جست‌و‌جوگر انگلیسی سرنشین بعدی این زیردریایی بوده‌است. او پیش از این 3رکورد گینس را به نام خود ثبت‌ کرده ‌بود، دو فرزند داشت و در کشور دبی به خرید‌وفروش هواپیما مشغول بود. او چند بار به قطب جنوب و سال گذشته با شرکت «بلو اوریجین» به فضا سفر کرده ‌بود. «شاهزاده داوود» 48ساله و «سلیمان داوود» 19ساله پدر و پسر انگلیسی-پاکستانی‌تبار و از تاجران بزرگ و متمول پاکستانی، دو سرنشین دیگر این زیردریایی بودند. «پل هنری نارژوله» ناخدای سابق نیروی دریایی فرانسه که یک غواص کهنه‌کار بود هم آخرین نفری بود که زیردریایی تایتان را با خود به اعماق آب برد. او علاقه زیادی به تحقیق درباره بقایای تایتانیک داشت و یکی از اعضای اولین گروهی بود که سال پیش برای پیداکردن بقایای تایتانیک به سواحل شرقی اقیانوس اطلس رفتند. کشتی تایتانیک در منطقه‌ای به نام «منطقه نیمه‌شب» قرار دارد و به دلیل دمای انجماد و تاریکی همیشگی‌اش به این نام معروف شده است.
تایتانیک؛ از افسانه‌ها تا دانستنی‌ها
«آراِم‌اس تایتانیک» کشتی بخار بزرگی بود که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه آن جان خود را از دست دادند. ۷۱۰ نفر از ۲۲۲۴ نفری که در کشتی بودند، زنده ماندند؛از جمله مدیر شرکت دریایی ستاره سفید، صاحب کشتی تایتانیک. در نیمه شب حادثه بعد از دیده شدن کوه یخ، با توجه به سرعت کشتی فرصت کافی برای جلوگیری از برخورد نبوده است. پس از برخورد، ۲۰ قایق نجات به آب انداخته می‌شوند که هر قایق حدود ۶۵ نفر ظرفیت داشته، اما به دلیل پیروی از قانون «اولویت با زنان و کودکان است» و به دلیل کم بودن تعداد زنان و کودکان در کشتی، بسیاری از آن‌ها با ظرفیت کمتری حرکت می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث شد کشتی غرق شود، این بود که خدمه و کارکنان آن فکر می‌کردند کشتی «غیرقابل غرق شدن» است. از طرف دیگر کشتی از سر تیزش به کوه یخ برخورد کرده بود. علاوه بر دلیل علمی و واقعی غرق شدن تایتانیک، دلایل ماوراءالطبیعی جالبی هم بیان شده است. به طور مثال،یک نظریه عجیب ادعا می‌کند که کشتی تایتانیک را یک مومیایی مصری غرق کرده است. مومیایی اَخناتون(آمون هوتپ چهارم) در دهه 80 قرن نوزدهم توسط یک دانشمند باستان‌شناس در نزدیکی قاهره کشف شد و چندی بعد یک شهروند انگلیسی آن را خرید. او ناگهان پشیمان شد و مومیایی را به موزه انگلستان هدیه داد تا از شر آن راحت شود. پس از آن سلسله حوادث عجیب و دلخراشی برای هرکسی  که با این مومیایی در ارتباط بود، اتفاق افتاد تا این که یک آمریکایی تصمیم گرفت مومیایی را از موزه انگلستان بخرد. موزه هم با خوشحالی آن را از طریق دریا و کشتی تایتانیک ارسال کرد. با توجه به ارزش مومیایی، آن را در اتاق بار نگذاشتند و نزدیک اتاق کاپیتان جای دادند!
فیلم گران تایتانیک
در سال ۱۹۹۷ فیلم تایتانیک بر پایه روایات غرق‌ شدن کشتی آرام‌اس تایتانیک ساخته شد. لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت در این فیلم نقش افرادی از دو طبقه اجتماعی متضاد را ایفا می‌کنند که هنگام نخستین سفر بدفرجام با این کشتی شیفته یکدیگر می‌شوند. تایتانیک با بودجه تولید ۲۰۰ میلیون دلاری، گران‌ترین فیلمی بود که تا آن زمان ساخته شد. این فیلم نامزد دریافت ۱۴ جایزه اسکار و برنده ۱۱ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. تایتانیک با ۱٫۸۴ میلیارد دلار فروش آغازین در جهان، نخستین فیلمی بود که به مرز فروش یک میلیارد دلاری رسید.
دانستنی‌های جالب تایتانیک
 تا مدت‌ها تایتانیک بزرگ‌ترین شیء قابل حرکت در جهان بوده که بشر ساخته است.
 این کشتی 270 متر طول داشت، ساخت آن دو سال طول کشید و هزینه ساخت آن  7.5 میلیارد دلار بود.
 از ۱۵۱۴ نفری که غرق شده بودند، فقط جنازه ۳۳۳ نفر پیدا شد و از بقیه جنازه‌ها خبری نبود.
 پس از حادثه یکی از خدمه، کشتی را دید که فقط ۱۰ کیلومتر با آن‌ها فاصله داشت، اما متصدی بیسیم آن به خواب رفته بود، درحالی که می‌توانست در کمتر از نیم ساعت به کمک تایتانیک بیاید.
 لاشه کشتی تایتانیک بعد از ۷۳ سال غرق شدن، در سال ۱۹۸۵ پیدا شد.
 ویولونی که در زمان غرق شدن کشتی تایتانیک در حال نواخته شدن بوده در یک مزایده با قیمت ۱٫۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی به فروش رسید.
 نسخه زراندود رباعیات خیام هم مسافر کشتی بود و همراه با آن غرق شد.
 این کشتی به سرعت در حال نابودی است. باکتری‌ها در حال فعالیت هستند و ممکن است در چند سال‌ آینده اثری از این کشتی در اقیانوس نماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عالی بووود این مطلب متشکریم
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1